x تبلیغات
mikimouse

ثبت شرکت در مازندران

 تشکیل شرکت به مفهوم تجمیع پول و سرمایه یک گروه برای انجام معاملات و اقداماتی که آحاد گروه – از نظر توان مالی – قادر به انجام آن نیستند، حاصل تکامل دیدگاه های اقتصادی و مالی انسان هاست.

استفاده از پدیده ی شرکت تجاری متضمن مزایایی چون فراهم شدن سرمایه ی بیشتر و تجمع تخصص هایی گوناگون برای دستیابی به هدفی واحد و به خصوص محدودیت مسئولیت فعالان تجاری می باشد.مراحل ثبت شرکت  لذا اشخاص جهت انجام فعالیت های هدفمند و بهره مندی از سرمایه و تخصص یکدیگر نیازمند فعالیت های قانونی می باشند که مهم ترین آن ها تشکیل و ثبت شرکت است.
افرادی که تمایل به ثبت شرکت در مازنداران دارند ، می توانند با تسلیم مدارک ثبت که در ادامه به موارد آن پرداخته خواهد شد، کلیه امور ثبتی خود را با اطمینان خاطر به متخصصان مجرب فکربرتر بسپارند . همچنین، خوانندگان عزیز می توانند علاوه بر مطالعه ی نوشتارذیل، ، در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی در رابطه با نحوه ثبت شرکت در مازندران با ما تماس حاصل فرمایند.

  • شرایط ثبت شرکت چیست و چه کسانی می توانند شرکت ثبت کنند؟

به موجب قوانین ایران،کسانی که می توانند در ایران شرکت ثبت نمایند به قرار ذیل می باشند:
1- کلیه ی اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی می توانند در ایران شرکت ثبت نمایند.
2- اشخاص خارجی می توانند بدون شریک ایرانی به صورت مالکیت 100% در ایران شرکت ثبت نمایند.
3- چند شرکت با هم می توانند بدون وجود اشخاص حقیقی شرکت مستقلی ثبت نمایند.(Joint Venture ) به منظور ایجاد اشتغال در ایران،سعی شده است تا این روند در ایران راحت طی گردد. (مدارک لازم گواهی ثبت شرکت+ کپی مدارک هویتی نمایندگان آن ها)
نکته : دارا بودن سوء پیشینه اشخاص مانعی جهت ثبت شرکت نیست فقط نمی توانند جزء هیئت مدیره،مدیر عامل و یا بازرسین شرکت باشند.
شرایط ثبت شرکت چیست ؟
در قرارداد شرکت مثل همه عقود و قراردادها باید شرایط عمومی صحت عقود رعایت شود که عبارت است از :
قصد و رضا ، اهلیت ، معین بودن موضوع ، قانونی بودن جهت و هدف.
همچنین شرایط اختصاصی تشکیل شرکت عبارت است از : وجود شرکا ، همکاری شرکا ، سرمایه گذاری ، تقسیم سود و زیان ، مبادرت به عملیات بازرگانی

  • مدارک لازم جهت ثبت تاسیس شرکت کدامند ؟

1) کپی کارت ملی و شناسنامه و کارت پایان خدمت باید در دفاتر اسناد رسمی اصل شوند. ( هیات مدیره ، سهامداران ، بازرسین )
2) سمت اعضاء ( مدیر عامل ، رئیس هیات مدیره و نایب رییس و بازرسین )
3) تعداد سهام شرکت و اعضا ( حداقل ا سهم اعضای هیات مدیره )
4) اسامی اشخاصی که حق امضا دارند.
5) آدرس و کد پستی شرکت
6) آدرس و کد پستی تمام اعضا بعلاوه شماره همراه
7) مبلغ سرمایه
8) موضوع فعالیت شرکت
9) گواهی عدم سوء پیشینه ( تمام اعضای هیات مدیره ، سهامداران ، بازرسین )
شرایط :
* اعضای هیات مدیره و مدیر عامل هیچ گونه شغل دولتی نداشته باشند .
* مدیر عامل نباید مدیر عامل شرکت دیگری باشد .
* بازرسین هیچ گونه نسبت فامیلی اعم از نسبی یا سببی با مدیران و مدیر عامل نداشته باشند.

  • چگونه می توانیم برای شرکت خود نام انتخاب کنیم ؟

- اسامی انتخابی باید دارای معنی در فرهنگ دهخدا باشد.
- اسامی انتخابی برای نام شرکت باید دارای 3 سیلاب (اسم خاص) باشد.
- در تعیین نام شرکت ها برای تعیین نام می بایست از اسم خاص استفاده گردد.اسم خاص کلمه ای است که می تواند مستقیماَ نهاد جمله باشد و برای دلالت بر شخص،شییء یا مفهومی به کار می رود.
_نام انتخابی می بایست تکراری نباشد و سابقه ثبت نداشته باشد. برای این منظور می توانید به سامانه http://ilenc.ir مراجعه نموده و از نام انتخابی خود استعلام بگیرید.
- لاتین نباشد.
- برای انتخاب نام شرکت،از عنوان های شعرا،دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.
- هر چند استفاده از اسامی شهر ها،رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد ،اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
- نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت قرار می گیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد.

  • به طور کلی چند نوع شرکت تجاری وجود دارد ؟

شرکت های تجاری در قالب های متعددی می توانند به ثبت برسند که عبارت است از : سهامی ( خاص و عام ) ، بامسئولیت محدود ، تضامنی ، تعاونی ، نسبی ، مختلط سهامی و مختلط غیرسهامی
از میان شرکت های فوق، شرکت سهامی و شرکت بامسئولیت محدود از رایج ترین انواع شرکت می باشد.
نکته : شرکت سهامی با تعداد کمی سهامدار و دارای جنبه فامیلی و یا با سهامداران متعدد از لحاظ حقوقی سازمان متحد الشکلی دارد و همان قواعد و تشریفات شرکت های بزرگ برای شرکت های کوچک نیز اعمال می شود. از این نظر اغلب قوانین برای شرکت های سهامی حداقل سرمایه و سهامدار را پیش بینی کرده اند و برای شرکت های کوچک افراد را بیشتر به تاسیس شرکت های بامسئولیت محدود تشویق می کنند.

  • مراحل ثبت شرکت در مازندران چیست ؟

_ تهیه و تنظیم مدارک مورد نیاز
–   مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت ها و تکمیل اطلاعات مربوطه و درج 5 نام پیشنهادی به ترتیب اولویت
–  
 امضاء کلیه اوراق توسط اعضاء هیئت مدیره و سهامداران
–  
ارسال مدارک به اداره ثبت شرکتها   از طریق پست و درج بارکد پستی در سامانه اداره ثبت شرکت ها
–  
 تایید مدارک توسط کارشناس اداره ثبت شرکتهای مازندران و صدور آگهی تاسیس

https://danasabt.ir/%d9%be%d9%84%d9%85%d9%be-%d8%af%d9%81%d8%a7%d8%aa%d8%b1/

– مراجعه به اداره ثبت شرکتها و دریافت پرونده ثبتی به همراه آگهی تاسیس دارای شماره ثبت و شناسه ملی   
چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی

شرایط انتخاب اعضاء هیئت مدیره شرکت سهامی و نحوه تنظیم صورتجلسه ثبت آن

 هر شرکت برای اداره خود به تعدادی افراد فعال و خوشنام احتیاج دارد که از بین صاحبان سهام به وسیله مجمع عمومی عادی انتخاب می گردند و به نمایندگی از طرف شرکت کلیه امور آن را اداره می نمایند لیکن انتخاب آن ها دائمی نبوده و برای مدت محدودی انتخاب می شوند که معمولاَ از 2 سال تجاوز نمی کند و ثبت لوگو  در آن مدت ناظر بر حسن جریان شرکت می باشند و یک نفر را به عنوان رئیس هیئت مدیره که به او مدیر عامل هم می گویند انتخاب می نمایند و مدت انتخاب او بیش از مدت عضویت وی نخواهد بود، عزل هر یک از رئیس یا معاونین او با تصمیم اکثریت اعضاء هیئت مدیره امکان پذیر بوده و پس از این جریان می توانند افراد دیگری را به جای آن ها تعیین و معرفی نمایند. و تعداد اعضای هیئت مدیره در شرکت های سهامی عام نباید از پنج نفر کمتر باشد .

  • شرایطی که برای اعضاء هیئت مدیره پیش بینی گردیده است :

قانون برای انتخاب اعضای هیئت مدیره شرایطی معین نموده که مهم ترین آن ها به قرار ذیل می باشد :
1- هیئت مدیره یا هر یک از مدیران شرکت قابل عزل بوده و هر وقت مجمع عمومی بخواهد می تواند آن ها را عزل نماید.
2- هیات مدیره باید از میان شرکای شرکت انتخاب شود.
3- مدت انتخاب آن ها همان است که در اساسنامه قید شده است و حداکثر به مدت 2 سال می باشد لیکن در صورتیکه مجمع عمومی لازم بداند می تواند آن ها را برای 2 سال دیگر انتخاب نماید.
4- تعداد اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی عام از 5 نفر نباید کمتر باشد ولی حداکثر تعداد آن ها تا 11 نفر نیز منعی ندارد اما در شرکت سهامی خاص عده آن ها از 3 نفر کمتر نخواهد بود.
5- اعضاء هیئت مدیره باید از افراد خوشنام و درستکار و فعال باشند تا بتوانند در پیشبرد اهداف شرکت موثر باشند.

  • کسانی که نمی توانند به مدیریت شرکت انتخاب شوند :

برابر ماده 111 قانون تجارت اشخاص ذیل نمی توانند به مدیریت شرکت انتخاب شوند.
1- محجورین و کسانی که حکم ورشکستگی آن ها صادر شده است.
2- کسانی که به علت ارتکاب جنایت یا یکی از جنحه های ذیل به موجب حکم قطعی از حقوق اجتماعی کلاش یا بعضاَ محروم شده باشند در مدت محرومیت ، سرقت ، خیانت در امانت ، کلاهبرداری ، یا جنحه هایی که به موجب قانون در حکم خیانت یا کلاهبرداری شناخته شده است. اختلاس ، تدلیس، تصرف غیر قانونی در اموال عمومی

  • فوت یا سلب صلاحیت مدیر یا مدیران

چنانچه یک یا چند نفر از مدیران فوت نموده و یا استعفاء نمایند و یا از آن ها سلب صلاحیت بشود و تعداد اعضاء هیئت مدیره از حداقل مقرر در قانون کمتر گردد، برابر اساسنامه اعضاء علی البدل جانشین آن ها خواهند شد و در صورتیکه اعضاء علی البدل انتخاب نشده و یا کافی برای عهده دار محل های خالی نباشند، مدیران باقی مانده از مجمع عمومی عادی شرکت دعوت خواهند نمود تا اعضاء هیئت مدیره را تکمیل نمایند و هر گاه هیئت مدیره حسب مورد از دعوت مجمع عمومی خودداری نماید. در این صورت هر ذینفع می تواند از بازرس یا بازرسان شرکت بخواهد که به دعوت مجمع عمومی عادی برای انتخاب مدیری که سمت او بلاتصدی مانده اقدام کند و بازرس یا بازرسان مکلف به انجام چنین درخواستی می باشند.

  • اخذ تضمین و وثیقه از مدیران شرکت سهامی

مدیران شرکت سهامی باید دارای تعداد سهامی که در اساسنامه مقرر گردیده است باشند و تعداد این سهام نباید از سهامی که برابر اساسنامه برای رای در مجامع عمومی لازم است کمتر باشد.
به علاوه ممکن است این سهام جهت تضمین و جبران خسارتی که از عملکرد مدیر یا مدیران به طور انفرادی و یا مشترکاَ به شرکت وارد شود اخذ گردد و سهام مزبور بانام بوده و قابل نقل و انتقال نیست و تا هنگامی که مدیری مفاصاحساب دوره مدیریت خود را از شرکت دریافت نکرده باشد در صندوق شرکت به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند. و گاه مدیری در هنگام انتخاب دارای تعداد سهام لازم نباشد و در ظرف مدت یک ماه هم نتواند سهم مورد بحث را به صندوق شرکت بسپارد حق شرکت و عضویت ندارد و در صورتی که انتخاب شده باشد باید استعفاء نماید.

  • نکات مهم در نحوه ی تنظیم صورتجلسات هیات مدیره

1- جلسات هیات مدیره با حضور بیش از نصف اعضای هیات مدیره رسمیت دارد .
2- تصمیمات آن ها نیز با اکثریت آرا حاضرین در جلسه اتخاذ می گردد مگر اینکه در اساسنامه اکثریت بیشتری مقرر شده باشد.
3- برای هر یک از جلسات هیات مدیره باید صورتجلسه ای تنظیم و لااقل به امضای اکثریت مدیران حاضر در جلسه برسد. ( ماده 123 ق. ت )
4- در صورت جلسات هیات مدیره نام مدیران حاضر و غایب قید می شود و خلاصه ای از مذاکرات و تصمیمات نیز با قید تاریخ منعکس می گردد.

https://danasabt.ir/2020/12/29/brand-registration-and-the-benefits-of-having-a-brand/

5- ترتیب دعوت و تشکیل جلسات هیات مدیره را اساسنامه تعیین می کند.ولی در هرحال یک سوم اعضای هیات مدیره می توانند چنانچه ظرف یک ماه از جلسه قبلی هیات مدیره تشکیل نشده باشد راساَ از اعضاء برای تشکیل جلسه دعوت بعمل آور آورند.
6- چنانچه هر یک از مدیران با تمام یا بعضی از تصمیمات مندرج در صورتجلسه مخالف باشد نظر او باید در صورتجلسه قید شود.

کیت آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

 شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کیت آزمایشگاهی چیست؟ کیت تشخیصی چیست؟ و آیا این دو با هم فرق دارند؟

کیت های آزمایشگاهی، تست های تشخیصی آزمایشگاهی (IVD) هستند که روش برجسته ای برای بررسی و شناسایی اطلاعات بیماری ها می باشد، تا در کمترین زمان و با بیشترین دقت و صحت، وضعیت بدن انسان را بررسی کنند. کوره دیجیتالی کیت های آزمایشگاهی یا تحقیقاتی توسط کمپانی های سازنده با توجه به اهداف انجام آزمایش و تحقیقات مربوطه و با تکیه بر کاربرد آن در زمینه های مختلف آزمایشگاهی و پزشکی به بازار ارائه می‌شود.

کاربرد کیت آزمایشگاهی
این کیت های (kit) تشخیصی برای آزمایش نمونه های بدست آمده از بدن انسان (خون ، ادرار و بافت) استفاده می شوند تا اطلاعاتی را برای اهداف غربالگری، تشخیص یا نظارت بر درمان ارائه دهند ،یک وسیله پزشکی، یک وسیله پزشکی تشخیص آزمایشگاهی است اگر آن یک ماده معرف، کالیبراتور، مواد کنترل کننده، کیت، مخزن نمونه، نرم افزار، ابزار، دستگاه، تجهیزات یا سیستم باشد، چه به تنهایی و چه در ترکیب با سایر کالاهای تشخیصی برای مصارف آزمایشگاهی استفاده می شود.

تشخیص آزمایشگاهی (IVD)، دستگاه های پزشکی یا کیت هایی (kit) هستند که برای اندازه گیری برخی پارامترها از یک نمونه به منظور ارائه اطلاعات پیش آگهی، تشخیص عفونت و درمان در مورد آن پارامتر استفاده می شوند. در واقع کیت ها برای تعیین وضعیت سلامتی در نظر گرفته شده اند، بنابراین به منظور تأیید بیماری و یا عدم بیماری کیت های تشخیصی آزمایشگاهی ضروری هستند. بیشتر کیت های تشخیصی برای ارزیابی بیوشیمیایی و بررسی کیفی آنتی ژن یا آنتی بادی در نظر گرفته شده اند. قابل ذکر است که اکثر کیت های تشخیصی بالینی بر پایه الایزا می باشند.

خرید کیت آزمایشگاهی
خرید کیت آزمایشگاهی اهمیت زیادی برای آزمایشگاه‌ها دارد چرا که هر کدام از آن‌ها برای تشخیص یک بیماری کاربرد دارد و کمک زیادی به کارشناسان می‌کند.

قیمت کیت آزمایشگاهی
قیمت کیت آزمایشگاهی تابعی از فاکتورهای مختلف است. شرکت تولید کننده، شرکت واردکننده، فروشنده، نوع کیت و کیفیت آن نقش زیادی در تعیین قیمت آن‌ دارد.

آزمایش کووید ۱۹ با استفاده از کیت تست ویروس کرونا همراه اسکن قفسه سینه، تنها راه قطعی برای تشخیص این بیماری است، اما مراحل آزمایش چیست و کیت تست چگونه کار می‌کند؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، تعطیلی دوباره یکی از کارخانه‌های تولید گلکسی S20 سامسونگ، کیت تست ویروس کرونا و بحرانی که همه شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

سامسونگ دوباره یکی از کارخانه‌های تولید گلکسی S20 را تعطیل کرد
شرکت سامسونگ با تأیید ابتلای یکی از کارکنانش به ویروس کرونا، کارخانه‌ محل کار او را تعطیل کرد. این شرکت جمعه، ۱۶ اسفندماه، یکی از کارخانه‌های خود را در شهر گومی در جنوب شرقی این کشور برای بار دوم تعطیل کرد؛ دلیل تعطیلی موقت، نتیجه مثبت آزمایش یکی از کارکنان این کارخانه به ویروس کرونا بوده است.

گفته شده که این کارخانه از روز یکشنبه دوباره کار خود را آغاز می‌کند. تلفن‌های رده‌بالای سامسونگ از جمله سری گلکسی S20 و همینطور تلفن هوشمند تاشوی این شرکت یعنی گلکسی Z Flip در این مجتمع صنعتی در شهر گومی ساخته می‌شود که به واسطه ابتلای کارکنان به ویروس کرونا، به‌طور موقت تعطیل شده است. تا به حال شش نفر از کارگرانی که در شهرک صنعتی شهر گومی کار می‌کنند به این ویروس مبتلا شده‌اند.

به گزارش یک رسانه محلی کره‌ای، سامسونگ بخشی از خط تولید خود را به همین دلیل به ویتنام منتقل کرده است. نسل تازهٔ ویروس‌های خانوادهٔ کرونا که با عنوان SARS-CoV-2 شناخته می‌شود، عامل بروز بیماری شبیه ذات‌الریه با نام کووید ۱۹ است که در ماه دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین کشف شد و تا به امروز بیش از صد هزار نفر را در سراسر دنیا به صورت رسمی به این بیماری مبتلا شده‌اند که عامل تلف شدن سه هزار و ۴۰۰ نفر در دنیا شده است.

تا کنون بیش از شش هزار و ۶۰۰ نفر در کره جنوبی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که ۴۰ نفر از آن‌ها جان باخته‌اند.

کیت تست ویروس کرونا چگونه کار می‌کند؟
آزمایش کووید ۱۹ با استفاده از کیت تست ویروس کرونا درکنار اسکن قفسه سینه، تنها راه قطعی برای تشخیص این بیماری است، اما مراحل آزمایش چیست و کیت تست چگونه کار می‌کند؟ علائم بیماری کووید ۱۹ که براثر آلودگی به ویروس کرونا جدید ظاهر می‌شود، شباهت بسیار زیادی به علائم آنفلوانزا دارد و تنها راه برای تشخیص نهایی آن، انجام آزمایش درکنار بررسی سی‌تی‌اسکن قفسه سینه است.

در ایران و دیگر کشورها به دلیل کمبود کیت‌های آزمایش، تست ویروس کرونا تنها از افراد بیمار و بستری در بیمارستان گرفته می‌شود، اما با افزایش دسترسی به کیت‌های آزمایشگاهی ممکن است بیماران بیشتری با دستور پزشک موفق به انجام این آزمایش شوند. اگر پزشک به دلیل داشتن تب، سرفه و تنگی نفس تصمیم بگیرد از بیمار تست ویروس کرونا گرفته شود، برای دریافت نتیجه چه مراحلی باید طی شود؟ کیت تست ویروس چطور کار می‌کند و چرا گاهی اوقات احتمال دارد نتیجه اشتباه باشد؟

انجام آزمایش برای ویروس کرونا جدید، تفاوت چندانی با آزمایش آنفلوانزا ندارد و پزشکان اول باید نمونه آزمایشی که برای وجود ویروس بررسی خواهد شد، از بیمار بگیرند. متخصصان بهداشت می‌گویند ویروس کرونا با تکثیر در دستگاه تنفسی موجب بروز بیماری تنفسی می‌شود؛ بنابراین متخصصان بالینی از طریق دهان و بینی از گلو نمونه‌برداری می‌کنند و ممکن است خلط سینه بیماران مبتلا به سرفه را نیز آزمایش کنند.

به گفته “دیوید هوپر”، رئیس واحد کنترل عفونت در بیمارستان عمومی ماساچوست آمریکا، بعید است که دیگر مایعات بدن مورد آزمایش قرار گیرند، زیرا بیماری کووید ۱۹ تاکنون مانند آنفلوانزا بوده و در ریه‌ها متمرکز است؛ از این‌رو متخصصان بهداشت به طور معمول مدفوع، ادرار یا خون افراد را آزمایش نخواهند کرد. به محض آنکه نمونه جمع‌آوری و در لوله یا ویال استریل ذخیره شد، به آزمایشگاهی فرستاده می‌شود که به کیت آزمایش ویروس کرونا دسترسی دارد.

در آزمایش‌های دارای مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا، نمونه‌ها اول خنک شده و با بسته یخ و به‌طور ایده‌آل شب‌هنگام به آزمایشگاه واجد شرایط ارسال می‌شود. نمونه‌های یخ‌زده را تنها می‌توان برای ۷۲ ساعت نگهداری کرد، اما اگر تأخیر در ارسال اجتناب‌ناپذیر باشد، می‌توان از یخ خشک برای حفظ نمونه‌ها استفاده کرد. انتظار بیش از حد ممکن است به تخریب ویروس و مواد ژنتیکی آن منجر شود و درنهایت نتیجه منفی کاذب را به‌دنبال داشته باشد..

بحرانی که همه شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد
ویروس کرونا به‌مرور به بحرانی جهانی برای اقتصاد تبدیل می‌شود و تأثیر بلندمدت آن به تمامی کسب‌وکارها ضربه وارد می‌کند. کسب‌وکارها در طول تاریخ با انواع بحران‌ها همچون افت شدید ارزش سهام، جنگ‌های داخلی و فجایع طبیعی روبه‌رو بوده‌اند و بحران‌هایی که به اقتصاد و فعالان حاضر در آن ضربه می‌زنند، ظاهراً هیچ‌گاه تمامی ندارند و حتی روزبه‌روز تکامل پیدا می‌کنند.

امروز جهان اقتصاد با بحرانی بزرگ روبرو است که با تمامی رخدادهای گذشته تفاوتی اساسی دارد؛ ویروس کرونا که با سرعتی بسیار بالا گسترش پیدا می‌کند و به تمامی عوامل سیستم عرضه و تقاضا و صنایع گوناگون در همه قاره‌ها، ضربه می‌زند. ویروس کرونا جدید موسوم به COVID-19 که تاکنون بیش از ۹۰ هزار نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده است، ضربه‌های شدیدی به اقتصاد آسیا و اروپا وارد کرد.

تأثیر ویروس کرونا امروز در همه حوزه‌ها از گوشی‌های هوشمند تا مواد و محصولات دارویی دیده می‌شود. تنها در طول دو ماه، این ویروس از یک نگرانی ساده به نگرانی بزرگ مدیرعامل‌های بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل شد. کنفرانس‌های متعدد در صنایع گوناگون، تحت تأثیر نگرانی از شیوع ویروس کرونا، تعطیل شده و از کنفرانس انرژی CERAWeek در هیوستون تا گردهم‌آیی توسعه‌دهنده‌های فیسبوک در کالیفرنیا موسوم به F8 و کنفرانس مهم گو گلI/O، لغو شده‌اند.

تأمین‌کننده‌های قطعات خودرو همگی هشدار کمبود قطعه می‌دهند و تولیدکننده‌های داروهای ژنتیکی برای بعضی از مواد اولیه حدود ۵۰ درصد هزینه بیشتر پرداخت می‌کنند. توزیع جهانی و سریع اپیدمی جدید و عدم اطمینانی که در پی آن ایجاد می‌شود، موجب توقف و کاهش سرمایه‌گذاری‌های سازمانی هم خواهد شد. همچنین انواع فعالیت‌های استخدامی و خرید و ادغام نیز به زمانی دیگر موکول می‌شود.

سقوط بازارهای جهانی به دلیل شیوع کرونا ویروس
چینی‌ها بیش از تمامی کشورهای جهان تحت تأثیر ویروس کرونا هستند. دولت این کشور بسیاری از فعالیت‌های تولیدی و خدماتی را متوقف کرد که منجر به سقوط بی‌سابقه در ماه فوریه شد.، آمارهای اقتصادی از چین نشان می‌دهد که وضعیت آتی برای اقتصاد بزرگ آسیایی، آن‌چنان مثبت نخواهد بود. در آن سوی جهان، آمریکا نیز در ماه فوریه بدترین آمارهای اقتصادی را تجربه کرد که در شش سال گذشته، بی‌سابقه بود.

در ماه فوریه، ۱۲۹ شرکت فهرست S&P500، در جلسه‌های توضیح اقتصادی خود درباره ویروس کرونا صحبت کردند و تحلیل‌های وال‌استریت ژورنال از متن مصاحبه‌ها، سخنرانی‌های سازمانی و همچنین تحلیل‌های Kaleidoscope نشان می‌دهد تنها در هفته گذشته در جلسه‌های داخلی و عمومی شرکت‌ها بیش از ۶۰۰ بار به ویروس کرونا اشاره شده است.

مدیران اجرایی کسب‌وکارها در سرتاسر جهان هشدار داده‌اند که ویروس کرونا جدید، روی رفتار خرید مصرف‌کننده‌ها در همه بازارها تأثیر خواهد داشت؛ ویروسی که تاکنون تأثیرهای متنوعی از کاهش تولید نیکل در معادن اندونزی تا توقف فیلمبرداری فیلم Mission Impossible7 داشته است. بسیاری از شرکت‌ها می‌گویند هنوز نمی‌توان تأثیر مخرب ویروس کرونا جدید را روی کسب‌وکارها تخمین زد؛ اقتصاددان‌ها هنوز نتوانسته‌اند حوزه تأثیر و سقوط اقتصادی احتمالی را پیش‌بینی کنند.

آن‌ها می‌گویند شدت تأثیر، وابستگی زیادی به ادامه‌دار شدن یا نشدن گسترش اپیدمی دارد و درصورت ادامه‌دار شدن، واکنش مردم به آن، نقشی تعیین‌کننده در اقتصاد خواهد داشت. برخی کارشناسان گفته بودند که شیوع شدید ویروس در چین یا هر نقطه دیگر از جهان، اقتصاد آمریکا را نیز در فصل اول سال جاری تحت تأثیر قرار می‌دهد. ازطرفی برخی دیگر می‌گویند با کمتر شدن شیوع و نگرانی از کرونا COVID-19، بازار با افزایش تقاضا در همه سطوح روبه‌رو می‌شود که بازگشتی عالی را همراه خواهد داشت.

مایک وایت، مدیر باسابقه آمریکایی که در سال ۲۰۰۳ و زمان شیوع ویروس سارس در بخش بین‌الملل پپسی کار می‌کرد، درباره بحران کنونی می‌گوید: هر مدیرعاملی که من می‌شناسم، اکنون مجبور به مدیریت چالش‌هایی در حوزه نیروی انسانی، زنجیره تأمین و حتی درآمد است و به هر حال ما هنوز در میانه جریان بحران قرار داریم. مایک وایت اکنون در هیئت‌مدیره شرکت‌های بزرگی همچون ویرپول و کیمبرلی لیک و Bank of America عضویت دارد.

بعضی شرکت‌ها در نقاط گوناگون جهان برای کاهش تأثیر ویروس کرونا مجبور به تغییر پیش‌بینی‌های مالی خود برای سال جاری شده‌اند. امرسون الکتریک، تولیدکننده تجهیزات اتوماسیون صنعتی، در تاریخ ۱۳ فوریه اعلام کرد که کرونا باعث کاهش فروش ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون دلاری خواهد شد. آن‌ها چند روز قبل، پیش‌بینی خود را به ۱۵۰ میلیون دلار خسارت افزایش دادند.

شرکت‌های هواپیمایی بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین ضربه‌های اولیه را از شیوع ویروس کرونا تجربه کردند، شرکت‌های آسیایی و اروپایی، استراتژی‌های متعدد کاهش هزینه را در پیش گرفته‌اند تا لغو پروازها به چین را جبران کنند، به‌علاوه آن‌ها سفرهای خود را به ایتالیا و دیگر نقاط مرکز بحران کرونا محدود کرده‌اند. با کاهش سرعت پیشرفت ویروس کرونا در چین، بعضی از کارخانه‌های کشور به‌مرور بازگشایی می‌شوند و البته هنوز بسیاری از آن‌ها چالش کمبود نیروی انسانی و دشواری در حمل‌ونقل را تجربه می‌کنند.

بیماری COVID-19 هنوز با سرعت بالایی به کشورهای گوناگون سرایت می‌کند. هیوندای موتور روز جمعه تولید خودروی Palisadeرا به‌همراه چند شاسی‌بلند دیگر که در آمریکا به‌فروش می‌روند، متوقف کرد. پس از آنکه آزمایش یکی از کارمندان مرکز تولیدی هیوندا در کره مثبت اعلام شد، مدیران مجبور به توقف تولید شدند. گوگل نیز روز جمعه گذشته از ابتلای یکی از کارمندان شهر زوریخ خود خبر داد، اما دفتر آن شهر هنوز فعالیت دارد و از شرکت‌های تحت تأثیر دیگر می‌توان آمازون را نام برد که اولین مورد مبتلا را در بین کارمندان شاغل در سیاتل، تأیید کرد.

چین یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی مواد خام و مواد شیمیایی مورد استفاده در کارخانه‌های داروسازی محسوب می‌شود، کمبود تولید و عرضه مواد اولیه، مشکلی اساسی برای بعضی از داروهای مهم همچون کنترل‌کننده‌های فشار خون و آنتی‌بیوتیک‌های قدیمی خواهد. همچنین چینی‌ها مواد اولیه داروهای مهمی همچون سفالوسپورین‌ها را تأمین می‌کنند که از ابزارهای درمانی اصلی بیماری ذات‌الریه است.

تأمین‌کننده‌های قطعات خودرو، به شرکت‌های خودروسازی هشدار می‌دهند که احتمالاً در هفته‌های پیش‌رو، با کاهش قطعات در کارخانه‌ها روبه‌رو خواهند بود؛ خصوصاً قطعات الکترونیکی با کاهش تأمین روبرو خواهند شد و دراین‌میان بعضی از شرکت‌ها باوجود تحمیل هزینه‌های بیشتر مجبور شده‌اند رویکردهای هزینه‌بر انتقال قطعات با هواپیما را پیاده‌سازی کنند تا کمبود تجهیزات جبران شود.

موارد انحلال گروه اقتصادی

 

  • تشکیل گروه اقتصادی

به موجب ماده 107 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ، مراحل ثبت شرکت تشکیل گروه اقتصادی با منافع مشترک با مشارکت دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی به منظور تسهیل و گسترش فعالیت اقتصادی و تجاری برای یک دوره محدود و بر اساس قراردادی کتبی پس از ثبت در مرجع ثبت شرکت ها در قالب شرکت مدنی و ضوابط و شرایط مربوط به آن و با رعایت موازین اسلامی و اصل منع اضرار به غیر و منع انحصار مجاز است.
گروه اقتصادی برای یک دوره محدود تشکیل می گردد، لذا برخلاف شرکت های تجاری ، نمی تواند بدون تعیین مدت تشکیل گردد. اعضاء گروه اقتصادی می توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند و موضوع فعالیت آن باید اعمال تجاری باشد. اعضاء گروه به طور تضامنی مسئول پرداخت دیون گروه از اموال شخصی خود می باشند. مگر این که با اشخاص ثالثی که با آن ها رابطه حقوقی برقرار نموده اند به نحو دیگری توافق کرده باشند. لازم به ذکر است، گروه اقتصادی شرکت تجاری محسوب نمی گردد و در قالب شرکت مدنی می گنجد. گرچه با شرکت مدنی نیز دارای تفاوت هایی است مانند اینکه گروه اقتصادی برخلاف شرکت مدنی دارای شخصیت حقوقی است.
نکته : حیطه اختیارات مدیران تابع قرارداد پایه گروه اقتصادی است که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است. تغییر در حیطه اختیارات مدیران خارج از آنچه که در قرارداد پایه گروه اقتصادی آمده است، در قبال اشخاص ثالث قابل استناد نیست.

  • گروه اقتصادی در موارد ذیل منحل می شود :

( ماده 107 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه ج. ا. ا. و ماده 587 قانون مدنی )
1- اتمام مدت
2- فوت یکی از اعضاء حقیقی مگر در قرارداد تشکیل خلاف آن مقرر شده باشد، بدین نحو که ممکن است در قرارداد تشکیل مقرر شده باشد که : 1/ در صورت فوت، حقوق و تعهدات عضو متوفی به وراث او می رسد یا 2/ مقرر شده باشد که در صورت فوت، عضو متوفی از گروه خارج شده و گروه اقتصادی بین سایر اعضاء باقی می ماند.
3- حجر یکی از اعضاء حقیقی مگر در قرارداد تشکیل خلاف آن مقرر شده باشد، بدین نحو که ممکن است در قرارداد تشکیل مقرر شده باشد که : 1/ در صورت حجر ، قیم به نمایندگی عضو محجور ، عهده دار تصمیمات لازمه خواهد بود یا 2/ مقرر شده باشد که در صورت حجر ، عضو محجور از گروه خارج شده و گروه اقتصادی بین سایر اعضاء باقی می ماند.
4- ممنوعیت قانونی یکی از اعضاء حقیقی مگر در قرارداد تشکیل خلاف آن مقرر شده باشد. ممنوعیت قانونی یکی از اعضاء حقیقی ممکن است به واسطه اموری مانند ورشکستگی یا مجازات های تکمیلی و تبعی باشد. توجه داشته باشید که شرکا می توانند مقرر کنند که در صورت ورشکستگی یکی از اعضاء حقیقی یا ممنوعیت او از حضور در گروه اقتصادی ، گروه اقتصادی بین سایر اعضاء به فعالیت خود ادامه دهد.
5- ورشکستگی یا انحلال یکی از اعضاء حقوقی مگر در قرارداد تشکیل خلاف آن مقرر شده باشد. شرکاء می توانند مقرر کنند که در صورت ورشکستگی یا انحلال یکی از اعضاء حقوقی، گروه اقتصادی بین سایر اعضاء به فعالیت خود ادامه دهد.

https://danasabt.ir/%d9%be%d9%84%d9%85%d9%be-%d8%af%d9%81%d8%a7%d8%aa%d8%b1/

6- در صورت تقسیم طبق قواعد قانون مدنی
7- در صورت تلف شدن تمام مال شرکت

7 تفاوت مهم هود لامینار با هود شیمیایی

 امروزه برای حفاظت محیط و پرسنل آزمایشگاه در برابر عواملی مانند بخارت اسیدی، عوامل میکروبی و شیمیایی از هود های مخصوص استفاده می شود، خرید کوره ازمایشگاهی هود های آزمایشگاهی در انواع مختلفی ساخته می شود که هرکدام از آن ها در آزمایشگاه ها و آزمایش های مختلف استفاده می شود.

هود لامینار چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

هود لامینار (Laminar Flow Hood) یا هود جریان آرام خطی یکی از مهم ترین و پراستفاده ترین دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی است که برای انجام تحقیقات آزمایشگاهی خطرناک استفاده می شود، این دستگاه دارای یک مفحظه بسته و فیزیکی است که برای محافظت مواد از آلودگی و حفاظت از پرسنل آزمایشگاه در برابر مواد خطرناک کاربرد دارد.

هود شیمیایی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

هود شیمیایی (Fume hood) مانند هود لامینار نوع دوم از هود های پرکاربرد و اساسی در آزمایشگاه ها محسوب می شود، اساس کار این دستگاه خارج کردن هوای آلوده و سمی حاصل از فعل و انفعالات مواد شیمیایی می باشد که در آزمایشگاه های شیمی، نفت، داروسازی و مراکز تحقیقاتی کاربرد دارد استفاده می شود.

7 تفاوت هود لامینار با هود آزمایشگاهی

تفاوت های هود لامینار با هود شیمیایی باید در جهات و حوزه های مختلف برسی شوند، که شامل موارد زیر می باشند:

  1. تفاوت در تهویه
  2. تفاوت در کارایی در آزمایشگاه های مختلف
  3. تفاوت در طرز کار
  4. تفاوت در طول عمر
  5. تفاوت در نصب
  6. تفاوت در فیلتر های هوا
  7. تفاوت در تجهیزات

 

تفاوت در دستگاه سیستم تهویه

اولویت تفاوتی که می خواهیم در این 2 هود برسی کنیم، سیستم تهویه می باشد، در هود لامینار یک فن مخصوص در درون دستگاه قرار گرفته شده است که هوا را در درون خود هدایت می کند و هوا را از هرنوع آلودگی پاک می کند.

اما در هود شیمیایی، فنی مخصوصی در آن قرار ندارد و طبق درخواست مشتری هر نوع فنی را می توان در آن قرار داد، سیستم تهویه هود شیمایی در زیر دستگاه قرار دارد و برخلاف هود لامینار، هرگونه بوی نامطبوع و بخار های سمی را از زیر دستگاه خارج می کند.

تفاوت در طرز کار دستگاه هود لامینار با دستگاه هود شیمیایی

تفاوت دوم هود لامینار با هود شیمیایی نحوه طرز کار آنهاست، کارکردن با هود لامینار تقریبا دشوار است و قبل از استفاده نیاز است که دفترچه راهنما مربوطه را مطالعه کنید، اما کار کردن با هود شیمیایی نسبت به هود لامینار آسان تر است و نیاز به دانش خواستی ندارد.

تفاوت در کارایی

تفاوت سوم، کارایی این دو دستگاه در آزمایشگاه های مختلف می باشد، هود لامینار در آزمایشگاهی کاربرد دارد که بر روی مواد میکروبی تحقیق و برسی انجام دهند، اما هود های شیمیایی در آزمایشگاه های شیمی، نفت و داروسازی کاربرد دارند و به هیچ وجه برای انجام آزمایش های میکروبیولوژی مناسب نمی باشد زیرا باعث ایجاد خطر برای کارشناس آزمایش خواهد شد.

تفاوت در طول عمر

هر وسیله آزمایشگاهی به مرور زمان تخریب و غیر قایل استفاده می شود، این دقیقا گزینه ای است این دو هود را نیز شامل می شود، طبق تحقیقاتی که انجام شده طول عمر هود لامینار متوسط است اما طول عمر هود های شیمیایی طول عمر پایینی دارند و درصد تخریب بالاتری نسبت به نوع های دیگر هود دارد.

تفاوت در نصب و راهندازی اولیه هود لامینار و هود شیمیایی

تفاوت دیگری هود لامینار با هود شیمیایی دارد نصب و راهندازی اولیه آن است، برای راهندازی اولیه هود لامینار شما نیاز به متخصصی نداری اما نصب هود شیمیایی اینگونه نیست و برای راهندازی آن نیاز به یک فرد متخصص دارید.

تفاوت در فیلتر های هوا

هود های آزمایشگاهی برای تصفیه هوا معمولا از فیلتر های هوایی مخصوص مانند فیلتر هوا هپا استفاده می کنند، فیلتر هوا هپا مخفف عبارت High Efficiency Particulate Air می باشد که برای ذرات معلق هوا با قابلیت جذب 99% و راندمان بالا، ذرات معلق هوا را حذف می کند، از این نوع فیلتر برای تصفیه هوا در هود لامینار استفاده می شود اما در هود های شیمیایی این فیلتر استفاده نمی شود.

تفاوت در تجهیزات داخلی

تفاوت آخر هود لامینار با هود شیمیایی، تجهیزات داخلی این دو دستگاه می باشد، در زیر هود لامینار فضای داخلی تعبیه نشده اما این نوع هود دارای دامپ UV که وظیفه ضد عفونی تجیزاتی که داخل آن قرار گرفته دارد و یک عدد لامپ مهتاپی است.

https://hakimazma.com/%d8%b3%da%a9%d9%88%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/

اما تجزات هود شیمیایی نسبت به هود لامینار بیشتر است، در زیر هود شیمایی فضایی تعبیه شده که می توان از آن فضا برای نگهداری مواد شیمیایی و یا کپسول گاز استفاده کرد، امکانات دیگر این دستگاه عبارتند از شیر آب و گاز، سینک، لامپ UV و فن.

تجهیزات آزمایشگاهی خاک چیست

 آزمایش خاک یکی از مهم ترین زمینه های ژئوتکنیک و مهندسی عمران بوده که در طراحی روسازی، مخازن و سایر سازه‌ها کاربرد دارد.خرید کوره ازمایشگاهی آزمایشگاه ژئوتکنیک اطلاعات مفیدی را در خصوص مکانیزم رفتاری انواع مختلف خاک مانند سیلت، رس، ماسه، شن و سنگ ها ارائه می‌کند. با توجه به کاربرد وسیع آزمایش‌های مکانیک خاک تهیه و خرید تجهیزات آزمایشگاه مکانیک خاک نیز اهمیت فراوانی دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای آزمایش خاک، تعیین ظرفیت باربری خاک با توجه به مشخصه‌های آن می‌باشد. روشهایی مانند گمانه‌زنی و طبقه‌بندی چشمی پیش از شروع آزمایشات اصلی کاربرد فراوانی دارد.

کاربرد آزمایشگاه خاک و بتن

خصوصیات مکانیکی خاک از عواملی هستند که بر طراحی، ساخت، عملکرد و دوام سازه ها تاثیر می‌گذارند. خدمات آزمایشگاه خاک و بتن جهت بررسی خصوصیات خاک شامل موارد زیر است:

  • تعیین پارامترهای فیزیکی از جمله تعیین وزن مخصوص، تراکم و تعیین توده ویژه (Gs)، شناسایی نوع خاک و طبقه‌بندی خاک
  • آزمایش‌های مربوط به تراوش مانند نفوذپذیری با هد ثابت و افتان برای خاک‌های درشت‌دانه و ریز‌دانه
  • تعیین نفوذپذیری شیرابه در خاک، تعیین نفوذ پذیری ژئوتکستایل ها و ژئونت ها
  • آزمایش سه محوری و تک‌محوری با قطرهای مختلف و برش مستقیم در ابعاد مختلف
  • آزمایش اندازه‌گیری پارامترهای مقاومت برشی خاک
  • ارائه توصیه‌های لازم به کارفرما
  • انجام سایر موارد مربوطه
  • ارائه گزارش به کارفرما

پارامترهای مورد بررسی در آزمایشگاه خاک

پارامترهای زیر برای بررسی خاک ساخت و ساز، میزان مقاومت در برابر زلزله، سدسازی و … به کار می‌رود

  1. استاندارد تعیین درصد رطوبت خاک
  2. استاندارد دانه‌بندی مکانیک خاک
  3. استاندارد تعیین حدود آتربرگ در خاک‌ها (تعیین حد روانی)
  4. استاندارد تعیین حدود آتربرگ در خاک‌ها “تعیین حد خمیری”
  5. استاندار‌های تراکم “روش تراکم پراکتور معمولی”
  6. استاندارهای تراکم “روش تراکم اصلاح شده”
  7. استاندارد تعیین وزن مخصوص خاک در آزمایشگاه
  8. استاندارد وزن مخصوص خاک در محل  “به روش مخروط”
  9. استاندارد وزن مخصوص مصالح ریز‌دانه

تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه مکانیک خاک

برای انجام موارد ذکر شده در آزمایشگاه نیاز به تجهیزات مورد نیاز خاک است که به معرفی چند نمونه از آنها می‌پردازیم:

میکسر هیدرومتری: این دستگاه برای دانه‌بندی ریزدانه به کار می‌رود.

هیدرومتری: این دستگاه برای اندازه‌گیری چگالی خاک استفاده می‌شود.

شیکر برقی: از این دستگاه جهت حرکت یکنواخت در انجام آزمایش تعیین ارزش ماسه‌ای استفاده می‌شود.

مزور شیشه‌ای : این ابزار جهت اندازه‌گیری برخی از محلول‌ها استفاده می‌شود.

دیتالاگر: جهت محاسبه کلی اطلاعات و ارسال آن به کامپیوتر دارد.

پنتومتر: از این وسیله برای تعیین میزان بارپذیری خاک و مقدار مقاومت نفوذی خاک استفاده می‌شود.

ضوابط حاکم بر استفاده از طرح صنعتی ثبت شده با اهداف آزمایشی

 همان طور که در مقالات پیش گفته شد، چنانچه طرح های صنعتی مطابق قانون در کشور به ثبت برسد،دریافت نشان استاندارد صاحب آن این حق را به دست می آورد که اشخاص ثالث را از نسخه برداری غیرمجاز یا تقلید طرح ثبت شده منع کند. به عبارت دیگر طراح که طرح صنعتی را مطابق قانون به ثبت می رساند از حق انحصاری جلوگیری از نسخه برداری غیرمجاز یا تقلید توسط اشخاص ثالث برخوردار می شود و به استناد آن می تواند علیه ناقضین حقوق خود به مراجع ذیصلاح قضایی اعلام شکایت کند.

به عنوان مثال ، اگر طرح شما چتری است که در اداره ثبت طرح صنعتی به ثبت رسیده است شما حق انحصاری خواهید داشت که جلوگیری کنید تا اشخاص ثالث از طرح شما تقلید نکنند. بدین توضیح که رقبای شما نمی توانند چیزی را با همان طرح یا طرحی که اساساَ عین طرح شما است وارد بازار کنند یا در معرض فروش بگذارند، به هر حال در صورت نقض حق، شما قادر خواهید بود از استفاده از طرحتان توسط اشخاص مزبور جلوگیری کتید و حتی می توانید در صورت اثبات ورود خسارت، خسارات وارده را نیز مطالبه کنید.
در قوانین ملی خیلی از کشورها مصادیق حقوق انحصاری ناشی از ثبت طرح صنعتی احصاء شده است و صاحبان حق و دادرسان به راحتی می توانند با مراجعه به قانون به مصادیق این حقوق کاملاَ دسترسی یابند.
با توجه به قوانین ملی اکثر کشورها مصادیق حقوق انحصاری ناشی از ثبت طرح صنعتی عبارتند از : ساخت ، عرضه ، واردات ، صادرات یا فروش هر محصولی که طرح در آن به کار رفته یا در آن گنجانده شده است.

  • استثنائات وارده بر حقوق انحصاری

حقوق انحصاری ناشی از ثبت طرح های صنعتی بنا به مصالحی از قبیل منافع عمومی و منافع مصرف کننده محدود می شود.
در قوانین ملی کشورها با توجه به سطح توسعه یافتگی آن ها مقررات متفاوتی در رابطه با استثنائات وارده بر حقوق انحصاری ناشی از ثبت طرح های صنعتی آمده است.
ماده 23 قانون ثبت اختراعات طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 ایران مفاد بند ( ج) ماده 15 قانون یاد شده را که در رابطه با اختراعات است تسری به طرح های صنعتی نیز داده است. با توجه به بند فوق، استثنائات وارده بر حقوق انحصاری ناشی از ثبت طرح صنعتی را به طور خلاصه می توان به شرح ذیل احصاء کرد :
_ بهره برداری با اهداف آزمایشی
_ خاتمه استفاده از حق
_ گواهی های طرح صنعتی و حمل و نقل بین المللی
_ استفاده مقدم
_ واگذاری حقوق ناشی از ثبت طرح های صنعتی
_ واگذاری مالکیت طرح صنعتی
_ انتقال حق بهره برداری
_ انتقال قهری
در ذیل به بررسی قواعد استفاده از طرح های صنعتی با اهداف آزمایشی می پردازیم .

  • ضوابط قانونی حاکم بر استفاده از طرح صنعتی با اهداف آزمایشی

با توجه به ماده 23 و شق ( 3 ) بند ( ج ) ماده 15 قانون مصوب 1386، بهره برداری هایی که فقط با اهداف آزمایشی درباره طرح های صنعتی ثبت شده انجام می شود، از شمول حقوق ناشی از گواهینامه طرح صنعتی خارج است، به عبارت دیگر ، بهره برداری از طرح های صنعتی ثبت شده توسط اشخاص بدون اجازه مالک آن ها در صورتی نقض حق تلقی می شود که به قصد و اهداف تجاری باشد. بنابراین استفاده از طرح های صنعتی ثبت شده چنانچه به قصد تجاری نباشد تحت شمول حقوق انحصاری اعطاء شده به صاحب طرح نمی تواند قرار گیرد. به عنوان مثال استفاده و بهره برداری از طرح های صنعتی ثبت شده به قصد تحقیقات علمی یا اهداف آموزشی نیاز به تحصیل اجازه و اذن از صاحب گواهینامه طرح صنعتی ندارد.
با توجه به شق 3 بند ( ج ) ماده 15 و ماده 23 قانون مصوب 1386 ذکر نکات ذیل ضروری به نظر می رسد :
1- قانونگذار در شق ( 3) بند ( ج) ماده 15 قانون مصوب 1386 به صراحت استفاده و بهره برداری با اهداف آزمایشی را از شمول حقوق انحصاری ناشی از ثبت طرح های صنعتی خارج کرده است.
در رابطه با تشخیص استفاده های تحقیقاتی و آموزشی از استفاده های تجاری ملاک و معیار مشخصی وجود ندارد و بر مبنای اوضاع و احوال موجود در بهره گیری از اطلاعات مربوط به طرح باید اقدام به تفکیک این اعمال از اعمال تجاوزکارانه کرد. اما به طور کلی می توان گفت مقصود از استفاده های تحقیقاتی و آموزشی عبارتست از " جمع آوری اطلاعات در خصوص محصولات و فرآیندهای موجود شناخته شده و جستجو برای به دست آوردن اطلاعات و راه حل های نو در خصوص آن محصولات و فرآیندها ".
2- قانون گذار با توجه به شق یاد شده صرفاَ بهره برداری و استفاده از طرح های صنعتی را با اهداف آزمایشی مجاز شناخته است. بنابراین در بند ( ج) ماده 15 قانون مصوب 1386 در رابطه با بهره برداری و استفاده از طرح های صنعتی با اهداف آموزشی و همچنین استفاده و بهره برداری شخصی از آن ها و اینکه آیا استفاده و بهره برداری های فوق مجاز است یا خیر مقرره ای نیامده است. البته به نظر می رسد ماده 28 قانون مصوب 1386 با ذکر مصادیق حقوق انحصاری ناشی از ثبت طرح های صنعتی از قبیل ساخت ، فروش و وارد کردن، اهداف تجاری استفاده کننده را مورد توجه قرار داده است. بنابراین اگر استفاده از طرح های صنعتی ثبت شده صرفاَ برای نیازهای شخصی و غیرتجاری باشد، نمی تواند ناقض حقوق انحصاری صاحب طرح تلقی گردد.

https://danasabt.ir/2022/08/10/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%87%DB%8C%D8%A6%D8%AA-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%DB%8C/

 
قسمت اخیر بند ( 1 ) ماده 26 موافقتنامه تریپس که نقض حقوق انحصاری ناشی از ثبت طرح صنعتی را مشروط به مقاصد تجاری کرده است می تواند در تایید نظریه فوق قابل استناد باشد.

لوک لامپ یووی

 لامپ های ضدعفونی کننده UV برای غیر فعال نمودن میکروارگانیسم های هوا و سطوح در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.کوره دیجیتالی  نفوذ پذیری این اشعه محدود بوده و نمی تواند عوامل موجود در خاک و غبار غلیظ را غیر فعال کند. میزان تاثیر اشعه به فاصله از منبع نیز بستگی دارد، به این صورت که هر چه از منبع دورتر شویم با توجه به کاهش شدت اثر آن لازم است زمان پرتودهی افزایش یابد. این لامپ ها در انواع دستی، جیبی، رومیزی و سقفی و پرتابل وجود دارند.

معرفی لامپ های ضد عفونی کننده یووی

 

لامپ های ضد عفونی کننده یووی با تابش اشعه فرابنفش (UV) و تاثیر بر ماده ژنتیکی میکروارگانیسم ها باعث از بین رفتن سریع آن ها و یا توقف تولید مثل آن ها خواهد شد. لامپ های UV به دو روش میکروارگانیسم ها را از بین می برند.

بهترین انواع لامپ ها از اشعه UVC (به خصوص طول موج حدودی 253.7 نانومتر) استفاده می کنند که به راحتی توسط ماده ژنتیکی میکروارگانیسم ها جذب می شود. معمولا دو طول موج254 و 185 نانومتر از طیف الکترومغناطیس ( محدوه فرابنفش) برای ضدعفونی سازی به کار برده می شوند.

طول موج حدودی 254 نانومتر با تاثیر مستقیم بر ماده ژنتیکی میکروارگانیسم باعث از بین رفتن آن می شوند. طول موج 185 نانومتر با تبدیل اکسیژن به اوزون در هوا یک اثر اکسیداسیون قوی ایجاد نموده و باعث از بین رفتن میکروارگانیسم ها می شود.

اجزای سازنده لامپ های ضد عفونی کننده یووی

لامپ های UV مثل لامپ های فلورسنت معمولی، در واقع از دسته لامپ های کم فشار جیوه ای هستند. این لامپ ها دارای فشار کم(کمتر از 10-2 پاسکال) جیوه هستند که بعد از برانگیختگی نور UV منتشر می کنند.

تفاوت لامپ های UV با لامپ فلورسنت معمولی در شیشه های آنهاست. در لامپ های فلورسنت از شیشه های معمولی استفاده می شوند که اشعه UV قابلیت عبور از آن را ندارد، لامپ های ضدعفونی کننده از  شیشه های کوارتز ساخته می شوند.در بعضی موارد از شیشه هایی با قابلیت نسبی عبور UVنیز در ساخت لامپ های ضد عفونی کننده استفاده می کنند که به آن شیشه بور بالا (high boron glass) و ساختاری مشابه لامپ های کم مصرف دارند.

لازم به ذکر است که این لامپ ها اثر ضدعفونی کنندگی بسیار کمتری نسبت به لامپ های شیشه کوارتز دارند، همچنین طول عمر مفید آن ها نسبت به لامپ های شیشه کوارتز کمتر است، اما با هزینه و قیمت کمتری نسبت به لامپ های ساخته شده از شیشه کواتز قابل تهیه شدن هستند.

علاوه بر این دو شیشه، نوعی شیشه حد واسط نیز وجود دارد، که قابلیت عبور دادن اشعه UVرا به میزان کمتر از شیشه بور بالا بیشتر و نسبت به شیشه کوارتز کمتر است، اما تفاوت آن ها در پخش نور بالای آن ها است و به همین دلیل توانایی تولید اوزون را ندارند.

ساختار لامپ های ضدعفونی کننده نیز می تواند متفاوت باشد. از جمله آن ها می توان به لامپ های کاتد گرم کم فشار جیوه ای، لامپ های کاتد سرد کم فشار جیوه ای و… این لامپ ها بر اساس توان و ظاهر متفاوت هستند.

به دلیل تفاوت ضریب انبساطی شیشه معمولی و شیشه کوارتز در تغییرات دمایی، نمی توان از سرپوش های آلومینیومی معمولی برای لامپ های UV استفاده کرد، بنابراین سرپوش این لامپ ها معمولا از جنس سرامیک، پلاستیک یا باکلیت است.

در بعضی سیستم های دارای لامپ UV از سیستم های تایمر اتوماتیک استفاده می شود، که بعد از مدت زمان مشخصی لامپ را خاموش می کند. این سیستم به کاربر این امکان را می دهد که پس از پایان کار لامپ را برای ضد عفونی روشن کرده و در شروع روز بعد کار را مجددا آغاز کند.

انواع لامپ های ضد عفونی کننده یووی

طول موج پرتو خروجی با میزان تیتانیوم موجود در شیشه کوارتز تعیین می شود، به طوری که هرچه میزان تیتانیوم بیشتر باشد، پرتو پس از عبور از آن طول موج کمتری خواهد داشت. بر این اساس لامپ های  UV را به سه دسته کم اوزون، اوزون و اوزون بالا تقسیم می کنند.

لامپ های UV بر اساس طول موج نیز به سه دسته تقسیم می شوند:

  • لامپ های UVA (طول موج 315 تا 400 نانومتر)

    این لامپ ها پرتو های UV با طول موج بالا و انرژی کم تولید می کنند و خود به دو دسته نور سفید و مشکی تقسیم می شوند. از این نوع لامپ UV در جرم شناسی، پزشکی قانونی، بررسی های فتوشیمیایی، صنایع نساجی،تایید و بررسی آثار تاریخی، برای سخت شدن رنگ و رزین و… کاربرد دارد.

  • لامپ های UVB (طول موج 200 تا 315 نانومتر)

    این نوع لامپ UV پرتو هایی با طول موج کمتر و انرژی بیشتری نسبت به نمونه قبلی تولید می کنند و به دو دسته باریک (Narrow Band) و پهن (Broad Band) تقسیم می شوند. این نوع لامپ ها بیشتر در درمان مشکلات پوستی مثل پسوریازیس، ویتیلیگو و… کاربرد دارند.

  • لامپ های   UVC ( طول موج 100  تا 280 نانومتر)

    این لامپ ها دارای کمترین طول موج و بیشترین انرژی هستند. برای لامپ های ضد عفونی کننده بیشتر از این نوع لامپ استفاده می شود. علاوه بر ضد عفونی کننده های بیمارستانی، برای ضدعفونی کردن آب ، بدون نیاز به کلر و سایر مواد شیمیایی نیز از این نوع لامپ استفاده می شود.

این نوع لامپ ها در ابعاد و اشکال گوناگون برای مصارف مختلف ساخته می شوند که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره شده است:

  • لامپ های ضدعفونی کننده سطوح و هوا

    این لامپ ها با تغییر اکسیژن به اوزون، باعث ضد عفونی شدن هوای موجود در اتاق شده و همچنین با برخورد پرتو های آن ها به سطوح مختلف باعث از بین رفتن میکروارگانیسم ها می شوند. این لامپ ها در اشکال متفاوتی ساخته شده اند، انواع سقفی و پرتابل و با اندازه های متفاوت دارند.انواع سقفی آن برای اتاق های عمل، اتاق های بیمار ایزوله و مراقبت های ویژه بسیار ایده آل هستند و با کمک آن ها می توان تمام اتاق را به صورت یک جا ضد عفونی نمود. همچنین از لامپ های کوچک در ترکیب با سایر دستگاه های آزمایشگاهی مثل هود های بیولوژیک برای ضد عفونی کردن سطوح داخلی نیز استفاده می شود.

  • لامپ های ضد عفونی کننده هوای اتاق

    این لامپ ها در اشکال کوچک و رومیزی و یا به صورت قفسه های بزرگ برای مصارف آزمایشگاهی و صنعتی ساخته می شوند و مثل یک تصفیه کننده هوا، میکروارگانیسم ها را در هوای اتاق از بین می برند.این نوع ضد عفونی کننده ها برای آمبولانس ها و اتاق های انتظار و معاینه، آزمایشگاه ها و… مناسب هستند و به گونه ای طراحی شده اند که برای افرادی که در اتاق حضور دارند، خطرساز نباشد، بنابراین می توان از آن ها به صورت 24 ساعته استفاده کرد.

  • لامپ های ضد عفونی کننده دستی

    این مدل از لامپ های ضد عفونی کننده به صورت پرتابل با سیم اتصال بلند و یا بدون سیم اتصال هستند که به یووی مدادی هم شهرت دارند و در مواردی با سایر وسیله های تمیز کننده مثل جاروبرقی و … ترکیب شده اند. این لامپ ها قابل حمل بوده و برای تمیز کردن سطوح با مساحت ها و جنس های متفاوت قابل استفاده هستند. از این نوع لامپ ها برای ضد عفونی کردن سریع استیشن های پرستاری و میز های معاینه در بیمارستان ها و همچنین برای ضد عفونی کردن وسایل دیجیتال و تخت های بیمارستانی و هتل ها نیز استفاده می شود.

 

الزامات و مستندات مربوط به تاسیس انواع شرکت ها

 قوانین و مقررات مربوط به ثبت تاسیس شرکت های تجاری با قدمت طولانی جوابگوی نیازهای جدید و انطباق و اصالت بخشیدن به اموری تجاری را در نظم کنونی نداشته،ثبت شرکت سهامی خاص  معذلک مطابق آخرین شیوه نامه ها و مکاتبات از سوی اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری در راستای بهینه سازی امور ثبت شرکت ها و استقرار سامانه جامع الکترونیکی ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، جهت ثبت تاسیس کلیه شرکت های تجارتی مدارک و مستندات با مبانی قانونی به شرح ذیل دریافت می گردد:

• تقاضانامه ثبت شرکت ها
مطابق ماده 3 نظام نامه قانون تجارت، ثبت شرکت به موجب تقاضانامه ای که در دو نسخه تنظیم می شود به عمل خواهد آمد. در خصوص تقاضانامه، شرایط ، یا محتوا، مندرجات اطلاعات، مسئولیت ارائه و یا امضاء آن در قوانین و مقررات پیش بینی های لازم در نظر گرفته نشده است.
لذا بر این اساس هر چند تقاضانامه یکی از اسناد مهم و اساسی جهت ثبت شرکت تلقی می گردد مغایرت های حهت لزوم هنگام ثبت انواع شرکت های تجارتی وجود دارد.
بر طبق ماده 5 همان مقررات، بعد از ثبت شرکت متصدی ثبت باید نسخه ثانی تقاضانامه را با قید تاریخ و نمره ثبت امضاء و به مهر اداره ممهور کرده و به تقاضا کننده بدهد.این سند، سند ثبت شرکت خواهد بود.لذا با توجه به مقررات مذکور تقاضانامه می تواند به عنوان سند رسمی ثبت شرکت ها در نظر گرفته شود که در ادبیات کنونی ثبت شرکت ها بدین نحو در نظر گرفته نشده است.
• شرکت نامه/اظهارنامه
شرکت نامه مرتبط با ثبت شرکت ها در قوانین و مقررات تعریف نگردیده است.شرکت نامه در قانون ثبت با شرکت نامه موضوع عقد معین در قانون مدنی از لحاظ آثار و مباحث شکلی و ماهیتی متفاوت می باشد. با توجه به ماهیت انواع شرکت ها کاربرد آن متفاوت می باشد. به طور مثال در شرکت سهامی مطابق نظام نامه قانون تجارت که بر اساس قانون مقدم وماضی بوده برای شرکت های سهامی شرکت نامه جزء مدارک اساسی بوده که در قانون موخر حذف گردیده و در قانون مصوب 1347 شرکت نامه پیش بینی نشده است و اظهارنامه و اساسنامه جای شرکت نامه را گرفته است؛شرکت نامه ماهیت قراردادی شرکت ها را به طور واضح بیان می نماید که در ادبیات کنونی می تواند به عنوان یک قرارداد پیمان جمعی مکتوب در نظر گرفته شود.
همان طور که بیان شد در شرکت سهامی، به جای شرکت نامه از اساسنامه شرکت به عنوان یک پیمان و یک قرارداد با چارچوب مشخص استفاده می گردد.
اما در خصوص اظهارنامه، مطابق ماده 6 لایحه اصلاحی قانون تجارت، برای تاسیس شرکت های سهامی عام، موسسین باید اقلا بیست درصد سرمایه شرکت را خود تعهد کرده و لااقل سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس نزد یکی از بانک ها سپرده سپس اظهارنامه ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که به امضاء کلیه موسسین رسیده باشد در تهران به اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها به دایره ثبت شرکت ها و در نقاطی که دایره ثبت شرکت ها وجود ندارد، به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم و رسید دریافت کنند.هرگاه قسمتی از تعهد موسسین به صورت غیرنقد باشد باید عین آن یا مدارک مالکیت آن را در همان بانکی که برای پرداخت مبلغ نقدی حساب باز شده است تودیع و گواهی بانک را به ضمیمه اظهارنامه و ضمایم آن به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم نمایند. در ماده 7 لایحه اصلاحی قانون تجارت بیان گردیده اظهارنامه مذکور در ماده 6 باید با قید تاریخ به امضاء کلیه موسسین رسیده و موضوعات زیر مخصوصا در آن ذکر شده باشد:
1- نام شرکت
2- هویت کامل و اقامتگاه موسسین
3- موضوع شرکت
4- مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک
5- تعداد سهام با نام و بی نام و مبلغ اسمی آن ها و در صورتی که سهام ممتاز نیز مورد نظر باشد تعیین تعداد و خصوصیات و امتیازات این گونه سهام
6- میزان تعهد هر یک از موسسین و مبلغی که پرداخت کرده اند با تعیین شماره حساب و نام بانکی که وجوه پرداختی در آن واریز شده است.در مورد آورده غیر نقد تعیین اوصاف و مشخصات و ارزش آن به نحوی که بتوان از کم و کیف آورده غیر نقد اطلاع حاصل نمود.
7- مرکز اصلی شرکت
8- مدت شرکت
• اساسنامه شرکت
اساسنامه در اصطلاح قانون به مجموعه ای از مقررات و دستورالعمل ها و تصمیمات- تعهدات و موافقت هایی اطلاق می شود که وفق قانون تجارت تنظیم و طی انجام تشریفات قانون و با آراء تعدادی از اعضاء مصرحه در قانون، به تصویب عالی ترین تشکل سهامداران شرکت یعنی مجمع عمومی رسیده باشد و پس از تصویب کلیه اعضاء مکلف به رعایت آن خواهند بود.
همچنین در تعریف دیگر، اساسنامه عبارت از نظام نامه ای است که به موجب آن مقررات داخلی بین شرکت و اعضاء و حقوق صاحبان سهام در مقابل شرکت و تعهدات آن در برابر صاحبان سهام، همین طورحدود اختیارات مدیران و غیره، موافق قوانین و مقررات تعیین می شود. جرح و تعدیل اساسنامه به وسیله مجمع عمومی نیز با رعایت قانون معتبر است.
در ماده 8 لایحه اصلاحی قانون تجارت، طرح اساسنامه باید با قید تاریخ به امضاء موسسین رسیده و مشتمل مطالب زیر باشد:
1- نام شرکت.
2- موضوع شرکت به طور صریح و منجز.
3- مدت شرکت.
4- مرکز اصلی شرکت و محل شعب آن، اگر تاسیس شعبه مورد نظر باشد.
5- مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک.
6- تعداد سهام بی نام و با نام و مبلغ اسمی آن ها و در صورتی که ایجاد سهام ممتاز مورد نظر باشد تعیین تعداد و خصوصیات و امتیازات این گونه سهام.
7- تعیین مبلغ پرداخت شده هر سهم و نحوه مطالبه بقیه مبلغ اسمی هر سهم و مدتی که ظرف آن باید مطالبه شود که به هر حال از پنج سال متجاوز نخواهد بود.
8- نحوه انتقال سهام با نام.
9- طریقه تبدیل سهام با نام به سهام بی نام و بالعکس.
10- در صورت پیش بینی امکان صدور اوراق قرضه، ذکر شرایط و ترتیب آن.
11- شرایط و ترتیب افزایش و کاهش سرمایه شرکت.
12- مواقع و ترتیب دعوت مجامع عمومی.
13- مقررات راجع به حد نصاب لازم جهت تشکیل مجامع عمومی و ترتیب اداره آن ها.
14- طریقه شور و اخذ رای و اکثریت لازم برای معتبر بودن تصمیمات مجامع عمومی.
15- تعداد مدیران و طرز انتخاب و مدت ماموریت آن ها و نحوه تعیین جانشین برای مدیرانی که فوت یا استعفاء می کنند با محجور یا معزول یا به جهات قانونی ممنوع می گردند.
16- تعیین وظایف و حدود اختیارات مدیران.
17- تعداد سهام تضمینی که مدیران باید به صندوق شرکت بسپارند.
18- قید این که شرکت یک بازرس خواهد داشت یا بیشتر و نحوه انتخاب و مدت ماموریت بازرس.
19- تعیین آغاز و پایان سال مالی شرکت و موعد تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم آن به بازرسان و به مجمع عمومی سالانه.
20- نحوه انحلال اختیاری شرکت و ترتیب تصفیه امور آن.
21- نحوه تغییر اساسنامه.
• مستندات مربوط به سرمایه شرکت
جهت تشکیل شرکت و تامین آن، نیاز است شرکت های تجاری دارای سرمایه باشندهر کدام از شرکاء لازم است مال یا آورده ای را اعم از وجه نقد یا غیر نقدی، وارد شرکت نمایند، که این آورده به محض تشکیل شرکت و ایجاد شخصیت حقوقی از دارایی شرکاء و سهامداران منفک می گردد و وارد دارایی شخصیت حقوقی می شود. مشارکت شرکاء در شرکت تجاری با هدف کسب سود و تقسیم آن میان اعضاء صورت می گیرد.
⃰ احکام و شرایط مختلفی در خصوص دارایی و سرمایه انواع شرکت در نظر گرفته شده است.
– در شرکت سهامی سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است. در موقع تاسیس، سرمایه شرکت های سهامی عام از پنج میلیون ریال و سرمایه شرکت های سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد.
– در شرکت با مسئولیت محدود هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.
– در شرکت تضامنی اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است.
– در شرکت مختلط غیر سهامی، شریک ضامن مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود.شریک با مسئولیت محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه ای است که در شرکت گذارده و یا بایستی بگذارد.
– در شرکت مختلط سهامی، شرکاء سهامی سرمایه آن ها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمه در آمده و مسئولیت آن ها تا میزان همان سرمایه است که در شرکت دارند و شریک ضامن سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. در صورت تعدد شریک ضامن مسئولیت آن ها در مقابل طلبکاران و روابط آن ها با یکدیگر تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود.
لذا آورده و میزان سرمایه و تقویم آن در زمان ثبت شرکت ها امری حائز اهمیت می باشد که هم میزان مسئولیت شرکاء را مشخص می نماید و روابط فی مابین شرکاء را در موضوعات مختلف از جمله سود و زیان و نحوه رأی گیری و سایر موارد تعیین می نماید.
آورده شرکاء را می توان به دو دسته تقسیم کرد: آورده های نقدی و آورده های غیر نقدی.
– آورده های نقدی: شریکی که تعهد به آوردن وجه نقد کرده باشد باید در موعد مقرر به تعهد خود عمل نماید و الا مانند این است که دین خود را نپرداخته و بنابراین به پرداخت اصل و فروع دین خود با توجه به قواعد عام محکوم خواهد شد.
– آورده غیر نقدی: ممکن است به صورت مال مادی و مال غیر مادی و یا صنعت (فعالیت، کار هنر) باشد.مال مادی،مالی است که می توان آن را لمس کرد این چنین مالی ممکن است منقول باشد (مانند میز و صندلی) یا غیر منقول (مانند زمین و خانه) مال مادی باید حین ورود آن به شرکت تقویم شود.
– مال غیر مادی: منظور از آن مالی است که در خارج وجود مادی ندارد، ولی جامعه وجود آن را اعتبار کرده و قانون هم آن را شناخته است، مانند حق اختراع، حق تألیف، حق تصنیف و به طور کلی هر نوع حق مالی، از جمله حق ارتفاق، حق انتفاع و طلب که دارای ارزش مبادله اند.اموال غیر مادی نیز مانند مال مادی باید تقویم شوند.هر چند که تقویم این اموال مشکل تر است، کارشناسان هر رشته می توانند برای آن ها ارزش پولی معین نمایند.
– صنعت: شریک می تواند تعهد کند که به عنوان آورده، صنعت، یعنی دانش، فعالیت یا هنر خود را به شرکت بیاورد.این صنعت باید به عنوان آورده شریک آورده شود، نه به عنوان کاری که در ازای آن کارگر یا کارمند از شرکت مزد می گیرد.
• ارائه مجوز تاسیس از مراجع ذی ربط
برخی از دستگاه های اجرایی، برابر سوابق درخواست اخذ مجوزات قبل از تاسیس انواع شرکت های تجارتی را دهه اخیر از مراجع ثبت شرکت ها داشته که این امر نه تنها در برخی از موارد غیر مستند بوده، بلکه موجب تأخیر در ثبت شرکت ها و کسب و کار گردیده بود که با بررسی های به عمل آمده مطابق قوانین بالادستی از جمله ماده 62 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در راستای حذف مجوزات غیر ضرور و غیر مستند و تطبیق موضوعات فعالیت اشخاص حقوقی با قوانین و مقررات جاری کشور مشخص گردید تعداد بسیاری از موضوعات درخواستی فعالیت، بدون اخذ مجوز قابلیت ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها را داشته و برخی دیگر نیز با توجه به تصریح قوانین و مقررات قبل از ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها می بایستی از مرجع مرتبط مجوز اخذ نمایند.
در ادامه در خصوص الزامات اخذ مجوز موضوعات فعالیت، مستندات و مدارک از وزارتخانه ها و سازمان ها و مراجع دولتی و عمومی و همچنین مستندات ارائه شده از واحد های ثبتی مورد بررسی و تحلیل حقوقی قرار گرفت و در یک نگاه کلی می توان موضوعات را به سه دسته تقسیم نمود:
الف) موضوعاتی که قابل فعالیت و ثبت نمی باشند و یا از امور حاکمیتی می باشند.
ب) موضوعاتی که قبل از ثبت نیاز به اخذ مجوز از سازمان و ارگانی ندارند.
ج) موضوعاتی که قبل از ثبت می بایستی از مرجع مربوطه مجوز اخذ نمایند.
• صحت سنجی هویت موسسین و مدیران
هر چند که بر طبق قوانین و مقررات، ادارات ثبت نسبت به اظهارات ارائه شده وظیفه تفتیش و یا بررسی ماهیتی اعلامات را نداشته، لکن بر اساس انتظارات حاکمیتی کشوری، احراز هویت اشخاص حقیقی و حقوقی بر عهده مراجع ثبتی ی باشد.
احراز هویت ممکن است با مراجعه تمامی ارکان شرکت انجام پذیرد و یا اینکه با قبول مسئولیت برخی از اعضاء مبنی بر صحت و سقم اطلاعات صرفاٌ، احراز برخی از اعضاء و یا موسسین صورت پذیرد.
در رویه معمول ادارات ثبت شرکت ها، جهت تحقق احراز هویت، تصویر برابر با اصل مدارک سهامداران، مدیران و بازرسان را اخذ می نمایند، که مدارک احراز هویت اشخاص حقیقی ایرانی، تصویر برابر اصل صفحه نخست شناسنامه و کارت ملی و برای اشخاص حقوقی ایرانی، تصویری از روزنامه رسمی آگهی شخصیت حقوقی و معرفی نامه نمایندگی جهت نماینده سهامدار حقوقی، جهت حضور در مجمع عمومی و تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده معرفی شده دریافت می گردد.
برای اشخاص حقیقی خارجی نیز فتوکپی گذرنامه و یا ویزا به همراه ترجمه رسمی گذرنامه از دارالترجمه رسمی و همچنین برای اشخاص حقوقی خارجی نیز کپی برابر با اصل مصدق ثبت شرکت خارجی و اصل ترجمه رسمی، مصدق ثبت شرکت خارجی و معرفی نامه و همچنین چنانچه نماینده شخص حقوقی ایرانی باشد تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده ارائه می گردد.
• احراز عدم سوء پیشینه کیفری اعضاء هیات مدیره، مدیرعامل و بازرسان
هر چند که عرصه تجارت و اقتصاد با سایر فعالیت ها از قبیل فعالیت اجتماعی و فرهنگی و سیاسی متفاوت می باشد لذا هر گونه سیاست گذاری در این خصوص ممکن است، موجب تشویق و یا بالعکس جلوگیری از فعالیت سرمایه گذاری گردد.
در قوانین و مقررات تجاری شرایط خاصی برای مدیران شرکت های تجارتی در نظر گرفته شده است که قبل از انتخاب آنها توسط شرکت می بایستی مورد لحاظ قرار گیرد.
⃰ براساس ماده 111لایحه اصلاحی قانون تجارت اشخاص ذیل نمی توانند به مدیریت شرکت انتخاب شوند:
1- محجورین و کسانی که حکم ورشکستگی آن ها صادر شده است.
2- کسانی که به علت ارتکاب جنایت یا یکی از جنحه های ذیل به موجب حکم قطعی از حقوق اجتماعی کلا یا بعضا محروم شده باشند در مدت محرومیت: سرقت- خیانت در امانت- کلاهبرداری- جنحه هایی که به موجب قانون در حکم خیانت در امانت یا کلاهبرداری شناخته شده است- اختلاس- تدلیس- تصرف غیر قانونی در اموال عمومی.
توضیح: دادگاه شهرستان به تقاضای هر ذی نفع حکم عزل هر مدیری را که بر خلاف مفاد این ماده انتخاب شود یا پس از انتخاب مشمول مفاد این ماده گردد صادر خواهد کرد و حکم دادگاه مزبور قطعی خواهد بود.
⃰ ماده 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت: اشخاص مذکور در ماده 111 نمی توانند به مدیریت عامل شرکت انتخاب شوند و همچنین هیچ کس نمی تواند عین حال مدیریت عامل بیش از یک شرکت را داشته باشد. تصمیمات و اقدامات مدیر عاملی که بر خلاف مفاد این ماده انتخاب شده است در مقابل صاحبان سهام و اشخاص ثالث معتبر و مسئولیت های سمت مدیریت عامل شامل حال او خواهد شد.
⃰ ماده 147 لایحه اصلاحی قانون تجارت: اشخاص زیر نمی توانند به سمت بازرسی شرکت سهامی انتخاب شوند:
1- اشخاص مذکور در ماده 111 این قانون.
2- مدیران و مدیر عامل شرکت
3- اقرباء سببی و نسبی مدیران و مدیرعامل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم.
4- هر کس که خود یا همسرش از اشخاص مذکور در بند 2 موظفاٌ حقوق دریافت می دارد.
• ارائه مصوبه مجمع عمومی موسسین
مجمع عمومی شرکت های سهامی از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می شود؛مقررات مربوط به حضورعده لازم برای تشکیل مجمع عمومی و آراء لازم جهت اتخاذ تصمیمات در اساسنامه معین خواهد شد مگر در مواردی که به موجب قانون تکلیف خاص برای آن مقرر شده باشد.(ماده 72 لایحه اصلاحی قانون تجارت)
در شرکت های سهامی مجامع عمومی به ترتیب عبارت اند از: مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق العاده
مجمع عمومی موسس صرفا در خصوص شرکت های سهامی عام به طور کامل پیش بینی شده است تسری آن به سایر انواع شرکت ها عرفی می باشد.
⃰ بر طبق لایحه اصلاحی قانون تجارت صلاحیت مجمع عمومی موسس به شرح ذیل می باشد:
1- تصویب طرح اساسنامه شامل نام و موضوع و محل و سرمایه و ارکان شرکت و نحوه انحلال و غیره
2- تصویب سرمایه شرکت و همچنین تأیید واریز نقدی و تصویب سرمایه غیرنقدی
3- انتخاب اولین اعضای هیات مدیره
4- انتخاب اولین بازرسین بازرس اصل و علی البدل
5- انتخاب اولین روزنامه کثیرالانتشارشرکت
• ارائه مصوبه هیات مدیره

https://danasabt.ir/

رکن اجرایی هر شرکت تجاری، هیات مدیره و یا مدیران آن می باشد.در برخی از شرکت های تجاری از جمله شرکت های سهامی، لزوم وجود هیات مدیره در قانون پیش بینی شده است.

ورشکستگی شرکت بامسئولیت محدود

 انحلال از راه ورشکستگی شرکت تجاری تابع مقررات ویژه ورشکستگی است. ثبت شرکت مطابق ماده 202 قانون تجارت :

" تصفیه امور شرکت ها پس از انحلال موافق موارد ذیل خواهد بود مگر در مورد ورشکستگی که تابع مقررات مربوط به ورشکستگی است ".
در نتیجه، این شیوه از انحلال در چهارچوب عنوان ورشکستگی یا انحلال قهری بحث می گردد.

  • در صورت تصمیم شرکا

قانون گذار در بند " ب " ماده 114، انحلال شرکت بامسئولیت محدود را " در صورت تصمیم عده ای از شرکا که سهم الشرکه آن ها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد " ، ممکن می داند. با توجه به آنکه در مقررات قانونی مربوط به این شرکت ناظر به تصمیم گیری، گاهی به مجمع عمومی ( عادی یا فوق العاده ) و گاهی به شرکا اشاره شده، آیا تصمیم به انحلال باید در شکل مجمع باشد یا صرف تصمیم گیری دارندگان بخش معینی از سرمایه کفایت می کند و در صورت اخیر، آیا موافقت شرکا کافی است یا باید این موافقت در شکل خاصی مثلاَ در جلسه شرکا که با تشریفات خاص دعوت و منعقد شده اظهار شود ؟ متاسفانه با توجه به سکوت قانون گذار در این خصوص و نیز چنانچه اساسنامه شیوه روشنی از تصمیم گیری شرکا را پیش بینی ننموده باشد، موافقت دارندگان بیش از نیمی از سرمایه به شرط دعوت از همه شرکا مطابق ماده 106 ضرورت دارد.

  • در صورتی که به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه شرکت از بین رفته و یکی از شرکا تقاضای انحلال کرده محکمه دلایل او را موجه دیده و سایر شرکا حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می گیرد پرداخته و او را از شرکت خارج کنند.

این بند از یک سو به ماده 141 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 شباهت دارد و از سوی دیگر راه حل متفاوتی از ماده مزبور را برگزیده است. شباهت دو مقرره از این جهت است که در هر دو شرکت سهامی و با مسئولیت محدود ، در صورت از میان رفتن نیمی از سرمایه شرکت ، انحلال به عنوان راهکار مورد پیش بینی قرار گرفته است. تفاوت دو مقرره که تفاوتی بنیادین هم هست ، آن است که در ماده 141 لایحه یادشده با از میان رفتن دست کم نیمی از سرمایه شرکت، مجمع عمومی فوق العاده به دعوت هیئت مدیره تشکیل گردیده و راجع به ادامه فعالیت شرکت یا پایان آن باید اتخاذ تصمیم نماید. چنانچه نظر به ادامه فعالیت شرکت باشد باید سرمایه اسمی شرکت تا میزان موجود کاهش یابد، و در غیر این صورت مجمع مزبور بایستی رای به انحلال شرکت بدهد، وگرنه هر ذی نفع می تواند انحلال شرکت را از دادگاه بخواهد. در حالی که، در مورد شرکت بامسئولیت محدود، امکان کاهش سرمایه پیش بینی نگردیده و به جای آن اخراج شریک با پرداخت حقوقی که در صورت انحلال شرکت به وی تعلق می گیرد، تجویز شده است. به نظر می رسد بهتر بود راه حل ماده 141 لایحه به جای راهکار بالا و یا در کنار آن مقرر می گردید. چرا که با فرض اخراج شریک معترض، ظاهراَ کسری سرمایه همچنان پابرجا بوده و موجب زیان اشخاص ثالث که به اعتماد وجود سرمایه ثبت و اعلام شده با شرکت وارد معامله می گردند، خواهد شد.

  • در مورد فوت یکی از شرکا اگر به موجب اساسنامه پیش بینی شده باشد.

قانون تجارت تنها به ذکر عبارت بالا بسنده نموده و رهنمود دیگری در مورد اقدامات احتمالی ناشی از فوت و به ویژه امکان بقای شرکت با رضایت سایر شرکا و قائم مقام شریک متوفی را ارائه نداشته است.
حکم مقرره بالا را باید راهکار میانه دو شرکت سهامی و تضامنی به عنوان نمایندگان شرکت های سرمایه و اشخاص به شمار آورد. چرا که در شرکت سهامی، مرگ و میر سهامداران کمترین اثری بر دوام شرکت ندارد و به نظر می رسد حتی نتوان در هنگام تاسیس شرکت در اساسنامه و یا با اصلاح اساسنامه بندی متضمن پایان عمر شرکت با مرگ یکی از سهامداران وارد ساخت. در مقابل ، فوت یکی از شرکای شرکت اخیر، باعث انحلال آن خواهد گردید، مگر آنکه همه شرکای دیگر و قائم مقام شریک در گذشته به بقای شرکت رضایت داشته باشند.

https://danasabt.ir/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B5/

بنابراین در شرکت بامسئولیت محدود قید چنین بندی در اساسنامه اختیاری بوده و امکان انحلال شرکت در صورت فوت یک شریک تنها در صورت ذکر آن در اساسنامه متصور است. به همین دلیل باید اختیار مشروط نمودن انحلال شرکت در صورت فوت یک یا چند شریک را به رضایت سایر شرکا یا وارث شریک متوفی، به رسمیت شناخت. بدین معنی که اگر اساسنامه انحلال شرکت در صورت درگذشت شریکی را مقرر نموده باشد، باید به شرکت این حق را داد تا با افزودن قیدی از انحلال شرکت، در صورت فوت شریک ، با رضایت دیگر شرکا و قائم مقام شریک متوفی جلوگیری به عمل آورد.

صفحه قبل 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 صفحه بعد