x تبلیغات
mikimouse

کاربرد آلتراسونیک در پاکسازی کانال درمان ریشه

 

چرا از دستگاه اولتراسونیک در پاکسازی ریشه استفاده می‌کنند؟

با پیشرفت تکنولوژی و آمدن وسایل پیشرفته دندانپزشکی دستگاه جدیدی به نام اولتراسونیک وارد بازار شد. ایمپلنت دندان در رشت  این دستگاه با کمک محلول‌های شستشو دهنده ریشه و کانال دندان مانند هیپوکلریت و کلروهگزیدین، کانال ریشه را به طور کامل شستشو می‌دهند. 

در حالت دستی بار‌ها مقدار زیادی از محلول شستشو دهنده را وارد کانال کرده و آن را تمیز می‌کنند. اما در این حالت ممکن است عفونت در انتهای ریشه باقی بماند و پس از مهر و موم کردن کانال به فعالیت خود ادامه دهد. 

اما با استفاده از دستگاه اولتراسونیک تمامی قسمت‌های کانال به خصوص یک سوم آپیکال که بسیار چالش بر انگیز است به طور کامل تمیز می‌شود. این دستگاه به عنوان مکمل در پاکسازی و درمان ریشه کاربرد دارد. 

مقایسه دو روش دستی واولتراسونیک در پاکسازی ریشه 

با توجه به آزمایش و مطالعاتی که در مورد استفاده از این دو روش انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که دستگاه اولتراسونیک در پاکسازی ریشه تا ۹۵ درصد باکتری‌ها و عفونت‌ها را از بین می‌برد. اما در روش شستشو دستی تنها تا ۶۷ درصد امکان پاکسازی وجود دارد. 

در آزمایشی دیگر تا عمق ۲ تا ۳ میلی متری را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که پاکسازی با دستگاه اولتراسونیک در این عمق ۸۰ درصد بوده و در روش دستی کمتر از ۵۰ درصد پاکسازی را انجام می‌دهد. 

روش کار اولتراسونیک در پاکسازی ریشه 

دستگاه اولتراسونیک در پاکسازی ریشه با ایجاد دو جریان آکوستیک و اثر کاویتاسیون به شستشو ریشه در درمان عصب کشی کمک می‌کند. 

جریان آکوستیک

این جریان باعث حرکت سریع محلول شستشو کانال دندان و نفوذ عمیق آن به ریشه می‌شود. 

اثر کاویتاسیون

این اثر در حین جریان آکوستیک داخل مواد حباب ایجاد می‌کند. این حباب‌ها باعث حرکت محلول در جهت‌های مختلف و بالا بردن خاصیت پاک کنندگی محلول می‌شود. 

مزیت‌های استفاده از اولتراسونیک در پاکسازی ریشه چیست؟

  • به تمام قسمت‌های کانال ریشه دسترسی آسانی می‌دهد.
  • شستشو دقیق روت کانال با این دستگاه انجام می‌شود.
  • سطح تماس دیواره‌های کانال با مواد شوینده، با کمک این دستگاه بسیار بالا می‌رود. 
  • پس از شستشو با دستگاه اولتراسونیک در زمان پر کردن کانال ریشه، چسبندگی و سیل مطلوبی بدست خواهد آمد. 
  • با این روش دیگر نیازی به جراحی ریشه پیدا نخواهید کرد.
  • این روش ارزان قیمت بوده و به سرعت کار درمان ریشه به پایان می‌رسد. 

روش‌ها ی استفاده از دستگاه اولتراسونیک در شستشو ریشه

از این دستگاه برای پاکسازی کانال ریشه به دو روش استفاده می‌شود.

استفاده از دستگاه همراه با فایل‌ها 

در برخی از روش‌ها استفاده همزمان از دستگاه اولتراسونیک به همراه فایل‌ها آورده شده است. اما در واقع این کار انجام پذیر نیست. زیرا امکان دقیق شکل دهی کانال به صورت همزمان وجود ندارد. 

استفاده از دستگاه اولتراسونیک به صورت جداگانه

اگر این دستگاه را به صورت جداگانه بعد از فایل‌ها استفاده کنید در اثر انرژی و جریانی که به ماده شستشو دهنده می‌دهد اثر بخشی و پاک کنندگی بالایی خواهد داشت. در این حالت تیپ دستگاه اولتراسونیک راحت در کانال ریشه حرکت می‌کند و هیچ آسیبی به کانال نمی زند. همچنین ماده شوینده هیپوکلرید سدیم با ایجاد جریان آکوستیک باکتری‌های را از بین می‌برند. همچنین با اثر کاویتاسیون ایجاد شده در محلول شستشو دهنده، باعث نفوذ بهتر در باکتری‌ها می‌شود. 

کاربرد‌های مختلف دستگاه اولتراسونیک در دندانپزشکی

  • پاکسازی و شستشو کانال ریشه
  • شکل دهی کانال
  • درمان مجدد ریشه دندان
  • جراحی نوک ریشه
  • پر کردن کانال ریشه

کالیبراسیون هود لامینار

 آزمایشگاه هایی که با میکروارگانیسم ها سر و کار دارند، هود لامینار حتما به هود های لامینار نیاز دارند. هود های لامینار یا Bio Safety Cabinets مانند سایر تجهیزات آزمایشگاهی باید کالیبره باشند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به توضیح کامل نحوه نگه داری و کالیبراسیون هود های لامینار بپردازیم.

منظور از کالیبراسیون چیست؟

تجهیزات آزمایشگاهی مناسب می توانند پژوهشگران را در رسیدن سریع تر به نتایج درست و قابل اطمینان، کمک کنند. هنگام کار با دستگاه های آزمایشگاهی، هر کدام از پرسنل ملزم هستند دقیق مطابق سند هایی که قبلا  در آزمایشگاه برای هر دستگاه تدوین شده است، از دستگاه ها استفاده کنند.


از طرف دیگر، تنها استفاده کردن از دستگاه بدون توجه به تنظیم یا کالیبره بودن دستگاه پیش از شروع کار، می توانند منجر به خطا در نتایج آزمایش ها شود.

به عبارت کلی، کالیبراسیون به عملی گفته می شود که طی آن مقدار های یک دستگاه اندازه گیری با استاندارد مربوطه مقایسه و پس از بررسی مقدار خطا ها، دستگاه با مقدار استاندارد تنظیم می شود.

چرا کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی اهمیت دارد؟

با توجه به این که بیشتر آزمایش های علمی به صورت زنجیره ای و مرحله ای هستند، وجود خطا به دلیل کالیبره نبودن تجهیزات می تواند نتایج سایر مراحل را هم تحت تاثیر قرار دهد.

کالیبره بودن دستگاه های تمام آزمایشگاه ها اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر دستگاه های آزمایشگاه تشخیص پزشکی نتایج همراه با خطا ارائه دهند، قطع پزشک در درمان فرد بیمار دچار اشتباه می شود و جان بیمار به خطر می افتد. خطا در آزمایشگاه های شیمی و داروسازی مستقیما زندگی افراد جامه را هدف می گیرد و صدمات جبران به دنبال دارد.

از این دست مثال ها بسیار است. اما آن چه اهمیت دارد این است که علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد. با کالیبره کردن دوره ای دستگاه ها می توان خطا های مربوط به دستگاه را به حداقل مقدار ممکن رساند.

برخی گمان می کنند کالیبراسیون دستگاه ها منجر به صرف هزینه و زمان بیشتری می شود. در صورتی که این کار از اتلاف زمان، انرژی و منابع مالی ناشی از خطا های آزمایشگاهی جلوگیری می کند و باعث حفظ سرمایه شما می شود.

کالیبراسیون هود های آزمایشگاهی

هود ها در آزمایشگاه های شیمی و بیولوژیکی از اهمیت بسیاری برخوردارند. هود های شیمی و هود های لامینار دو نوع اصلی از هود های آزمایشگاهی هستند. 


به طور کلی بررسی سالیانه هود های آزمایشگاهی توصیه می شود و در صورتی که هود در آزمایشگاه جا به جا شود حتما مجددا کالیبره شود تا اشکالی در عملکرد نداشته باشد.

مهم ترین کنترل هایی که باید در مورد تمام انواع هود های آزمایشگاهی انجام شود شامل موارد زیر است:

  • جریان هوا
  • فشار هوا
  • بررسی فیلتر ها
  • ساختمان کلی هود

معمولا این اقدامات پیچیده نیستند و یک نفر از پرسنل آزمایشگاه، که از قبل آموزش دیده است، می تواند مسئولیت کالیبراسیون هود ها را به عهده بگیرد.

چگونگی کالیبراسیون هود لامینار

بدون هود لامینار، آزمایشگاه زیستی عملا معنایی ندارد. زیرا نه تنها میکروارگانیسم های بیماری زا می توانند عمل اصلی خطر برای پرسنل آزمایشگاه باشند، بلکه کاربران و فضای آزمایشگاه می توانند بر نتایج آزمایش های زیستی و میکروبی اثر سوء بگذارند.

کالیبراسیون هود لامینار به طور کلی شامل بررسی هود در سه بخش است.

  • سرعت هوا
  • نظارت بر چرخش هوا
  • عملکرد فیلتر هپا یا اولپا


تایید صحت عملکرد و کالیبراسیون هود های لامینار با اقدامات زیر انجام می شود:

  • بررسی سرعت جریان هوای ایجاد شده داخل کابین با استفاده از باد سنج
  • تعیین فشار هوای داخل کابین
  • بررسی میزان به هم ریختگی جریان های داخل کابین
  • بررسی کارایی فیلتر هپا با استفاده از آزمایش DOP
  • مقایسه فشار هواد ایجاد شده در دو طرف فیلتر هپا
  • کنترل لامپ های داخل کابین که برای دید بهتر کاربر نصب شده اند.
  • تعیین شدت نور UV ایجاد شده به وسیله لامپ نصب شده داخل کابین برای خاصیت آنتی باکتریالی
  • شمارش ذرات 0.3 میکرون تا 5 میکرون داخل کابین
  • تعداد باکتری ها و قارچ های فضای داخلی و خارجی هود
  • بررسی میزان صدای ایجاد شده داخل کابین هنگام کار کردن هود
  • کنترل های ظاهری قسمت داخلی هود مانند شکستی، خراش و … که مانع از ضد عفونی کردن کامل هود پیش و پس از کار می شود
  • مستند سازی تمام پارامتر ها طبق استاندارد

در حال حاضر شرکت هایی که از سازمان ملی استاندارد مجوز های لازم را دارند، می توانند پس از بررسی هود های لامینار آزمایشگاه مطابق قوانین و اتاندارد ها، گواهی نامه کالیبراسیون را به شما اعطا کنند. این گواهی ها تا تاریخ معینی معتبر هستند.

عصب کشی و پرکردن چقدر زمان می‌برد؟

 

پر کردن دندان چقدر زمان می‌برد؟

به طور کلی، پر کردن در یک ساعت یا کمتر انجام می‌شود. بهترین دندانپزشک رشت برای کامپوزیت  پر کردن ساده ممکن است ۲۰ دقیقه طول بکشد. در حال حاضر بسیاری از مطب‌های دندانپزشکی این فناوری را دارند که می‌توانند اینله و انله را در یک جلسه انجام دهند. اما اگر پرکردگی بزرگتر باشد یا تعداد دندان‌ها برای پرکردن زیاد باشند مدت زمان بیشتری نیاز است.

به علاوه، بسته به مواد مورد استفاده برای پر کردن، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد یا نیاز به ویزیت دوم داشته باشید. برای مثال:

  • مواد رزین کامپوزیتی که روی دندان شما قرار می‌گیرد زمان بیشتری می‌برد، اما در یک جلسه کامل می‌شود.
  • برخی از پرکننده‌های کامپوزیتی ممکن است در با قالب ساخته شوند. این روش نیاز به جلسه دوم برای چسباندن پر کردگی دارد.
  • پرکردن طلا یا چینی که اینله یا آنله نیز نامیده می‌شود، اگر دندانپزشک تجهیزات مورد نیاز را داشته باشد تنها در یک جلسه قابل انجام است. در غیر این صورت، چندین جلسه لازم است. در اولین ویزیت، دندانپزشک حفره را برمی دارد و دندان را از پوسیدگی تمیز می‌کند. سپس از دندان شما غالب گیری می‌کند. قسمت برداشته شده را به آزمایشگاه می‌فرستند. در ویزیت بعدی، پر کردن را به دندان شما می‌چسبانند.
  • اگر می‌خواهید دندان پر شده قدیمی خود را مجدد پر کنید تقریباً به اندازه پرکننده اصلی زمان می‌برد. یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی حفره و مواد پرکننده قدیمی را تمیز می‌کند، سپس مواد پرکننده جدید را وارد می‌کند.

مدت زمان پر کردن دندان کودک چقدر طول می‌کشد؟

حفره در کودکان حتی با رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی مغذی بسیار شایع است. تقریبا از هر ۵ کودک ۱ نفر بین سنین ۵ تا ۱۱ سال حداقل یک حفره درمان نشده دارد.

پر کردن برای کودکان تقریباً به همان اندازه که برای بزرگسالان انجام می‌شود، طول می‌کشد. کودکان، به ویژه کودکان زیر ۵ سال، اگر نتوانند به مدت ۲۰ دقیقه بی حرکت بنشینند، ممکن است به بیهوشی نیاز داشته باشند. بیهوشی می‌تواند زمان بیشتری را به ابتدای مدت زمان انجام اضافه کند. همچنین قبل از اینکه بتوانید فرزندتان را به خانه ببرید، مدتی زمان بهوش آمدن را باید به انتهای کار اضافه کنید. کسید نیتروژن (گاهی اوقات به آن گاز خنده نیز گفته می‌شود) می‌تواند به طور ایمن برای کمک به بی حرکت کردن کودکان در طول فرآیند پر کردن دندان کمک کند. 

شما باید با دندانپزشک خود در مورد امکاناتی که ممکن است فرزندتان نیاز داشته باشد صحبت کنید. یک دندانپزشک اطفال خوب می‌تواند تخمینی از مدت زمان دقیق پرکردن دندان کودک شما ارائه دهد.

انواع مختلف مواد پرکننده دندان کدام است؟

دندانپزشک شما در مورد مواد مختلفی که می‌تواند برای پر کردن حفره شما استفاده شود صحبت خواهد کرد. با توجه به انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، برخی از پرکاربردترین گزینه‌ها شامل مواد زیر هستند:

پرکننده‌های نقره ای رنگ

آمالگام‌های فلزی ترکیبی از جیوه، نقره، قلع و مس هستند. طبقADA، این ماده نسبت به پرکردگی‌های همرنگ دندان بادوام تر و مقرون به صرفه تر است. برخی از افراد ممکن است در مورد ساختار جیوه نگران باشند، اما ADA هیچ شواهد بالینی مبنی بر مضر بودن پر کننده آمالگام پیدا نکرده است. اما این نوع پرکردن‌ها امروزه در حال حذف شدن هستند.

پر کننده‌های سفید رنگ (کامپوزیت)

اینها ترکیبی از ذرات شیشه یا کوارتز و رزین اکریلیک هستند. به گفتهADA، این ماده بادوام است و قیمت آن کمی بیشتر از آمالگام‌های فلزی است.

پر کننده طلا

این نوع از پرکننده‌های دندانی، ترکیب از طلا، مس و سایر فلزات بسیار بادوام هستند که قیمتی بالایی دارند. اما ظاهر طبیعی ندارند. پر کننده طلا معمولاً پس از برداشت دندان توسط دندانپزشک در آزمایشگاه ساخته می‌شود.

پرکننده‌های گلاس آینومر

گلاس آینومر‌ها پرکننده‌های همرنگ دندان هستند، اما به اندازه کامپوزیت‌ها قوی نیستند. این پر کننده‌ها از اکریلیک و نوعی شیشه حاوی فلوراید ساخته شده اند که می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. این مواد اغلب برای دندان‌های کودکان استفاده می‌شوند و گران تر از آمالگام هستند.

پر کننده چینی

این مواد به اندازه پر کننده طلا گران هستند اما طبیعی تر به نظر می‌رسند. این مدل پرکننده نیز پس از برداشت دندان از حفره توسط دندانپزشک در آزمایشگاه ساخته می‌شوند.

پر کردن چگونه انجام می‌شود؟

برای شروع، دندانپزشک دهان شما را معاینه می‌کند و از ابزارهای دندانی برای بررسی حفره استفاده می‌کند. سپس از دندان‌ها عکس با اشعه ایکس گرفته می‌شود تا میزان پوسیدگی دندان را ببینند.

در این مرحله بی حس کننده موضعی به دندان‌ها تزریق می‌کنند. تا ناحیه مورد نظر بی حس شود. این کار به جلوگیری از هر گونه درد کمک می‌کند. اگر پر کردن فقط روی سطح دندان باشد، ممکن است نیازی به بی حسی نداشته باشید.

هنگامی که ناحیه بی حس شد، دندانپزشک شما به احتمال زیاد از مته دندان برای سوراخ کردن مینای دندان استفاده می‌کند تا پوسیدگی را از بین ببرد. برخی از دندانپزشکان ممکن است از لیزر یا ابزار سایشی هوا استفاده کنند، اما این تکنیک‌ها رواج کمتری دارند.

در مرحله بعد، دندانپزشک شما محل را برای پر کردن استریل و آماده کرده و سوراخ را پر می‌کند. برخی از انواع پرکننده‌ها با نور طول موج آبی سفت می‌شوند.

در نهایت، دندانپزشک دندان را پولیش می‌زند و بررسی می‌کند که آیا دندان‌ها درست روی هم قرار می‌گیرند یا خیر.

هنگامی که بی حسی از بین رفت، دندان شما ممکن است بعد از پر کردن کمی احساس درد یا حساسیت داشته باشد. اما در شرایط معمولی نباید درد داشته باشید. باید به مدت ۱ یا ۲ روز از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید. 

چقدر طول می‌کشد تا فیلینگ یا پر کننده ببندد؟

مدت زمانی که پر کردن شما طول می‌کشد بستگی به مواد مورد استفاده دندانپزشک شما دارد. 

  • پرکننده‌های آمالگام در عرض ۱ ساعت کمی سفت می‌شوند و در حدود ۲۴ ساعت به قدرت کامل می‌رسند. با این نوع پر کردن، بهتر است از خوردن غذاهای سفت خودداری کنید تا زمانی که فیلینگ کاملاً سفت شود.
  • پرکننده‌های کامپوزیت و پرکننده‌های گلاس آینومر معمولاً در لایه‌های نازک در مدت کمی سفت می‌شوند. آنها در لایه‌هایی به ضخامت ۱ تا ۲ میلی متر قرار می‌گیرند و هر لایه حدود ۲ تا ۲۰ ثانیه زمان می‌برد محکم شوند.
  • پرکننده سرامیکی بلافاصله با کمک نور آبی سفت می‌شود. به دلیل آنکه ماده پرکننده سرامیکی از قبل آماده شده و چسب پیوندی که آن را در جای خود نگه می‌دارد در چند ثانیه خشک می‌شود.

اگر طولانی شدن عمل نگران کننده است، به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا بهترین نوع پر کردن را برای شما توصیه کند.

درمان کانال ریشه یا عصب کشی چقدر طول می‌کشد؟

درمان ریشه دو تا سه نوبت طول می‌کشد تا با موفقیت کامل شود. درمان ریشه شامل از بین بردن بافت عفونی یا مرده از داخل دندان است. اگر عفونت درمان نشود، نه تنها به دندان آسیب می‌رساند، بلکه می‌تواند با انتشار به سایر نواحی دهان شما نیز منجر به عوارض جدی شود. لازم است که بدانیدکانال ریشه عفونی باید در سریع ترین زمان ممکن درمان شود. در این حالت دندانپزشک می‌تواند بدون نیاز به کشیدن دندان شما را نجات دهد.

چرا برای عصب کشی به چند جلسه نیاز دارید؟

در روز اول، دندانپزشک پالپ عفونی را از کانال خارج می‌کند و محلول آنتی بیوتیک را در آن ناحیه قرار می‌دهد. اگر قبل از مراجعه خود احساس درد داشتید، بعد از عصب کشی احساس آرامش خواهید کرد زیرا عفونت برطرف شده است.

در نوبت بعدی، کانال به طور کامل تمیز و استریل می‌شود. فاصله زمانی بین اولین ویزیت و دومین ویزیت مهم است زیرا در این فاصله مطئمن می‌شوید که عفونت به طور کامل از بین رفته و هیچ اثری باقی نمانده است.

دندانپزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که درمان ریشه را در دومین ویزیت شما تکمیل کند، یا ممکن است تصمیم بگیرد که دندان را بیشتر تحت نظر داشته باشد و در نوبت سوم آن را پر کند. هنگامی که دندانپزشک شما تأیید کرد که کانال ریشه تمیز و عاری از عفونت است، کانال‌های ریشه را با یک ترکیب استریل پر می‌کند تا مطمئن شود که هیچ باکتری نمی تواند دوباره وارد این ناحیه شود. این کار شبیه پر کردن دندان است اما داخل کانال دندان انجام می‌شود. 

عصب کشی چقدر زمان می‌برد؟

تعیین زمان دقیق برای عصب کشی دشوار است زیرا همه افراد با هم متفاوت هستند. با این حال، تقریباً عصب کشی می‌تواند بین ۹۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول بکشد. معمولا سه جلسه برای تکمیل کانال ریشه مورد نیاز است.

چرا زمان عصب کشی برای هر دندان متفاوت است؟

دندان‌های ثنایا، نیش، پرمولر و مولر انواع مختلفی از دندان‌ها هستند که ما در دهان خود داریم. هر کدام از این انواع مختلف دندان‌ها دارای تعداد ریشه و کانال متفاوتی هستند. دندان‌های ثنایا، دندان نیش و پرمولر معمولاً فقط یک ریشه دارند و دندان‌های آسیاب می‌توانند دو تا سه یا حتی چهار ریشه داشته باشند. درمان دندان مولر با ۳ تا ۴ ریشه نسبت به دندانی که تنها یک ریشه دارند، به زمان بیشتری نیاز دارد.

ریشه دندان‌ها مانند لوله‌های مستقیم نیستند، بلکه بیشتر شبیه یک نی خمیده هستند. دور زدن پیچ و تاب‌های داخل کانال دندان ممکن است زمان ببرد. همچنین معمولاً با افزایش سن رسوبات کلسیم در کانال‌ها ایجاد می‌شود و این رسوبات احتمالاً کاملاً سخت و استخوانی هستند که باعث کاهش عرض کانال‌ها می‌شوند. این بدان معناست که دندانپزشک باید زمان بیشتری را صرف کند تا اطراف این قسمت‌های کلسیفیه شده را بررسی نماید تا مطمئن شود که طول کانال ریشه، کاملاً تمیز و عاری از عفونت شده است.

درست است که  اکثر روش‌های درمان ریشه یا عصب کشی در سه نوبت انجام می‌شوند، اما هر مورد متفاوت است. درمان ممکن است در برخی موارد فقط ۲ یا یک نوبت طول بکشد. دندانپزشک می‌تواند در این مورد به شما کمک کند و با توجه به مورد منحصر به فرد شما، راهنمایی‌های لازم را انجام دهند. 

عصب کشی چگونه انجام می‌شود؟

  • ابتدا برای بی حس کردن ناحیه آمپول بی حسی تزریق می‌شود.
  • در صورت وجود پوسیدگی آن قسمت را حذف می‌کنند. 
  • سپس داخل دندان چندین بار توسط مواد ضد عفونی کننده شستشو داده می‌شود. در صورت وجود عفونت، ممکن است دارو در داخل دندان قرار داده شود تا باکتری‌های باقی مانده را از بین ببرد.
  • در این مرحله از ریشه اشعه ایکس گرفته می‌شود تا از تمیزی کامل آن اطمینان حاصل شود.
  • سپس دندان با روکش یا پر کردن معمولی ترمیم می‌شود.

زمان معمول برای انجام عصب کشی اصلی ریشه با فرض اینکه دندان یک کانال دارد بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت انجام می‌شود. با این حال، زمان ویزیت و جلسه مراجعه ممکن است به دلیل سایر مراحل مورد نیاز تا ۹۰ دقیقه طول بکشد. علاوه بر این، دندان‌ها ممکن است چندین کانال ریشه داشته باشند که می‌تواند به زمان بیشتری نیاز پیدا کنند. باید زمان بی‌حسی موضعی و آماده‌سازی درمان نیز در نظر گرفته شود.

آیا نوع دندانی که عصب کشی می‌شود روی زمان انجام کار تاثیر می‌گذارد؟

عصب کشی دندان مولر: دندان‌های آسیاب دندان‌های چهار کاسپه‌ای هستند که در پشت دهان قرار دارند. این دندان‌ها می‌توانند تا چهار کانال داشته باشند. بنابراین زمان زیادی برای انجام عمل روت کانال می‌برند. در حالی که برداشتن، ضدعفونی و پر کردن یک ریشه معمولی یک ساعت طول می‌کشد، عصب کشی دندان مولر ممکن است ۹۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشد.

عصب کشی دندان پرمولر: دندان‌های پرمولر در پشت دندان‌های قدامی اما قبل از دندان‌های آسیاب قرار دارند و دارای یک یا دو ریشه هستند.عصب کشی دندان برای پرمولر معمولا یک ساعت طول می‌کشد. اگرچه بر اساس آناتومی دندان شما ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشد. 

عصب کشی دندان نیش و دندان ثنایا: دندان نیش و ثنایا دندان‌های جلوی دهان هستند و به پاره شدن و بریدن غذا در حین جویدن کمک می‌کنند. این دندان‌ها معمولاً یک ریشه دارند وبه همین دلیل سریعتر پر و درمان می‌شوند. این روش بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

در موارد پیچیده تر، درمان ریشه برای کامل شدن ممکن است به دو یا چند ویزیت نیاز داشته باشد. در این شرایط، اولین ویزیت بر روی برداشتن هر گونه بافت عفونی یا آسیب دیده در دندان شما متمرکز خواهد شد. این فرآیند در موارد پیچیده می‌تواند بسیار وقت گیر باشد و نیاز به تمرکز و مراقبت بسیاری دارد. سپس داروی ضد باکتری موقت در دندان گذاشته می‌شود و به دنبال آن دیگر نباید درد قابل توجهی در دندان وجود داشته باشد.

در نوبت دوم، تمیز کردن و ضدعفونی کامل تر و همچنین آب بندی دائمی داخل دندان شما انجام می‌شود. سپس یک پرکننده دائمی یا موقت و گاهی روکش روی آن قرار می‌گیرد. اگر روکش در این جلسه روی دندان شما قرار بگیرد یک ساعت اضافی برای قرار دادن آن باید در نظر بگیرید. اما اغلب این اتفاق نمی افتد زیرا باید روکش را در مطب بسازند که بسیار نادر است. در بیشتر موارد، دندانپزشک توصیه می‌کند که مدت کوتاهی پس از عصب کشی صبر کنید تا امکان بهبودی کافی فراهم شود. پس از این زمان و با فرض اینکه هیچ عارضه دیگری وجود نداشته باشد، روکش دائمی در ویزیت بعدی روی دندان قرار می‌گیرد.

وظایف بازرس پس از ثبت شرکت

 

  • بازرس کیست ؟

جهت نظارت در اعمال مدیران شرکت و اطلاع مجمع عمومی از اوضاع و احوال آن ، هر شرکت سهامی باید دارای بازرسانی باشد ،پلمپ دفاتر1403 انتخاب آنان از طرف مجمع عمومی بوده و مدت ماموریتشان یک سال است.انتخاب بازرسان از تکالیف لازم شرکت بوده و قابل اسقاط نیست .به موجب ماده 153 چنانچه مجمع عمومی بازرس معین نکرده باشد یا یک یا چند نفر از بازرسان به عللی نتوانند گزارش دهند یا از دادن گزارش امتناع کنند ، رییس دادگاه شهرستان به تقاضای هر ذینفع بازرس یا بازرسان را به تعداد مقرر در اساسنامه انتخاب خواهد کرد تا وظایف مربوطه را تا انتخاب بازرس به وسیله مجمع عمومی انجام دهند .تصمیم رییس دادگاه شهرستان در این مورد غیر قابل اعتراض است.

  • بازرسان حساب شرکت تضامنی

در شرکت های تضامنی چون کلیه شرکاء حق مداخله و نظارت مستقیم در امور شرکت را دارند ، قانون تجارت تعیین بازرسی را الزامی نکرده است و هر کدام از شرکاء می توانند امور شرکت را مورد بازرسی قرار دهند ، ولی چنانچه شرکاء بخواهند بازرسانی نیز برای شرکت انتخاب کنند ، این موضوع اشکال قانونی ندارد و در این صورت اسامی آن ها باید به اطلاع اداره ثبت شرکت ها برسد که ثبت و آگهی گردند.

  • نحوه تعیین بازرس در زمان ثبت شرکت

وفق ماده 144 لایحه اصلاحی 1347 ، هر شرکت سهامی الزاماَ باید یک بازرس داشته باشد.انتخاب بیش از یک بازرس برای شرکت اختیاری است و زمانی مفید واقع می شود که حجم امور شرکت ایجاب نماید.
انتخاب یک یا چند بازرس علی البدل نیز مطابق با ماده 146 لایحه اصلاحی 1347 برای شرکت الزامی است تا در صورت معذوریت ، فوت ، استعفا یا سلب شرایط و یا عدم قبولی سمت از طرف بازرس یا بازرسان اصلی جهت انجام وظایف بازرسی دعوت شوند.
لازم به توضیح است که بازرسینی که در زمان ثبت شرکت مشخص می شوند نباید هیچگونه نسبت فامیلی با اعضای شرکت داشته باشند.

  • وظایف بازرسان شرکت پس از ثبت

به موجب قانون وظایف بازرسان شرکت پس از ثبت به شرح ذیل است :
1.نظارت بر امور هیات مدیره
بازرس وظیفه دارد تا درباره صحت مطالب و اطلاعاتی که مدیران در اختیار مجامع عمومی گذاشته اند اظهار نظر کند و در صورتی که آنان اطلاعاتی بر خلاف واقع در اختیار صاحبان سهام قرار دهند مراتب را به مجمع عمومی اطلاع دهند. ( ماده 148 لایحه قانونی 1347 )
2. ماموریت بررسی حساب ها
به موجب قسمت اول ماده 148 لایحه اصلاحی 1347 ، بازرسان مکلفند درباره صحت و درستی صورت دارایی و صورتحساب دوره عملکرد و حساب سود و زیان و ترازنامه ای که مدیران برای تسلیم به مجمع عمومی تهیه می کنند اظهار نظر کنند.بنابراین بازرس باید اعداد و ارقام موجود در حساب ها را بررسی نماید تا درست محاسبه شده باشد. بررسی اصالت اوراق و اسناد نیز بر عهده او می باشد.یعنی باید بررسی نماید تا مطالب غیر واقعی در اسناد نیامده باشد و یا اوراق مجعول در بین اسناد وجود نداشته باشد.
3. ماموریت اطلاع رسانی
چنانچه در حساب های تعیین شده در زمان ثبت شرکت تخلفی احراز شود ، بازرس مکلف است تا به مراجع قضایی اطلاع دهد.
این امر باعث دقت هر چه بیشتر مدیر عامل و مدیران شرکت در رابطه با امور شرکت خواهد بود.

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

4. بررسی کلیه هزینه ها و در آمد های شرکت و ارائه آن ها به سهامداران

کاربرد ژل داک و انواع Gel Documentation

 

آشنایی با سیستم مستند سازی ژل یا ژل داک

ژل داک معمولاً به منظور تجزیه و تحلیل DNA و RNA در آزمایشگاه­­ ها استفاده می کنند.  هود شیمیایی ژل داک ­ها دارای نرم افزار پیشرفته ­ای هستند که به صورت خودکار  به جمع آوری داده­ ها، تجزیه و تحلیل و اعتبار سنجی می­ پردازد. آزمایشگاه های زیست سلولی و مولکولی که به مطالعه نوکلوئیک اسید ها و پروتئین های می پردازند، به سیستم مستند سازی و تصویر برداری ژل نیاز دارند.

در پایان این مقاله، دانش کلی درباره ژل داک، اجزای تشکیل دهنده، نحوه کار کردن با این دستگاه و اصول نگه داری از دستگاه به دست خواهید آورد.

ژل داک چیست و چه کاربردی در آزمایشگاه دارد؟

ژل داک بهترین وسیله برای بررسی بیان ژن ها و شناسایی جهش های ژنتیکی است. به عنوان مثال مطالعه و بررسی مولکول های وراثتی و انواع جهش های ویروس کووید 19، ویروسی که نزدیک به سه سال است که جهان با آن دست و پنجه نرم می کند، بدون این دستگاه امکان پذیر نبود.

سیستم های ژل داک را می ­توان با تمام حالت ­های معمول رنگ آمیزی پروتئین و اسید نوکلئیک و برچسب گذاری (رنگ سنجی، فلورسنت، شیمی لومینسانس و رادیوایزوتوپی) برای شناسایی و تجزیه و تحلیل داده­ ها به کار برد.

علاوه بر آن دستگاه های ژل داک مجهز به دوربین های پیشرفته ای هستند، که می توانند تصویر برداری های ویژه ای را از پروتئین ها و سایر مولکول های روی ژل ها انجام دهند.

یکی از معروف ترین برند های این دستگاه، ژل داک Bio-rad است.

اجزای دستگاه ژل داک

به طور کلی اجزای سازنده دستگاه تصویر برداری ژل شامل موارد زیر است:

  • دستگاه ترانس ایلومینیتور نوری ( UV )
  • یک دوربین CCD یا CMOS
  • فیلترهای نوری مناسب برای حذف طول موج­ های تابشی و بازتابشی مزاحم
  • منبع نوری فرابنفش، مادون قرمز، مرئی یا LED با طول موج مناسب برای حداکثر برانگیختگی رنگ ­ها
  • سیستم تصویربرداری قوی
  • مانع مناسب جهت محافظت کاربران از اشعه فرابنفش
  • ترانس ایلومیناتور (برای مشاهده مستقیم قطعات DNA روی ژل مورد استفاده قرار می ­گیرد).

سیستم های ژل باکس کمی ساده تر از ژل داک ها هستند.

چگونگی عملکرد دستگاه ژل داک به زبان ساده

نمونه های مورد نظر که معمولا ژل های حاوی پروتئین و نوکلئیک اسید ها هستند، با مواد شیمیایی ویژه ای نشانه گذاری یا به اصطلاح رنگ آمیزی می شوند. ژل به طور مستقیم روی صفحه اصلی دستگاه قرار می گیرد. طول موج های مشخصی از نور فرابنفش یا مرئی به ژل تابیده می شود. ترانس ایلومیناتور این وظیفه را به عهده دارد. این تابش ها منجر به بر انگیخته شدن الکترون های مولکول ها می شوند. در بازنشر این انرژی، امواج با طول موج بیشتر ساطع می کنند. در نتیجه رنگ های مختلفی می توانند در صفحه نمایش دستگاه مشاهده شوند.

انواع دستگاه ژل داک بر اساس کاربرد و روش آشکار سازی

  • کمی لومینسانس: به طور کلی برای بلات وسترن استفاده می­ شود .
  • رادیوگرافی فیلم خودکار: برای رادیو ایزوتوپ ­ها استفاده می ­شود .
  • لیزر: کاربردهای فلورسانسی هم زمان، بسیار حساس برای رادیو ایزوتوپ­ ها، و انعطاف پذیری در انتخاب فیلترهای انتشار، فیلترهایی سفارشی برای رنگ­ هایی نظیر رنگ ­های Cy
  • مولتی پلکس: آشکار سازی و تصویر گرفتن از چندین سیگنال فلورسانت به صورت هم زمان در آزمایش­ هایی مشابه و یا آشکار سازی سیگنال­ های لومینسانسی، رنگ سنجی و رادیو ایزوتوپی.
  • Phosphoimager: افزایش حساسیت برای کاربردهای فلورسانسی هم زمان و رادیو ایزوتوپ­ ها، و انعطاف پذیری در انتخاب فیلترهای انتشار

نکاتی که باید هنگام کار با دستگاه ژل داک رعایت کنید

  • فاصله و ایمنی کاربر به طور مناسب در نظر گرفته شود.
  • برای شروع به کار حتما از دستکش مناسب استفاده کنید.
  • لامپ با طول موج مفید مورد استفاده قرار گیرد.
  • اطلاعت ایمنی و شرح جزئیات کار با دستگاه در کنار آن نصب شود.
  • لامپ UV باید در فواصل زمانی منظم تمیز شود تا گرد و غبار موجود بر سطح، مشکلی بر اثر بخشی آن نداشته باشد.
  • پس از قرار دادن ژل روی صفحه دستگاه، در طول مدتی که لامپ UV روشن است از باز کردن دستگاه و جابجا کردن ژل خودداری شود.
  • با توجه به خطرات ناشی از نور UV لازم است سنسور نور UV تعبیه شود که در صورت باز بودن درب آن، به هیچ وجه ترانس ایلومیناتور دستگاه روشن نشود.
  • هنگام استفاده از رنگ ­هاي مورد استفاده جهت رنگ آمیزي DNA باید این نکته را در نظر گرفت کـه کلیـه آن ­هـا، خصوصـا اتیدیوم برماید، قابلیت سرطان زایی بالایی دارند از این رو لازم است حداکثر ایمنی را در مورد آ­ن­ها رعایت نمود.
  • باید در نظر گرفت، در صورتی که ژل به همراه سینی بر روي دستگاه قرار گیرد کاربر قادر به مشاهده هیچ باندي نخواهد بود. دلیل این امر خاصیت ضد UV مواد اولیه سینی ژل است.
  • حداکثر زمان روشن ماندن دستگاه نباید بیشتر از 10 دقیقه باشد. با رعایت این نکتـه، طـول عمـر دستگاه بسیار طولانی تر خواهد شد.
  • کاربر باید با در نظر گرفتن نوع رنگ روتین مورد استفاده در آزمایشگاه و توجه به طول موج آن، و همچنین سایز ژل الکتروفورز تهیه شده، اقدام به انتخاب ژل باکس مناسب کار خود نماید.

شرایط لازم جهت تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

 شرکت با مسئولیت محدود ،پلمپ دفاتر  شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد ، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است . در اسم شرکت باید عبارت ( با مسئولیت محدود ) قید شود و همچنین اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکاء باشد والا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده و در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن را در شرکت تضامنی خواهد داشت . ( م 95 ق.ت )

حداقل تعداد شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود دو نفر خواهد بود. ( م 94 ق. ت) . در هر شرکت با مسئولیت محدود که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند باید دارای هیات نظار بوده و هیات نظار لااقل سالی یک مرتبه مجمع عمومی شرکاء را تشکیل دهد . ( م 109 ق. ت) هیات نظار مرکب از 3 نفر بوده که از بین شرکاء برای مدت یک سال انتخاب می شوند و اعضای هیات نظار نبایستی عضو هیات مدیره شرکت باشند.
همچنین ، جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود ، حداقل سرمایه با توجه به رویه و حداقل مبلغ دریافت حق الثبت یک میلیون ریال می باشد.

  • شرایط لازم جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود به قرار ذیل است :

شرکت با مسئولیت محدود وقتی می تواند تشکیل شود که شرکا اهلیت و رضایت داشته باشند ، موضوع شرکت – که البته باید تجاری باشد – معین باشد و مخالف قانون نباشد ، جهت معامله مشروع باشد و قرارداد شرکت با نظم عمومی مخالفت نداشته باشد.علاوه بر این ، تحقق شرایط خاص قرارداد شرکت ( تجاری ) نیز لازم است تا شرکت با مسئولیت محدود بتواند تشکیل شود.
مانند هر شرکت دیگری ، تشکیل شرکت با مسئولیت محدود موکول است به آوردن حصه از جانب هر یک از شرکاء ، قصد همکاری به منظور بردن سود ، و تقسیم سود و زیان بین تمام شرکا .در این باره تفاوتی میان شرکت با مسئولیت محدود و شرکت های دیگر وجود ندارد.
اما بر تشکیل شرکت با مسئولیت محدود شرایطی حاکم است که در این مقاله به شرح آن می پردازیم.

  • شرایط تشکیل شرکت با مسئولیت محدود

الف-شرایط شکلی تشکیل شرکت
تشکیل شرکت با مسئولیت محدود باید به موجب قرارداد کتبی میان شرکا باشد و کلیه شرکا باید این قرارداد را شخصاَ یا توسط وکیل دارای اختیار امضا کنند.این قرارداد باید حتماَ به صورت رسمی تنظیم شود والا طبق مواد 47 و 48 قانون ثبت بلا اثر خواهد بود.
در شرکتنامه باید به صراحت قید شده باشد که سهم الشرکه های غیر نقدی هر کدام به چه میزان تقویم شده است.این نکته که موضوع ماده 97 قانون تجارت است،تنها نکته ای نیست که باید در شرکتنامه قید شود، ولی اهمیت آن از دیگر نکات بیشتر است؛ چرا که قانون گذار عدم ذکر آن را در قرارداد شرکت ، موجب بطلان قرارداد تلقی کرده است.( ماده 100 ق.ت )
البته تنها چیزی که موجب بطلان قرارداد شرکت است ، عدم قید میزان تقویمی سهم الشرکه های غیر نقدی است.بنابراین، هر گاه در شرکتنامه میزان سرمایه نقدی قید نشده باشد و یا به صراحت قید نشده باشد که سرمایه کلاَ یا جزئاَ پرداخت شده است یا خیر ، قرارداد شرکت باطل نیست.
اما در مواد 107 ، 108 و 111 قانون تجارت به " اساسنامه " شرکت با مسئولیت محدود هم اشاره شده است.آیا وجود اساسنامه ، علاوه بر شرکتنامه برای تشکیل شرکت ضروری است یا خیر ؟ جواب قطعاَ منفی است و اغلب اوقات در عمل برای این نوع شرکت اساسنامه تنظیم نمی شود و این امر ، در صورتی که در شرکتنامه تمام موارد لازم راجع به شرکت قید شده باشد ، ضروری هم نیست.
علی الاصول در شرکتنامه باید نکاتی چند قید شود ، از جمله : سهم هر یک از شرکا در سود و زیان ، اینکه سرمایه شرکت پرداخت شده است و اینکه مدیران شرکت چه اختیاراتی خواهند داشت.مع ذلک، عدم قید این نکات موجب بی اعتباری شرکت نخواهد بود.اسم شرکت نیز باید در شرکتنامه قید شود که نباید متضمن اسم هیچ یک از شرکا باشد والا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده ، در مقابل اشخاص ثالث ، حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.( ماده 95 ق.ت)
ب- شرایط ماهوی تشکیل شرکت
قواعد ماهوی راجع به تشکیل شرکت با مسئولیت محدود عمدتاَ به دلیل حفظ حقوق اشخاص ثالث ، یعنی طلبکاران شرکت ، وضع شده اند.این شرایط را می توان به دو دسته تقسیم کرد: شرایط راجع به شرکا و شرایط راجع به سرمایه شرکت
1.شرایط راجع به شرکا
در قانون تجارت،شرکت با مسئولیت محدود باید لااقل دو شریک داشته باشد.قانون تجارت سقفی برای تعداد شرکا معین نکرده است.بنابراین ، این شرکت می تواند متضمن هر تعداد شریک باشد.
2.شرایط راجع به سرمایه
قانون گذار ایران هیچ گونه حداقل و حداکثری برای سرمایه شرکت با مسئولیت محدود معین نکرده است.بنابراین ، سرمایه شرکت می تواند به هر میزانی باشد.نتیجه این وضع در حقوق ایران این است که شرکت با مسئولیت محدود ، علی الاصول هیچ گاه نمی تواند به دلیل میزان سرمایه اش باطل اعلام شود ، برخلاف آنچه در مورد شرکت های سهامی صدق می کند.
سرمایه شرکت از سهم الشرکه های شرکا تشکیل می شود که ممکن است به هر میزانی باشد.مع ذلک ، نمی تواند به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال ، اعم از بانام یا بی نام درآید.( ماده 102 ق.ت ) ؛ پذیره نویسی سهام این نوع شرکت نیز ممنوع است.سرمایه شرکت می تواند از آورده های نقدی تشکیل شده باشد یا از آورده های غیر نقدی
2.1 آورده نقدی
ماده 96 قانون تجارت تشکیل شرکت با مسئولیت محدود را به پرداخت تمام سرمایه نقدی موکول کرده است.برخلاف آنچه در شرکت های سهامی معتبر است ، قانون گذار حداقلی برای سرمایه معین نکرده و فرض کرده است که وضع این قاعده می تواند تضمینی کافی برای طلبکاران در پرداخت طلبشان توسط شرکت باشد.
قانون گذار شکل و تشریفات به خصوصی را برای پرداخت سرمایه نقدی پیش بینی نکرده است و در نتیجه ، پرداخت ممکن است به هر صورتی باشد ، مشروط بر اینکه واقعی باشد.به این ترتیب ، پرداخت می تواند با پول نقد یا چک و یا با حواله حساب به حساب صورت گیرد ، اما هیچ لزومی ندارد که برای پرداخت به شرکت ، حساب به خصوصی در بانک باز شود ، هر چند در عمل تشکیل دهندگان شرکت های با مسئولیت محدود چنین می کنند و وجوه دریافتی از شرکا را در حساب مخصوصی واریز می کنند تا پس از تشکیل شرکت مورد استفاده قرار گیرد.به هر حال پرداخت باید قبل از تشکیل شرکت صورت گیرد و اگر در مدت معقولی پس از پرداخت توسط بعضی از شرکا ، شرکت به سبب عدم پرداخت سهم شرکای دیگر تشکیل نشود ، شرکایی که سهم خود را پرداخته اند می توانند از دادگاه تقاضا کنند که وجه پرداختی به آن ها مسترد شود.
2.2 آورده غیر نقدی
علی الاصول آنچه درباره پرداخت سرمایه نقدی گفته شد ، در مورد آورده های غیر نقدی نیز صدف می کند.مع ذلک ، در مورد آورده های غیرنقدی نیز صدق می کند.مع ذلک ، در مورد آورده های غیر نقدی نکات چندی را در نظر گرفت.و آن اینکه آورده های غیر نقدی که صورت مال دارند.این آورده ها باید تقویم شوند و در شرکتنامه ،ارزش آن ها مشخص شود.تشکیل شرکت با مسئولیت محدود مشروط به تقویم و تسلیم این اموال است.( مواد 96 و 97 ق.ت ) البته تسلیم باید به گونه ای باشد که شرکت بتواند هر گونه تصرفی در مال انجام دهد.

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

در رابطه با شریکی نیز که صنعت خود را می آورد قابل اذعان است که با توجه به اینکه قانون تجارت ما منعی در آوردن صنعت به عنوان حصه ندارد باید این گونه تلقی کرد که در حقوق ما آوردن صنعت به عنوان حصه در شرکت با مسئولیت محدود مجاز است ، اما مسلم است که تقویم این حصه در حقوق طلبکاران تاثیری ندارد، چه در تشکیل سرمایه موثر نیست ، بلکه برای تعیین سهم شریک در سود شریک است.

متخصص پریودنتیست کیست؟

 

پریودنتیکس چیست؟

پریودنتیکس یک تخصص در رشته دندانپزشکی است. لمینت دندان در رشت کلمه پریودنتیت از دو کلمه یونانی گرفته شده است: peri به معنای در اطراف و odont به معنای دندان. بنابراین، رشته پریودانتیکس مواردی را که بر بافت‌های اطراف دندان‌ها تأثیر می‌گذارد، مانند تحلیل استخوان، تحلیل لثه و بیماری پریودنتال (لثه) را درمان می‌کند. 

چرا باید به متخصص پریودنتیست مراجعه کنید؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک فرد نیازمند مراجعه به پریودنتیست است. برخی از افراد باید به صورت موقت و دوره‌ای پریودنتیست مراجعه کنند. به عبارت دیگر، آن‌ها ممکن است نیاز به درمانی داشته باشند که خارج از محدوده کار‌های یک دندانپزشک عمومی است. به عنوان مثال، ممکن است به پیوند لثه، پیوند استخوان یا فرنکتومی نیاز داشته باشند. پریودنتیست می‌تواند درمان جراحی را انجام دهد. پس از اتمام بهبودی، شما را به دندانپزشک عمومی‌تان ارجاع دهد.

سایر افراد ممکن است نیاز به مراجعه طولانی مدت به پریودنتیست داشته باشند. این شامل افرادی می‌شود که مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند. افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند، معمولا علاوه بر تمیز کردن معمول دندان در مطب دندانپزشکی، به تمیز کردن پریودنتال نیز نیاز دارند. در این موارد، پریودنتیست در کنار دندانپزشک عمومی کار خواهد کرد. شما به دریافت مراقبت از هر دوی آن‌ها برای حفظ سلامت دهان و دندان خود احتیاج خواهید داشت.

کشیدن دندان

اگرچه اکثر دندانپزشکان کشیدن دندان را برای دندان‌هایی که دیگر کارایی ندارند پیشنهاد می‌کنند، اما این روش می‌تواند به استخوان فک آسیب برساند. همچنین می‌تواند باعث درد شده و برای بازسازی استخوان نیاز به روش‌های جراحی اضافی وجود داشته باشد. هنگامی‌که یک دندانپزشک دندان را به روش معمولی می‌کشد، این فرایند می‌تواند به چندین مشکل منجر شود: 

  • ضربه به استخوان و بافت اطراف دندان
  • به خطر انداختن توانایی فک برای دریافت ایمپلنت دندان در آینده
  • نیاز به روش‌های جراحی اضافی برای ترمیم ناحیه آسیب دیده

اگر دندان توسط یک پریودنتیست کشیده شود، استخوان فک و بافت لثه آسیب کمتری خواهد دید و پریودنتیست پایه‌ای مقاوم برای ایمپلنت‌های دندانی آینده قرار خواهد داد. تکنیک‌های دقیق متخصص پریودنتیست، احتمال نیاز به پیوند استخوان را کاهش می‌دهد. بسیاری از بیماران می‌توانند ایمپلنت‌های دندانی خود را در همان روزی که دندان خود را کشیده‌اند، قرار دهند و این امر نیاز به درمان‌های جراحی بیشتر را بطور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

ترمیم استخوان از دست رفته

هنگامی‌که عفونت دندان یا ریشه به موقع درمان نشود، می‌تواند به استخوان فک آسیب برساند. با گذشت زمان، استخوان تحلیل رفته، نازک‌تر می‌شود و ظاهر چهره را نیز تغییر می‌دهد. حتی بیمارانی که برنامه‌ای برای کاشت ایمپلنت دندان ندارند، ممکن است برای جلوگیری از تحلیل بیشتر استخوان فک، نیاز به پیوند استخوان داشته باشند. اگر استخوان فک به اندازه کافی از ماهیچه‌های صورت حمایت نکند، صورت زودتر پیر شده و ظاهری فرو رفته پیدا می‌کند.

متخصص پریودنتیست یا روش‌های پریودنتال را برای ترمیم و جایگزینی از دست دادن استخوان در اطراف دندان‌های طبیعی انجام می‌دهد یا دندانی را که نمی‌توان نجات داد، می‌کشد. اقدام و درمان سریع جلوی از دست دادن استخوان و دندان را می‌گیرد. در انتخاب پریودنتیست مجرب دقت نمایید تا از موفقیت آمیز بودن درمان خود مطمئن باشید.

تحلیل بافت لثه

لثه‌ها از دندان‌ها در برابر حساسیت، پوسیدگی ریشه و تحلیل استخوان محافظت می‌کنند. اگر بافت لثه فرسوده شود، که به آن تحلیل لثه نیز می‌گویند، خطر از دست دادن دندان بدون انجام درمان لازم، افزایش می‌یابد. پریودنتیست، بافت لثه را روی ریشه دندان در معرض دید، قرار می‌دهد. به این کار ترمیم بافت یا پیوند لثه گفته می شود. از مزایای جراحی بافت لثه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از نابودی تدریجی بافت لثه
  • محافظت در برابر پوسیدگی ریشه یا از دست دادن احتمالی استخوان و دندان

متخصص پریودنتیست چه درمان های دیگری انجام می دهد؟


متخصص پریودنتیست می‌تواند طیف وسیعی از درمان‌های پریودنتال را انجام دهد. از جمله کارهای پریودنتیست، نگهداری پریودنتال، جرم گیری، پلنینگ ریشه و چندین نوع جراحی پریودنتال است.

محافظت از پریودنتال

محافظت از پریودنتال به نوعی تمیز کردن دندان اشاره دارد. این روش شبیه به تمیز کردن معمولی در مطب دندانپزشک است. اما علاوه بر تمیز کردن دندان‌ها، پریودنتیست سلامت لثه‌ها را نیز بررسی می‌کند و پاکت‌های اطراف دندان‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. وقتی استخوان اطراف دندان‌ها از دست می‌رود، پاکت‌ها عمیق‌تر می‌شوند. افرادی که نیاز به محافظت از پریودنتال دارند باید هر سه تا چهار ماه یکبار این پاکسازی‌ها را انجام دهند. پریودنتیست می‌تواند برنامه زمانبندی شده شخصی برای مراجعات بعدی به بیمار بدهد.

جرم گیری و پلنینگ ریشه (تمیز کردن پریودنتال)

پلنینگ و جرم گیری ریشه (SRP) اصطلاح دیگری برای تمیز کردن عمیق دندان است. تفاوت اصلی این است که SRP برای بی‌حس کردن لثه‌ها، به بی‌حسی موضعی نیاز دارد. بی‌حسی موضعی به متخصص پریودنتیست اجازه می‌دهد تا زیر خط لثه که باکتری‌های مضر پنهان شده‌اند را تمیز کند. همچنین سطوح ریشه دندان را صاف کرده تا از تجمع پلاک و باکتری جلوگیری کنند.

پریودنتیست‌ها معمولا برای افرادی که بیماری لثه در مراحل اولیه (خفیف) دارند، جرم گیری و پلنینگ ریشه را توصیه می‌کنند.

جراحی پریودنتال

پریودنتیست به طور معمول جراحی لثه را انجام می‌دهد. انواع مختلفی از درمان‌های جراحی پریودنتال وجود دارد، از جمله:

جراحی فلپ لثه


به جراحی فلپ لثه، جراحی کاهش پاکت نیز می‌گویند. در این روش پریودنتیت متوسط تا شدید (بیماری لثه) را درمان می‌کنند. در طی این جراحی، پریودنتیست برش‌هایی ایجاد می‌کند و به آرامی لثه‌ها را از دندان‌ها دور می‌کند. این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد تا عفونت عمیق زیر خط لثه را ببینند. پس از تمیز کردن کامل ریشه دندان، پریودنتیست بافت لثه را در جای خود بخیه می‌زند.

پیوند لثه

این روش تحلیل لثه را درمان می‌کند. افراد مبتلا به تحلیل لثه، بافت لثه سالم کافی در اطراف دندان خود ندارند. در طول عمل پیوند لثه، پریودنتیست بافتی را به ناحیه‌ای که لثه‌ها نازک هستند، اضافه می‌کند. پیوند ممکن است از سقف دهان باشد، یا متخصص پریودنتیست ممکن است مواد پیوند را از بانک مجاز استخوان و بافت خریداری کند.

کشیدن دندان

متخصصین پریودنتیست به طور معمول دندان‌هایی را می‌کشند که به سختی درآورده می‌شوند. به ویژه دندان‌هایی که در زیر خط لثه مانده اند.

پیوند استخوان دندان

عفونت پریودنتال می‌تواند استخوانی که از دندان‌ها حمایت می‌کند را فرسوده کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، متخصص پریودنتیست پیوند استخوان برای بازسازی استخوان در آن ناحیه انجام می‌دهد. پریودنتیست‌ها اغلب مواد پیوند استخوان را از بانک استخوان و بافت خریداری می‌کنند. اما پریودنتیست ممکن است بخشی از استخوان ناحیه دیگر دهان را برای این پیوند بردارد.


افزایش طول تاج

گاهی اوقات وقتی دندان در نزدیکی خط لثه می‌شکند، فضای کافی برای قرار دادن روکش دندان وجود ندارد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، پریودنتیست می‌تواند چند میلی‌متر از لثه و بافت استخوان اطراف آن دندان را بردارد تا تاج به درستی جا بیفتد.

لیفت لبخند

برخی افراد بافت لثه اضافی دارند که هنگام لبخند زدن بخشی از دندان‌هایشان را می‌پوشاند. افرادی که می‌خواهند ظاهر لبخند خود را بهبود بخشند، می‌توانند لیفت لبخند انجام دهند. در طی این روش، متخصص پریودنتیست لثه و معمولا مقدار کمی از استخوان را از اطراف دندان‌های آسیب‌دیده خارج می‌کند. پریودنتیست می‌تواند لیفت لبخند را به عنوان یک روش مستقل انجام دهد یا ممکن است آن را در ترکیب با قرار دادن روکش‌ها توصیه کند.

فرنکتومی

فرنوم، نواری از بافت همبند است که بخشی از بدن را به قسمت دیگر متصل می‌کند. در دهان دو نوع فرنا وجود دارد: زبانی و لبی. فرنوم لبی، لب را به لثه‌ها متصل می‌کند. فرنوم زبانی ، زبان را به لثه‌ها، درست در پشت دندان‌های جلویی پایینی متصل می‌کند. گاهی اوقات، فرنوم خیلی سفت است. این حالت می‌تواند باعث مشکلاتی مانند بند زبان یا تحلیل لثه شود. در طول فرنکتومی، پریودنتیست برشی ایجاد می‌کند تا فرنوم را آزاد کند تا خیلی سفت نباشد.

بسیاری از پریودنتیست‌ها نیز ایمپلنت‌های دندانی انجام می‌دهند، اگرچه این روش منحصر به رشته پریودنتیکس نیست. جراحان دهان و برخی از دندانپزشکان عمومی ایمپلنت دندان را نیز قرار می‌دهند. اکثر پریودنتیست‌ها برای راحت نگه داشتن بیمار در طول جراحی دندانپزشکی، آرام بخش تجویز می‌کنند. این آرام بخش‌ها شامل اکسید نیتروژن، آرام بخش خوراکی یا آرام بخش داخل وریدی IV هستند.

تفاوت بین دندانپزشک و متخصص پریودنتیست چیست؟

دندانپزشک عمومی یا خانواده بر درمان‌های پیشگیرانه و ترمیمی تمرکز دارد. به عنوان مثال، اگر به تمیز کردن معمول دندان نیاز دارید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک همچنین سوراخ‌های دندان را پر می‌کند و ترمیم‌هایی مانند تاج دندان یا بریج دندان را قرار می‌دهد.

متخصص پریودنتیست یک متخصص لثه است. آن‌ها بر روی درمانی تمرکز دارند که بر بافت‌هایی که از دندان‌ها حمایت می‌کنند (مانند لثه و استخوان فک) تأثیر می‌گذارد. علاوه بر فارغ التحصیلی از یک دانشکده دندانپزشکی چهار ساله، یک پریودنتیست قبل از دریافت مجوز برای انجام پریودنتیت، سه سال آموزش اضافی دریافت می‌کند.

10 مرحله کالیبراسیون آون

 آون آزمایشگاهی یکی از دستگاه های گرمایشی آزمایشگاه ها است. سکوبندی ازمایشگاهی این دستگاه می تواند در هر آزمایشگاه چندین کاربرد متفاوت داشته باشد. خشک کردن و استریلیزاسیون با گرمای خشک از مهم ترین و رایج ترین کاربرد های آون آزمایشگاهی هستند. با توجه به این که اکثر آزمایشگاه ها از این دستگاه استفاده می کنند، کاربران باید با نحوه کار، رفع عیب و کالیبراسیون آون آزمایشگاهی کاملا آشنایی داشته باشند.

کالیبره کردن آون ماننده کالیبراسیون ترازو آزمایشگاهی بسیار ساده است. در این مقاله تلاش شده است به اهمیت انجام کالیبراسیون آون آزمایشگاهی و بررسی تمام مراحل آن با ذکر جزییات پرداخته شود.

دلایل اهمیت کالیبراسیون آون آزمایشگاهی

کالیبراسیون آون ازمایشگاهی مانند کالیبراسیون سایر تجهیزات اندازه گیری و دستگاه های آزمایشگاهی بسیار مهم و تاثیر گزار در نتایج است. مهم ترین دلیل انجام کالیبراسیون دوره ای آون آزمایشگاهی این است که دقت دمایی داخل محفظه آون در طول زمان استفاده از آن حفظ شود.

در حال حاضر آون ها مجهز به ترموستات هایی هستند که به صورت فیزیکی کار می کنند. در حقیقت ترموستات به یک سنسور دمایی متصل است. با تنظیم دما آون و تشخیص این سنسور ترموستات عمل می کند. این ترموستات در اثر استفاده های مکرر تحت فشار قرار می گیرد.  این فشار باعث ایجاد انحراف هایی روی ترموستات می شود. در نتیجه این اتفاق نمی توان انتظار داشت که دستگاه همچنان دقت دمایی بالایی داشته باشد. هنگامی که سنسور نیز دقیق نباشد، دمایی که آون ایجاد می کند نادرست خواهد بود. این اتفاق در آزمایش ها و نتایج آن ها تاثیر می گذارد.

روش کالیبراسیون آون آزمایشگاهی

کالیبره کردن آون آزمایشگاهی بسیار ساده است و تمام کاربران آزمایشگاه به راحتی می توانند عملیات کالیبراسیون را انجام دهند. کالیبراسیون این دستگاه با مقایسه دمای تنظیم شده آون و دمای واقعی داخل محفظه انجام می شود. در واقع کاربر دمای آون را روی عدد خاصی تنظیم می کند. سپس با استفاده از ترمرمتر استاندارد و کالیبره دمای داخل آون را اندازه گیری می کند.

تجهیزات مورد نیاز برای کالیبره کردن آون

  • ترمومتر یا دماسنج دیجیتالی که کالیبره باشد.
  • ترموکوپل با قابلیت اندازه گیری دما تا 300 درجه سانتی گراد
  • ترمو رطوبت سنج که قابلیت اندازه گیری همزمان دما و رطوبت را دارد.

برای کالیبره کردن باید آون را از حدود 1 ساعت قبل روشن کنید تا دما ثابت شود. هنگام کالیبراسیون دمای محیط آزمایشگاه باید حدود 25 درجه سانتی گراد و سطح رطوبت بین 30% تا 50% باشد.

مراحل کالیبراسیون آون آزمایشگاهی

  1. قبل از شروع به کار حتما اقدامات احتیاطی را رعایت کنید. به عنوان مثال پوشیدن دستکش های مقاوم به حرارت الزامی است. زیرا دمای بالای آون امکان سوختگی را ایجاد می کند.
  2. آون را از نظر ظاهری، عملکرد المنت ها، فن و ترموستات بررسی کنید.
  3. دیتا شیت را آماده کنید و تمام مشخصات دستگاه مانند برند، مدل، شماره سریال و … ثبت کنید.
  4. ابتدا سیم های ترموکوپل ها را در نقاط مختلف محفظه آون قرار دهید. طبقه وسط در سه نقطه وسط، متمایل به راست و متمایل به چپ بهترین نقاط برای قرار دادن سیم های ترموکوپل است.
  5. حداقل سه نقطه دمایی را مشخص کنید.
  6. آون را روشن و درجه حرارت آن را تنظیم کنید. از دمای پایین شروع کنید.
  7. مدتی صبر کنید تا دمای داخل آون تثبیت شود. این مدت زمان با توجه به مدل فر ها متفاوت است و  ممکن است تا یک ساعت هم طول بکشد.
  8. بعد از پایدار شدن درجه حرارت، دما را بخوانید و در دیتا شیت ثبت کنید. (دمای هر سنسور به صورت جداگانه ثبت شود.)
  9. به همین ترتیب دو نقطه دمایی دیگر را هم اندازه گیری و ثبت کنید. می توانید هر نقطه را در سه مرتبه اندازه گیری و میانگین دمایی را بررسی کنید.
  10. دقت دمایی را در هر نقطه بررسی کنید. اگر در مقدار عددی انحراف زیادی مشاهده شد، باید دستگاه را برای تعمیرات و رفع عیب های احتمالی به متخصصان این حوزه بسپارید. در صورتی که انحرافات بالا نبشد یک ضریب تصحیح در نظر بگیرید و مطابق با آن دما را تنظیم کنید. (برخی از آون های آزمایشگاهی امکان ثبت ضریب تنظیم را به کاربر می دهند.)

چرا آون نیاز به کالیبره شدن دارد؟

  • کالیبراسیون آون آزمایشگاهی، دقت دمایی دستگاه را حفظ می کند.
  • تعیین پایداری دما
  • بررسی ناهماهنگی بین خوانش ها
  • مشخص کردن بهترین نقطه برای قرار دادن نمونه یا تجهیزات داخل محفظه
  • ·        …

نحوه استفاده از کوره آزمایشگاهی و نگهداری آن

 کوره آزمایشگاهی اجاق ‌های با دمای بالا هستند که در اکثر آزمایشگاه‌های بالینی، پزشکی قانونی،هود لامینار الکترونیک، پردازش مواد و تحقیقات یافت می‌شوند. کوره های آزمایشگاهی تهویه‌دار کنترل دمای یکنواخت و دقیق را برای عملکردهایی مانند گرم کردن، پخت، تبخیر، خشک کردن، استریل کردن و سایر عملکردهای آزمایشگاهی صنعتی فراهم می‌کنند.

دمای کوره آزمایشگاهی معمولا از محیط تا بالای 300 درجه سانتی گراد متغیر است. آن ها در گرانش (طبیعی)، مکانیکی (اجباری) جابجایی و پمپ خلاء برای کاربردهای معمول گرمایش و خشک کردن موجود هستند. برای آزمایشگاه‌هایی با یکنواختی دما، پایداری و دقت مورد نیاز، کوره‌های پروتکل پیشرفته برای برآورده کردن چنین الزاماتی در دسترس هستند.
این مقاله کاربردها، نحوه استفاده و نگهداری یک کوره آزمایشگاهی را پوشش می دهد. 


کوره های هوای گرم  

 
کوره آزمایشگاهی برای خشک کردن و ضد عفونی کردن ظروف شیشه ای و فلزی و تست های حساس به دما استفاده می شود. خشک کردن آزمایشگاهی بسیار مهم است؛ زیرا خشک کردن خیلی سریع، خیلی کند یا ناهموار کل فرایند را مختل می کند. کوره ها دمایی بین دمای اتاق تا حدود 300 درجه سانتیگراد دارند. عناصر با دمای بالاتر از 300 درجه معمولا در زمینه های تخصصی تر مانند فیزیک و تجزیه و تحلیل مواد استفاده می شوند.


مشخصات کوره آزمایشگاهی


کوره آزمایشگاهی دارای بدنه فولادی، فن، تایمر، دماسنج، تنظیم کننده دما، ترموستات و سیستم کف می باشد. زمان استریل کردن کوره های هوای گرم 160 درجه سانتیگراد برای 2 ساعت، 171 درجه سانتیگراد برای 1 ساعت، 180 درجه سانتیگراد برای 30 دقیقه و 191 درجه سانتیگراد برای 6 تا 10 دقیقه است.

 
 

کاربردها


کوره آزمایشگاهی در طیف گسترده ای از کاربردها در صنایعی مانند بیوتکنولوژی، داروسازی و تولید مواد استفاده می شود. این صنایع اغلب به فرایند پخت، بازپخت و خشک کردن مواد با ترکیبات شیمیایی و فیزیکی متفاوت نیاز دارند. بسیاری از این کاربردهای فرایندی در نتیجه نهایی منحصر به فرد هستند و بنابراین به انواع مختلفی از کوره های آزمایشگاهی نیاز دارند.
استفاده استاندارد برای اجاق های آزمایشگاهی شامل بسیاری از فرایندهای آزمایش و عیب یابی مانند موارد زیر است:

  •   گرم کردن و خشک کردن ظروف شیشه ای یا لوازم آزمایشگاهی اتوکلاو برای اهداف استریل کردن
  • آزمایش مواد برای تعیین استحکام کششی، تغییر شکل و انعطاف پذیری محصولات تولیدی، استحکام لحیم کاری در برد مدارها و موارد دیگر.
  • تست الکترونیک
  • تست Burn-in برای تشخیص خرابی های اولیه در مدارهای مجتمع ساخته شده
  •  تست قدرت لحیم کاری در بردهای مدار

استفاده تخصصی از کوره آزمایشگاهی در آزمایشگاه های بیولوژیکی، پزشکی قانونی و محیطی انجام می شود. علوم طبیعی از کوره های آزمایشگاهی برای پیشبرد سرعت تحقیق به روش های زیر استفاده می کنند:

  • آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی از اجاق‌های خلاء با پیکربندی خاص به عنوان اتاقک توسعه اثر انگشت استفاده می‌کنند.
  • آزمایشگاه‌های بیولوژیکی از کوره ‌های جابجایی گرانشی برای حذف آلاینده‌های میکروبیولوژیکی در ظروف آزمایشگاهی و کوره‌های خلاء برای چسباندن بسترها به سطح فیلترها و سایر محیط‌ها استفاده می‌کنند.
  • آزمایشگاه‌های محیطی اغلب نمونه‌ها را در کوره‌های آزمایشگاهی خشک می‌کنند و نمونه‌ها را قبل و بعد از خشک شدن وزن می‌کنند تا میزان رطوبت نمونه را تعیین کنند.

 

کاربردهای اصلی اجاق آزمایشگاهی تهویه شده چیست؟

کوره آزمایشگاهی بسته به فرآیند مورد نیاز برای کاربرد، برای عملکردهای زیر استفاده می شود:

آنیل کردن

فرایند بازپخت شامل حرارت دادن و سپس سرد شدن آهسته موادی مانند شیشه یا فولاد است تا تنش های داخلی کاهش یابد و شکل پذیری افزایش یابد . در این فرایند، اغلب در صنایع متالورژی، تولید تجهیزات پزشکی و صنایع علم مواد، از فر با دمای بالا استفاده می‌شود . مواد آنیل شده را می توان با سهولت بیشتری برش و شکل داد تا در تولید اقلامی مانند سرنگ و کاتتر استفاده شود.


پخت

پخت شامل سخت شدن ترکیب شیمیایی یک ماده از طریق ترکیب خشک کردن و پخت است. این فرآیند اغلب برای ساخت اپوکسی، چسب، پلاستیک و لاستیک در تحقیقات پلیمری، فناوری نانو و صنایع نیمه هادی استفاده می شود.


خشک کردن

خشک کردن حذف رطوبت از نمونه است که برای بسیاری از آزمایشگاه های زیست محیطی، بیولوژیکی و بالینی ضروری است. اجاق‌ آزمایشگاهی هوای اجباری و خلاء برای خشک کردن نمونه‌هایی استفاده می‌شوند که به راحتی شکسته می‌شوند، زیرا رطوبت را از بین می‌برند و نقطه جوش آب را پایین می‌آورند که اجازه می‌دهد نمونه در دمای پایین‌تری خشک شود.
کوره آزمایشگاهی جابجایی گرانشی اغلب برای خشک کردن ذرات ریز مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا ممکن است با جریان هوای زیاد پراکنده شوند و برای محافظت از آن ها به جریان هوای طبیعی تری نیاز دارند.


استریل کردن

استریل کردن توسط کوره آزمایشگاهی شامل حذف باکتری ها یا میکروارگانیسم ها است و معمولا برای استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود. دمای ایده آل باید حداقل 160 درجه سانتیگراد باشد و محتویات در این گرما به مدت 45 تا 60 دقیقه کنترل شود.
سپس یک دوره خنک شدن آهسته مورد نیاز است، زیرا خارج کردن سریع اقلام از فر می تواند باعث ترک خوردن آن ها شود. در حالی که خنک شدن تدریجی از ورود هوای بالقوه مضر به داخل فر جلوگیری می کند. سپس اقلام باید با دمای 60 درجه سانتیگراد خشک شوند.

 

نحوه استفاده از کوره آزمایشگاهی

برای ضدعفونی سریع وسایل، ابتدا وسایل را بشویید و خشک کنید. سپس موارد را مرتب کنید. کوره آزمایشگاهی را به منبع برق متصل کنید و پس از روشن شدن بلافاصله منتظر بمانید تا گرم شود.
وسایل را داخل دستگاه قرار داده و آن را استریل کنید. بلافاصله بعد از زمان بندی اجازه دهید خنک شود. تجهیزات استریل شده را از کوره آزمایشگاهی خارج کرده و در مکانی مناسب نگهداری کنید.
اطمینان حاصل کنید که دستگاهی که بلافاصله در محلول ضدعفونی کننده قرار می گیرد قابل اشتعال نباشد. مثلا برای پارچه های استریل بهتر است از اتوکلاو استفاده کنید و .... در صورت عدم وجود ماده ضدعفونی کننده، مراقب باشید که فورا مواد قابل اشتعال را استریل نکنید.
اتصال دستگاه به منبع برق باید از یک سوکت استفاده شود. در ضمن هنگام کار با کوره آزمایشگاهی حتما درب آن را ببندید و داخل دستگاه را خشک کنید. اگر فضای داخلی دستگاه خیس است، ابتدا آن را با یک پارچه نخی تمیز خشک و سپس از دستگاه استفاده کنید.
هنگام خرید کوره آزمایشگاهی، مطمئن شوید که دستگاه دارای استانداردهای لازم است. از آنجایی که دستگاه حساس است و سازنده استانداردهای لازم را رعایت نمی کند، ممکن است خطرات زیادی وجود داشته باشد.
هرگز دستگاه را قبل از خنک شدن باز نکنید. زیرا ظروف شیشه ای ممکن است در اثر کاهش تورم ناگهانی بشکنند.
نحوه نگهداری کوره های آزمایشگاهی

  • همان گونه که گفته شد، مطمئن شوید که تجهیزات توسط آزمایشگاه های مرجع استاندارد و کالیبره شده اند. زیرا هیچ استفاده فوری، بدون محاسبه و قانون وجود ندارد.
  •  از سیم زمین استفاده کنید.
  • در صورت امکان از تایمر دستگاه در هنگام استفاده از رابط و با توجه به برنامه استریلیزاسیون مورد نظر خود استفاده کنید. این کار از کارکرد غیر ضروری دستگاه جلوگیری می کند.
  • دو یا چند شاخه را به یک پریز وصل نکنید.
  • هنگام جدا کردن دوشاخه، هرگز سیم برق یا یو پی اس را جدا نکنید. این بار اضافی بر روی سیستم وارد می کند و باعث از کار افتادن آن می شود.
  • برای جلوگیری از سوختگی احتمالی، هنگامی که درب بلافاصله باز می شود، صورت یا سایر نقاط حساس بدن به در نزدیک نشوید.
  • تغییرات سریع دما می تواند باعث ایجاد تنش در مواد شکننده شود که منجر به شکستگی یا حتی انفجار ظروف می شود. در صورت امکان، نمونه ها را به سرعت در دمای بالا خاموش نکنید.
  • از اکوره آزمایشگاهی برای تبخیر مواد شیمیایی فرار استفاده نکنید.
  • از دماسنج های جیوه ای برای اندازه گیری دما در اجاق های آزمایشگاهی استفاده نکنید. 

انواع سیستم‌های شماره گذاری دندان

 

رایج ترین شیوه نامگذاری دندان 

بهترین و قابل فهم ترین شیوه نامگذاری دندان تقسیم فک به ۴ قسمت است.بهترین دندانپزشک رشت برای کامپوزیت  هر ربع از فک را از دندان پیش یا ثنایا شروع به شمردن می‌کنیم. دندان پیش سمت چپ فک بالا شماره ۱ و تا شماره ۸ که انتهایی ترین دندان است می‌شماریم. 

ربع سمت راست فک بالا، ربع سمت چپ فک پایین و ربع سمت راست فک پایین را به همین ترتیب نامگذاری می‌کنند. (از یک تا هشت)

حال که شماره هر دندان را می‌دانید هر زمان که دندانپزشک در مورد آسیب‌های دندانی شما صحبت کرد می‌دانید که در مورد کدام دندان است. 

چگونه فک را تقسیم بندی می‌کنند؟

قبل از آنکه دندان‌ها را شماره گذاری کنند فک را به ۴ قسمت تقسیم می‌کنند. فک بالا دو قسمت و فک پایین نیز دو قسمت را شامل می‌شود. در واقع فک بالا به ربع چپ و راست تقسیم می‌شود که همین روش برای فک پایین نیز به کار می‌رود. هر ربع را کوادران (Quadrant) می‌نامند. 

  • ربع چپ فک بالا کوادران ۱
  • ربع راست فک بالا کوادران ۲
  • ربع راست فک پایین کوادران ۳
  • ربع چپ فک پایین کوادران ۴

اما شماره گذاری برای تقسیم بندی فک برای کودکان با بزرگسالان متفاوت است. بزرگسالان از شماره ۱ تا ۴ و کودکان از شماره ۵ تا ۸ تقسیم می‌شوند.

روش‌های مختلف شماره گذاری دندان‌ها

دندانپزشکان سراسر جهان از ۳ روش برای نامگذاری و شماره گذاری دندان‌ها استفاده می‌کنند. هر کدام از این روش‌ها در بخش‌هایی از دنیا مرسوم است. در ادامه با این ۳ روش آشنا می‌شویم.

۱- نامگذاری یونیورسال یا ناسیونال دندان (Universal)

از این روش نامگذاری بیشتر در کشور آمریکا استفاده می‌شود. دیگر فک را به ۴ قسمت تقسیم نمی کنند. شماره دندان‌های بزرگسالان از ۱ تا ۳۲ و کودکان از ۱ تا ۲۰ شمرده می‌شوند. از کوادران ۱ که در سمت راست فک بالا قرار دارد عدد شماره ۱ را می‌شمارند و به ترتیب به فک پایین می‌روند. شمارش به صورت دایره ای و پشت سر هم بوده و عدد ۳۲ در فک پایین سمت راست به اتمام می‌رسد. 

دندان‌های کودکان نیز به همین صورت ۱ تا ۲۰ به همین شیوه و ترتیب از فک بالا سمت راست تا فک پایین سمت راست ادامه پیدا می‌کند. در برخی موارد به دندان‌های کودکان نام‌های حروف انگلیسی را می‌دهند. به جای عدد ۱ حرف انگلیسی A را به صورت دایره ای و ساعت گرد تا انتها نامگذاری می‌کنند. (A،B،C، ….)

۲- نامگذاری پالمر (palmer)

در این روش فک به ۴ دسته تقسیم می‌شود. دندان‌های هر ربع فک عدد ۱ تا ۸ را به خود می‌گیرند. دندان جلویی شماره ۱ را به خود می‌گیرد و تا انتهای دهان دندان شماره ۸ متعلق به دندان عقل پیش می‌رود. در این روش شماره گذاری ۴ دندان با یک شماره داریم. در واقع ۴ بار شماره ۱ تکرار می‌شود و به همین ترتیب ۴ بار شماره ۲، ۳ و … خواهیم داشت. برای آنکه این دندان‌ها با هم اشتباه گرفته نشوند از علامت (└┘ ┌┐) دندانپزشکان استفاده می‌کنند. به طور مثال اگر بخواهند دندان شماره ۷ بالا سمت چپ را بررسی کنند از علامت ┘۷ را ثبت می‌نمایند. 

کوادران ۱ با علامت ┘ و به همین ترتیب و ساعت گرد تا کوادران ۴ علامت ┐ را به خود اختصاص می‌دهد. برای دندان کودکان در این روش نامگذاری از حروف الفبا برای هر کوادران استفاده می‌شود. دندان کودکان از حرف A تا E را شامل می‌شود.

نامگذاری اف دی آی (FDI)

نامگذاری (FDI) بیشتر در کشور‌های اروپایی و کانادا مورد استقبال قرار گرفته است. این روش ترکیبی، با روش قبل یعنی پالمر است. به این صورت که دو عدد در شماره گذاری و نامیدن دندان آسیب دیده استفاده می‌شود. برای نامگذاری ابتدا برای هر فک عددی در نظر می‌گیرند. عدد ۰۰ به معنی مجموع دو فک است. عدد ۰۱ تمام فک بالا و عدد ۰۲ تمام فک پایین را شامل می‌شود. در واقع در روش اف دی آی عدد اول نشان دهنده فک مورد نظر و عدد بعدی از ۱ تا ۸ در روش پالمر نشان دهنده دندان مورد نظر است. در این روش نیز هر ربع فک از عدد ۱ تا ۴ را به خود اختصاص داده و مانند روش پالمر برای کودکان از ۵ تا ۸ نشان دهنده فک مورد نظر است. به طور مثال دندان شماره ۲ فک بالا راست در روش اف دی آی، شماره ۱۲ می‌شود. آخرین دندان در فک پایین سمت راست عدد ۴۸ در نظر گرفته می‌شود. 

اما اگر بخواهیم دندان کامل را در این روش نشان دهیم عدد ۰۰ بیانگر تمامی دندان‌ها در دو فک می‌شود که در واقع نیاز به دست دندان کامل دارید. اما اگر ۰۱ نوشته شود به معنی دست دندان کامل در فک بالاست.

آشنایی با انواع مختلف دندان 

تا به این قسمت با انواع سیستم‌های شماره گذاری دندان آشنا شدیم. اما بهتر است نام و کارایی هر دندان را نیز بدانیم. ۷ نوع دندان وجود دارد که هر کدام برای کاری ساخته شده اند. 

  1. شیری
  2. دائمی
  • دندان پیش
  • نیش
  • آسیاب کوچک
  • آسیای بزرگ
  • دندان عقل

۱- دندان شیری

اولین دندان‌هایی که در دهان هر انسان رویش می‌کند شیری نامیده می‌شود. این دندان‌ها در مجموع ۲۰ عدد هستند که ۱۰ عدد در فک بالا و ۱۰ عدد در فک پایین قرار گرفته اند. زمان شکل گیری دندان‌ها از دوران جنینی است اما در سن ۶ ماهگی شروع به رویش می‌کنند و اغلب تا سن ۳ سالگی تمام آنها کاملا بیرون می‌آیند.

دندان‌های شیری اهمیت بسیار زیادی دارند و باید به صورت تخصصی توسط متخصصان دندانپزشکی کودکان مورد بررسی قرار بگیرند. بهتر است بدانید، به دلیل اهمیت بالای این دندان‌ها برای رسیدگی به آنها شاخه ای تخصصی در دندانپزشکی تعلق گرفته است. تا زمان نوجوانی بهتر است به سراغ دندانپزشک کودکان بروید. زیرا این افراد تخصص کامل در این زمینه دندانپزشکی را دارند. 

در حدود ۶ سالگی دندان‌های آسیاب دائمی رشد خود را آغاز می‌کنند. اینها اولین دندان‌های دائمی کودکان هستند. بهتر است بدانید در زمان رویش دندان‌های آسیاب هیچ دندانی لق نمی شود و نمی افتد. فقط این دندان‌ها به سایر دندان‌های کودکان اضافه می‌شود. کم کم دندان‌های شیری لق شده و جای خود را به دندان‌های دائمی می‌دهند. 

۲- دندان دائمی

پس از دوران نوجوانی تقریبا تمام دندان‌ها از شیری به دائمی تبدیل شده است. آخرین دندان‌های فرد در اوایل جوانی و حدود سن ۲۰ سالگی به نام دندان عقل رویش می‌کند و ۳۲ دندان دائمی شکل می‌گیرد. در ادامه به بررسی هر کدام از دندان‌های دائمی می‌پردازیم. 

  • دندان پیش

۴ دندان در وسط دهان و در دو فک بالا و پایین قرار دارد که جلویی ترین دندان است. به این دندان‌ها پیش گفته می‌شود. ۴ عدد در فک بالا و ۴ عدد در فک پایین قرار گرفته اند. شکل این دندان‌ها صاف بوده و به کمک آنها می‌توانید مواد خوراکی را بریده یا خورد کنید. 

  • نیش

دو دندان نیش در فک بالا و دو دندان نیش در فک پایین وجود دارد. نوک تیز این دندان‌ها وظیفه پاره کردن غذا و سوراخ کردن آنها بر عهده دارند. 

  • آسیاب کوچک

دو دندان کوچک که در هر ربع فک در کنار دندان‌های نیش قرار گرفته اند به دندان آسیاب کوچک معروف هستند. از این دندان‌ها در هر ربع دهان ۲ عدد وجود دارد. در مجموع تعداد ۸ دندان آسیاب کوچک در دهان هر انسان قرار دارد.

آسیای بزرگ

۳ دندان آسیاب بزرگ در هر ربع فک وجود دارد. در مجموع ۱۲ دندان که شامل آسیاب اول، دوم و سوم است در هر دو فک، در دهان هر انسان رویش می‌کند. از این ۱۲ دندان ۴ تای آنها دندان عقل است که در اوایل سنین جوانی کامل می‌شوند. اما توجه داشته باشید که در برخی از افراد این دندان‌ها رویش پیدا نکرده و نهفته باقی می‌مانند.

  • دندان عقل

در سنین نوجوانی و اوایل جوانی در حدود سن ۱۶ تا ۲۵ سالگی دندان عقل یا آسیاب سوم رویش پیدا می‌کنند. به دلیل آنکه در قسمت انتهایی دهان هستند معمولا در جویدن غذا نقش مهمی ندارند. دندان عقل در انسان‌های اولیه به دلیل نوع تغذیه ای که داشته اند کاربرد داشته اما امروزه با تغییر سبک زندگی و خورد و خوراک دیگر کارایی اصلی خود را ندارد. به همین دلیل فک‌ها کوچک تر شده و جای کافی برای رویش این دندان وجود ندارد. پس بود و نبود آن فرقی نمی کند. این دندان‌ها در زمان رویش می‌توانند به سایر دندان‌ها و فک آسیب وارد کنند و محل قرار گیری سایر دندان‌ها را به هم بریزند. اگر درد در انتهای دهان خود دارید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت آسیب به سایر دندان‌ها، دندان عقل را جراحی کرده و بیرون بیاورند. 

صفحه قبل 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 صفحه بعد