x تبلیغات
mikimouse

نحوه کنترل شرکت سهامی

 کنترل شرکت سهامی در صلاحیت بازرس یا در صورت تعدد بازرسان است .

ماده 144 لایحه قانونی انتخاب بازرس را در صلاحیت مجمع عمومی عادی قرار داده که صلاحیت عزل او را نیز در هر زمان دارد؛ به شرط آنکه جانشین او را نیز انتخاب کند. بنابراین، بر اساس این ماده مجمع عمومی می تواند هر شخصی را به بازرسی شرکت انتخاب کند و تعیین حق الزحمه او نیز با مجمع است. ( ماده 155 لایحه قانونی ).
البته قوانین مختلفی، این حق انتخاب آزاد مجمع عمومی را محدود کرده اند؛ مثلاَ قانون تشکیل سازمان حسابرسی مصوب 1362 ( تبصره 2 ماده واحده ) بازرسی شرکت های دولتی و تحت پوشش دولت را منحصراَ در صلاحیت سازمان حسابرسی قرار داده، و یا برای حضور در بورس اوراق بهادار، شرکت ها باید همواره حسابرسان و بازرسان قانونی مورد اعتماد هیئت پذیرش بورس را و از میان حسابداران رسمی موضوع " قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی مصوب 1372 " انتخاب کنند ( ماده 9 آیین نامه انضباطی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، مصوب 30 / 6 / 1376 ) ؛ والا سازمان بورس فعالیت آن ها را در بورس متوقف می کند.
اولین بازرس یا بازرسان را مجمع عمومی موسس شرکت سهامی معین می کند و در ادامه، در طول حیات شرکت، این وظیفه بر عهده مجمع عمومی عادی است که یک یا چند بازرس اصلی و یک یا چند بازرس علی البدل انتخاب می کند تا در صورت معذوریت یا فوت یا استعفا یا سلب شرایط یا عدم قبول سمت توسط بازرس یا بازرسان اصلی، جهت انجام وظیفه بازرسی دعوت شوند. ( مواد 145 و 146 لایحه قانونی 1347 ) .
طبق ماده 147 لایحه قانونی 1347 : " اشخاص زیر نمی توانند به عنوان بازرس انتخاب شوند :
1- اشخاص مذکور در ماده 111 این قانون ؛
2- مدیران و مدیرعامل شرکت ؛
3- اقربای سببی و نسبی مدیران و مدیرعامل ؛ تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ؛
4- هر کس که خود و همسرش از اشخاص مذکور در بند 2 موظفاَ حقوق دریافت می کنند ".
چنانچه مجمع عمومی بازرس انتخای نکرده باشد یا بازرس نتواند به وظیفه خود مبنی بر گزارش به مجمع عمل کند یا خود گزارش ندهد، دادگاه عمومی به درخواست هر ذی نفع بازرس انتخاب می کند ( ماده 153 لایحه قانونی ). قاعدتاَ بازرس باید نسبت به مدیران و مدیرعامل و صاحبان اصلی سهام از استقلال برخوردار باشد .

  • وظایف بازرس :

وظیفه بازرس یا بازرسان بررسی حساب ها، اظهارنظر درباره صحت و درستی صورت دارایی و صورت حساب عملکرد و حساب سود و زیان و ترازنامه هایی است که مدیران برای تصمیم به مجمع عمومی تهیه می کنند و نیز باید صحت مطالب و اطلاعاتی را که مدیران در اختیار مجامع عمومی گذاشته اند بررسی کنند. آنان باید اطمینان حاصل کنند که حقوق صاحبان سهام در حدود قانون و اساسنامه به طور یکسان رعایت شده و باید مجمع عمومی را از خلاف حقیقت بودن اطلاعاتی که مدیران مزبور در اختیار مجمع عمومی قرار می دهند، مطلع کنند ( ماده 148 لایحه قانونی 1347 ).
علاوه بر این، بازرس یا بازرسان مکلف اند گزارش جامعی راجع به سهام داران لااقل ده روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی در مرکز شرکت آماده باشد ( ماده 150 لایحه قانونی ) بازرس یا بازرسان باید تخلفات و تقصیرات مدیران و مدیرعامل را در امور شرکت به اولین مجمع عمومی اطلاع دهند و در صورت مشاهده وقوع جرم، آن را به مراجع قضایی صلاحیت دار رراعلام و اولین مجمع عمومی را از وقوع آن مطلع کنند. ( ماده 151 لایحه قانونی ).
اهمیت گزارش بازرس یا بازرسان به مجمع به حدی است که اگر مجمع عمومی صورت دارایی و ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را بدون این گزارش تصویب کند، تصمیم مجمع عمومی اثر قانونی نداشته و از درجه اعتبار ساقط خواهد بود. ( ماده 152 لایحه قانونی ).
بازرسان، در اجرای وظایف خود، می توانند منفرداَ عمل کنند ؛ مع ذلک آنان باید گزارش واحد تهیه کنند و هر گاه بین آن ها اختلاف نظر موجود باشد، در گزارش قید خواهند کرد. ( تبصره ذیل ماده 150 لایحه قانونی ).

  • اختیارات بازرسان :

بازرسان برای انجام وظایفشان، از حق اطلاع برخوردارند. این مطلب را ماده 149 لایحه قانونی مورد تاکید قرار داده است که به موجب آن بازرسان می توانند هر موقع هرگونه رسیدگی و بازرسی لازم را انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت را مطالبه کرده و مورد بازرسی قرار دهند. آنان می توانند به مسئولیت خود، در انجام وظایفی که بر عهده دارند، از نظر کارشناسان استفاده کنند ، به شرط آنکه آن ها را قبلاَ به شرکت معرفی کرده باشند. این کارشناسان در مواردی که بازرس تعیین می کند، مانند خود بازرس حق هرگونه تحقیق و رسیدگی را خواهند داشت. اخلال در انجام وظایف بازرس توسط اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل در صورتی که عمدی باشد، مجازات کیفری دارد. ( ماده 260 لایحه قانونی )
در مقابل حقوق و اختیاراتی که بازرس در انجام وظایف خود دارد، او در مقابل شرکت و اشخاص ثالث نسبت به تخلفاتی که در انجام وظایف خود مرتکب می شود، طبق قواعد عمومی مربوط به مسئولیت مدنی، مسئول جبران خسارت خواهد بود. ( ماده 152 لایحه قانونی )
خارج از بحث انجام وظایف، بازرس ممکن است به سبب ذی نفع شدن مستقیم یا غیرمستقیم در معاملاتی که با شرکت یا به حساب شرکت انجام می گیرد، مسئولیت مدنی پیدا کند. ( ماده 156 لایحه قانونی ).

آیا کشیدن دندان درد دارد؟

 

آیا کشیدن دندان درد دارد؟


اینکه عده‌ای تصور می‌کنند کشیدن دندان همراه با درد زیادی است، یک تصور کاملا اشتباه است.کامپوزیت در رشت  در گذشته شاید چون دندانپزشکان تجربی از روش‌های کاهش درد کشیدن دندان استفاده نمی‌کرده‌اند، بیمار درد زیادی را تجربه می‌کرده است؛ امروزه نیز اگر از بی‌حسی حین درمان استفاده نشود، این پروسه با درد زیادی همراه خواهد بود.
همچنین توجه داشته باشید که بعد از کشیدن دندان ممکن است فرد با درد نسبتا زیادی مواجه شود؛ به طوری که اگر از روش‌های تسکین و درمان درد بعد از کشیدن دندان استفاده نشود، ممکن است این درد خیلی آزار دهنده باشد.
این روش‌ها ممکن است شامل استفاده از قرص‌های مسکن، کمپرس سرد یا استفاده از خیلی از روش‌های دیگر باشد

اقدامات دندانپزشک برای بی حسی دندان قبل از درمان

 

 

دندانپزشک ممکن است با توجه به شرایطی که بیمار دارد، از هر یک از سه روش زیر برای بی‌حسی کردن ناحیه مورد نظر استفاده کند:

  1. تزریق بی حسی موضعی

    دارو‌های بی‌حسی معمولا با بلاک کردن قسمتی از عصب مربوطه، آن ناحیه را بی‌حس می‌کنند. تنها دردی که ممکن است بیمار تجربه کند، حین تزریق بی‌حسی است. گرچه اگر دندانپزشک از مهارت خوبی برخوردار باشد، همین تزریق هم با درد خیلی کمتری انجام خواهد شد.
    دقت داشته باشید که خود بی‌حسی موضعی می‌توانند شامل روش‌های زیادی باشد. این را هم به خاطر بسپارید که تزریق بی‌حسی در فک بالا، نسبت به فک پایین درد بیشتری دارد. به طوری که گاهی اوقات درد آن خیلی آزار دهنده است.
    اما در اکثر موارد، دندانپزشک برای کاهش درد ناشی از تزریق بی‌حسی، از یک سری بی‌حسی‌های سطحی روی لثه نیز استفاده می‌کند. استفاده از این بی‌حسی‌ها باید ۱ تا ۲ دقیقه قبل از تزریق صورت بگیرد.

  2. بیهوشی با آرام بخش

    بیهوشی با آرام بخش به گونه‌ای است که متخصص بیهوشی با استفاده از داروهای آرام‌ بخش، بیمار را تا آستانه بیهوشی می‌برد، اما بیمار بیهوش نخواهد شد. در واقع این روش از نوعی آرام بخش عمیق استفاده می‌کند.

  3. بیهوشی عمومی

    در این روش متخصص بیهوشی در کنار دندانپزشک حضور دارد تا در ابتدا بیمار را با استفاده از داروهای بیهوشی، بیهوش کند. در حین پروسه درمانی نیز باید شرایط و وضعیت بیمار چک شود تا مشکلی برای وی به وجود نیاید. مطمئنا روش بیهوشی نسبت به بی‌حسی از عوارض و ریسک بیشتری برخوردار است. اما در برخی شرایط دندانپزشک مجبور است از این روش استفاده کند.

کشیدن دندان به صورت ساده بیشتر درد دارد یا با جراحی؟

 

کشیدن دندان چه به صورت ساده و چه به صورت جراحی هیچ گونه دردی نخواهد داشت. در هر دو صورت از روش‌های مذکور برای برای بی حسی استفاده می‌شود. به همین دلیل هیچ گونه جای نگرانی وجود ندارد.

کشیدن کدام دندان درد بیشتری دارد؟


فرقی نمی‌کند شما کدام دندان را بکشید؛ دندانپزشک برای هر دندانی که نیاز به عمل جراحی یا کشیدن داشته باشد، بی‌حسی را تزریق خواهد کرد و هیچ احساسی در حین عمل نخواهید داشت.

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

 

صرفا ممکن است فشار ناشی از برخی وسایل را احساس کنید که با حس درد خیلی متفاوت است و اصلا ناراحتی به همراه ندارد.

نحوه ترمیم دندان با پست و کور

 ترمیم دندان با استفاده از پست و کور، طی مراحل مختلفی انجام می‌شود.کامپوزیت در رشت  نحوه انجام این درمان به صورت زیر است:

  1. معاینه توسط دندانپزشک

    دندانپزشک در ابتدا باید بیمار را به خوبی معاینه کند و سطح آسیب را بسنجند. بر مبنای شدت آسیب‌های وارد شده به دندان، باید پست و کور مناسبی را برای انجام این ترمیم انتخاب کند. در واقع، معاینه درست و اصولی، از جمله مراحل کلیدی این ترمیم به حساب می‌آید.

  2. عصب کشی دندان و اعمال پست و کور

    بعد از معاینه بیمار، نوبت به عصب کشی و مراحل آن می‌رسد. در این مرحله باید پالپ را به طور کامل از داخل کانال‌ها خارج کرد و سپس پست و کور را روی آن سوار کرد.

  3. قالب گیری و ارسال به لابراتوار

    بعد از اینکه دندان توسط مواد پر کردنی و پست و کور ترمیم می‌شود، برای اعمال روکش مناسب، از این دندان قالب گیری انجام می‌شود. این قالب به لابراتوار ارسال می‌شود و پس از آماده شدن، دوباره به دست دندانپزشک می‌رسد. سپس بیمار باید به دندانپزشک مراجعه کند تا روکش را روی دندان اعمال کند.

مزایای پست و کور

قطعا استفاده از پست و کور مزایایی دارد که دندانپزشک را مجاب به استفاده از این روش درمانی کرده است. هر یک از مزایای زیر سبب شده‌اند تا خیلی از افراد هزینه زیادی برای انجام این ترمیم انجام دهند:

  1. تقویت ساختار دندان ساختار ضعیف شده دندان پس از حذف پوسیدگی و عصب کشی، نمی‌تواند نیروی زیادی را تحمل کند. به همین دلیل هم با استفاده از این نوع درمان، ساختار آن را تقویت می‎‌کنند.
  2. امکان ساخت روکش جدید بدون دردسر دقت داشته باشید که اگر روکش دندان شما دچار مشکل شود، می‌توانید به راحتی برای قالب گیری و ساخت یک روکش جدید اقدام کنید. این کار نیاز به برداشتن پست و کورها نخواهد داشت.

میزان ماندگاری پست و کور چقدر است؟

بسته به میزان رعایت بهداشت و همچنین تبحر دندانپزشک، این عمر می‌تواند تا ۱۳ سال هم به طول انجامد.
در چه صورت نیاز به خارج کردن پست وجود خواهد داشت؟
در صورتی که درمان اندو با شکست مواجه شود، باید برای درمان مجدد دندان، باید پست‌ها را از داخل کانال‌های ریشه خارج کرد.

معایب پست و کور

توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که این روش درمانی می‌تواند معایب زیر را هم به همراه داشته باشد:

  1. خطر سوراخ شدن ساختار دندان

    با توجه به اینکه باید پست‌ها را داخل کانال ریشه قرار دارد، ممکن است حین این فرایند ساختار دندان سوراخ شود.

  2. حذف بافت‌های سالم دندان

    دقت داشته باشید که این پایه نسبتا مقاوم، باید یک فضای مناسب برای قرار گیری داشته باشد. این فضا با برداشته شدن بافت‌های سالم تاج دندان ایجاد می‌شود.

  3. دشواری در درمان مجدد اندو

    با توجه به قرار گیری پست در کانال‌های ریشه، اگر درمان اندو با شکست مواجه شود و دندانپزشک بخواهد دوباره کانال‌ها را تمیز کند، پروسه این درمان خیلی سخت خواهد بود.

پست بهتر است یا ایمپلنت؟

دقت داشته باشید که مقایسه این دو درمان باید براساس ویژگی‌های هر یک انجام شود. برای درک برتری هر یک از این دو روش، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

 

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

 

  1. از لحاظ ماندگاری اگر بخواهید از لحاظ ماندگاری، ایمپلنت و پست را مقایسه کنید، مطمئنا درمان ایمپلنت از ماندگاری بالاتری برخوردار است.
  2. زمان مورد نیاز برای درمان از لحاظ تعداد جلسات و مدت زمان مورد نیاز برای درمان، پست نسبت به ایمپلنت برتری دارد و زمان درمان آن کمتر است.
  3. از نظر هزینه درمان هزینه درمان پست نسبت به ایمپلنت خیلی ارزان‌تر تمام می‌شود. به همین دلیل هم می‌تواند گزینه ایده‌آل‌تری برای شما در نظر گرفته شود.
    در کل اگر بخواهید بین این دو روش درمان یکی را انتخاب کنید، پیشنهاد ما روش پست و کور دندان است. چرا که در این روش، خود دندان را حفظ می‌کنید و در هزینه و زمان خیلی کمتری صرف خواهید کرد.

 

همه چیز درباره ی لاجورد !

 Lapis lazuli  یا لاجورد سنگ قدیمی بسیار زیبایی است که از ترکیبات شیمیایی مثل فسفات های  آب‌دارآلومینیوم ،آهن ،منیزیم و کلسیم  ساخته میشود .  خواص لاجورد درطب سنتی به عبارت دیگر ترکیبی از لازورایت ،کلسایت پیریت هورنبلاد اوگیت و دایپوسیت است . کلمه لاتین لاپیزlapiz به معنای سنگ است . فرمول شیمیایی آن Na,Ca)₈Al₆Si₆O₂₄ (S,SO)₄) است .

درجه ی سختی آن5 -6 و ضریب شکست آن حدودا 1.5 میباشد همچنین  تراکم (دانسیته) 3-2.5 است .
رنگ آبی درخشان این سنگ باعث استفاده ی آن در جواهر سازی به عنوان نگین میشود . این سنگ دارای حالت فلورسانس است  .
لاجورد اغلب به صورت  رگه هایی در میان سنگ مرمر یا سنگ آهکی پیدا میشود . اگر ناخالصی با پیریت داشته باشد در آن رگه های طلایی دیده میشود . که باعث بیشتر شدن قیمت آن میشود . اگر داخل سنگ کلسیت باشد باعث نقاط سفید روی آن میشود . و قیمت و ارزش را پایین میاورد . این  سنگ به صورت سنتتیک هم ساخته میشود .که شامل  لاجورد گیلسون Gilson Lapiz و لاجورد سوییسیSwissLapisمیباشد. .
افغانستان یکی از مناطقی است که از دوران های بسیار دور از این سنگ بهره برداری میکنند .در این منطقه این سنگ به صورت بسیار وسیع استخراج میشود..   از دیگر مراکز تولید این سنگ می توان به آنگولا ، آرژانتین ، کانادا ، شیلی ، هند ، ایتالیا ، میانمار ، روسیه ، پاکستان و امریکا اشاره کرد.
در یافته هایی از هزاره ی چهارم پیش از میلاد در سیلک کاشان  ، ادوات تزئینی و وسایل دیگری به دست آمده است که از این سنگ استفاده کرده بودند . تحقیقات باستان شناسی نشان میدهد که تنها منبع شناخته شده ی لاجورد در دنیای باستان معدن سرسنگ در اعماق کوه های هندوکش در ایران باستان یا افغانستان امروزه بوده است . در چشمان مومیایی فرعون در مصر از لاجورد در چشمانش استفاده شده است .
این سنگ مورد عملیات خاصی قرار نمیگیرد اما گاهی برای رنگ بهتر آن را رنگ میکنند یا با موم یا پلاستیک میپوشانند . در قرون وسطا این سنگ در بسیاری از ساختمان ها، کلیسا ها و...استفاده میشده است  و دارای محبوبیت بسیار زیادی بوده است . سنگ لاجورد نماد سیاره مشتری است.

https://chaav.ir/blog/14-%D8%B3%D9%86%DA%AF+%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%86+%DA%86%D9%87+%D8%AE%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D8%AA%DB%8C+%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%9F+%7C+%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C+%D8%A2%DA%A9%D9%88%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%86

روش های شناسایی لاجورد اصل

روش هایی برای شناسای لاجورد وجود دارد از جمله  :اگر لاجورد بسیار تمیز ،پر رنگ  و بدون لک باشد در خرید آن احتیاط کنید. با استفاده از لوپ میتوان اختلاف رنگ را درترک های آن بررسی کرد  . میتوان با استفاده از استن و پنبه  رنگ مصنوعی روی سطح را حل کرد .اگر سنگ لاجورد طبیعی  را در دست بگیریم همیشه سرد است اما سنگ های مصنوعی یا پلاستیکی با اندکی در دست گرفتن گرم میشوند .با استفاده از نوک داغ میله ی فلزی بوی نا مطبوع پلاستیک در فضاپخش میشود . همچنین اگر دندان روی آن ها فشار بدهید زیر دندان فرو میرود . با ابزار Chelsea filter میتوان لاجورد سنتتیک را از طبیعی تشخیص داد به این صورت که اگر زیر نور چلسی فیلتر، سنگ لاجورد، نور قرمز مایل به قهوه ای را  منعکس کند  آن سنگ طبیعی و اگر قرمز روشن را منعکس کند ،نوع سنتتیک آن است .
 

نحوه نگهداری سنگ آمیتیست چگونه است؟

 اگر بلورهای آمیتیست را در مقابل نور خورشید قرار دهید مقداری از رنگ خود را از دست می دهند. خواص سنگ آکوامارین بدین منظور می تواند با استفاده از اشعه x رنگ اولیه آنها را باز گرداند. برخی نیز معتقدند می توان با قرار دادن در بسته فویل فلزی، رنگ آنها را بهبود بخشید، زیرا رنگ بنفش آن از ناخالصی آهن منشا می گیرد. بهترین راه برای تمیز کردن و خالص سازی انرژی کریستال استفاده از کانی سیلیس شفاف است. گفته می شود که موسیقی نیز همین تاثیر را روی کریستال ها دارد. همچنین قرار گرفتن سنگ آمیتیست در کنار سنگهایی مانند کوارتز و عقیق باعث افزایش انرژی آن می شود. چنانچه به مرور زمان از درخشندگی سنگ شما کاسته شد با پولیش دادن دوباره می توانید آنرا بهبود بخشید.

بزرگترین ژئود آمیتیست کشف شده در جهان

“ملکه اروگوئه” یا “The Empress of Uruguay” بزرگترین ژئود آمیتیست در جهان است که در سال 2007 یافت شده است. ارتفاع این ژئود 3.27 متر و 2.5 تُن می باشد! حدود سه ماه زمان فقط صرف خارج شدن این ژئود از سنگ بازالت(نوعی سنگ آتشفشانی مادر) شد.

معروف ترین سنگهای آمیتیست دنیا

یک گردنبند باستانی مشهور که در 2000 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد. کنده کاری نوشته عربی روی مرکز آن به قرن هشتم پیش از میلاد است.

سنگ دیگری به نام “The Delhi Purple Sapphire” که درواقع برخلاف نامش که به معنی “یاقوت ارغوانی دهلی” است درواقع یک سنگ آمیتیست نفرین شده با خلوص بالا و رنگ ارغوانی عمیق می باشد و دارای نشانه های نجومی در دو طرف خود است. این گردنبند هم اکنون در موزه طبیعی لندن نگهداری میشود.

Napoleonic Amethyst Parure Tiara تاج زینتی ناپلئونی که یک قطعه نادر تاریخی می باشد. با ۱۵ قطعه آمیتیست با تراش اُوال که با الماس درخشان تزیین شده‌ است، کار خارق‌ العاده‌ هنری کی باشد. این گردنبند در اصل متعلق به پادشاه فرانسه ژوزفین ( ۱۷۶۳ – ۱۸۱۴ ) است. امروزه متعلق به بنیاد Bernadotte Jewel است و به تازگی ملکه Silvia سوئد و ملکه پرنس ویکتوریا نیز در بین افرادی هستند که آن را به گردن آویخته اند.

آمیتیست سنگ ماه تولد چه کسانی است؟

این گوهر سنگ ماه تولد بهمن است و از معدود سنگهایی است که به طور خاص برای مردان باعث می شود تا به جذب زنان به آنها کمک کند. در برخی فرهنگ ها این گوهر را سنگ روز چهارشنبه می دانند.

خواص سنگ آمیتیست

آمیتیست سنگی محافظ و پاکسازی روانی است. از خواص سنگ آمیتیست این است که افرادی که قصد ترک کردن عادت های بد و غلط مانند الکل یا مواد مخدر را دارند بسیار مفید است. همچنین اگر شخصی بیمار باشد قرار دادن قطعه ای از این گوهر در کنار خود می تواند محیط روانی بدن فرد و سطوح انرژی را در سطحی از تعادل و بهزیستی نگه دارد. درواقع خواص سنگ آمیتیست باعث می شود ساختار عصبی مغز به تعادل برسد. کسانی که قصد دارند به دریافت درک شهودی و شناختی بالایی برسند نباید از این گوهر غافل شوند. چنانچه شما در خواب کابوس می بینید با قرار دادن این سنگ در کنار تخت خود می توانید آنها را از بین ببرید.

خواص سنگ آمیتیست در چاکرا درمانی

با توجه به رنگ ارغوانی آن این رنگی است که برای چاکرای هفتم یعنی تاج تاثیر مستقیم دارد. همچنین سنگ آمیتیست چشم سوم یا همان چاکرای ششم را نیز تقویت می کند. همانطور که در سنگ درمانی با رنگ ارغوانی و بنفش ذکر کردیم این رنگها اصولا ارتعاشات تصوری در ذهن ما ایجاد می کنند. این سنگ گوهری مفید برای مراقبه و مدیتیشن درمانی است و افکار ما را در رسیدن به سطوح بالای هوشیاری و تصورات در ضمیر ناخود آگاه هدایت می کند. همچنین این سنگ سطح انرژی فرد را از تاثیرات وابستگی های منفی پاک کرده و آنها را از محیط خنثی می نماید.

خواص سنگ آمیتیست از نظر باورهای ماورائی

در قرون وسطی این گوهر نماد سلطنتی و اشراف زادگی بود. به دلیل رنگ خیره کننده آن در گذشته فکر می کردند که این سنگ دارای قدرتهای ماورائی بوده و به عنوان سنگ طلسم خوش شانسی، وفادار بودن و پایداری استفاده می شد. جالب است بدانید از این سنگ جهت ضد طلسم نیز کاربرد داشت. در گذشته سربازان رومی به همراه خود سنگ آمیتیست حمل می کردند. آنها اعتقاد داشتند که این گوهر باعث دفع آسیب، طلسم شوم و یا مرگ می شود. بعد از مرگ نیز این گوهر را همراه آنها دفن می کردند تا از ارواح خبیثه در دنیای ارواح مصون بمانند!

خواص سنگ آمیتیست در طب کهن ایرانی

از خواص آمیتیست آورده اند که:

هر که حجر جمس (آمیتیست) با خویشتن دارد از درد معده ایمن می شود و جون پاره ای از آن را در آب افکنند هرکه از آن آب بخورد دماغ را قورت دهد و معده را قوی گرداند و هرکه از پیاله شراب که از جمست ساخته باشند شراب خورد مست نشود.  جواهر نامه 215

https://chaav.ir/blog/17-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86+%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B9%D9%82%DB%8C%D9%82+%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C%7C+%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87+%2B%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C

در کتاب تنسوخ نامه ایلخانی استفاده از آن برای رفع تشنگی مفید بیان شده.

هرکه نگین جمست (آمتیست) سازد و بر آن صورت مردی کند نیزه در دست و سپری در دیگر دست. کلاهی بر سر و این نگین بر حلقه زرین نشاند به هر جنگی که رود پیروز یابد و این نگین را روز سه شنبه سازد که قمری ناظر بود به مریخ و تا این نگین دارد از سگ مرده و زنده حذر کند.عجایب المخلوقات 141

چگونه می توان مارک یا علامت تجاری ثبت شده را باطل کرد ؟

 طبق ماده 41 ق- ث- ا- ط- ع: " هر ذینفع می تواند از دادگاه خاص ( شعب خاص دادگاه عمومی تهران ) ابطال ثبت علامت را درخواست نماید.ثبت شرکت  در این صورت باید ثابت کند مفاد بند ( الف ) ماده ( 30 ) و ماده ( 32 ) این قانون رعایت نشده باشد..." و ماده 43 همین قانون می گوید : " علاوه بر موجبات ابطال مذکور در ماده (41)، هر گاه خواهان ثابت کند که مالک علامت ثبت شده، از آن به تنهایی و یا بر خلاف ضوابط مندرج در ذیل ماده ( 42) از آن استفاده کرده و یا اجازه استفاده از آن را صادر می کند یا به نحوی از علامت جمعی استفاده کند یا اجازه استفاده از آن را بدهد که موجب فریب مراکز تجاری یا عمومی نسبت به مبدا و یا هر خصوصیت مشترک دیگر کالا و خدمات مربوط گردد، دادگاه علامت جمعی را باطل می کند ".

در زمینه لغو علامت ثبت شده، ماده 41 مذکور می گوید : " هر ذینفع که ثابت کند مالک علامت ثبت شده، شخصاَ یا به وسیله شخصی که از طرف او مجاز بوده است، آن علامت را حداقل به مدت 3 سال کامل از تاریخ ثبت تا یک ماه قبل از تاریخ درخواست ذینفع استفاده نکرده است، می تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا کند. در صورتی که ثابت شود قوه قهریه مانع استفاده از علامت شده است، ثبت علامت لغو نمی شود ".
با توجه به مفاد مواد 41 و 43 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، علامت ثبت شده تجاری در موارد ذیل قابل ابطال و لغو است :
1- اگر علامت ثبت شده، توان تمایز بخشی با کالا و خدمات مشابه را نداشته باشد.
2- خلاف نظم عمومی یا اخلاق حسنه و موازین شرعی باشد.
3- اگر علامت گمراه کننده باشد. یعنی مراکز تجاری یا ذهن عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالا یا خدمات یا خصوصیات کالا و خدمات گمراه کند.
4- اگر علامت عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم و سایر نشان های مملکتی یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت پوشش کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند، باشد امثال آن، بدون اخذ اجازه از مرجع ذی ربط
5- اگر علامتی تقلید از عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا یک نام تجاری دارای اشتهار علمی باشد. به عبارت دیگر انتخاب علامت تقلیدی به منظور بهره برداری در تولید کالا یا ارائه خدماتی مشابه کالا یا خدماتی باشد که با علامت اصلی دارای شهرت و معرفیت در ایران، تولید یا ارائه می گردد.
6- اگر علامت ثبت شده عین علامتی باشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب یا گمراهی شود.
7- اگر علامت ثبت شده عین یا شبیه علامتی باشد که قبلاَ برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروفیت پیدا کرده باشد، مشروط بر آن که عرفاَ میان استفاده از علامت تقلیدی و علامت معروف ارتباط وجود داشته باشد و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد کند.
8- استفاده انحصاری و تنهایی مالک از علامت جمعی و یا بدون اطلاع دادن به اداره مالکیت صنعتی از هر گونه تغییر در ضوابط و شرایط قانونی که در مواد 31 تا 41 ق- ث- ا- ط- ع پیش بینی شده است، از علامت جمعی ثبت شده شخصاَ استفاده کند یا اجازه استفاده از آن را به دیگران بدهد که موجب فریب مراکز تجاری یا عمومی نسبت به مبدا و یا هر خصوصیت مشترک دیگر کالا و خدمات مربوط گردد.
9- استفاده نشدن از علامت ثبت شده حداقل به مدت سه سال. اگر علامت ثبت شده شخصاَ یا به وسیله شخصی که از طرف او مجاز بوده است، آن علامت را حداقل به مدت سه سال کامل از تاریخ ثبت تا یک ماه قبل از تاریخ درخواست ذینفع، استفاده نکرده باشد و این امر در دادگاه اثبات شود به شرط آن که سبب عدم استفاده از علامت، قوه قاهره نباشد، دادگاه گواهی نامه علامت ثبت شده را لغو خواهد کرد.
بنابراین، هر گاه مارک ثبت شده فاقد شرایط قانونی باشد و یا ضوابط قانونی در ثبت آن رعایت نشده باشد، به تقاضای دادستان و به موجب رای دادگاه گواهی نامه مارک ابطال خواهد شد.
به طور مثال اگر مارک ثبت شده، توانایی تمایز بخشی کالا یا خدمات موضوع مارک را از کالا یا خدمات مشابه نداشته باشد یا نتواند کالا یا خدمات مورد نظر را به عموم و مشتریان، معرفی کند یا مارک و علامتی بر خلاف نظم عمومی و یا اخلاق حسنه باشد، قابل ابطال است و اگر مارک ثبت شده به حقوق قبلی دیگری لطمه وارد کند، اعم از این که شخص متضرر قبلاَ مارک یا علامتی را به ثبت رسانده باشد یا با توجه به ماده 6 مکرر کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی، جزء علائم مشهور بوده و در اثر استعمال مکرر، معروفیت لازم پیدا کرده باشد و یا مارک ثبت شده جدید، خطر گمراهی عمومی و فریب مصرف کنندگان در خرید کالای مشابه و یا استفاده از خدمات هم ردیف را در برداشته باشد ، در این گونه موارد، ذینفع حق دارد علیه صاحب مارک جدید، اقامه دعوی کند و ابطال آن را خواستار شود که دادگاه بعد از رسیدگی و احراز حقانیت خواهان ، حکم ابطال مارک موضوع دعوی را صادر خواهد کرد.
برای ابطال یا لغو گواهی علامت ثبت شده نیاز به تقدیم دادخواست دارد.
دادخواست ابطال طبق ماده 47 آیین نامه اجرایی باید دارای ضمائم ذیل باشد :
1- اصل یا رونوشت مصدق کلیه اسناد و مدارک مثبت ادعای ابطال
2- رسید مربوط به پرداخت ودیعه تسلیم دادخواست به دادگاه به شرح مذکور در جدول هزینه ها
3- وکالت نامه ، در صورتی که دادخواست توسط وکیل تسلیم شود.
طبق بند 16 جدول شماره 3 ضمیمه شماره یک آئین نامه اجرایی، مبلغ ودیعه بابت تسلیم دادخواست ابطال به وسیله شخص حقیقی 000/000/3 ریال و شخص حقوقی 000/500/ 4 ریال تعیین شده است که محل ایراد است، زیرا این گونه امور نیاز به تصویب قانون دارد و با آئین نامه، نمی توان چنین تکلیفی را به خواهان تحمیل کرد. لذا دادگاه مکلف به اجرای آن نخواهد بود و قابل ابطال از طریق دیوان علامت نیز می باشد .
ابطال بخشی از علامت یا ابطال ثبت نسبت به بعضی از کالاها و یا خدمات ثبت شده نیز مطابق با ضوابط مذکور به عمل خواهد آمد.
آراء دادگاه در مورد ابطال علامت ثبت شده با توجه به این که خواسته دعوی غیر مالی است طبق بند ب ماده 331 ق. آ. د. م قابل تجدید نظر است ولی با توجه به ماده 367 ق. آ. د. م قابل رسیدگی فرجامی نیست.
طبق ماده 148 آیین نامه اجرایی قانون ثبت علائم و اختراعات، رای قطعی باید به مرجع ابلاغ گردد تا مرجع ثبت مطابق حکم دادگاه مراتب ابطال را در دفتر مربوط درج کرده و مراتب را در روزنامه رسمی آگهی نماید.
رای دادگاه ممکن است ناظر به ابطال تمام گواهی نامه علامت ثبت شده یا قسمتی از علامت یا نسبت به بعضی از کالاها و خدمات یک علامت باشد.
آگهی مربوط به ابطال، بر اساس مفاد رای دادگاه با درج مواد ذیل منتشر خواهد شد :
1- ذکر علامت و شماره تاریخ ثبت آن ؛
2- اشاره به ابطال بخشی از علامت یا ایم که علامت به طور کامل یا در ارتباط با بعضی از کالاها و یا خدمات ابطال شده ؛
3- اعلام عدم اعتبار گواهی نامه ایکه به موجب رای نهایی دادگاه باطل شده است.
هزینه آگهی مزبور به عهده محکوم له می باشد. وی می تواند هزینه مذکور را جزء خسارت از محکوم علیه مطالبه نماید.

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

نظر به این که علائم صنعتی، تجاری و خدماتی، در رشد و گسترش فعالیت های اقتصادی و معرفی تولیدات و خدمات و در بازاریابی ملی و بین المللی نقش ویژه ای دارد لذا امروزه در تمام کشورهای بزرگ، خصوصاَ کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال پیشرفت جهان به این موضوع توجه خاص به عمل آمده و در زمینه مالکیت و آثار حقوقی این گونه مالکیت ها، ضوابط و مقررات قابل توجهی به وجود آمده است.

منابع و ذخایر سنگ پریدوت

 

  • مهمترین یافته تاریخی پریدوت در جزیره آتشفشانی سنت جان St. John’s Island در دریای سرخ، در 300 کیلومتری شرق آسوان قرار دارد. خواص عقیق یمنی در استرالیا، برمه(موگوک)، چین، مصر، مکزیک، نروژ، پاکستان، سریلانکا، آمریکا(اریزونا، نیومکزیکو، هاوایی) و ویتنام از مهمترین منابع و ذخایر سنگ زبرجد می باشند. شکار سنگ پریدوت در شب انجام می گیرد زیرا در نور ماه درخشندگی قابل توجهی دارند. در جزیره Zeberget گفته شده به علت وجود مار، شکار این گوهر بسیار خطرناک است. در پاکستان به وفور سنگ زبرجد در غرب کوه های هیمالیا و در ارتفاع 15 هزار فوتی یافت می شود. البته این مناطق تحت حفاظت دولت پاکستان قرار دارند. گوهرهای این منطقه و همچنین کشمیر بسیار کمرنگ ولی درخشان بوده و بیشتر شبیه رنگ سیب سبز یا لیمو هستند. بطر کلی منابع این گوهر در سرتاسر جهان وجود دارد. بعد از برمه میانمار، ایالات متحده آمریکا برای سالیان دراز بزرگ ترین تولید کننده سنگ پریدوت بود. ارزش محصولات آن در سال ۱۹۹۳ به 1.5 میلیون دلار رسید. امروزه آمریکا بر سر به دست آوردن رتبه بزرگترین تولید کننده دنیا رقابت سختی با چین و پاکستان دارد.

بزرگترین سنگ زبرجد در جهان

پریدوت به وزن ۲ تا ۳ قيراط، گوهری معمول محسوب می شود و یک نمونه خوب به وزن ۸ قیراط بسیار کمیاب است. سنگ های به این وزن، نمونه های کلکسیونی و موزه ای هستند. در انستیتو اسمیتسونین در واشنگتن دی سی، یک قطعه زبرجد به وزن 311.8 قیراط نگهداری می شود. عموما قیمت سنگ زبرجد در اندازه های بالا تر از 20 قیراط کاملا گران قیمت و کمیاب هستند و در اندازه های بالاتر از 50 قیراط افزایش چشمگیری در قیمت خود دارند. پریدوت های خیلی درشت باکیفیت خوب از نهشته هایی در میانمار که به دلیل سنگهای ۲۰ تا ۴۰ قیراطی باکیفیت و رنگ عالی معروف بودند، به دست می آمد.

نحوه نگهداری پریدوت چگونه است؟

پریدوت سنگی شکننده است و در مقابل حرارت و مواد شیمیایی حساس است. بنابراین از مواد آرایشی آن را دور کنید. درخشش آن شیشه ای یا روغنی است و تحت تاثیر اسید سولفوریک تجزیه می گردد. این گوهر در برابر فشار زیاد مقاوم نیست و در برابر ضربه غالبا با پوشش نازک فلزی پوشانیده می شود.

خواص سنگ زبرجد از نظر احساسی و فیزیکی

از خواص سنگ زبرجد یا پریدوت می توان به حمایت قلب و دستگاه گردش خون اشاره نمود. این گوهر می تواند به فرد در ترک سیگار کمک کند زیرا زبرجدها قطعات کوچکی از نیروی مثبت هستند. آنها ارتعاشاتی از جنس حس درونی از گرما و بهزیستی، مانند غروب آفتاب در یک روز بهاری بهمراه می آورند. سنگ زبرجد باعث می شود تا احساسات قلبی و درونی مثل بخشنده بودن، حس کمک به فرد در احساس شادی و شایستگی را تقویت گردد. سنگ زبرجد ترس های روانی معنوی را خاموش کرده و به شخص امکان حرکت در مسیر فردی را فراهم می نماید.

باورهای باستانی درباره خواص سنگ پریدوت (زبرجد)

داستان ها و افسانه های زیادی در مورد قدرت جادویی قوی زبرجد وجود دارد. در افسانه ها آمده است که اگر سنگ زبرجد با طلا همراه شود، طلسم توانمندی می شود که قادر خواهد بود کابوس ها و وحشت شبانه را دور کند. چند منبع دیگر نیز ذکر کرده اند که نوشیدن دارو از فنجان یا ظرفی که از سنگ پریدوت ساخته شده، تاثیر آن را بیشتر می کند. پریدوت گوهر ملی مصر است و از زمان باستان به عنوان جواهر با ارزش بوده است. از آنجا که در زیر روشنایی روز، این گوهر نامرئی و شیشه ای است مصریان قدیم فکر می کردند که نور خورشید را جذب می کند و آن را به عنوان «گوهر خورشید» مورد احترام قرار می دادند. در رُم باستان نیز به “غروب زمرد” شناخته شده بود. زبرجد به عنوان سنگ ماه متولدین مرداد شناخته می شود. عقیده بر این است که پریدوت برای استفاده کنندگان این سنگ موفقیت، آرامش و خوش شانسی می آورد.

خواص سنگ زبرجد در منابع کهن ایرانی

انگشتر زبرجد در دست موجب آسانی کارها می گردد (حیله المتقین / 25) همچنین در مخزن الادویه آمده است که باعث کاهش قوای جنسی و درمان صرع است.

خداوند یاقوت را در نوروز و برای زیست مردم آفرید و سنگ زبرجد را در روز مهرگان و این دو روز را بر سایر ایام سال برتری داد چنان که یاقوت و زبرجد را بر سایر گوهر ها یشت ها – صفحه 298

در تحفه المومنین جلد یک صفحه 844 آماده است که سنگ زبرجد کاهنده باه و مصلحش عسل و قدر شربتش تا نیم درهم و بدلش زمرد است. باعث فرح و ازاله گردد و چون طالع سطاتن بر آن صورت ماهی نقش کرده و در قلع پیچیده در دام ماهی نصب کنند. ماهیان از قعر دریا به دام آیند و گویند شراب در پیاله زبرجد مست نمی کند.

https://chaav.ir/

خواص سنگ زبرجد از نظر چاکرا درمانی

سنگ زبرجد یا پریدوت دارای عنصر طبیعی زمین است و با توجه به رنگ سبز خود می تواند برای یکپارچگی عشق و اراده چاکرای ناف (سوم) و قلب (چهارم) سودمند باشد. از خواص سنگ زبرجد در چاکارا درمانی می توان به با یاری دادن در خلق فراوانی، آرام و خاموش کردن ترس های روانی معنوی و القای بخشندگی اشاره نمود. سنگ زبرجد ابزاری برای کمک به انتقال واقعیت جسمانی در هم ترازی با حقیقت درونی فرد است. این شامل موفقیت و فراوانی در طول دوارن فعالیت جدی فرد می باشد، سنگ پریدوت می تواند در بازسازی ارزش شخصی و عزت نفس در کسانی که از احساس گناه به ستونه آمده و یا نسبت به عمل گذشته پشیمان شده و تاسف می خورند، فرد را یاری نماید.

کهربا چیست؟

 کهربا (Amber) یک ماده آلی و در واقع نوعی صمغ رزین فسیل شده درختان است که فرآیند تشکیل آن می تواند میلیون ها سال پیش برگردد.خواص سنگ لاجورد پلیمریزاسیون مولکولی در دما و فشار زیاد حاصل از رسوبات بالایی صمغ گیاهی را به نوعی شیره گیاهی به نام کوپال (Copal) یا کهربای نارس تبدیل می کند. ترپن ها (Terpenes) هیدروکربن هایی هستند که توسط نوعی گیاهان به ویژه مخروط داران تولید میشوند در دما و فشار ثابت خارج شده و به همین ترتیب کهربا بوجود می آید. در این هنگام بقایای حشرات، جانوران و گیاهان در هنگام تشکیل کهربا ممکن است درون آن گیر بیوفتند. کهربا گوهری ارگانیک و جواهری آلی است و به عبارتی محصول پروسه های بیولوژیکی موجودات زنده می باشد. این ماده برای فسیل شدن وارد یک چرخه اکسیداسیون تصاعدی میگردد، جایی که مواد آلی تشکیل دهنده آن درگیر ترکیب شدن با اکسیژن و پلیمریزاسیون که واکنشی تکمیلی است میشود. در این هنگام دو یا چند مولکول با یکدیگر ترکیب شده و هیدروکربن اکسیژن را تولید می کند، که از اتم های کربن ، هیدروژن و اکسیژن همان مواد آلی اولیه ساخته شده اند.

کهربا چگونه بوجود می آید؟

رزین یک هیدروکربن آلی آمورف (بی شکل) نیمه جامد است که توسط همه گیاهان ترشح می شود. کهربا زمانی تشکیل می شود که رزین درختان خاصی به مرور زمان سخت شده و فسیل می شود . رزین ابتدا با از دست دادن اجزای فرار مانند الکل و گریس سخت می شود و تبدیل به کوپال می شود و بعد فرارزدایی در طی دفن شدن در رسوبات به کهربا تبدیل می شود.همه رزین درختان نمی توانند کهربا شوند. به طور کلی، رزین هایی که به کهربا فسیل می شوند توسط درختان خانواده های مطبق‌کاجیان (Araucariaceae تیره‌ای از مخروط‌داران است که درختانی بلند با شاخه‌بندی منظم و اغلب فراهم هستند) و باقلاییان (Fabaceae که معمولاً به عنوان خانواده حبوبات شناخته می شود) و سرویان (Cupressaceae) ترشح می شوند. در مقابل، درختان متعلق به خانواده Pinaceae (یعنی خانواده کاج) معمولاً مرتبط با کوپال بوده و رزینی که به کهربا فسیلی بالغ منجر شود تولید نمی‌کنند. برای تبدیل شدن به کهربا، رزین باید حاوی یک ماکرومولکول به نام دی‌ترپن باشد که نوعی هیدروکربنی است که بخشی از رزین طبیعی می باشد . اسید اوزیک، یک دی ترپنوئید، جزء اصلی رزین های تولید شده توسط گیاهان متعلق به خانواده باقلاییان است. کوپال از کلمبیا، تانزانیا و ماداگاسکار، و به همین ترتیب کهربا از جمهوری دومینیکن، از درختان متعلق به این خانواده سرچشمه می گیرد.

در مقابل، کومونیک اسید جزء اصلی رزین درختان خانواده مطبق‌کاجیان است که ممکن است کهربای بالتیک و اوکراینی تولید کند. پلیمریزاسیون مولکول های هیدروکربن آلی (که هر کدام دارای “اسکلت” مشابهی از اتم های کربن هستند) رزین را به کوپال تغییر می دهد و یک واکنش اتصال عرضی بین زنجیره های این هیدروکربن ها کهربا تولید می کند. در طبیعت، این واکنش پیوند اتصال عرضی پلیمری در دما و فشار بالا در طی ته نشینی و دفن رسوبات آلی بسیار آهسته پیش می رود. در واقع،  میلیون ها سال طول می کشد تا به نیمه راه برسیم . این بدان معنی است که کوپال به حداقل بیش از یک میلیون سال نیاز دارد تا به کهربا تبدیل شود. با این حال، این واکنش ها را می توان با قرار دادن کوپال در معرض مجموعه ای جایگزین از پارامترهای فشار و دما در آزمایشگاه به طور قابل توجهی تسریع کرد.

مشخصات فیزیکی و اپتیکی کهربا چیست؟

کهربا دارای سختی 2 تا 2.5 در مقیاس موس بوده و وزن مخصوص آن 1.05 تا 1.09 و حداکثر 1.30 است بنابراین بسیار سبک وزن است. رنگ خاکه کهربا سفید است و فرمول شیمیایی آن مخلوطی از رزین های مختلف بوده و تقریبا C10H16O است. کهربا کلیواژ نداشته و شکستگی آن صدفی و نسبتا شکننده است. کهربا به دلیل تشکیل شدن از صمغ زلال و چسبان درختان غالبا در جنگل می تواند حاوی بقایای گیاهان و جانوران ریزی باشد که درون نوع شفاف آن به وضوح قابل مشاهده می باشند. این گوهر دارای ساختاری یکنواخت بوده و از نظر کریستالی آمورف یا بی شکل است همچنین سطح آن به صورت ناصاف و ترک دار است.

https://chaav.ir/about-us

مقداری قابل احتراق است و بعد از صیقل شدن دارای جلایی صمغی تا شیشه ای دارد. معمولا چنانچه با پارچه مورد مالش قرار دهید به علت جریان الکتریسیته ساکن خاصیت جذب اجسام کوچک مثل خورده کاغذ را دارد.

سنگ لاجورد چیست؟ نحوه تشخیص لاجورد اصل

 به گفته پلینی تاریخ نگار روم باستان در دوران باستان نام “لاپیس لازولی” با نام “سافیر” یا همان یاقوت کبود شناخته شده بود.خواص عقیق یمنی  Lapis به معنی سنگ و Lazuli معنای آبی آسمان نیلی را می دهد. لاجورد را ایرانیان باستان ” لاژورد ” می گفتند که اعراب به دلیل محدودیتهای زبانی خود آنرا لاجورد گفتند. “ورد” در قسمت پایانی این کلمه  نیز احتمالا از “برد” که در زبان بختیاری به معنای سنگ می باشد گرفته شده است.

سنگ لاجورد چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

سنگ لاجورد یا لاپیس لازولی (به انگلیسی Lapis Lazuli)، سنگی نیمه قیمتی با رنگ آبی متمایل به رنگ نیلی تا بنفش با درجه سختی 5 – 5.5 در مقیاس موس است که به طور نسبی به حرارت، فشار، محلولهای گرم، اسیدها و محلول های قلیایی بسیار حساس است. سنگ لاجورد تورق نداشته و شکستگی آن نامنظم و وزن مخصوص آن هرچه درصد پیریت بیشتر باشد بین 2.7 تا 2.9 متغیر است. لاپیس لازولی بصورت اوپاک دیده می شود و جلای آن شیشه ای تا مومی شکل است. پدیده چند رنگی نداشته و ایدیوکروماتیک است و همچنین فلورسانس در آن اغلب خنثی است.سیستم کریستالی لاپیس لازولی کیوبیک و دودکاهدرون در اندازه های متغیر به صورت رگه، اغلب در بستری چند سانتی متری، در میان سنگ های مرمر یا رگه های نامنظم در سنگهای آهکی یافت می شود. سنگ لاجورد آبی نیلی بهترین نوع رنگ آن بوده و رنگهای آبی آسمانی تا سبز (که با سنگ فیروزه اشتباه گرفته می شود) در رده های بعدی قرار دارند.

سنگ لاجورد از چه چیزی ساخته شده است؟

لاجورد یک کانی نیست و در واقع سنگی متافورمیک با فرمول شیمیایی Na,Ca)₈Al₆Si₆O₂₄ (S,SO)₄) متشکل از چنیدن کانی مختلف میکا، کلسیت (نقاط ناخالصی سفید روی آن)، دیوپسید، هورنبلند، اوگیت، هوینیت و پیریت است که کانی اصلی آن لازوریت و سودالیت (آبی) می باشند.ناخالصی پیریت، که به صورت نقاط طلایی یا برنزی در این سنگ دیده می شود، باعث جلوه بیشتر آن شده است. حال اگر مقدار پیریت زیاد باشد لاجورد بصورت زمینه سبز یا مات دیده می شود در لاپیس لازولی های شیلی (شمال شهر سانتیاگو) و روسیه به علت وجود رگه ها و لکه های برجسته سفید کلسیت دارای ارزش پایین تری هستند.

سنگهای لاجورد سنتتیک

در زمینه تولید سنگ لاجورد سنتتیک نیز جناب P.Gilson و افرادی دیگر در این باره تلاش هایی داشته اند هرچند بسیاری از جواهرشناسان آن را یک سنتر اساسی نمی دانند. نمونه گیلسون لاپیس لازولی بسیار شبیه نوع طبیعی آن است. در سال 1954 سنگ مصنوعی شیشه ای مانند اسپینل را با اکسید کبالت رنگ کرده و با عنوان لاپیس لازولی به فروش می رساندند که البته تشخیص آن ساده است زیرا هیچ اینکلوژنی یا موادی مانند پیریت در آن وجود ندارد.

سنگهایی که ممکن است با لاجورد طبیعی اشتباه بگیرید!

 

https://chaav.ir/

سنگ لاجورد می تواند با سنگهایی مانند لازولیت، سودالیت، آزوریت، جاسپر آبی و یا دومورتیریت اشتباه گرفته شود. امروزه سنگهایی اغلب لاجوردهای بی کیفیت را رنگ می کننده که بسته به کیفیت نوع رزین بکار رفته و روش فرآوری آن ممکن است به مرور زمان  این سنگ کمرنگ یا بدون تغییر بماند.به عنوان مثال سنگهای مرمر دولومیتی (یشم کوهی یا Mountain Jade) یا جاسپر (Jasper) یا هولیت (Howlite) را با رزین آبی رنگ کرده و با روغن جلا می دهند. در طرف دیگر برخی خورده لاجوردها را فشرده و با پلاستیک بهم می چسبانند. در نویکریشن آلمان پودر خاکستری مایل به قهوه ای یشم را طی فرآیندی آبی کرده و به عنوان لاپیس لازولی سوئیسی در بازار می فروشند. برخی دیگر نیز از خورده پیریت جهت زیبایی این سنگ استفاده می کنند.

الماس سیاه چیست؟

 سنگ الماس سیاه بر اساس نوع تبلور، سایز بلوری و عناصر کمیاب آن، در چهار زیر مجموعه با نام های بورت” ، کربنادو”، استوارتایت و فرامسایته قرار می گیرند.خواص عقیق یمنی بستر دایموند سیاه کیمبرلیت نیست ، بلکه در سازنده های دیگری قرار میگیرند و عمدتاً در نهشته‌های آبرفتی یافت می‌شود، جایی که در مناطق استوایی با ارتفاع متوسط مانند جمهوری آفریقای مرکزی و برزیل، جایی که اکثریت قریب به اتفاق الماس‌های کربنادو در آن یافت شده‌اند، برجسته‌تر است. رنگ طبیعی آن سیاه یا خاکستری تیره است و از سایر الماس ها متخلخل تر است. در این مقاله ضمن بررسی ویژگی و ساختار انواع طبیعی، مصنوعی و بدل الماس سیاه به مقایسه روش های شناسایی آن با استفاده از میکروسکوپ الکترونی و طیف سنجی رامان و بزرگترین سنگهای الماس سیاه پرداخته شده است.

 

الماس سیاه از نوع کربنادو چیست؟

گونه گوهری و با ارزش الماس سیاه از نوع کربنادو است. کربنادو (carbonado) فرم پلی کریستالی الماس است که از تبلور الماس، گرافیت و کربن آمورف در کنار هم به وجود آمده است. تخلخل کربنادو از ۱ درصد تخلخل کم) تا ۱۰ درصد تخلخل زیاد است که متغیر بودن وزن مخصوص این گونه را توجیه می کند.

امروزه میدانیم رنگ الماس سیاه به علت وجود مقادیر زیادی ابرهایی از اینکلوژنهای معدنی ریز شامل سولفیدها، گرافیت، مگنتیت، هماتیت و کانی های حاوی آهن، پیریت در سرتاسر سنگ است. این الماس سیاه می تواند دارای کلیواژها، ترکها و لکه های سیاه ناشی از گرافیت زایی باشد. رنگ طبیعی الماس سیاه گاهی می‌تواند در اثر تابش طبیعی هنگام رشد نیز باشد. امروزه با پرتودهی مصنوعی نیز این رنگ ایجاد میشود.

 

رنگ بدنه الماس سیاه میتواند بی نزدیک به بیرنگ، قهوه ای تا سبز زیتونی باشد که اینکلوژن ها یا ناخالصی های سیاه درون آن به قدری زیادند که رنگ آن را تیره و پاکی آن تا اوپک برود . این رنگ معمولا سیاه و گاهی خاکستری و سایه های مختلف سبز تا قهوه ای گاهی خالدار باشد. به دلیل همین ناپاکی بیش از حد، تراش الماس سیاه دشوار است و نیاز به دقت فراوان دارد.

کربنادو نخستین بار در سال ۱۸۴۳ در اندازه های مختلف در ذخایر آبرفتی برزیل کشف شد و تا سال ۱۸۴۶، پس از استخراج، به عنوان باطله دور انداخته می شد! در سال های بعد، این باطله ها به هلند فرستاده شد و در آنجا کاربرد آن به عنوان ساینده معرفی شد. در اواخر قرن نوزدهم میلادی، نمونه های بزرگ و با کیفیت کربنادو با قیمت قیراطی ۱۸۵ دلار به فروش رسید.

 

https://chaav.ir/

الماس های سیاه از نوع کربنادو چگونه تشکیل شده اند؟

چیزی که الماس را تعریف میکند کربن و مقدار ناچیزی ناخالصی هست که به فرم کوبیک رشد می کند. کربونادو که از حضور میکرو الماس هایی ( با اندازه کمتر 20 میلیونم متر)، عدم مواد دیگه در اعماق جبه زمین، مثل دیگر الماس ها است دارای وجود ناچیزی از نیتروژن و هیدروژن و asbornite که فقط در شهاب سنگها یافت میشود. به همین دلیل برخی دانشمندان معتقدند که کربونادوها در کیمبرلیت ها پیدا نمی شوند و از شهاب سنگها تحت حرارت بالا و یا تصادم شهاب سنگ الماسی به زمین تشکیل شده اند که بنابراین میتوانند در ذخایر رسوبی نیز دیده شوند. برخی محققان معتقد هستند که از انفجار سوپرنوا و پرتاب قطعه های بزرگ و تصادم آنها به زمین در 2.6 تا 3.8 میلیارد سال پیش آمده اند که از نظر سنی دلیلی است بر اینکه چرا تا کنون در برزیل و آفریقای مرکزی پیدا یافت شده اند. 
صفحه قبل 1 ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 صفحه بعد