x تبلیغات
mikimouse

استاندارد های اتوکلاو

 

اتوکلاو، روشی برای استریل کردن

استفاده از گرمای مرطوب کشتن همه میکروارگانیسم ها از جمله اندوسپور های مقاوم در برابر حرارت را تسهیل می کند.هود لامینار  این روش میکروب زدایی با گرم کردن مواد داخل دستگاه در دمای بالاتر از نقطه جوش آب انجام می شود. با توجه به قوانین گاز ها، با افزایش فشار داخل دستگاه می توان به این امر دست یافت.


یک اتوکلاو می توانید تمامی این شرایط را برای ضد عفونی فراهم کند. انتخاب اتوکلاو استاندارد متناسب با کاربرد و ویژگی هایی که در نظر دارید بسیار مهم است.

به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا اطلاعات مفیدی برای خرید اتوکلاو مناسب به دست آورید.

استاندارد های اتوکلاو شامل چه مواردی است؟  

پیش از بررسی پارامتر های مختلف اتوکلاو استاندارد، پیشنهاد می شود با ساختار اتوکلاو و قسمت های مختلف آن آشنا شوید.

مطابق سند استاندارد ملی به شماره 4583 اتوکلاو که برای ضد عفونی تجهیزات، مواد و ابزار ها به کار می رود باید در مواد مورد استفاده، محفظه اتوکلاو، نحوه ساخت، مولد های بخار، کنترلر های شرایط محیط داخل اتوکلاو و ساختمان دستگاه استاندارد باشند. این که هر کدام از قسمت ها باید دارای چه ویژگی هایی باشند، مورد بحث این مقاله است.

جنس مواد به کار رفته برای ساخت اتوکلاو

انتخاب مواد براي ساخت قسمت هاي مختلف ظروف تحت فشار و سایر قسمت ها، بايد با توجه به مناسب بودن مواد براي شرايط نهايي كاري و ساخت صورت گيرد . تأثيرات خورندگي گالوانيك و اختلاف انبساط بايد هنگام استفاده از فلزات غير مشابه كه در تماس با يكديگر قرارمي‏گيرند و نيز حساسيت برخي از فولاد هاي ضد زنگ نسبت به فشار و خوردگي شكافي، مورد توجه قرارگيرد .

 

سازنده بايد مقاومت طراحي نامي اتوكلاو را روي سطح خارجي اتوكلاو علامت گذاري كند . مقاومت طراحي نامي هر ماده بكار رفته در ساخت پوسته و دو سر محفظه اتوكلاو و مولد بخار , شامل در و قاب بايد در مدارك همراه ذكر شود .

محفظه اتوكلاو

اتوکلاو ها بر اساس نوعی که دارند می توانند از در قسمت جلو یا بالا داشته باشند. محفظه اصلی داخلی اتوکلاو باید فضایی مناسب جهت قرار دادن مواد و تجهیزات داشته باشد. طراحي آن به گونه ‏اي باشد كه مايعات حاصل از بخار بتوانند تخليه شده و بخار در تمام قسمت ها گردش كند .


اتوکلاو هایی که دارای فضای نگه داری عمودی، تنها مجاز به داشتن یک در از بالا هستند. توصيه مي ‏شود كه تنها يك در روي اتوكلاو تعبيه شود , مگر در موارد استثنايي كه استفاده از دو در مجاز است. يعني در مواردي كه از يك در براي قرار دادن مواد و وسايل آلوده و از در ديگر براي خارج كردن تجهیزات ضدعفونی شده استفاده مي‏ شود .

مولد های بخار

مولد های بخار باید بگونه ای طراحی و نصب شوند که به راحتی بتوان آن ها را بررسی و تمیز کرد. برای ایجاد ارتباط بین مولد بخار و محفظه اصلی اتوکلاو، باید از لوله های مسی و اتصالات مناسب کاربری این دستگاه استفاده شود.

ضخامت و مقاومت دیواره ها

مطابق استاندارد 4583،  مقادير تنش طراحي براي مواد اولیه مورد استفاده، در دماي طراحي، نبايد از مقادير مقاومت طراحي نامي بيشتر شود .

محفظه های تحت فشار داخلی می توانند به شکل مستطیل یا استوانه باشند.

قطعات تقویتی، در صورت لزوم، باید به صفحه مسطح جوش داده  شده باشند.

در ها

در ها می توانند مسطح یا از بیرون به شکل محدب باشند. واشر های قابل تعوض روی در ها نصب شده باشند. هنگاهی که در باز است، باید بتوان سطح واشر را به طور کامل دید و در صورت نیاز تمیز و تعویض نمود. لوله‏ها و ساير سازه ‏هاي نگهدارنده بايد به نحوي طراحي شوند كه تغييرات كاري در ضخامت واشر در را جبران كنند .

اهرم های مخصوص بستن در باید به گونه ای طراحی و استفاده شوند که به هیچ کدام از قطعات دیر دستگاه فشاری وارد نکنند.

در ها می توانند به صورت دستی یا خودکار باز یا بسته شوند. کاربر برای باز کردن یا بستن در دستی نباید نیرویی بیشتر از 150 نیوتن مصرف کند. برای در ها خودکار این ویژگی باید وجود داشته باشد که بتوان در شرایط خاص به صورت دستی در را باز کرد.

تهیه محیط کشت میکروبی

 

کشت میکروارگانیسم ها در آزمایشگاه

انواع میکروارگانیسم ها برای بقاء و ادامه رشد خود مانند تمامی موجودات زنده نیاز به مواد غذایی و فاکتور های محیطی مناسب مانند دما و اتمسفر و pH دارند.هود شیمیایی  در آزمایشگاه برای مطالعه میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و قارچ ها نیاز به محیط های کشت است. علاوه بر محیط های زیست طبیعی، میکروب ها توانایی زندگی در محیط های مصنوعی و ساخته شده که حاوی مواد غذایی مورد نیاز میکروارگانیسم ها باشد را دارند که به آن محیط کشت می گویند. زمانی که غلظت میکروارگانیسم کم باشد با انجام کشت، تعداد آن ها را می توان افزایش داد. تهیه محیط کشت میکروبی یکی از فرایند های مهم و اولیه در آزمایشگاه های زیستی است.


این مقاله روش تهیه محیط کشت میکروبی را مورد بررسی قرار می دهد.

منظور از محیط کشت میکروبی چیست؟

محیط های کشت آزمایشگاهی در واقع محلول، سوسپانسیون یا مخلوطی حاوی مواد غذایی مورد نیاز برای رشد میکروب ها  و میکروارگانیسم ها هستند.

انواع محیط کشت از نظر فیزیکی

  • محیط های کشت جامد آگار
  • محیط های کشت نیمه جامد
  • محیط کشت مایع

انواع محیط های کشت از نظر نوع مواد تشکیل دهنده و کاربرد آن ها

  • محیط کشت پایه (Basic Media):
  • محیط کشت غنی شده (Enrichment Media):
  • محیط کشت انتخابی (Selective Media)
  • محیط کشت افتراقی (Defferential Media)
  • محیط کشت اختصاصی (Special Media)
  • محیط کشت انتقالی (Transport media)


کشت میکروارگانیسم ها در آزمایشگاه چه شرایطی نیاز دارد؟

کشت میکروب ها زیر هود لامینار انجام می شود. شرایط کشت برای هر نوع از سلول ها و میکروارگانیسم ها بسیار متفاوت است. اما محیط مصنوعی که در آن سلول‌ها کشت می‌شوند همواره شامل یک ظرف مناسب حاوی بستر یا محیطی است که مواد مغذی ضروری (اسیدهای آمینه، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی)، فاکتورهای رشد، هورمون ‌ها را تنظیم و  گازها (O2، CO2) و محیط فیزیکوشیمیایی (pH، فشار اسمزی، دما) را تنظیم می کند. کشت میکروارگانیسم روی محیط های کشت در انکوباتور انجام می شود.

شرایط محیطی و مواد غذایی برای کشت میکروارگانیسم ها شامل چه مواردی است؟

  • منبع کربن: مانند انواع قند هاف اسید های چرب و الکل های مختلف
  • منبع نیتروژن: مانند نمک های آمونیوم، پپتون و تریپتون
  • ترکیبات نمکی مثل NaCl
  • نمک های ایجاد کننده حالت بافری: مانند KH2PO4، K2HPO4 و Na2HPO4
  • فاکتور های رشد مانند پورین ها، پیریمیدین ها و ویتامین ها
  • معرف های pH که با تغییر رنگ آن ها می توان به اسیدی یا قلیایی بودن محیط پی برد مانند فنل رد در محیط مانیتول سالت آگار

البته الزاما همه موارد فوق در محیط های کشت وجود ندارند و بسته به نوع میکروب ترکیبات موجود در محیط کشت متفاوت هستند.

دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز برای تهیه محیط کشت میکروبی و کشت میکروارگانیسم ها در آزمایشگاه

 

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/

  • هود لامینار
  • انکوباتور
  • اتوکلاو
  • بن ماری
  • سانتریفیوژ
  • یخچال آزمایشگاهی
  • pH متر
  • میکروپیپت
  • پلیت
  • لوله کشت
  • جا لوله ای
  • شعله یا هات پلیت
  • لوپ یا آنس

ارکان و وظایف و اختیارات اتاق بازرگانی

 قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران مصوب پانزدهم اسفند ماه 1369 با اصلاحات پانزدهم آذر ماه 1373 چنین می گوید : " به منظور کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور و تبادل و بیان آراء و عقاید مدیران صنعتی ، معدنی ، کشاورزی و بازرگانی به موجب وظایف و اختیارات این قانون اتاق بازرگانی و صنایع معادن جمهوری اسلامی ایران تاسیس می شود " . پلمپ دفاتر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران موسسه ای غیر انتفاعی است که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و محل آن در تهران است و در شهرستان ها برابر حدود تقسیمات کشوری منوط به داشتن 50 عضو می باشد.

  • ارکان اتاق بازرگانی

1- شورای عالی نظارت که متشکل از وزاری بازرگانی – امور اقتصادی و دارایی – صنایع و معادن وزیر کشاورزی – رییس سازمان و موسسه استاندارد و رییس و دو نایب رییس اتاق بارگانی می باشد.وظایف شورای عالی نظارت عبارتست از:
الف- بررسی و تصویب آیین نامه مربوط به نحوه عضویت در هر یک از اتاق ها و تعیین حدود آن به پیشنهاد هیات رییسه.
ب- سیاست گذاری و تعیین خط مشی های کلی اتاق ها و نظارت عالی بر اجرای صحیح آن ها در قالب قوانین و مقررات مربوطه
ج- رسیدگی به پیشنهادات و شکایات اتاق ها در خصوص کیفیت فعالیت و نحوه بهبود امور آن ها
2- هیات نمایندگان متشکل از منتخبین اتاق های سراسر کشور و نمایندگان سندیکاها و اتحادیه های وابسته می باشد که برای مدت چهار سال انتخاب می گردند. وظایف و اختیارات هیات نمایندگان اتاق ایران عبارتست از:
الف- انتخاب اعضای هیات رییسه
ب- بررسی و تصویب بودجه اتاق و تفریغ بودجه
ج- بررسی و اظهار نظر نسبت به گزارشات و پیشنهادات کمیسیون ها و سایر واحدهای اتاق و اتخاذ تصمیم نسبت به آن ها در محدود اختیارات محوله
د- تشکیل کمیسون های مشورتی به تعداد مورد نیاز و نیز انتخاب اعضای آن ها از بین خود
ه- تهیه و پیشنهاد آیین نامه های اجرایی این قانون به شورای عالی نظارت جهت اتخاذ تصمیم حداکثر بمدت دو ماه پس از تشکیل اتاق ایران و نیز پیشنهاد اصلاحات بعدی آیین نامه با رعایت تبصره 2 ماده 15
هیات رییسه :
اعضاء هیات رییسه اتاق ایران 7 نفر و در اتاق های بازرگانی شهرستان ها 5 نفر می باشد که در اولین جلسه هیات نمایندگان برای مدت 4 سال انتخاب می شوند.
وظایف و اختیارات هیات رییس اتاق ایران عبارتست از:
الف- اجرای مصوبات شورای عالی نظارت و هیات نمایندگان
ب- بررسی و تایید پیشنهادات و گزارشات کمیسون های اتاق و گزارش آن به هیات نمایندگان و شورای عالی نظارت حسب مورد.
ج- انتخاب نمایندگان اتاق برای شرکت در مجامع رسمی داخلی یا بین المللی و تعیین حدود کار و فعالیت های آن ها و هزینه های مربوطه.
د- بررسی و تایید بودجه و تفریغ بودجه سالیانه که از طرف دبیرکل تهیه می گردد و پیشنهاد آن به هیات نمایندگان جهت تصویب

  • وظایف و اختیارات اتاق بازرگانی ایران به شرح ذیل می باشد :

1- ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن کشاورزی در اجرای قوانین و مقررات مربوط و مقررات جاری متناسب با احتیاجات کشور.
2- تهیه ، صدور و تایید اسنادی که طبق قانون و مقررات بین المللی با اتاق بازرگانی ایران می باشد با هماهنگی وزارت بازرگانی و همچنین صدور کارت بازرگانی برای اعضاء.
3- تشکیل اتاق های مشترک با کشورهای دوست با هماهنگی وزارت بازرگانی و وزارت امور خارجه
درآمد اتاق های بازرگانی برابر قانون نحوه ی تامین هزینه اتاق های بازرگانی مصوب 1373 وزارت اقتصاد و دارایی را مکلف می سازد علاوه بر دریافت مالیات 3 در 1000 درآمد دارندگان بازرگانی وصول و به حساب اتاق بازرگانی منظور نماید.

وفق قانون اتاق بازرگانی، صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه های مربوطه و قانون بهبود فضای کسب و کار ثبت هرگونه شخصیت حقوقی با عنوان اتاق بازرگانی از جمله اتاق مشترک ایران با سایر کشورها و یا شورای اقتصادی مشترک با سایر کشورها و سایر مصادیق از این قبیل ، با نام های درخواستی اتاق بازرگانی، اتاق مشترک بازرگانی ایران با سایر کشورها و شورای اقتصادی مشترک مستلزم اخذ مجوز از اتاق بازرگانی ایران می باشد.
تذکر : فعالیت های هرمی و شبکه ای و یا بازاریابی هرمی و شبکه ای به هر نحوی ممنوع می باشد.

ارتودنسی با لیزر؛ استفاده از لیزر در ارتودنسی برای ردیف کردن دندانها

 

ارتودنسی با لیزر چیست؟


ارتودنسی با لیزر، یک روش بسیار مدرن و پیشرفته بوده که طرفداران زیادی دارد.متخصص لمینت دندان رشت  این روش درمانی برای از بین بردن بافت اضافی و غیر طبیعی لثه و ساختار‌های نامناسب دندان برای نصب بریس‌ها کارایی بی‌نظیری دارد. ارتودنسی با لیزر سبب می‌شود تا عوارض ناشی از درمان‌های جانبی کمتر شوند.

 

هزینه ارتودنسی با لیزر

 

تمام افرادی که قصد انجام ارتودنسی با لیزر را دارند، مهمترین دغدغه و سوال آنها در ارتباط با هزینه این روش درمانی است. به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است بیمه هزینه‌ای را بابت آن پرداخت نکند. هزینه ارتودنسی با لیزر نیز از تمام روش‌های ارتودنسی قیمت بالاتری دارد و هزینه نهایی با توجه به موارد متفاوتی مانند شدت ناهنجاری بیمار، موقعیت جغرافیایی کلینیک دندانپزشکی، تخصص دندانپزشک، سن بیمار و غیره برای هر بیمار متفاوت است.
بهتر است برای اطلاع از قیمت دقیق آن با کلینیک مورد نظر خود تماس بگیرید و اطلاعات لازم در این خصوص را دریافت نمایید.

 

مزایای ارتودنسی با لیزر


یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمانی آسان و سریع، استفاده از لیزر است. برای ارتودنسی با لیزر در بیشتر موارد می‌توان ناحیه مورد نظر را به جای آمپول بی‌حسی با ژل بی‌حس کرد. ارتودنسی با لیزر فواید و مزایایی نیز دارد که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. ارتودنسی با لیزر کمترین درد و ناراحتی را برای بیمار به دنبال خواهد داشت و به همین دلیل بیمار استرس کمتری را در حین درمان تجربه خواهد کرد.
  2. این روش می‌تواند با ضد عفونی کردن دهان، باکتری‌های پنهان شده زیر لثه و حتی داخل ریشه دندان را از بین ببرد.
  3. زمانی که متخصص نیاز به برش لثه داشته باشد، لیزر بسیار دقیق این کار را انجام می‌دهد.
  4. این روش می‌تواند تاثیر بسزایی در شکل دهی لثه داشته باشد و ظاهری زیبا به آن ببخشد.
  5. ارتودنسی با لیزر قادر به اصلاح لبخند لثه‌ای است.
  6. این روش درمانی می‌تواند تاثیر بسزایی در روشن‌تر کردن لثه داشته باشد.
  7. ارتودنسی با لیزر، سبب کاهش تعداد مراجعات به مطب دندانپزشکی می‌شود.
  8. مدت زمان درمانی بسیار کوتاه‌تری دارد. به این دلیل که می‌تواند مدت زمان درمان‌های جانبی را کاهش دهد.
  9. ارتودنسی با لیزر کاملا ایمن بوده و درد و خونریزی ندارد.
  10. این روش کارایی و نتیجه بسیار بهتری برای بیمار به همراه دارد.
  11. بافت مورد نظر برای درمان در این روش، سریع‌تر و راحت‌تر بهبود می‌یابد.
  12. برداشتن بافت سخت به کمک لیزر بسیار راحت‌تر صورت می‌گیرد.
  13. این روش با ضد عفونی کردن دهان، نقش موثری در سلامت دهان و دندان دارد.

 

انواع لیزر در ارتودنسی

 

در زیر به بررسی انواع لیزری که در این درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌پردازیم:

  1. لیزر CO2 اولین لیزر گازی که حتی امروزه دارای کاربردهای فراوانی است، لیزر دی اکسید کربن است. این نوع لیزر موجی مداوم و قدرت بسیار بالایی دارد.
  2. لیزر دیود لیزر دیود می‌تواند با افزایش سرعت در دسترسی به دندان نهفته شده روند درمان را سرعت ببخشد.
  3. لیزر اربیوم به کمک این لیزر، تراش دندان و جراحی‌های دندان بدون بی حسی موضعی انجام می‌گیرند. این لیزر می‌تواند با جذب انرژی در آب و هیدروکسی آپاتیت، بافت سخت دندان را بردارد. همچنین این نوع لیزر، کاربرد بسزایی در اصلاح پوسیدگی دندان و برداشت کامپوزیت‌ها و براکت‌های قدیمی بیمار دارد.

 

کاربردهای ارتودنسی با لیزر


کاربرد ارتودنسی با لیزر عبارت است از:

  1. از بین بردن اتصالات بافت بافت‌هایی در دهان با ایجاد فاصله بین دندان‌ها می‌توانند باعث عقب‌تر رفتن دندان‌های دیگر شوند. ارتودنتیست با کمک لیزر به کوتاه کردن و یا از بین بردن این بافت با کمترین درد و ناراحتی می‌پردازد. کاربرد لیزر سبب می‌شود تا برای از بین بردن این بافت نیازی به جراحی نباشد و جای زخمی در دهان بیمار باقی نماند. زمانی که این بافت از بین برود، فاصله بین دندان‌ها بسته شده و از نامرتب شدن دندان‌ها جلوگیری خواهد شد.
  2. درمان زخم‌های دهان ساییدگی براکت‌ها روی لثه می‌تواند سبب ایجاد زخم در دهان شده و به دلایل متعددی نیز امکان ایجاد آفت در دهان وجود دارد. یکی دیگر از کاربردهای لیزر این است که به جای منتظر ماندن به مدت حدود ۲ هفته برای خوب شدن این زخم‌ها، فورا این زخم‌ها را درمان می‌کند.
  3. ایجاد هماهنگی خطوط لثه گاهی اوقات به دلیل ناهموار بودن خط لثه، ممکن است بعد از برداشتن براکت‌ها توسط متخصص ارتودنسی، بعضی از دندان‌ها بلندتر به نظر برسند. لیزر می‌تواند با تغییر شکل بافت لثه باعث شود دندان‌ها اندازه متعادلی داشته باشند.
  4. کاهش تورم لثه در صورتی که بهداشت دهان و دندان در حین درمان ارتودنسی به درستی رعایت نشود، با تجمع باکتری‌ها پشت سیم و براکت‌ها، لثه دچار تورم می‌شود. لیزر با کاهش این تورم شرایط مناسب‌تری برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیمار فراهم می‌کند.
  5. سریع‌تر شدن حرکت دندان‌ها یکی دیگر از مهمترین کاربردهایی که ارتودنسی با لیزر دارد، سرعت بخشیدن به حرکت و جابه جایی دندان‌ها است؛ زیرا با تابش نور لیزر بر بافت لثه، روی لیگامان‌های پریودنتال تاثیر گذاشته و تاثیر بسزایی در حرکت دندان‌ها خواهد داشت.
  6. برداشتن بافت اضافی لثه گاهی اوقات روی سطح دندان‌های نهفته بافت اضافی وجود دارد که لیزر می‌تواند با کمترین درد و کاهش ریسک خونریزی این بافت اضافه را بردارد. برداشت بافت اضافه با لیزر کمک بسیار بزرگی در راحتی نصب براکت‌ها و کاهش مشکلات ایجاد شده، کرده‌ است.
  7. کاربردهای دیگر لیزر می‌تواند در شروع درمان ارتودنسی سبب سهولت در نصب براکت‌ها روی دندان شده و همچنین در انتهای درمان به برداشتن براکت‌ها از روی آن کمک شایانی کند. همچنین لیزر می‌تواند در بیرون آوردن دندان نهفته موثر باشد.

 

عملکرد لیزر در ارتودنسی

 

برای اینکه بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه درمانی از لیزر به دست بیاید، دندانپزشک باید از طول موج و زمان‌بندی و قدرت لیزر آگاهی کافی وجود داشته باشد. این روش کاملا ایمن است، اما متخصص ارتودنسی باید در حین درمان دقت کافی و لازم را برای جلوگیری از آسیب به بافت داشته باشد. لیزر‌های دندانپزشکی برای برداشتن دقیق بافت مورد نظر، انرژی متمرکز و خط باریکی را ارائه می‌دهند.
بعضی از لیزر‌ها برای برداشت بافت سخت و برخی دیگر برای برداشتن بافت نرم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
لیزر علاوه بر افزایش سرعت روند درمان، نتیجه بهتری را به بیمار ارائه می‌دهد و همچنین بالاترین دقت را با ایمنی کاملی به دنبال دارد.

 

مراحل ارتودنسی با لیزر

 

ارتودنسی با لیزر به این صورت است که در ابتدا متخصص ارتودنسی به کمک لیزر، لثه را بر می‌دارد و به اصلاح شکل ظاهری لثه برای پیشرفت و روند درمان می‌پردازد. در ادامه با لیزر براکت‌ها را بر روی دندان‌ها قرار داده و در انتهای روند درمان، ارتودنتیست با لیزر به راحتی براکت‌ها را از روی دندان‌ها بر‌می‌دارد.

 

معایب ارتودنسی با لیزر

 

به طور کلی این روش درمانی کاملا ایمن و بی‌خطر بوده و هیچ عارضه‌ای را برای بیمار به دنبال نخواهد داشت. اما یکی از معایب آن، می‌توان به نیاز به تخصص و مهارت بالا در استفاده از آن اشاره کرد. به گونه‌ای که اگر دندانپزشک تخصص کافی را نداشته باشد، ممکن است به بافت لثه آسیب زده و عوارضی را متحمل بیمار کند.

 

مراقبت‌های بعد از ارتودنسی با لیزر


بعد از ارتودنسی با لیزر، به نکات زیر توجه داشته باشید:

https://drshamsdentist.com/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. تا حدود یک هفته بعد از ارتودنسی با لیزر، مواد غذایی تند و داغ را مصرف نکنید.
  2. اگر احساس درد و ناراحتی داشتید، می‌توانید با مشورت دندانپزشک از ایبوپروفن و دهانشویه و همچنبن آب نمک استفاده نمایید.
  3. بعد از قرار دادن براکت‌ها، حتما بهداشت دهان و دندان را به صورت روزانه رعایت کنید.
  4. به هیچ عنوان براکت‌ها و سیم‌های ارتودنسی را دستکاری نکنید.

طول عمر و ماندگاری لمینت دندان: لمینت چند سال دوام دارد؟

 

آیا لمینت دندان دائمی است؟


لمینت نیز مانند دیگر روش‌های زیبایی در دندانپزشکی طول عمر دائمی ندارد، اما به دلیل اینکه تا حدودی تهاجمی محسوب می‌شود، یک روش برگشت ناپذیر است.ایمپلنت دندان در رشت برای نصب لمینت بر روی دندان‌ها لازم است تا مقداری از مینای دندان تراشیده شود، بنابراین نمی‌توان بعد از نصب آن، بدون روکش روی دندان‌ها، از دندان‌های طبیعی استفاده نمود و لازم است تا بعد از گذشت مدت زمانی به تعویض و یا ترمیم لمینت دندان پرداخت.

 

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟


ماندگاری لمینت به دلیل اینکه به طور اختصاصی در لابراتوار دندانپزشکی و به کمک تجهیزات پیشرفته ساخته می‌شود، در حدود ۱۰ الی ۲۰ سال است، اما به طور قطع مراقبت‌های بعد از کاشت لمینت دندان، تأثیر مستقیمی بر ماندگاری آن دارند.
پس از گذشت این زمان لازم است تا روکش قدیمی با روکش جدید، جایگزین شود.

 

چه مواردی در ماندگاری لمینت دندان تاثیر گذار هستند؟


به طور قطع برخی از عوامل بر ماندگاری و طول عمر لمینت دندان تاثیر بسزایی دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. رعایت نکات مراقبتی

    یکی از مهم‌ترین موارد رعایت نکات مراقبتی بعد از نصب لمینت سرامیکی است. از جمله این موارد می‌توان به مسواک زدن اصولی، نخ دندان کشیدن روزانه، استفاده از دهانشویه و … اشاره کرد.

  2. آسیب به لمینت سرامیکی

    اگر لمینت دندان دچار ترک خوردگی و یا لب پر شدگی شود، زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد.

  3. سن بیمار

    با افزایش سن، بافت‌های لثه که به دندان‌های طبیعی متصل می‌باشند منقبض شده و دچار تحلیل می‌گردند. در این صورت با کنار رفتن از اطراف دندان، سطح ریشه بیشتر نمایان می‌شود. در این شرایط بیمار باید برای تعویض لمینت خود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه داشته باشد.

  4. جنس لمینت

    جنس لمینت دندان تاثیر بسزایی بر ماندگاری و طول عمر آن دارد.

  5. مهارت دندانپزشک

    نحوه ساخت و نصب ونیر سرامیکی تاثیر بسزایی در دوام آن خواهد داشت.

 

آیا می‌توان ماندگاری لمینت دندان را افزایش داد؟


باید به طور جدی دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را در خصوص مراقبت های بعد از لمینت برای افزایش ماندگاری آن جدی بگیرید. در ادامه شما را با راهکارهایی در این باره آشنا می‌کنیم:

  1. رعایت بهداشت دهان و دندان به طور منظم

    مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت منظم علاوه بر افزایش سلامت دهان و دندان، نقش موثری در این خصوص دارد.

  2. اجتناب از مصرف غذاهای سفت

    هر مواد غذایی سفتی که سبب آسیب به دندان‌های طبیعی می‌شود، می‌تواند به لمنیت نیز آسیب برساند. بنابراین توصیه می‌شود که بعد از درمان از مصرف غذاهایی مانند آجیل و یا ته دیگ تا حد ممکن اجتناب کنید.

  3. پرهیز از برخی عادت‌های رفتاری نادرست

    برخی از افراد به دلایل مختلفی مانند استرس و یا عصبانیت دندان‌های خود را دائما روی هم فشار می‌دهند. همچنین بعضی از افراد عادت به جویدن برخی از اشیا مانند مداد و یا جویدن ناخن دارند که این موارد به شدت اثر مخربی بر لمینت دندان وارد کرده و طول عمر آن را کاهش می‌دهند.

  4. مراجعه مکرر به مطب دندانپزشکی

    بعد از درمان باید هر چند وقت یک بار به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته باشد تا دندانپزشک وضعیت ونیر شما را بررسی نماید. در این صورت اگر مشکلی وجود داشت، دندانپزشک با تشخیص سریع می‌تواند به راحتی برای رفع آن اقدام نماید.

  5. کاهش مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی، قلیایی و اسیدی

    برخی از مواد غذایی مانند توت فرنگی، شکلات، چای، قهوه و … اگر بیش از اندازه مصرف شوند، می‌توانند به مرور سبب زرد شدن و تغییر رنگ لمینت سرامیکی گردند؛ بنابراین توصیه این است که مصرف این گونه مواد غذایی را کاهش دهید و بعد از مصرف آنها دهان خود را با آب بشویید.

  6. اجتناب از استعمال دخانیات و سیگار

    اگر تمایل دارید دندان‌های زیبای به دست آمده خود را برای مدت زمان بیشتری حفظ کنید، بهتر است که از استعمال دخانیات و سیگار اجتناب نمایید.

  7. استفاده کردن از نایت گارد

    اگر دچار دندان‌ قروچه هستید و یا در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنید که احتمال ضربه به صورت شما وجود دارد، بهتر است تا از محافظ دهان و یا نایت گارد استفاده نمایید.

 

چه عواملی سبب کاهش دوام لمینت دندان می‌شوند؟


برای پاسخ به این سؤال، می‌توان بیان کرد که تمام مواردی که به دندان‌های طبیعی آسیب وارد می‌کنند، می‌توانند سبب کاهش طول عمر لمینت سرامیکی نیز باشند. این موارد عبارت‌اند از:

  1. خوردن غذاهای سفت خوردن غذاهای سفت و جویدن یخ همان‌طور که می‌توانند باعث ترک خوردن و شکستن دندان‌های طبیعی شوند، می‌توانند به لمینت‌ها نیز آسیب برسانند.
  2. دندان قروچه برخی از افراد که دارای این عادت رفتاری نامناسب می‌باشند، برای جلوگیری از ساییدگی و لب پر شدن ونیرها باید از نایت گارد استفاده داشته باشند.
  3. مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های رنگی اما اگر به صورت دائم نوشیدنی‌های رنگی مانند چای و قهوه مصرف کنید و پس از آن دهان خود را آب نکشید، به مرور زمان احتمال تغییر رنگ آن وجود دارد.

 

لمینت طول عمر بیشتری دارد یا ونیر کامپوزیت؟


به دلیل ساخته شدن لمینت در لابراتوار، می‌توان گفت که استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارد. با این حال مراقبت‌هایی که شما بعد از این روش انجام می‌دهید در این ماندگاری بی تأثیر نیست.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/
اگر توجهی به نکاتی که در عنوان‌های قبلی مطرح کردیم، نداشته باشید ممکن است لمینت دندان در مدت زمان کوتاهی دچار آسیب دیدگی شده و نیاز به تعویض پیدا کند.

مراحل ثبت برند در کرج

 چنانچه علاقه مند به ثبت برند در کرج هستید و می خواهید با شرایط ثبت برند آشنا شوید،ثبت شرکت این مقاله را حتماَ مطالعه فرمایید ، چرا که اطلاعات کاملی در مورد مراحل ثبت برند در دسترس شما خوبان قرار داده ایم.

  • آشنایی با برند

علامت تجاری یا اصطلاحاَ برند ، علامتی است که برای معرفی و مشخص کردن کالاها و محصولات به کار می رود. علامت تجاری، امروزه از لحاظ اقتصادی و بازاریابی دارای اهمیت زیاد است و خریداران و مصرف کنندگان با توجه به علائم مزبور، به انتخاب و خرید مبادرت می کنند. علامت تجاری برای معرفی و جهت تمییز و تشخیص همه انواع کالاها و محصولاتی که به وسیله یک تاجر یا یک کارخانه عرضه یا تهیه می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. ولی اگر علامتی برای معرفی تولید و محصول معینی به کار رود، به آن علامت صنعتی گفته می شود. علامت تجاری و علامت صنعتی اغلب تحت عنوان " مارک " به یک معنا استعمال می شوند.

  • تعریف علامت تجاری یا برند

علامت، به معنای نشان است و نشان عبارت است از آنچه که سبب شناختن کسی یا چیزی شود. با علامت تجاری، کالا یا محصول ، نشان گذاری می شود تا بدین وسیله اسباب شناسایی آن فراهم شده و تمییز و تشخیص آن از کالاها یا محصولات مشابه، ممکن و به آسانی میسر شود.
ماده اول قانون ثبت علائم و اختراعات در مورد علامت تجاری چنین می گوید :
" علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، مهر ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی تجاری یا فلاحتی، اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص و امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود ".
تذکر این مطلب لازم است که " نام های عام محصولات یا اسامی جغرافیایی، که خریدار را نسبت به مبدا و کیفیت محصولات گمراه کند، علامت مشخصه تجاری محسوب نمی شود ".

  • ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری و یا حتی اصولاَ داشتن علامت تجاری، الزامی نیست. یعنی افراد مختارند که برای کالا یا محصولی، علامتی اختیار کنند یا آن را بدون علامت خاصی، عرضه نمایند و اگر علامتی را برای کالا یا محصولی انتخاب کردند، ملزم به ثبت آن نیستند و می توانند آن را بدون ثبت ، مورد استفاده قرار دهند. قانون ثبت علامت و اختراعات در این مورد می گوید : " داشتن علامت تجاری اختیاری است ، مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد ". قانون مزبور اضافه می کند " حق استعمال انحصاری علامت تجاری، فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد ".
بنابراین صاحبان کالا یا محصول، جز در مواردی که دولت ثبت علامت تجاری را الزامی می کند، مجبور به ثبت آن نیستند . لیکن حق انحصاری علامت ، برای آن ها ، در صورتی امکان پذیر است که آن را به ثبت داده باشند. بدین ترتیب ، اشخاصی که علامت تجاری مورد استفاده خود را ثبت نکرده باشند، قانوناَ نمی توانند از استفاده اشخاص دیگر از آن علامت ، جلوگیری کنند.

  • مرجع ثبت

مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات ، " اداره کل مالکیت صنعتی " است. ثبت کلیه علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره به عمل می آید.

  • مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری عبارتند از :
1- اظهارنامه، که عبارت است از برگ های چاپی که از طرف اداره کل مالکیت صنعتی، در اختیار متقاضیان گذاشته می شود و به وسیله آن ها تکمیل می گردد.
2- ده عدد نمونه علامت ، به شکلی که استعمال می شود. به علاوه نمونه های اضافی، به تعداد یک نمونه برای هر طبقه اضافی که درخواست می شود.
درخواست کننده باید بر روی هر اظهارنامه، یک نمونه از علامت را الصاق و آن را امضاء نماید. نمونه سوم ، در موقع ثبت بر روی صفحه مربوط، در دفتر ثبت و نمونه چهارم، بر روی تصدیق ثبت ، الصاق می شود. ابعاد نمونه نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند. بر روی هر نمونه الصاق شده به طریق بالا، مهر اداره کل مالکیت صنعتی زده می شود به طریقی که یک قسمت از مهر بر روی نمونه و قسمت دیگر بر روی صفحه قرار گیرد.
3- یک کلیشه واضح و خوانا برای چاپ علامت، که ابعاد آن نباید از ده سانتیمتر از هر طرف تجاوز کند. اضافه می شود در صورتی که ، علامت عبارت از یک یا چند کلمه بوده و دارای هیچگونه تصویر و حروف مخصوص نباشد، تقاضاکننده ثبت، مجبور به ضمیمه کردن کلیشه نخواهد بود.
4- نسخه اصلی یا رونوشت گواهی شده وکالت نامه، در صورتی که تقاضای ثبت به وسیله وکیل به عمل آید.
5- در صورتی که علامت در خارجه به ثبت رسیده باشد، تسلیم رونوشت گواهی شده از طرف اداره صادرکننده آن به زبان اصلی، به انضمام ترجمه غیررسمی آن به فارسی، به مسئولیت تقاضاکننده ثبت ، الزامی است.
6- در صورتی که علامت برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی یا محصول یک شهر یا یک ناحیه از کشور اختیار شود، گواهینامه از طرف مقام صلاحیتدار، دایر بر تصدیق استفاده از علامت مزبور، به وسیله سازندگان کالاهای مربوط به آن. ( مقام صلاحیتدار مزبور عبارت است از اتحادیه صنفی، اطاق بازرگانی ، شهرداری ، و فرمانداری )

  • مندرجات اظهارنامه

اظهارنامه یک تقاضانامه ثبت علامت تجاری، باید به زبان فارسی در سه نسخه تنظیم شده و دارای تاریخ و امضاء متقاضی بوده و حاوی نکات ذیل باشند :
اسم و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت و مرکز اصلی موسسه او ، و اسم و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت و مرکز اصلی موسسه او ، و اسم و اقامتگاه وکیل او در تهران ، در صورتی که اظهارنامه توسط وکیل داده شده باشد. – رشته تجارت یا نوع صنعت صاحب علامت. – تاریخ ثبت و محل و شماره ثبت علامت در کشور مبدا، در صورتی که آن علامت در خارج ایران به ثبت رسیده باشد.- اقامتگاهی که صاحب علامت در تهران انتخاب می نماید. – اسم و اقامتگاه شخص یا اشخاصی که در تهران صلاحیت دریافت ابلاغ ها و اخطارها را دارند . – شرح نوع کالا یا محصولاتی که علامت برای تشخیص آن به کار می رود ، با تعیین طبقات درخواست شده. – شرح و توصیف علامت درخواست شده و طرز مخصوص استعمال آن ، اگر مورد داشته باشد. تعیین ضمائم

  • شرایط ثبت برند

علامت تجاری باید از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد.به عبارت دیگر می توان گفت علامت تجاری نباید تکراری و یا مشابه علایم مستعمل قبلی باشد.
علامت تجاری باید بنحوی طراحی، ترسیم  و تعیین می شود که موجب خطا، اشتباه، فریب و گمراهی مخاطب و مشاهده کننده نگردد.علامت تجاری نباید طوری ترسیم گردد که در نظر مشتری ایجاد اشتباه کرده و وی را در تشخیص و تمییز علامت تجاری دیگر که قدری با هم مشابهت دارند، دچار سردرگمی و انتخاب نادرست کند. ایجاد اشتباه در نظر مشتری گاه ممکن است با انتخاب نام منطقه ای خاص به عنوان علامت تجاری برای کالایی مشخص که در اصل بین کالا و آن منطقه ارتباطی وجود ندارد ، صورت پذیرد به نحوی که مصرف کننده به تصور اینکه کالا متعلق به آن منطقه است راجع به نوع و مبدا جنس دچار اشتباه شده و در انتخاب و خرید کالا گمراه گردد.
بدیهی است متصدی ثبت از ثبت طرح ها و نشان هایی که آرم و علامت شرکت و موسسه دیگری را تداعی نمایند خودداری بعمل می آورند.
همچنین، علامت تجاری یک شرکت باید در میان علایم شرکت های مشابه، مشخص و متمایز باشد و توسط افراد عادی بسهولت تمیز داده شود.

  • مراحل ثبت برند در کرج توسط موسسه فکر برتر

اولین اقدام جهت ثبت برند ، انتخاب نام برند است. مشاورین ما در ثبت شرکت فکر برتر، از نام پیشنهادی شما استعلام گرفته و شما را در انتخاب نامی متمایز همراهی خواهند کرد.
پس از انتخاب نام برند، مراحل ثبت برند در کرج به قرار ذیل است :
_ تکمیل فرم مربوطه در سامانه اداره مالکیت معنوی به نشانی http://iripo.ssaa.ir  
این مراحل شامل اطلاعات مالک ، مشخصات دریافت کننده ابلاغیه ، بارگذاری ضمائم اظهارنامه ، بازبینی تمامی اطلاعات و ضمائم بارگذاری شده برای حصول اطمینان از صحت اطلاعات ، پرداخت هزینه ثبت اظهارنامه می باشد.
- دریافت رمز اظهارنامه و کد پیگری
_ بررسی اولیه  توسط کارشناس مربوطه بعد از واریز هزینه اظهارنامه پرونده. ( پس از تکمیل اطلاعات در سامانه پاسخ اداره ممکن است یکی از سه وضعیت اخطار نقص /  رد پرونده / آگهی نوبت اول باشد. در حالت آگهی نوبت اول یعنی اشکالی در اطلاعات وارد شده وجود نداشته و می بایست نسبت به ارائه مدارک اقدام نمایید. )
- ارائه مدارک به اداره مالکیت معنوی
- پرداخت هزینه روزنامه رسمی اول
در صورتی که تا سی روز پس از انتشار آگهی نسبت به علامت مورد تقاضا اعتراضی به عمل نیاید می توان نسبت به آگهی نوبت دوم اقدام نمود.
ثبت علامت، در دفتر مخصوصی با قید مراتب ذیل به عمل می آید : تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه – تاریخ و شماره ثبت علامت – اسم و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت و مرکز اصلی موسسه او – و اسم و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت و مرکز اصلی موسسه او – اسم و اقامتگاه وکیل او در تهران ، در صورتی که اظهارنامه توسط وکیل داده شده باشد – رشته تجارت یا نوع صنعت صاحب علامت – اسامی و اوصاف محصول یا طبقات محصولاتی که علامت برای تشخیص و امتیاز آن اختیار شده است – تعریف علامت به طور اجمال، با تعیین اجزایی که تقاضاکننده می خواهد حق استعمال انحصاری آن را برای خود تخصیص دهد – حق الثبتی که دریافت می شود – امضای درخواست کننده با قائم مقام او ، به طریقی که قسمتی از امضای او در روی صفحه و قسمتی در روی علامت باشد – امضای رئیس اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی یا قائم مقام او .
پس از ثبت علامت، تصدیقی با الصاق یک نمونه کامل از علامت بر روی آن، به صاحب علامت یا تماینده او، تسلیم می شود. تصدیق مزبور، باید از جمله حاوی تاریخ ثبت علامت و شماره ثبت آن، اسم و شغل و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت، نوع کالا یا محصول و طبقات محصولی که علامت برای تشخیص آن به کار می رود، تعیین اجزایی که صاحب علامت حق استفاده انحصاری آن را به خود اختصاص داده است، تاریخ صدور تصدیق، مدت اعتبار ثبت علامت ، و امضای رئیس اداره مالکیت صنعتی و مدیر کل ثبت اسناد و املاک و مهر اداره مزبور باشد. همان طور که اشاره شد، در ظرف سی روز پس از ثبت علامت، اداره کل مالکیت صنعتی باید آگهی حاوی کلیه مطالب مندرج در تصدیق یا گواهینامه را در روزنامه رسمی به هزینه صاحب علامت تجاری منتشر کند.

هر گاه علامت ثبت شده، ظرف سه سال از تاریخ ثبت آن ، از طرف صاحب علامت یا قائم مقام یا نماینده قانونی او ، بدون عذر موجه ، مورد استفاده تجاری در ایران یا در خارجه قرار نگیرد، هر ذی نفعی می تواند ابطال آن را از دادگاه درخواست نماید.

۵ روش موثر برای غلبه بر ترس دندانپزشکی به کمک دندانپزشک

 اضطراب دندانپزشکی یک ترس رایج در بین مردم است و تقریباً ۳۶ درصد از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کامپوزیت در رشت تجارب بد دندانپزشکی می‌تواند بر روی یک فرد تأثیر بگذارد، به‌ طوری ‌که به طور کامل یا تا زمانی که یک شرایط اورژانسی دندانپزشکی وجود ندارد، از رفتن به مطب دندانپزشکی اجتناب کند. به عنوان دندانپزشکان عمومی و اطفال، وظیفه ما ارائه خدمات بهداشتی دهان و دندان در محیطی امن و راحت است. خوشبختانه امروزه دندانپزشکی مانند تصویر آزاردهنده قدیمی کشیدن دندان بدون بیهوشی نیست. ما مجهز به فناوری پیشرفته و دارویی هستیم که می‌تواند به بیماران ما کمک کند تا بر اضطراب خود از تجربیات بد دندانپزشکی قبلی غلبه کنند.

فناوری پیشرفته و تکنیک‌های به روز دندانپزشکی به بیماران این امکان را می‌دهند تا از ویزیت بدون استرس بهره‌مند گردند.
شما و تیمتان می‌توانید نقش مهمی در کمک به بیماران خود برای غلبه بر اضطراب دندانپزشکی ناشی از تجربیات بد گذشته ایفا کنید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات جالبی در این باره مطالعه نمایید.

 

چگونه به بیماران خود برای غلبه بر ترس دندانپزشکی کمک کنیم؟

 

با به کارگیری چند تکنیک هوشمندانه و یک گفتگوی باز، به بیماران خود کمک خواهید کرد تا شما را به عنوان یک همسفر در مسیر مراقبت از دهان و دندان خود ببینند. در اینجا چند گزینه برای امتحان وجود دارد.

  1. استفاده از آرام بخش

    گاهی اوقات یک فرد می‌تواند از آرام‌بخش برای کمک به دستیابی به اهداف بهداشت دهان و دندان خود بهره‌مند شود. شما می‌توانید برای طیف وسیعی از روش‌ها از پروفیلاکسی گرفته تا ایمپلنت دندان آرام‌بخش دریافت کنید. نوع آرام‌بخش با توجه به سابقه سلامتی بیمار، نوع روش و ترجیحات او تعیین می‌شود. سه نوع اصلی آرام بخش عبارت‌اند از:

    • اکسید نیتروژن

      اکسید نیتروژن همچنین به عنوان گاز خنده شناخته می‌شود و کم تهاجمی‌ترین شکل آرام بخش است. این دارو به صورت استنشاقی تجویز می‌شود و می‌تواند به کاهش احساس اضطراب، ترس و حتی درد کمک کند. اکسید نیتروژن یک نوع آرام بخش آگاهانه است، به این معنی که بیمار نمی‌خوابد. مزایای آرام بخش این است که اثرات آن به سرعت زمانی که بیمار در پایان عمل خود در معرض اکسیژن ۱۰۰ درصد قرار می‌گیرد از بین می‌رود.

    • آرام بخش خوراکی

      آرام بخش خوراکی نیز یک آرام بخش آگاهانه است، اما از اکسید نیتروژن قوی تر است و قبل از یک روش درمانی تهاجمی برای قرار دادن بیمار در حالت خواب و بیدار به او داده می‌شود و با داروهای خوراکی تجویز می‌گردد. در نهایت می‌تواند باعث خواب آلودگی بیمار شود و باید با احتیاط و بسته به سابقه پزشکی بیمار مورد استفاده قرار گیرد.

    • بیهوشی عمومی

      آرام بخش IV یا بیهوشی عمومی برای بیمارانی که اضطراب شدید دارند یا به روش‌های درمانی تهاجمی مانند توان‌بخشی کامل دهان یا ایمپلنت دندان نیاز دارند توصیه می‌شود. این دارو به صورت داخل وریدی تجویز می‌شود و معمولاً تحت نظارت متخصص بیهوشی یا جراح دهان و دندان انجام می‌شود. بیمار کاملاً خواب است و هیچ کنترلی بر واکنش‌های خود ندارد، به همین دلیل است که این یک نوع آرام‌بخش مفید، اما جدی است که فقط در مواقع ضروری باید استفاده شود.

  2. یک فضای گرم ایجاد کنید.

    مطب دندانپزشکی بوی خاصی دارد، درست مانند یک ماشین جدید بوی خاص خود را دارد. برخی از افراد از بوی مطب دندانپزشکی عصبی می‌شوند و اگر در گذشته تجربیات بدی از دندانپزشکی داشته باشند، این بوها می‌توانند استرس بسیار بیشتری در آنها ایجاد کنند. شما با ایجاد یک محیط آرام و آرامش بخش برای بیماران خود به آنها کمک می‌کنید وقتی به دندانپزشک فکر کنند افکار خوشحال کننده در ذهنشان تداعی شود.
    راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به بیماران خود کمک کنید تا در مطب دندانپزشکی راحت‌تر باشند. برخی از مطب‌ها مجهز به تلویزیون‌های نصب شده روی سقف هستند یا هدفون‌های نویز گیر برای جلوگیری از شنیدن صدای دریل‌ها و دیگر ابزار ارائه می‌دهند. راه‌های عالی دیگر برای ایجاد یک فضای راحت عبارت‌اند از:

    • انتخاب رنگ‌های گرم برای دیوار و دکور
    • ارائه پتو یا بالش به بیماران
    • قدرت انتخاب خمیر دندان برای بیمار به منظور تمیز کردن دندان‌ها
    • کم نور کردن چراغ‌ها برای بیمارانی که مضطرب هستند
    • پخش موسیقی آرامش بخش
    • تضمین حریم خصوصی برای بیمارانی که اضطراب دندانپزشکی را تجربه می‌کنند.
    • ارائه یک حوله گرم برای تمیز کردن دست‌ها قبل یا بعد از عمل
  3. استفاده از داروی کاهش دهنده استرس

    برخی از بیماران هستند که تنها به کمک دارو می‌توانند ویزیت دندانپزشکی را انجام دهند، در این صورت پس از بررسی تاریخچه پزشکی بیمار و بحث در مورد نگرانی‌ها و ترس‌های او، ممکن است تجویز داروهای ضد اضطراب ضروری باشد.
    مصرف دارو چند ساعت قبل از ویزیت دندانپزشکی می‌تواند یک قرار ملاقات بدون استرس برای بیمار ایجاد کند. دیازپام (والیوم)، یک انتخاب رایج و ایده آل برای بزرگسالان مضطرب و سالم است زیرا تأثیر کوتاهی دارد و تنها حدود چهار ساعت دوام می‌آورد. این دارو می‌تواند ویزیت‌های دندانپزشکی بیمار شما را بسیار آرام‌تر کند و بیمار طی چند ساعت به حالت عادی بازگردد.

  4. ایجاد ارتباط خوب

    بسیاری از بیماران ترس یا اضطراب دندانپزشکی ناشی از تجربیات بد دندانپزشکی دارند، یکی از دلایل اصلی نگرانی آنها ترس از ناشناخته‌ها است. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای بیمار خود انجام دهید این است که با بیمار خود در مورد نگرانی‌هایش صحبت کنید. آیا آنها می‌خواهند هر مرحله از درمان را با جزئیات درک کنند؟ یا ترجیح می‌دهند در تاریکی بمانند و از تمام مراحل درمان بی اطلاع باشند؟
    مطمئن شوید که بیماران شما می‌توانند تمام سؤالات خود را بپرسند و به آنها اطلاع دهید که می‌توانند قبل و بعد از ویزیت با شما از طریق ایمیل یا تلفن در ارتباط باشند. به این ترتیب آنها احساس خواهند کرد که در اولویت هستند، و همچنین به میزان قابل توجهی استرس آنها کاهش میابد.

  5. مدیتیشن و تمرینات تنفسی

    افرادی که اضطراب ناشی از تجربیات بد دندانپزشکی قبلی دارند، ممکن است از تمرینات کاهش دهنده استرس مانند یوگا و مدیتیشن بهره‌مند شوند. تمرینات تنفسی مفید هستند، زیرا فرد را وادار می‌کند تا روی چیزهای مثبت تمرکز کند و اعصاب او را آرام می‌کند.

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/
تمرین تنفس آهسته می‌تواند به کند کردن ضربان قلب و کاهش استرس ناشی از التهاب کمک کند و یک جلسه آرام‌تر ایجاد کند. شما باید قبل از شروع ویزیت، تمریناتی مانند این را به بیماران توصیه کنید، بنابراین اگر بیمار در مطب دچار استرس شود، می‌تواند این تکنیک را تمرین کرده و احساس آرامش کند.

 

ضوابط ثبت موسسه آموزشی

 جهت آشنایی شما عزیزان با ضواط ثبت موسسه آموزشی، در ذیل در 4 بخش توضیحاتی درباره موسسه آموزشی آورده ایم.
الف) تفاوت شرکت و موسسه
ب) موضوعات فعالیت  نیازمند به اخذ مجوز در موسسات آموزشی
ج) مدارک موردنیاز جهت ثبت موسسه آموزشی
د) فرآیند ثبت موسسه آموزشی
الف) تفاوت شرکت و موسسه :
می توان شرکت تجاری را اینگونه تعریف نمود که قراردادی است میان دو یا چند شخص که بنا بر آن هر یک از شرکاء آورده ای با خود به شرکت می آورد . ثبت شرکت قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
1- شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
2- شرکت تضامنی
3- شرکت با مسئولیت محدود
4- شرکت مختلط غیر سهامی
5- شرکت مختلط سهامی
6- شرکت نسبی
7- شرکت تعاونی تولید و مصرف
اما مقصود از تشکیلات و موسسات غیرتجاری ، کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیرتجاری از قبیل امور علمی، ادبی یا امور خیریه تشکیل می شوند. اعم از این که موسسین یا تشکیل دهندگان ، قصد انتفاع داشته باشند یا نداشته باشند. تشکیلات و موسسات مزبور می توانند عناوینی از قبیل کانون ، انجمن ، و امثال آن را اختیار نمایند. لیکن انتخاب عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد ؛ از طرف این موسسات ممکن نیست.
این موسسات به دو بخش تقسیم شده اند :
1) موسساتی که به قصد انتفاع و تقسیم سود بین اعضاء تشکیل نمی شوند.
2) موسساتی که به قصد جلب منافع مادی و تقسیم منافع بین اعضاء تشکیل می شوند.
اصلی ترین تفاوت بین این دو هدف از ایجاد و محدوده گسترش آن ها می باشد بدین معنی که شرکتها عموماَ جهت سوداوری و برای فعالیتهای اقتصادی مشخص که دارای مالکین مشخص نیز میباشند ،ایجاد میشوند در حالیکه موسسات جهت اهداف متفاوت و نامحدود که سود آوری و فعالیتهای اقتصادی هم میتواند جزئی از آنها باشد ایجاد میگردند.
ب) موضوعات فعالیت  نیازمند به اخذ مجوز در موسسات آموزشی :
این موضوعات عبارت است از :
- ارائه خدمات در زمینه فعالیتهای اموزش عالی و پژوهشی ،فناوری و امور دانشجویی
- انجام تحقیقات علمی در سطح ملی و بین المللی با همکاری محققان و متخصصان و همکاری با نهادهای اجرایی،علمی و پزوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرحها و برنامه های مربوط به امور تحقیقاتی و پژوهشی
- موسسات و شرکتهای دانش بنیان ،شرکتهای دانشگاهی
- تاسیس دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دولتی و غیر دولتی ،پژوهشکده ،پژوهشگاه
- تاسیس فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی و تشکیل فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی
- مشاوره و ارائه کلیه خدمات مورد نیاز جهت اعزام دانشجو به خارج از کشور
- ایجاد یا توسعه هرگونه واحد اموزش عالی یا موسسه تحقیقاتی تاسیس اموزشگاه های عالی ازاد و برگزاری دوره های تخصصی و کاربردی کوتاه مدت برای دوره های کنکور کاردانی ، کارشناسی ،کارشناسی ناپیوسته ، کارشناسی ارشد، دکتری
* مرجع صدور مجوز فعالیت هایی که ذکر شد، " وزارت علوم و تحقیقات فناوری" می باشد.
نام های درخواستی نیاز به مجوز :
دانش بنیان ، پژوهشکده، پژوهشگاه، دانشگاه، تحقیقات علمی پژوهشی، موسسه تحقیقاتی،اعزام دانشجو دانشگاهی
ج) مدارک مورد نیاز جهت ثبت موسسه آموزشی :
1- فتوکپی شناسنامه شرکا
2- اخذ دو نسخه تقاضانامه ثبت موسسه از اداره ثبت شرکتها و تکمیل و امضاء توسط شرکا
3- تنظیم اساسنامه حداقل دوبرگ و امضای ذیل تمام صفحات توسط کلیه شرکا یا اعضا
4- تنظیم صورتجلسه مجمع موسسین حداقل 2جلد
5- در مورد موضوعات مجوزی اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح
د) فرآیند ثبت موسسه اموزشی :
جهت ثبت موسسه آموزشی، نماینده یا وکیل قانونی موسسه ، پس از تعیین نام و تنظیم مدارک مورد نیاز، اسناد و مدارک لازم را به اداره ثبت شرکت ها ارسال می دارد.
با ارسال مدارک، اگر مدارک تقدیمی کامل بود و نقصی نداشت کارشناس مربوطه مدارک را به قسمت ثبت دفاتر ثبت شرکت ها تحویل و مسئول مربوطه پس از ثبت در دفتر نسبت به اخذ امضاء از متقاضی اقدام و متقاضی بعد از قید جمله:ثبت با سند برابر است"ذیل دفتر را امضا خواهد کرد.یک نسخه از مدارک در بایگانی اداره ثبت نگاهداری و نسخه دیگر از مدارک بعد از مهر شدن تحویل متقاضی می شود.سپس کارشناس مربوطه، پیش نویس آگهی را که تشکیل پرونده گردیده، جهت تحریر به اتاق تایپ ارسال می دارد.

یک نسخه از آگهی تاسیس موسسه به واحد روابط عمومی مستقر در اداره ثبت شرکتها جهت درج در روزنامه کثیرالانتشار تحویل و رسید اخذ می شود .
درج در روزنامه رسمی، آخرین مرحله ثبت موسسه می باشد.

شرایط و مدارک ثبت شرکت پخش دارو

 بشر از دیرباز برای مبارزه با معضل درد به دنبال یک درمان و وسیله ای برای تسکین آن بوده است . ثبت شرکت مسئولیت محدود در طی قرون و اعصار ، شیوه های مختلف درمانی که برخی از آنها باسحر و جادو و خرافه همراه بوده اند دست به دست یکدیگر دادند تا گره از پای معضل درد باز کنند ولی این مهم جز با سلاح علم و دانش و شناخت حل نگردید.
با گذشت زمان و با گسترش علم و فن و تجهیز وسایل جدید تکنولوژی پیشرفته ، انسان به طب نوین و در کنار آن به مقوله (دارو) به شکل نوین توجه بیشتری نشان داد. به طوریکه امروزه پیشرفت های جدید ، جامعه کنونی ما را قادر ساخته است که تا حد بالایی توانایی مقابله با درد و آسیب ها را با توجه به نوع و محل ضایعه و امکانات موجود داشته باشیم .
به لحاظ اهمیت نقش شرکت های پخش دارو در سلامت آحاد جامعه، برای ثبت شرکت پخش دارو یک سری اطلاعات و تعاریف در " آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکت های پخش دارو " در نظر گرفته شده است که به صورت مختصر به آنها می پردازیم . سپس شرایط و مدارک ثبت شرکت پخش دارو را مورد مطالعه قرار می دهیم.
• شرکت پخش سراسری : شرکتی است که طبق قانون به ثبت رسیده و در اساسنامه آن موضوع فعالیت شرکت ،توزیع دارو قید شده و با کسب مجوزهای لازم ،مبادرت به توزیع دارو و شیر خشک و مکمل های غذایی رژیمی ،غذاهای کمکی شیرخواران ،لوازم مصرفی پزشکی و فرآورده های آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی مجاز در سطح استان محل تقاضا می نماید و واسط بین موسسات دارویی مجاز و داروخانه هاست. ( ماده 2 آیین نامه نامبرده )
• شرکت پخش استانی: شرکتی است که طبق قانون به ثبت رسیده و در اساسنامه آن موضوع فعالیت شرکت ،توزیع دارو قید شده و با کسب مجوزهای لازم ،مبادرت به توزیع دارو و شیر خشک و مکمل های غذایی رژیمی ،غذاهای کمکی شیرخوران ،لوازم مصرفی پزشکی و فرآورده های آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی مجاز در سطح استان محل تقاضا می نماید و قبل از ابلاغ این آیین نامه مجوز فعالیت لازم را اخذ نموده است. ( ماده 4 )
• شرایط تاسیس شرکت پخش  دارو:
هر شخص حقوقی که در اساسنامه آن موضوع توزیع دارو قید شده باشد می تواند بر اساس ضوابط ، درخواست تاسیس شرکت پخش سراسری یا شرکت پخش استانی نماید.
چند نکته:
⃰ تعداد شرکتهای پخش سراسری با توجه به گردش مالی و حجم بازار دارویی کشور هر 5سال یکبار به تشخیص کمیسیون قانونی مرکز تعیین می گردد.
⃰ شرکت های پخش سراسری و استانی صرفاَ مجاز به توزیع داروهایی هستند که مجوز ورود به بازار را از اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دریافت کرده باشد.
⃰ برای توزیع کلیه فرآورده های بیولوژیک ،داروهای مخدر و تحت کنترل ،داروهای orphanو هر دارویی که نیاز به ثبت اطلاعات بیمار دارد و داروهای یارانه ای ،علاوه بر لزوم رعایت ضوابط و مفاد مندرج در این آیین نامه ،اخذ مجوز جداگانه از اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر ضروری می باشد.
مدیر عامل شرکت می بایست همزمان با درخواست تاسیس شرکت پخش مدارک و مستندات ذیل را طبق ضوابط ارائه نماید .بدیهی است صرفاَ به درخواست متقاضی که مدارک کامل مورد نیاز را ارائه نموده باشد ،ترتیب اثر داده خواهد شد.
برای کلیه اعضای هیات مدیره و مدیر عامل:
1- ارائه گواهی عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد
2- ارائه برگ پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت از خدمت یا گواهی اشتغال کادر نیروهای مسلح
3- تابعیت ایران طبق قانون مربوطه
4- حسن سابقه خدمت و فعالیتو توانمندی های لازم در حوزه دارو با تایید کمیسیون قانونی
5- متدین به یکی از ادیان رسمی مندرج در قانون اساسی
• مدارک مورد نیاز برای اخذ موافقت اصولی تاسیس شرکت پخش دارو:
1- درخواست کتبی اخذ موافقت اصولی شرکت پخش دارو
2- تصویر اساسنامه شرکت با موضوع فعالیت در خصوص توزیع دارو
3- تصویرآگهی روزنامه رسمی تاسیس شرکت و تغییرات آن
4- تصویر صفحه اول شناسنامه و کارت پایان خدمت و مدرک تحصیلی اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل
5- گواهی عدم سوء پیشینه و عدم اعتیاد اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل
6- ارائه سوابق اشتغال و نداشتن سابقه سوءفعالیت در امور دارویی و وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی
7- فرم تکمیل شده تعهدنامه رسمی محضری شرکت
⃰ سازمان غذا و دارو و صدور پروانه تاسیس شرکت پخش استانی بعد از تایید کمیسیون قانونی مرکز با دانشگاه مربوطه است.
⃰ نحوه اولویت بندی متقاضیان تاسیس شرکت پخش استانی:
1- درخواست شرکت پخش استانی صرفا در استان های نیازمند بر اساس فهرست وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی با اخذ نظر کمیسیون قانونی دانشگاه و تایید کمیسیون قانونی مرکز بررسی خواهد شد.
2- در اعطای مجوز شرکت پخش استانی در شرایط یکسان اولویت با شرکت های تعاونی داروسازی خواهد بود
3- در صورت وجود چند متقاضی واجد شرایط اولویت بررسی بر اساس تقدم تاریخ ثبت درخواست می باشد.بدیهی است ثبت درخواست صرفاَ با ارائه کلیه مدارک لازم برای اخذ موافقت اصولی انجام خواهد پذیرفت.
4- حداکثر ظرفیت پذیرش تقاضای موافقت اصولی پخش استانی به ازای هر 50 داروخانه یک شرکت پخش استانی می باشد.
• شرایط عمومی ،علمی و حرفه ای لازم جهت احراز مسئولیت فنی شرکتهای پخش:
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2- متدین به ادیان رسمی کشور
3- داشتن اطلاعات لازم درخصوص اصول GSP ، GDP ، GMP
4- داشتن مدرک دکترای عمومی داروسازی با ارائه پروانه دائم داروسازی
5- آشنایی با مدرک CPP ، CCP ،بچ رکورد و آنالیز
6- نداشتن سهام در شرکت پخش دارو و عدم عضویت در هیئت مدیره و به عنوان مدیر عامل شرکت
7- نداشتن سابقه سوءفعالیت درامور دارویی به طوری که منجر به تعلیق از فعالیت حرفه ای دارو سازی شده باشد
8- توان جسمی و علمی کافی برای انجام امور محوله
• شرح وظایف مسئول فنی شرکتهای پخش سراسری و استانی:
- مسئولیت اجرا و پیگیری روش های بهینه انبارداری و روشهای بهینه توزیع (GDP ، GSP )
- اعلام گزارش فهرست داروهای مازاد بر نیاز توزیع به دانشگاه برای جلوگیری از انقضای تاریخ مصرف داروهای مورد نظر
- نظارت بر حسن اجرای کلیه فرآیندهای مستندسازی و معتبر سازی
- نظارت برتوزیع عادلانه دارو توسط عاملین توزیع در سطح داروخانه ها با هدف تضمین و تسهیل دسترسی مردم
- نظارت برانبارگردانی و انطباق موجودی واقعی با مدارک و مستندات موجود و پیگیری تفاوت ها و انحرافات
- مشارکت در تشکیل سمینارها و کلاس های آموزشی شرکت توزیع داروجهت بالابردن سطح اطلاعات و آگاهی کارکنان
- ارائه اطلاعات جامع و صحیح درمورد میزان مصرف دارو در کشور و گزارش هرگونه کمبود و نیاز دارویی در مناطق تحت پوشش جهت ثبت و پیگیری در معاونت دارو سازمان غذا و دارو
- نظارت براطلاع رسانی صحیح و مناسب به کارخانه ها و مراکز درمانی
- نظارت بر امور کیفی و ظاهری محموله های دارویی
- حضور فعال در شرکت توزیع در ساعات کار شرکت(مسئول فنی موظف است داروساز دیگری را به عنوان قائم مقام خود در ساعات عدم حضور و یا به هنگام مرخصی و ماموریت به وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی یا دانشگاه علوم پزشکی حوزه فعالیت خود معرفی نماید.)
• شرایط انبار شرکت پخش سراسری و استانی:
شرایط انبار شرکت پخش به شرح ذیل می باشد:
1- مساحت انبار مرکزی شرکت توزیع دارو برای پخش سراسری متناسب با حجم کاری و بدون احتساب فضای اداری حداقل 500 متر مربع باشد
2- حداقل مساحت انبار شعب توزیع پخش سراسری در استان ها و شرکت های پخش استانی متناسب با تعداد داروخانه های تحت پوشش دارای مجوز قانونی کمیسیون ماده 20 به شرح ذیل خواهد بود:
کمتر از 100 داروخانه             حداقل 100مترمربع
200-100داروخانه                حداقل 200متر مربع
300-200داروخانه               حداقل 300مترمربع
400-300داروخانه               حداقل 400مترمربع
بیشتر از 400داروخانه            حداقل 500 متر مربع
⃰ در صورتی که شعب استانی شرکت پخش سراسری یا شرکت پخش استانی بخواهد توزیع دارو در استان مجاور را پوشش دهد، مجموع داروخانه های استان های مجاور مورد نظر بعلاوه داروخانه های همان استان ملاک محاسبه مساحت انبار خواهد بود.
⃰ در صورتی که شرکت پخش دارو مجوز فعالیت خود را فقط برای توزیع محصولات دارویی یک شرکت تولید دارو (شیمیایی یا گیاهی) اخذ نموده باشد، احتساب مساحت مورد نیاز انبار شعبه استانی با توجه به بررسی کارشناسی دانشگاه برای حجم فضای مورد نیاز انبار دارو مطابق با شرایط فنی آن و نظر کمیسیون قانونی خواهد بود.
3- انبار دارویی نباید در واحدهای مسکونی ،زیرزمین و مناطق صعب العبور باشد.
4- انبار دارو باید متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه محل استقرار به سیستم گرمایش و سرمایش مناسب تجهیز گردد.
• شرایط تجهیزات و ماشین های مورد نیاز توزیع دارو :
1- برای حمل و نقل محموله های دارویی باید از ماشین های غیر دود زا و مناسب (از لحاظ تعداد و عملکرد) استفاده شود
2- مستندات مربوط به کالیبراسیون هنگام حمل و نقل دارو همراه بار باشد
3- تجهیزات و ماشین های مورد استفاده برای اجرای عملیات توزیع باید دارای محفظه دوجداره و عایق بوده و برای انبار نمودن و حمل و نقل محصولات دارویی مناسب باشند و هیچگونه اثرات منفی روی پایداری،سلامت بسته بندی هاو همچنین کیفیت محصولات نگذارند.همچنین محموله ها را از هر گونه آلودگی محیطی محافظت نمایند؛استفاده از ماشین ها و تجهیزات آسیب دیده مجاز نمی باشد
4- حجم و ظرفیت ماشین باید به گونه ای باشد که اشکال مختلف دارویی به راحتی و بدون ایجاد آسیب دیدگی در آن قرار گیرد
5- داروهای حساس به دما در ماشین های یخچال دار که مجهز به نشانگرهای دما (دیتا لاگر)می باشند،حمل گردند.نشانگرها باید در فواصل زمانی مناسب کالیبره شوند و مدارک مربوط به ثبت دما برای هر محموله یخچالی باید نگهداری شوند
6- برای توزیع و حمل داروها از ماشین آلات اختصاصی باید استفاده شود، در مواقعی که ماشین های استیجاری برای امر توزیع به کار گرفته می شوند عملیاتی جهت اطمینان از صحت عملکرد این ماشین ها و عدم اثر گذاری منفی روی کیفیت محصولات اجرا گردد.ماشین ها پیش از بارگیری باید مطابق با دستورالعمل های مدون پاکسازی شوند و مستندات آن موجود باشد
7- داروهای مخدر و تحت کنترل باید در ماشین های اختصاصی با سیستم ایمنی و امنیتی مناسب مطابق با دستورالعمل مربوطه حمل و توزیع شوند
8- در مواقعی که از یخ خشک در بسته بندی محموله های دارویی استفاده میشود باید مراقبت های خاصی در این زمینه انجام شوداز جمله :عدم تماس مستقیم محموله با یخ خشک (بدلیل احتمال اثرات منفی روی کیفیت دارو)
9- رادیو داروها،داروهای سمی و خطرناک،داروهای قابل اشتعال و منفجره در ماشین های اختصاصی با ایمنی مناسب حمل شوند

10- محصولات مرجوعی ، بازخوانی ،ضایعاتی باید در ماشین های اختصاصی حمل گردند ،در صورت عدم امکان،محموله های مذکور باید به خوبی بسته بندی شده،بهمراه برچسب مشخصات و وضعیت،در محل مجزایی در ماشین های توزیع قرار گیرند.مدارک و مستندات این محموله ها باید موجود باشند.

تجهیزات آزمایشگاه کشت بافت بر اساس کاربرد و محل قرار گیری

 تجهیزات آزمایشگاه کشت بافت پیچیده است و اغلب باید مطابق با مشخصات آزمایشگاه شما ساخته شود.هود لامینار تجهیزاتی مانند ایستگاه‌ های شستشوی چشم، قفسه‌ های خشک ‌کن و سینک‌ ها را می‌ توان خریداری و نصب کرد، اما کابینت‌ ها میز های آزمایشگاهی باید براساس مشخصات ویژه ای که به آن نیاز است طراحی و ساخته شوند.

ملاحضات امنیتی

در آزمایشگاه بافت شناسی ممکن است با مواد شیمایی فرار سر و کار داشته باشید، بنابراین باید آزمایشگاه به هود های بخار، فیلتر های HEPA و حداقل یک سینک با روکش سرب مجهز باشد.

مشاهده و جمع آوری داده ها

طراحی فضا و تجهیزات این اتاق بر اساس نیازهای آزمایشگاه شما بسیار متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی، در این مکان دسترسی به رایانه ها برای محققان و پرسنل فراهم است. علاوه بر این میکروسکوپ و برخی دیگر از تجهیزات تخصصی اغلب در این فضاها قرار داده می شوند.  بهتر است با یک حائل فضای بین آزمایشگاه و محل مطالعات جدا شود.

انکوباتورها و اتاق های کشت

انکوباتور یکی از مهم ترین دستگاه های هر آزمایشگاه کشت بافت است، زیرا در این دستگاه شرایط محیطی از جمله دما، رطوبت میزان گاز های جو  برای رشد بافت تنظیم می شود. انواع کشت ها باید تحت کنترل دما، رطوبت، گردش هوا و کیفیت نور انکوبه شوند. این عوامل محیطی مستقیماً در طول کشت یا به طور غیرمستقیم با تأثیر بر پاسخ بافت ‌ها در نسل‌ های بعدی بر روند رشد تأثیر می‌ گذارند. به طور معمول، انکوباتور برای رشد کشت های بافت باید دمایی بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد با نوسان دمایی کمتر از 0.5± درجه سانتی گراد داشته باشد.

منطقه انتقال ضدعفونی شده

  1. باید یک اتاق مجزا باشد تا گردش اسپور و احتمال آلودگی کاهش یابد. بهتر است این اتاق در رده اتاق های تمیز باشد. هودهای جریان آرام یا کابینت های ایمنی زیستی برای جلوگیری از پخش آلودگی در این مکان مورد نیاز هستند.
  2. برخی از آزمایشگاه‌های کشت بافت شامل لامپ های یووی برای ضدعفونی کردن اتاق هستند. اما توجه کنید که اشعه ماوراء بنفش بیش از حد می تواند به بافت زنده آسیب برساند.

آماده سازی نمونه، استریلیزاسیون، و منطقه ذخیره سازی

  1. منطقه آماده سازی نمونه به فضای ذخیره سازی آزمایشگاهی کافی برای مواد شیمیایی، ظروف کشت و ظروف شیشه ای مورد نیاز برای تهیه و توزیع نمونه نیاز دارد. آماده سازی نمونه به ابزارهای متعددی مانند هیتر مگنت، PH متر، حمام های آب گرم، شیکر و … نیاز دارد.
  2. برای حفظ و نگهداری بافت ها و سلول ها به یخچال و فریزر آزمایشگاهی نیاز خواهید داشت. تانک های ازت نیز برای جابه جایی و نگهداری بافت ها مفید خواهند بود.
  3. با استفاده از اتوکلاو استاندارد می توانید تجهیزات آزمایشگاه کشت بافت و شیشه آلات مورد نیاز را به طور همزمان استریل کند.

منطقه شستشوی عمومی

محل شستشوی عمومی باید دارای سینک های ضد اسیدی باشد که در برابر مواد شیمیایی حداکثر مقاوت را داشته باشند.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/

الزامات احداث آزمایشگاه کشت بافت گیاهی

به منظور راه اندازی آزمایشگاه کشت بافت ، مهم است که مکان را با دقت انتخاب کنید. محیط استریل آزمایشگاه کشت بافت مستعد آلودگی از طریق دریچه های هوا است. محل این آزمایشگاه نباید نزدیک به تاسیساتی که امکان رشد میکروارگانیسم ها (باکتری ها، قارچ ها و غیره) در آن ها بالا است، باشد. همچنین باید سعی کنید که در مجاورت آزمایشگاه های دیگر که بر روی حشرات آزمایش انجام می دهند قرار نگیرد. نکته مهم دیگر این است که آزمایشگاه باید از محل نگهداری بذر و مواد گیاهی قدیمی دور باشد.

صفحه قبل 1 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 صفحه بعد