x تبلیغات
mikimouse

تغییرات شرکت سهامی خاص بعد از ثبت

 گاهی شرکت برای اینکه بتواند خود را با تحولات اقتصادی داخل و خارج آن تطبیق دهد، نیاز به تغییراتی دارد. اخذ کارت بازرگانی فوری تغییرات شرکت سهامی خاص نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. از سویی دیگر در مواردی شخص به صرف راه اندازی و ثبت شرکت خود چندان دقت یا وسواسی برای بعضی موارد مربوط به شرکتی که قصد تأسیس آن را دارد نداشته، اما پس از تأسیس، لزوم ایجاد تغییرات را درآن احساس می کند.

در هر صورت، برای هر تغییری در شرکت سهامی خاص، باید صورتجلسه ای بعد از تصویب اعضای هیأت مدیره تنظیم شده و آن را به همراه روزنامه ی تأسیس و روزنامه ی آخرین تغییرات شرکت، همراه با کپی کارت ملی اعضای شرکت به اداره ثبت شرکتها تحویل داد.

ایجاد تغییرات در شرکتهای سهامی خاص در صلاحیت این نهاد ها می باشد:

  • مجمع عمومی فوق العاده: تغییر در اسم، تغییر آدرس و مکان، تغییر مفاد اساسنامه، تغییر و الحاق موضوع، ورود و خروج اعضاء، ادغام و انحلال شرکت.
  • مجمع عمومی عادی: تنظیم صورتهای مالی و مالیاتی، انتخاب اعضای هیأت مدیره.
  • جلسه هیات مدیره: تغییر در هیأت مدیره، انتخاب و تغییر مدیر عامل، تعیین صاحبان امضا در شرکت.

انواع تغییراتی که با توجه به اساسنامه می توان در شرکت سهامی خاص ایجاد نمود:

  1. تغییر نام شرکت
  2. تغییر موضوع شرکت
  3. تغییر محل شرکت
  4. نقل و انتقال سهام
  5. تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه
  6. انتخابات داخلی هیأت مدیره شرکت سهامی خاص

چگونگی ایجاد تغییرات شرکت سهامی خاص:

تغییر نام شرکت سهامی خاص:
از مواردی که در طول زمان بعد از ثبت شرکت ممکن است با آن مواجه شوید تصمیم مبنی بر تغییر نام شرکت است. یعنی به هر دلیلی تصمیم به تغییر نامی گرفته باشید که در زمان ثبت نام برای شرکت خود با فعالیت مورد نظر انتخاب نموده بودید. تغییر نام شرکت متضمن طی مراحل ویژه ای است. نامی که قرار است انتخاب گردد، منوط به رعایت کلیه ی قوانین و دستورات مربوط به اسم شرکت ها و عندالاقتضاء اخد مجوزهای لازم خواهد بود. در ضمن، تصمیمات در خصوص تغییر اسم شرکت ها در مجمع عمومی فوق العاده اتخاذ می شوند.

مراحل لازم برای تغییر نام شرکت سهامی خاص به شرح ذیل می باشد:
_ رعایت تشریفات دعوت بر اساس قانون تجارت و اساسنامه شرکت.
_ تنظیم صورتجلسه با امضای هیأت رییسه.
_ تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده.
_تحویل اصل صورتجلسه و لیست سهامداران حاضر در جلسه با امضای آنها به اداره ثبت شرکتها.
_ تأییدیه مسؤل تعیین نام اداره ثبت شرکتها.
_ پرداخت حق الثبت.
_ تحویل فیش پرداخت حق الثبت جهت تغییر نام و اصل روزنامه آگهی دعوت به اداره ثبت شرکتها.

تغییر موضوع شرکت سهامی خاص:
موضوع شرکت متاثر از نوع فعالیتی است که شرکت برای آن منظور تشکیل گردیده و ناظر به امور انتفاعی اعم از امور تجاری و غیر تجاری است. موضوع یا هدف در صورتی که اعضای شرکت صلاح بدانند قابل تغییر، افزایش یا کاهش است. همه ی انواع شرکتها می توانند موضوع فعالیت خودشان را تغییر دهند. لذا چنانچه در اساسنامه ،موضوع شرکت به درستی شامل فعالیت آن نگردد شرکت ها می توانند موضوع خود را تغییر دهند و یا به موضوع قبلی شرکت موضوعاتی را الحاق کنند.

تغییر موضوع شرکت در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است که متعاقب تصویب و اعلام مراتب به اداره ثبت شرکت ها و آگهی جهت اطلاع عموم انجام می شود. برای تغییر موضوع شرکت 3 هفته زمان لازم است که آگهی تغییرات از اداره ثبت شرکتها اخذ گردد. مرجع صلاحیتدار در شرکت جهت تنظیم صورتجلسه تغییر موضوع، باید همانند سایر تغییرات شرکت مجمع عمومی عمل کند.
هنگام تغییر یا الحاق موضوع باید به امر مجوزی بودن موضوع جدید توجه داشت و در صورت مجوزی بودن موضوع جهت دریافت مجوز لازم از مراجع ذیصلاح اقدام نمود.

مراحل تغییر موضوع شرکت سهامی خاص:
_ تشکیل مجمع عمومی فوق العاده.
_ تنظیم صورتجلسه با امضای هیأت رییسه.
_ دریافت مجوز درصورت نیاز از طرف کارشناس.
_ تحویل اصل صورتجلسه،لیست سهامداران در جلسه، اصل روزنامه آگهی دعوت و مجوز دریافت شده به اداره ثبت شرکتها.

تغییر محل شرکت سهامی خاص:
آدرس شرکت مکانی است که هنگام ثبت شرکت مورد نظر در بند 3 اساسنامه ی آن قید می گردد. پس از ثبت شرکت می توان نسبت به تغییر آدرس اقدام نمود. برای تغییر آدرس شرکت، سهامداران و یا شرکا می توانند با تشکیل صورتجلسه ای با نام مجمع عمومی فوق العاده نسبت به تغییر محل شرکت اقدام نمایند. البته این نکته نیز قابل ذکر است که اختیار تغییر محل شرکت در تبصره ی  بند 3 اکثر اساسنامه ها ی شرکت های سهامی خاص به هیت مدیره نیز واگذار شده است. در این تبصره آمده است که هیئت مدیره می تواند به هر کجا که صلاح و مصلحت است آدرس شرکت را تغییر دهد و شعباتی برای شرکت تاسیس نماید. لذا تغییر آدرس شرکت توسط تصمیم هیئت مدیره (در صورتی که در اساسنامه چنین اختیاری به هیئت مدیره داده شده باشد) و یا مجمع عمومی فوق العاده قابل اجرا است.

چنانچه شرکت در طول حیات خود نیاز به تغییر محل پیدا نماید، مراحل لازم جهت تغییر شرکت سهامی خاص به شرح ذیل خواهد بود:
_ تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده.
_ تنظیم صورتجلسه با امضای هیأت رییسه.
_ رعایت تشریفات دعوت طبق قانون تجارت و اساسنامه شرکت.

مدارک  و مراحل مورد نیاز برای نقل و انتقال سهام:
_ تشکیل جلسه هیأت مدیره با رعایت حد نصاب اکثریت اعضاء در صورتیکه مطابق اساسنامه بر عهده هیأت مدیره باشد ( تشکیل جلسه مجمع عمومی فوفق العاده در صورتی که طبق اساسنامه  بر عهده مجمع عمومی باشد)
_ تنظیم صورتجلسه و امضای هیأت مدیره در صورتیکه طبق اساسنامه بر عهده هیأت مدیره باشد.( امضای هیأت رییسه چنانچه بر عهده مجمع عمومی باشد)
_ کپی مدرک شناسایی سهامداران جدید.
_ دریافت برگ مفاصا حساب نقل و انتقال سهام از سازمان امور مالیاتی.
_ فهرست سهامداران قبل و بعد از نقل و انتقال.
_تحویل اصل صورتجلسه و مدارک به اداره ثبت شرکتها.

چنانچه جلسه مجمع عمومی فوق العاده با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شود، ارائه روزنامه شرکت که آگهی دعوت در آن درج شده نیز باید همراه با مدارک تحویل داده شود.

تشکیل مجمع عمومی سالیانه:
جهت ثبت تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه مراحل ذیل باید طی گردد:
_ تشکیل مجمع عمومی و تنظیم صورتجلسه با امضای هیأت رئیسه.
_ تنظیم لیست صاحبان سهام در مجمع با امضای آنها.
_ کپی مدارک شناسایی بازرسین تازه انتخاب شده.
_ ارایه اصل روزنامه، دعوتنامه و دیگر تشریفات موجود در قانون تجارت و اساسنامه در صورت تشکیل مجمع عمومی عادی با اکثریت اعضا.
_ تحویل صورتجلسه و مدارک به اداره ثبت شرکتها و پرداخت هزینه های قانونی.
_ امضای دفاتر ثبت توسط نماینده شرکت.

انتخابات داخلی هیأت مدیره شرکتهای خاص:
جهت برگزاری انتخابات داخلی هیات مدیره شرکت سهامی خاص مراحل ذیل می بایست طی گردد.
_ تشکیل جلسه و تنظیم صورتجلسه با امضای اعضای هیأت مدیره.
_ دعوت وفق اساسنامه شرکت وقانون تجارت در صورت تشکیل جلسه بااکثریت اعضا.
_تحویل مدارک به اداره ثبت شرکتها توسط نماینده ی شرکت و امضای آن
_ چنانچه یک نفر مسؤلیت ریاست هیأت مدیره و مدیر عامل را با هم داشته باشد باید درمجمع عمومی  عادی به تصویب سه چهارم آراء اعضای حاضر درمجمع رسیده باشد.

ابطال ثبت علامت تجاری یا برند

 با عنایت به ماده ی 30 قانون ثبت اختراعات، پلمپ دفاتر طرح های صنعتی و علائم تجاری،علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:


الف-علامت یعنی هر نشان قابل روئتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
ب-علامت جمعی یعنی هر نشان قابل روئتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدا و یا هر گونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می کنند متمایز سازد.
ج-نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده ی شخص حقیقی یا حقوقی باشد.
قوانین ثبت علامت و اعتراض به ثبت علامت:
وفق ماده ی 31،حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد.اظهارنامه ثبت علامت به همراه نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدماتی که ثبت علامت برای آن ها درخواست شده و بر اساس طبقه بندی قابل اجراء یا طبقه بندی بین المللی باشد،به اداره مالکیت صنعتی تسلیم می شود.پرداخت هزینه های ثبت علامت بر عهده متقاضی است.(ماده ی 33)
متقاضی می تواند تا زمانی که اظهارنامه او هنوز ثبت نشده آن را مسترد کند.اداره مالکیت صنعتی،اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی و در صورتی که علامت را قابل ثبت بداند،اجازه انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می کند.پس از انتشار آگهی اظهارنامه و تا زمان ثبت علامت،متقاضی از امتیازات و حقوقی برخوردار است که در صورت ثبت برخوردار خواهد بود.با این حال هر گاه به وسیله متقاضی ثبت درباره عملی که پس از آگهی اظهارنامه انجام شده،دعوایی مطرح شود و خوانده ثابت کند که در زمان انجام عمل،علامت قانوناَ قابل تبت نبوده است،به دفاع خوانده رسیدگی و در مورد ثبت و یا عدم ثبت علامت تصمیم مقتضی اتخاذ می شود.
ابطال ثبت علامت:
به موجب ماده ی 41 آیین نامه ی اجرایی قانون ثبت اختراعات، هر ذی نفع می تواند از دادگاه ابطال ثبت علامت را درخواست نماید.ابطال ثبت علامت با تقدیم دادخواست،در دادگاه صالح به عمل می آید.
در این صورت مدعی باید ثابت کند که مفاد بند (الف) ماده (30) و ماده (32) به شرح ذیل رعایت نشده است:
بند الف ماده 30:علامت یعنی هر نشان قابل روئتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
ماده 32 :علامت در موارد ذیل قابل ثبت نیست:
الف-نتواند کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز سازد.
ب-خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
ج-مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آن ها گمراه کند.
د-عین یا تقلید نشان نظامی،پرچم یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور،سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شد اند،بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد،مگر آن که توسط مقام صلاحیتدار کشور مربوط یا سازمان ذی ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
ه-عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران معروف است.
و-عین یا شبیه آن قبلاَ برای خدمات غیرمشابه ثبت و معروف شده باشد مشروط بر آن که عرفاَ میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.
ز-عین علامتی باشد که قبلاَ به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.
ابطال ثبت یک علامت از تاریخ ثبت آن موثر است و آگهی مربوط به آن نیز در اولین فرصت ممکن منتشر می شود.هر ذی نفع که ثابت کند که مالک علامت ثبت شده شخصاَ یا به وسیله شخصی که از طرف او مجاز بوده است،آن علامت را حداقل به مدت سه سال کامل از تاریخ ثبت تا یک ماه قبل از تاریخ درخواست ذی نفع استفاده نکرده است،می تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا کند.در صورتی که ثابت شود قوه قهریه مانع استفاده از علامت شده است،ثبت علامت لغو نمی شود.
دادخواست ابطال باید دارای ضمائم ذیل باشد:
1-اصل یا رونوشت مصدق کلیه اسناد و مدارک مثبت ادعای ابطال
2-رسید مربوط به پرداخت ودیعه تسلیم دادخواست ابطال به دادگاه به شرح مذکور در جدول هزینه ها.
3-وکالت نامه،در صورتی که دادخواست توسط وکیل تسلیم شود.
هر گاه دادگاه در مورد ابطال علامت ثبت شده رای نهایی صادر نماید مراتب را به مرجع ثبت ابلاغ می کند و مرجع مذکور موظف است مطابق حکم دادگاه،بخشی از علامت یا ثبت علامت را به طور کامل یا فقط نسبت به بعضی از کالاها و یا خدمات مورد حکم در دفتر مربوط ابطال و مراتب را در روزنامه رسمی آگهی نماید.
وفق ماده ی 149،آگهی مربوط به ابطال بر اساس مفاد رای دادگاه با درج موارد ذیل منتشر خواهد شد:
1-ذکر علامت و شماره و تاریخ ثبت آن
2-اشاره به ابطال بخشی از علامت یا اینکه علامت به طور کامل یا در ارتباط با بعضی از کالاها و یا خدمات ابطال شده است.
3-اعلام عدم اعتبار گواهی نامه ای که به موجب رای نهایی دادگاه باطل شده است.
ضمناَ به موجب تبصره ی همین ماده،هزینه آگهی مزبور به عهده محکوم له می باشد.وی می تواند هزینه مذکور را جزء خسارت از محکوم علیه مطالبه نماید.

سرمایه گذاری و ثبت شرکت در برزیل

 

  • نحوه فعالیت تاجر خارجی در امور تجاری:

برای فعالیت در امور تجاری در برزیل،کسب اجازه از رییس جمهور الزامی است. ثبت شرکت برزیل کشوری است که قانون خاک را به جای قانون خون پذیرفته و به همین دلیل مانند ایالات متحده آمریکا کشور مهاجرپذیر می باشد.اقامتگاه در قانون اساسی مورد شناسایی قرار گرفته و رویه قضایی نیز آن را پذیرفته است.واژه اقامتگاه حایز اهمیت می باشد،زیرا برای شرکت هایی که در برزیل اقامت ندارند محدودیت هایی از نظر تعداد سهام قائل می شوند.در صورتی که در نظام های حقوقی دیگر معیار اصلی،تابعیت شرکاء می باشد.در مورد تابعیت شرکت ها،شرکت برزیلی شرکتی است که بر طبق قوانین آن کشور تاسیس شده و مرکز اداره آن نیز در برزیل باشد.البته اقامتگاه سهام داران اصلی هم مورد توجه می باشد و در بعضی موارد به موجب قانون خاص شرکت هایی مانند بهره برداری                                                                     از معادن و نفت و استفاده از ارتباطات جمعی باید برزیلی باشند.شرکت های خارجی معمولاَ از طریق شعبه های خود در برزیل فعالیت می نمایند و تحت نظام حقوقی برزیل قرار گرفته ولی به مجوز کسب پروانه از طرف ریاست جمهوری نیازمند می باشند که آن هم تشریفات اداری طولانی ندارد.به طور کلی در برزیل قانون واحدی برای فعالیت تجاری فرد خارجی وجود ندارد.در بعضی از حرف،تابعیت برزیلی یا اقامتگاه و در موارد دیگر اصل رفتار متقابل ضروری است و برای تاسیس بانک خارجی در برزیل پروانه مخصوص و کسب مجوز از ریاست جمهوری مورد نیاز می باشد.
در واقع در حقوق برزیل،ارزیابی اصل رفتار متقابل برای فعالیت فرد خارجی در امور تجاری بر اساس معاهدات بین المللی و قوانین بیگانه صورت می گیرد.در مورد حقوق کار و حقوق دریایی که از اهمیت ویژه ای برخوردارند دسترسی خارجی برای اشتغال به تجارت به شرط اقامت او در برزیل می باشد و این امر به علت سیاست خاص مهاجرپذیری و وصول مالیات پیش بینی شده است.شرکاء و مدیران در شرکت با مسئولیت محدود و شرکت های سهامی می بایست مقیم برزیل باشند.
در حقوق برزیل با اینکه اقامتگاه دو گانه مورد شناسایی قرار گرفته ولی برای فعالیت شعب شرکت های خارجی تسهیلات بیشتری قائل شده اند،به ویژه در هر موردی که قرارداد با دستگاه دولتی منعقد گردد این انتظار را دارند که شرکت خارجی شعبه ای در برزیل تاسیس بنماید.
به طور کلی امروزه روند مسائل در جهت آزادسازی مستمر می باشد.برای ثبت سرمایه های خارجی به منظور جلوگیری از فرار سرمایه ها و قاچاق مواد مخدر کنترل خاصی وجود دارد و صاحبان سرمایه های خارجی نمی توانند سهام بدون حق رای منتشر نمایند.از طرف دیگر نظام مالیاتی نسبتاَ ملایمی موجب گردیده که سرمایه گذاران خارجی در بازار بورس شرکت نمایند.به موجب قانون 14 ماه مه 1996 خارجیان می توانند از حقوق مالکیت فکری خود بهره مند شوند و در مراجع قضایی با سپردن وثیقه طرح دعوی نمایند،مگر اینکه قرارداد دو جانبه در این زمینه وجود داشته باشد.ضمناَ در قراردادها قانون محل تنظیم قابل اعمال می باشد ولی مواردی از قرارداد که باید در برزیل اجرا شود تابع قانون آن کشور می باشد.در مورد اموال غیر منقول قانون محل وقوع مال ملاک عمل می باشد.بالاخره قوانین،بین تبعه و بیگانه راجع به حمایت از مصرف کنندگان و حقوق بگیران تفاوتی قائل نشده است.از سال 1990 به این طرف حقوق برزیل به سوی بازکردن درهای خود به روی سرمایه گذاران گام برمی دارد و دیوارهای گذشته جایگزین پل های امروزی می شوند.

  • ثبت شرکت در برزیل:

متقاضیان جهت ثبت شرکت در برزیل لازم است که مبلغ 50000 الی 60000$ معادل 150000 رئال برزیل در حساب بانکی شخصی خود احراز کنند و حساب بانکی به نام شخص خود در کشور برزیل مفتوح نمایند.مبلغ فوق در حساب شخص سرمایه گذار باقی خواهد ماند.زمانی که سرمایه گذار شرکتی را ثبت می نماید،بدواَ اقامت موقت یک ساله کشور برزیل را اخذ می نماید.لازم به توضیح است که هر ساله اقامت موقت فوق برای سرمایه گذار و همراهانش تمدید خواهد شد و پس از طی 4 الی 5 سال،سرمایه گذار می تواند اقامت دائم را برای خود و خانواده اش بعنوان همراه تحصیل نماید.اگر سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت  بخواهد اقامت دائم این کشور را اخذ نماید باید پس از ثبت شرکت،شرکت خود را راه اندازی نموده و مالیات شرکت را که سالیانه در حدود 5000 تا 6000 $ است پرداخت نماید.

ثبت تغییرات شرکت در تهران

 گاهی شرکت برای اینکه بتواند خود را با تحولات اقتصادی داخل و خارج آن تطبیق دهد، ثبت شرکت نیاز به تغییراتی دارد. منظور از تغییرات و تصمیمات شرکت ها، تمامی تغییرات و تصمیمات شرکت است که طی مجمع عمومی عادی یا مجمع عمومی فوق العاده یا در جلسات هیأت مدیره بنا به ضرورت هایی صورت می گیرد.

  •  

به موجب ماده 200 قانون تجارت: "در هر موقع که تصمیماتی برای تغییر اساسنامه شرکت یا تمدید مدت شرکت زاید بر مدت مقرر یا انحلال شرکت (حتی در مواردی که انحلال بواسطه انقضاء مدت شرکت صورت می گیرد) و تعیین کیفیت تغییر حساب یا تبدیل شرکاء یا خروج بعضی از آن ها از شرکت یا تغییر اسم شرکت اتخاذ شود" باید تصمیمات مزبور طی صورتجلسه رسمی شرکت تنظیم و به امضاء تصمیم گیرندگان برسد و به همان طریقی که در ثبت بدوی شرکت عمل شده بود ثبت و اقدام به انتشار تصمیمات مزبور شود.

در ماده 9 نظامنامه اضافه شده است که: "در هر موقعی که مدیر یا مدیران شرکت تغییر می نماید" و همچنین در موقع رفع موجبات بطلان باید تصمیمات متخذه ثبت و انتشار یابد.

مرجع ثبت شرکت ها در تهران "اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی" و در خارج تهران اداره ثبت اسناد مرکز اصلی شرکت است که دفتر مخصوصی برای این کار دارد. لذا، اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران و یازده مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری زیرمجموعه آن وظیفه ثبت شرکت ها و تغییرات شرکت ها را در این استان به عهده دارد.

مراجع ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت دراستان تهران 

  • مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری قدس
  • مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری پیشوا
  • مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری پردیس
  • مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری دماوند
  • مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری رباط کریم
  • مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری رود هن
  • مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری پاکدشت
  • مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری قرچک
  • مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری شهریار
  • مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری فیروزکوه
  • مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ورامین

تبت کلیه تغییرات شرکت ها از طریق پایگاه اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir انجام می گیرد. لازم به توضیح است که شرکت هایی که با مجوز به ثبت رسیده اند برای تغییرات شرکت خود باید از نهادهای مختلف گروهی مجوز گرفته و صورتجلسه تغییرات شرکت را هم که به تایید مجوز درآمده همراه با اصل مدارک و مجوز به اداره ثبت شرکت ها تقدیم نمایند.اداره ی ثبت شرکتها در صورت صحت صورتجلسه و رعایت کلیه اصول و قواعد قانونی و مطابقت موارد آن با پرونده ی اصلی، آگهی تغییرات ثبتی را صادر می نماید که این آگهی در روزنامه رسمی و محلی اطلاع رسانی می شود.

ایجاد تغییرات در شرکت ها در صلاحیت این نهاد ها می باشد

مجمع عمومی فوق العاده

تغییر در اسم، تغییر آدرس و مکان، تغییر مفاد اساسنامه، تغییر و الحاق موضوع، ورود و خروج اعضاء، ادغام و انحلال شرکت، افزایش یا کاهش سرمایه، تغییر در عده مدیران و مدت خدمت آنها و تعیین بازرسان

مجمع عمومی عادی

تنظیم صورت های مالی و مالیاتی، انتخاب اعضای هیأت مدیره، انتخاب بازرس یا بازرسین شرکت

جلسه هیات مدیره

تغییر در هیأت مدیره، انتخاب و تغییر مدیر عامل، تعیین صاحبان امضا در شرکت

مدارک لازم جهت ثبت تغییرات  شرکت در تهران

1- کپی برابر اصل مدارک شناسایی تمام شرکا و اعضاء هیات مدیره
2- اصل مدارک شناسایی افرادی که خارج می شوند و حضور اشخاص خروجی در دفاتر اداره ثبت شرکت ها جهت امضاء
3- ارائه ی  لیست آخرین شرکا با میزان سهامشان
4- ارائه ی یک نسخه از کلیه اوراق ثبتی
5- کپی روزنامه آخرین تغییرات شرکت و هیأت مدیره

مراحل ثبت تغییرات شرکت در تهران

_ تصویب تغییرات به وسیله هیأت مدیره شرکت
_ تدوین و تنظیم صورتجلسه تغییرات
_ تشکل مجمع عمومی (عادی یا فوق العاده) متناسب با نوع تغییرات
_ امضای صورتجلسه به وسیله شرکا یا سهامداران
_ ارایه صورتجلسه به اداره کل ثبت شرکت ها
_ درج آگهی صورتجلسه توسط اداره ثبت شرکت ها
_  پرداخت هزینه های مربوط به اداره ثبت شرکت ها
_ پرداخت هزینه روزنامه رسمی کشور توسط متقاضی
_ دریافت آگهی قوه قضائیه
_ دریافت روزنامه رسمی

پر واضح است که عدم انعکاس تغییرات مربوطه و یا هر گونه اخفاء اطلاعات که موجب ضرر و زیان و اغفال دیگران شود موجبات پاسخگویی فرد را فراهم نموده و عدم ثبت مراتب،نافی مسئولیت و جبران خسارات وارده و قصور قانونی شخص خاطی نخواهد بود.

شرایط عضویت در اتاق بازرگانی

 وفق ماده 1 آیین نامه نحوه عضویت در اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران مصوب 1/7/1374 شورای عالی نظارت بر اتاق ایران ،  گرفتن کارت بازرگانی فوری اشخاص حقیقی یا حقوقی که در ایران به امور بازرگانی ، صنعتی و خدمات وابسته به این نوع فعالیت ها اشتغال دارند، می توانند با رعایت شرایط ذیل به عضویت اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن درآیند.

  • اشخاص حقیقی

1.داشتن حداقل 23 سال شمسی
2.داشتن برگ پایان خدمت نظام وظیفه یا برگ معافیت برای آقایان مشمول
3.ارائه مدارکی از قبیل مجوز تاسیس و بهره برداری، پروانه کسب ،سند مالکیت ، اجاره نامه محل کسب به عنوان دلیل اشتغال به امور بازرگانی ، صنعتی ، معدنی و خدمات وابسته ، یا ارائه مدرک تحصیلی دانشگاهی در زمینه های مزبور
4.تایید صلاحیت اخلاقی-تجربی-مالی متقاضی توسط دو تن از دارندگان کارت عضویت اتاق یا کارت بازرگانی با 3 سال سابقه یا تایید 2 نفر از اعضاء هیات نمایندگان اتاق ذیربط
5.امضاء تعهد نامه موضوع ماده 2 آیین نامه
6.گواهی نداشتن سوء پیشینه
7.گواهی ثبت در دفتر تجاری از حوزه مربوطه ( در ادامه راجع به این بند بیشتر توضیح خواهیم داد)
8.داشتن محل کار با ارائه مدارک مثبته و ارائه تغییرات بعدی به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن
9.دو قطعه عکس تمام رخ شش در چهار جدید
10.تصویر شناسنامه
11.پرداخت حق عضویت

  • اشخاص حقوقی

1.کارت عضویت اشخاص حقوقی که در زمینه موضوع فعالیت اتاق به امور اقتصادی اشتغال دارند،بنا به درخواست متقاضی به نام مدیر عامل یا رییس هیات مدیره صادر خواهد شد.
2.گیرنده کارت باید حائز شرایط مندرج در بندهای 1/1/1، 1/1/2 و 1/1/6 باشد و تعهد نامه موضوع ماده 2 آیین نامه را به نمایندگی از سوی شخص حقوقی امضاء نماید.
3.گواهی ثبت در دفتر تجاری از حوزه مربوط
4.تصویر شناسنامه گیرنده کارت
5.تصویر مدرک تاسیس و آخرین تغییرات به شرح اعلان مندرج در روزنامه رسمی
6.پرداخت حق عضویت
تبصره 1 - اشخاص حقوقی که در شهرستان ها دارای شعب هستند می توانند برای مدیر شعبه مربوط درخواست عضویت در اتاق شهرستان را بنماید.
تبصره 2 – اعم از حقیقی و حقوقی که مجوز قانونی برای فعالیت اقتصادی در ایران داشته و حائز شرایط عضویت در اتاق باشند ، به جای تصویر شناسنامه گیرنده کارت ، تصویر گذرنامه او را ضمیمه سایر مدارک خواهند نمود.

  • امضا ذیل تعهد نامه

به موجب ماده 2 آیین نامه ، کلیه متقاضیان عضویت یا تجدید عضویت در اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران موظفند تعهد نامه ذیل را امضاء نمایند.
بسمه تعالی
تعهد نامه عضویت در اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران
اینجانب ...................( شخص حقیقی یا حقوقی ) متقاضی عضویت در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن شهرستان ..........بدینوسیله اعلام تعهد می نمایم.
1.شایستگی اخلاقی و اجتماعی و مالی لازم برای استفاده سالم از کارت عضویت  و بهره گیری از خدمات اتاق و همکاری با آن را دارا هستم.
2.در اشتغال به فعالیت های بازرگانی ، تولیدی و خدماتی همواره خداوند متعال را ناظر بر اعمال خود دانسته و رعایت امانت و اخلاق حسنه و عرف و شئون تجاری را در عملیات و معاملات خود نموده و به پیمان ها و قراردادها و رعایت قوانین مقرر پایبند خواهم بود.
3.در جهت حل و فصل دوستانه و مسالمت آمیز کلیه اختلافاتی که در جریان یا بر اثر عملیات یا معاملات تجاری اینجانب به وجود آید ، نهایت کوشش را خواهم نمود.
4. از هر فعل یا ترک فعلی که به امنیت اقتصادی داخلی یا خارجی کشور لطمه بزند و اعتبار جمهوری اسلامی ایران را خدشه دار نماید پرهیز خواهم نمود.
5.مساعی خود را برای تقویت جایگاه اتاق و مشارکت در بهبود و پیشبرد امور ان بکار خواهم بست.
6.در صورت تخلف از مفاد این تعهد نامه ، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران حق تصمیم گیری در مورد تعلیق یا لغو عضویت یا محروم نمودن اینجانب از خدماتی را که توسط اتاق ارائه می شود خواهد داشت و پیامدهای آن را می پذیرم.
امضاء و مهر

  • عضویت اتاق بازرگانی موکول به ثبت نام تجار در دفتر ثبت تجاری

دفتر ثبت تجاری اصولاَ دفتری است به منظور درج اسامی تجار - اعم از اینکه شخص طبیعی یا حقوقی باشد- و اطلاعاتی از سازمان و وضع آن ها.
ثبت اطلاعات مربوطه در دفتر مزبور عمل اداری است و اداره ثبت هیچ گونه رسیدگی و تحقیقی راجع به صحت و سقم اظهاراتی که از طرف تاجر می شود به عمل نمی آورد.بنابراین طریقه ثبت " اعلامی " است و اداره ثبت به هیچ وجه نمی تواند اعتبار اطلاعات مزبور را تایید کند.
عضویت اتاق بازرگانی و تحصیل کارت بازرگانی موکول به ثبت نام تجار در دفتر ثبت بازرگانی است .طبق ماده 16 قانون تجارت:
" در نقاطی که وزارت عدلیه مقتضی دانسته و دفتر ثبت تجارتی تاسیس کند کلیه اشخاصی که در آن نقاط به شغل تجارت اشتغال دارند اعم از ایرانی و خارجی به استثناء کسبه ی جزء باید در مدت مقرر اسم خود را در دفتر ثبت تجاری به ثبت برسانند".
محل ثبت در تهران اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و در شهرستان ها ادارات ثبت می باشند.در اداره ثبت دفتری به عنوان ثبت تجارتی تهیه شده است که دادستان محل یا نماینده او آن را شماره گذاری کرده و به امضای خود و مهر دادسرا ممهور می کند.مجموع عده صفحات با تمام حروف در اول و آخر هر دفتر با ذکر تاریخ قید می گردد.
برای ثبت در دفتر تجاری باید اظهارنامه ای در 3 نسخه روی نمونه های چاپی مخصوصی که از طرف اداره ثبت شرکت ها تهیه شده است تنظیم و به دفتر ثبت تجارتی تسلیم شود.
طبق ماده 6 آیین نامه در اظهارنامه باید نکات زیر به ترتیبی که شماره گذاری شده نوشته شود:

  • نام شخصی و نام خانوادگی بازرگان و رئیس بنگاه و مدیران شرکت و اسم تجارتخانه یا بنگاه یا شرکت
  • تاریخ و محل تولد و شماره شناسنامه و محل صدور آن
  • تابعیت اصلی و تابعیت فعلی در صورتی که تابعیت دیگری را تحصیل نموده باشد.تاریخ و طرز تحصیل تابعیت قانونی باید قید شود.
  • تاریخ ورود به ایران و شماره و محل صدور پروانه اقامت ( اگر اظهارنامه تبعه خارجی باشد).
  • محل اقامت شخصی ، محل تجارتخانه یا بنگاه ( نشانی کامل ) ، محل مرکز اصلی شرکت و شعبات آن
  • میزان سرمایه در شرکت های تجاری
  • شماره ثبت منگنه و پلمپ دفاتر تجاری که به موجب مواد 6 و 12 قانون تجارت
  • شماره تلفن ، عنوان تلگرافی ، کتاب رمز تجارتی ( اگر داشته باشند )
  • رشته تجارت ( تجارت داخلی یا تجارت خارجی یا هر دو )
  • قید شماره ثبت علائم تجاری ( چنانچه داشته باشند).

تبصره 1- در اظهارنامه شرکت یا تجارتخانه یا بنگاهی که به تجارت خارجی اشتغال دارد باید تعیین شود که وارد کننده است یا صادر کننده یا حق العمل کار یا هر سه و حتی الامکان ارقام کالای عمده ای که اختصاصاَ صادر یا وارد می نماید باید معین گردد.
تبصره 2- در اظهارنامه شرکت یا تجارتخانه یا بنگاهی که منحصراَ به معاملات داخلی اشتغال دارد باید نوع معاملات و ارقام کالاهایی که معمولاَ مورد معامله می باشد تعیین شود.
طبق ماده 7 آیین نامه ، متصدی دفتر ثبت تجارتی مکلف است مفاد اظهارنامه را در ظرف ده روز خود ثبت و ذیل هر سه نسخه شماره ثبت و تاریخ و اسم دفتر ثبت تجارتی محل را قید و یک نسخه را با تصدیق به اینکه اظهارنامه مزبور ثبت شده است امضاء و مهر نموده و به اظهارکننده تسلیم نماید و نسخه دیگر را به وزارت اقتصادی ارسال دارد.اظهارنامه ای که به این طریق ثبت آن در دفتر ثبت تجارتی تصدیق شده است به منزله تصدیق ثبت نام تاجر در دفتر ثبت تجارتی است.

  • تعداد و مدت اعتبار کارت عضویت

وفق ماده 3 آیین نامه ، هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی تواند بیش از یک کارت عضویت داشته باشد ، مگر در مواردی که شخص حقیقی علاوه بر دریافت کارت عضویت برای خود به عنوان نماینده یک شخصیت حقوقی نیز به عضویت اتاق درآید.
مدت اعتبار کارت عضویت 1 سال است که با تقاضای عضو و بقای شرایط عضویت ، قابل تمدید خواهد بود.

راهنمای جامع تحصیل پروانه کسب

 برای راه اندازی یک واحد تجاری و یا به اصطلاح شغل آزاد ، ثبت شرکتها قبل از هر چیز می بایست نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کرد. پروانه کسب مجوزی است که به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه به صورت دائم ( برای مدت 5 سال ) و یا موقت ( به مدت یک سال ) به فرد یا افراد صنفی برای محل مشخص یا وسیله کسب معین صادر می گردد.
هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از فعالیت های صنفی سرمایه گذاری کند فرد صنفی شناخته می شود .زمینه های این مشاغل عبارت است از تولید، تبدیل ، خرید ، فروش، توزیع ، خدمات

  • شرایط و مدارک لازم جهت تحصیل پروانه کسب ( جواز کسب ) :

وفق ماده 5 آیین نامه اجرایی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب ، شرایط و مدارک مورد نیاز جهت تحصیل پروانه کسب به قرار ذیل است:
الف- شرایط عمومی:
1.ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا عادی ( دارای اعتبار زمانی ) یا دیگر عقود نافله ( سرقفلی، هبه ، وصیت تکمیلی ، صلح در مقابل با اجاره ) یا ارائه قرارداد های منعقده فی ما بین متقاضی و اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی محل کسب یا احراز مالکیت طبق عرف محل در روستاها
تبصره 1- اخذ تعهد نامه محصری از دارندگان اسناد عادی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن الزامی است.
تبصره 2- صدور پروانه کسب برای اماکن تجاری، اداری یا کارگاهی بلامانع می باشد.
2.گواهی اداره امور مالیاتی ذی ربط مبنی بر تشکل پرونده یا پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده.
3.گواهی گذراندن دوره های آموزشی مرتبط از مرکز آموزش اصناف یا مرکز مورد تایید کمیسیون نظارت
تبصره – متقاضیان پروانه کسب موقت از گذراندن دوره های آموزشی معاف می باشند.
4.تصویر کامل شناسنامه و کارت ملی برای اتباع ایرانی و گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر برای اتباع خارجی
5.تصویر کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن
تبصره – دفتر چه آماده خدمت بدون مهر غیبت یا گواهی اشتغال به تحصیل برای متقاضیان پروانه کسب موقت بلامانع می باشد.
ب- شرایط اختصاصی:
1.کارت معاینه پزشکی و گواهی صلاحیت بهداشتی از مراکز بهداشتی، درمانی.
( برای صنوف مشمول قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی )
تبصره 1- ضوابط و مقررات مربوط به صلاحیت فردی، انتظامی و ترافیکی ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ این آیین آنامه با پیشنهاد نیروی انتظامی و با همکاری اتاق اصناف ایران توسط دبیرخانه هیات عالی نظارت تهیه و پس از تایید هیات عالی نظارت به تصویب وزیر صنعت معدن و تجارت خواهد رسید.
تبصره 2- گواهی صلاحیت انتظامی و ترافیکی برای متقاضیان پروانه کسب موقت بلامانع می باشد.
2- پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی بالاتر مرتبط، با حضور یک نفر واجد شروط فوق شاغل در واحد صنفی ( برای صنوف مشمول تبصره ماده 13 قانون نظام صنفی)
3- معرفی نماینده هیات مدیره ( مدیر عامل ) برای صدور پروانه کسب به نام وی به همراه تصویر اساسنامه و آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت ( برای اشخاص حقوقی )
4- رضایت نامه محضری سایر شرکا برای صدور پروانه کسب به نام یکی از شرکا ( برای مشارکت های مدنی )

  • مراحل  صدور پروانه کسب

امروزه ،نحوه ی درخواست صدور جواز کسب از حالت سنتی خارج شده است.یعنی قبلاَ ارباب رجوع مراجعه مستقیم به اداره داشت و از طریق فرم مربوطه ،درخواست مورد نظر را پیشنهاد می داد. ولی در حالت فعلی با اجرایی شدن سامانه ی صدور پروانه کسب ( پنجره واحد اصناف و بازرگان ) ، نحوه درخواست صدور جواز کسب از طریق سامانه ی اینترنتی انجام می گیرد. در این شیوه پس از ورود به سامانه ثبت نام پروانه کسب، فرمی پیش روی شما ظاهر می شود که باید مرحله به مرحله آن را تکمیل کنید.
انتخاب نوع شخص، انتخاب نوع کسب ، انتخاب محل تقاضا ، انواع مرجع صدور ، تکمیل اطلاعات اولیه یعنی کد ملی، شماره تلفن همراه و کد پستی و شماره موبایل ، انتخاب رسته مورد تقاضا ، تکمیل اطلاعات فردی و صنفی از جمله اطلاعاتی است که می بایست در فرم مربوطه تکمیل کنید.
پس از طی نمودن مراحل اینترنتی ، مراجع صدور حداکثر ظرف 15 روز پس از دریافت تقاضا، پاسخ متقاضی را مبنی بر رد یا قبولی تقاضا به صورت الکترونیکی یا کتبی به وی اعلام می نمایند.عدم اعلام نظر در مدت یاد شده به منزله پذیرش محسوب می گردد.
متقاضی پس از قبول تقاضا، موظف است حداکثر ظرف مدت 3 ماه مدارک مورد نیاز را از طریق سامانه ارسال و تصویر آن را به مراجع صدور پروانه کسب تسلیم نماید.
وفق ماده 2 آیین نامه نحوه صدور و تمدید پروانه کسب ، مراجع صدور پروانه کسب مکلفند بطور همزمان ، نسبت به استعلام های مورد نیاز اقدام و کلیه دستگاه های استعلام شونده نیز موظفند حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاریخ دریافت استعلام،نظر قطعی و نهایی خود را به صورت الکترونیکی یا کتبی اعلام دارند.اعلام نظر موافق باید بدون ابهام و هر گونه قید و شرط و نظر مخالف نیز با ذکر علت و مستند به دلایلی قانونی باشد.در غیر این صورت و یا در صورت عدم اعلام نظر در مهلت مقرر، به منزله نظر مثبت تلقی می گردد و پاسخ منفی دستگاه های استعلام شونده خارج از موعد مقرر مانع از صدور پروانه کسب نخواهد شد.
پس از تایید مراجع صدور، جواز کسب صادر خواهد شد.
تمدید اعتبار پروانه کسب هر ده سال یک بار الزامی است.

مراحل ثبت طرح صنعتی چیست ؟ چگونه طرح صنعتی ثبت کنیم ؟

 

  • طرح صنعتی چیست ؟

وفق ماده 20 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری ، هزینه پلمپ دفاتر هر گونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط ، رنگ ها و یا بدون آن ، به گونه ای که ترکیب یا شکل یک فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی است .
طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که جدید و یا اصیل باشد.بطور قطع چنین اشکالی نباید شبیه اشکال موجود در طبیعت باشد، چه در این صورت ابتکاری نخواهد بود .همچنین ممکن است این اشکال جنبه اختراعی نیز پیدا کنند.چنانچه طرح های مختلف لاستیک های اتومبیل برای جلوگیری از لغزش ماشین ها بهتر از سابق باشد ممکن است بصورت اختراعی به ثبت برسد و بعلاوه ممکن است آن را به صورت علامت تجاری به ثبت رساند.

  • مدارک لازم برای ثبت طرح صنعتی

1- تکمیل دو نسخه اظهارنامه طرح صنعتی
اظهارنامه باید در فرم مخصوص و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ،توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود.(ماده ی 68)
در صورتی که اسناد ضمیمه اظهارنامه و سایر اسناد مربوط،به زبان دیگری غیر از فارسی باشد،ارائه اصل مدارک مورد نیاز همراه با ترجمه عادی کامل آن ها الزامی است،مع ذلک اگر ترجمه کامل این مدارک برای متقاضی میسر نباشد می توان خلاصه آن ها را به فارسی ضمیمه نماید،مرجع ثبت در صورت لزوم می تواند در جریان بررسی اظهارنامه،ترجمه رسمی مدارک مذکور را مطالبه کند.چنانچه اصطلاحات فناوری و اطلاعات به کار رفته در اسناد مذکور،معادل فارسی نداشته باشند ذکر همان اصطلاحات کفایت می کند.
اظهارنامه طرح صنعتی وفق ماده ی 70،باید حاوی نکات زیر باشد:
* اسم،نشانی،کدپستی،شماره ملی،تابعیت و سمت متقاضی یا نماینده قانونی وی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است،ذکر نام،نوع فعالیت،اقامتگاه،محل و شماره ثبت،تابعیت،مرکز اصلی و عنداللزوم هر شناسه دیگر الزامی است.
* اسم،اقامتگاه و کدپستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ ها در ایران را دارند،در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد.
* اسم و اقامتگاه طراح در صورتی که متقاضی همان طراح نباشد،
* ذکر کالا و طبقه ای که متقاضی درخواست ثبت طرح برای آن را دارد.
* تاریخ،محل و شماره اظهارنامه یا گواهی نامه طرح صنعتی در خارج،در صورت درخواست حق تقدم.
* تعیین ضمائم
تبصره 1-در صورت تسلیم اظهارنامه و سایر اسناد مربوط توسط اشخاص حقوقی،امضاء آن ها از طرف اشخاص مجاز ضروری است.
تبصره 2-اسم و نشانی متقاضی مقیم خارج از کشور علاوه بر فارسی باید به حروف لاتین باشد و با همان حروف نیز ثبت و آگهی شود.
2- مدارک مثبت هویت متقاضی و طراح؛(شامل کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده برای اشخاص حقیقی و آگهی تاسیس و آخرین تغییرات جهت اشخاص حقوقی به صورت خوانا)
3- چنانچه طرح صنعتی دو بعدی باشد،5 نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه
4- چنانچه طرح صنعتی سه بعدی باشد،5 نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه
5- در طرح صنعتی سه بعدی،مرجع ثبت می تواند ماکتی از آن را به همراه اظهارنامه درخواست نماید.اندازه ماکتی که متقاضی از مدل طرح خود ارائه می دهد،باید حداکثر بیست در بیست در بیست سانتی متر و وزن آن حداکثر 2 کیلوگرم و از ماده ی بادوام و غیر فاسد شدنی باشد.
6- درخواست کتبی مبنی بر عدم ذکر اسم طراح به صورت اسکن شده و الصاق آن در پرونده الکترونیکی (چنانچه طراح نخواهد اسم وی ذکر شود).
7- رسید مربوط به پرداخت هزینه اظهارنامه و در صورتی که اظهارنامه شامل دو یا چند طرح صنعتی است رسید مربوط به پرداخت هزینه های اضافی
8- مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود.
در صورتی که متقاضی طبق ماده 9 قانون،درخواست حق تقدم کرده باشد،هنگام تقاضای ثبت طرح صنعتی باید درخواست خود را که حاکی از این حق باشد،به مرجع ثبت تسلیم نماید.این درخواست باید مشتمل بر نکات ذیل باشد:
1-تاریخ و شماره اظهارنامه اصلی
2-طبقه بندی بین المللی مرتبط با اظهارنامه اصلی
3-کشور یا کشورهایی که اظهارنامه اصلی در آن جا تسلیم شده است و چنانچه اظهارنامه منطقه ای یا بین المللی مبنای حق تقدم باشد؛ذکر ماخذ آن.
تاریخ اظهارنامه همان تاریخ تسلیم آن به اداره مالکیت صنعتی است،مشروط بر این که در زمان تسلیم،اظهارنامه حاوی کلیه اطلاعاتی باشد که شناسایی متقاضی و همچنین نمایش گرافیکی کالای متضمن طرح صنعتی را میسر سازد.
در صورتی که متقاضی مدعی دو یا چند اظهارنامه پیشین باشد،مدت حق تقدم از زمان مقدم ترین آن ها محاسبه می شود.
9- مدارک نمایندگی،در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید

  • شرایط و مشخصات فنی تصاویر ارسالی

1- سایر تصاویر حداکثر A4 باشد وحتماَ بصورت عمودی اسکن شود.
2- در تصویر ارسالی طرح باید در یک زمینه ساده،به نحوی که قابل رویت باشد قرار گیرد.
3- تصویر کالا بصورت رنگی باشد و حداکثر حجم آن  KB500 باشد.

  • مراحل ثبت طرح صنعتی

1-  ورود به سامانه اینترنتی اداره ثبت طرح های صنعتی.
2- تکمیل  اظهارنامه اینترنتی ( در ادامه به طور کامل، به نحوه ی تکمیل اظهارنامه اینترنتی خواهیم پرداخت )
3-  بررسی و کارشناسی جهت تأیید طرح و نبود ایرادات.
4- صدور ابلاغیه پذیرش.
5- اقدام متقاضی جهت تشکیل پرونده فیزیکی در اداره ثبت طرح های صنعتی.
6- پرداخت هزینه های ثبتی قانونی.
7-  دریافت شماره ثبت طرح صنعتی.
8- ارسال جهت چاپ در روزنامه رسمی.
9- صدور آگهی.
10- دریافت سند تصدیق از طریق اداره ثبت طرح صنعتی.

  • مراحل ثبت الکترونیکی اظهارنامه طرح صنعتی

1) ورود به پورتال اداره کل مالکیت صنعتی به نشانی http://iripo.ssaa.ir
2) ورود به صفحه ی خدمات الکترونیکی:
_ ورود به  قسمت اداره ثبت طرح های صنعتی.
_ انتخاب گزینه ی ثبت اظهارنامه صنعتی.
_تأیید وقبول تعهد بندی از قانون که متقاضی از طریق سیستم پی گیر پرونده خواهد بود و از روز ابلاغ، مهلت قانونی پاسخگویی به اخطار برای متقاضی شروع خواهد شد.
_ورود به مراحل چهارگانه ثبت اظهارنامه
_ ورود به قسمت اطلاعات اظهار نامه
_ پر کردن اطلاعات مربوط به مالک اظهارنامه ( مشخص نمودن حقیقی یا حقوقی بودن و ایرانی یا غیر ایرانی بودن مالک ) و سپس ثبت موقت و دریافت کد رهگیری جهت ذخیره ی اطلاعات وارد شده.
_ انتخاب گزینه  وکیل رسمی دادگستری در صورت داشتن وکیل برای افراد حقیقی.
_ انتخاب دفتر حقوقی به عنوان نماینده برای دفاتر حقوقی.
_ انتخاب گزینه ی نماینده قانونی در صورتی که شخص حقوقی دارای وکیل دادگستری باشد و آن شخص دریافت کننده ابلاغ ها باشد. و اگر وکیل نداشته باشد انتخاب گزینه صاحب امضاء یا مؤسسه.
_ پر کردن مشخصات اطلاعات و درج آدرس الکترونیکی و تلفن همراه شخص معرفی شده.
_ انتخاب فقط یک شخص حقیقی به عنوان دریافت کننده.
_ ورود به مرحله ی ثبت مشخصات طرح و توضیح و توصیف آن.
_ بارگذاری ضمایم
_ پیوست کردن ضمایم مورد نیاز. جهت پیوست ابتدا گزینه بارگذاری پیوست را با توجه به متن خواسته شده مقابل گزینه راهنمای پیوست کلیک کنید. سپس گزینه ی Browse را انتخاب کرده و تصویر موردنظر را انتخاب نمایید و پیوست را ارسال کنید.
_ ضمایم اظهارنامه :
مدارک مثبت هویت مالک، نماینده قانونی و طراح.
نحوه و نمونه ارسال تصاویر. یعنی یک نمونه از تصویر گرافیکی یا یک نمونه از طرح ترسیم شده در صورت دو بعدی بودن یا یک نمونه از تصویر گرافیکی یا یک نمونه از طرح ترسیم شده از تمامی جوانب طرح در صورت سه بعدی بودن طرح.
4-4مشخصات فن تصاویر.
_ در سایز A4.
_ اسکن به صورت عمودی
_ ساده بودن زمینه طرح
_ رنگی بودن کالا با حجم 500KB
_ سیاه و سفید بودن تصویر مدارک با حجم 250KB
_ پسوند فال های ارسالی JPG باشد.
3 ) تأیید اطلاعات مرحله اول و دوم و بازبینی اطلاعات و ضمایم.
4) پرداخت هزینه بصورت الکترونیکی و دریافت شماره اظهارنامه. (پرداخت هزینه به منزله ی تایید و ثبت نهایی اظهارنامه تلقی شده و استرداد هزینه و تغییر اطلاعات و ضمائم امکان پذیر نمی باشد).
شایان ذکر است ،متقاضیان محترم علاوه بر ثبت اظهارنامه ی طرح صنعتی،می توانند سایر درخواست های خود را نظیر ویرایش اظهارنامه طرح صنعتی و چاپ و پیگیری اظهارنامه  از طریق همین  سامانه اعلام نمایند و از تصمیم اداره مطلع شوند.
مرجع ثبت از تاریخ وصول ، اظهارنامه و ضمائم آن را از لحاظ رعایت جنبه های شکلی و سایر شرایط مقرر در قانون و همچنین تطبیق طبقه یا طبقات اعلامی با طبقه بندی بین المللی، مورد بررسی قرار می دهد.

  • ثبت طرح صنعتی با قید مراتب ذیل در دفتر ثبت طرح صنعتی انجام می پذیرد:

1-تاریخ کامل(ساعت،روز،ماه و سال) و شماره ثبت اظهارنامه
2-تاریخ و شماره ثبت طرح صنعتی
3-اسامی کالاها و طبقاتی که طرح صنعتی برای آن ها اختیار شده است.
4-ذکر مشخصات طرح یا طرح های صنعتی به طور اجمال با تعیین اجزایی که متقاضی می خواهد حق استعمال انحصاری آن را به خود اختصاص دهد.
5-در صورت ادعای حق تقدم و پذیرش آن،تاریخ،شماره و محل تسلیم اظهارنامه مقدم.
6-اسم،محل اقامت و تابعیت مالک طرح و نماینده او در صورتی که اظهارنامه توسط نماینده قانونی تسلیم شده باشد.
7-اسم و نشانی و تابعیت طراح،در صورتی که متقاضی شخص طراح نیست،مگر اینکه طراح کتباَ تقاضا نموده باشد که اسمش در گواهی نامه طرح صنعتی ذکر نشود.
8-مدت اعتبار ثبت طرح صنعتی
درج مراتب فوق پس از تکمیل باید به امضاء مالک طرح صنعتی یا نماینده قانونی وی و همچنین رئیس اداره ثبت طرح صنعتی برسد.

  • انتشار آگهی ثبت طرح صنعتی

همان طور که گفته شد، به موجب ماده 58 ، هر گاه تقاضای ثبت طرح صنعتی مورد پذیرش مرجع ثبت قرار گیرد ، مراتب به متقاضی اعلام و وی باید جهت پرداخت هزینه های مربوط به ثبت طرح صنعتی و انتشار آگهی اقدام نماید.آگهی مزبور شامل موارد ذیل است:
1-شماره و تاریخ اظهارنامه
2-شماره و تاریخ ثبت طرح صنعتی
3-اسم و نشانی طراح مگر آن که طراح کتباَ درخواست کند که نامش ذکر نشود.
4-اسم و اقامتگاه متقاضی یا نماینده وی
5-ذکر کالا و طبقه ای که طرح مورد تقاضا مربوط به آن می باشد.
6-تعیین تاریخ،محل و شماره حق تقدم،در صورت وجود.
7-تصویر یا تصاویری که طرح را معرفی کند و تصریح به رنگی یا غیر رنگی بودن تصویر.
8-اشاره به ماکت طرح،در صورت ارائه
9-مدت اعتبار ثبت
مدت اعتبار طرح صنعتی پنج سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن خواهند بود. این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه مربوط تمدید نمود.پس از انقضاء هر دوره که از پایان دوره شروع می شود ، یک مهلت شش ماهه برای پرداخت هزینه تمدید گردیده و همچنین جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهد شد.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه

 

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه

آنتی بیوتیک‌های زیادی برای درمان عفونت لثه وجود دارند.ایمپلنت اقساطی در رشت  در ادامه برخی از بهترین‌های آنها را با هم بررسی می‌کنیم. 

تتراسایکلین

داروی اصلی که برای مبارزه با باکتری‌ها استفاده می‌شود تتراسایکلین نام دارد. این آنتی بیوتیک بهترین دارو برای عفونت لثه است. تتراسایکلین باکتری‌ها را می‌کشد و جلوی کلاژناز، پروتئینی که عامل تجزیه استخوان و بافت همبند است را می‌گیرد. تتراسایکلین یکی از مهم ترین داروهایی است که برای مبارزه با باکتری‌ها استفاده می‌شود.

آزیترومایسین

آزیترومایسین آنتی بیوتیکی است که در جلوگیری از رشد باکتری‌های عامل پریودنتیت شناخته شده است. در درمان بیماران سیگاری که التهاب لثه دارند موثر است. 

سیپروفلوکساسین

سیپروفلوکساسین، یک باکتری کند رشد اما خطرناک به نام A. actinomycetemcomitans  را که باعث بیماری لثه می‌شود، از بین می‌برد. به همین دلیل جزو بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه به حساب می‌آید.

آموکسی سیلین

آموکسی سیلین دارویی است که برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری استفاده می‌شود. به خودی خود باکتری‌ها را از بین نمی‌برد. در عوض، میکروارگانیسم‌ها را از ساختن دیواره‌ها در اطراف خود باز می‌دارد. به این ترتیب باکتری‌ها تکثیر نمی‌شوند و می‌میرند.

کلیندامایسین

کلیندامایسین آنتی بیوتیکی است که از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. برای درمان بسیاری از عفونت‌های باکتریایی خطرناک استفاده می‌شود. این آنتی بیوتیک رشد باکتری را سخت می‌کند و باعث نابودی آن می‌شود. 

آنتی بیوتیک موضعی

بزرگترین مزیت استفاده از آنتی بیوتیک‌های موضعی برای کمک به درمان عفونت این است که آنها روی نواحی هدف خاص خود تمرکز می‌کنند و بقیه بدن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. آنتی بیوتیک‌های موضعی، با کاهش تعداد قرص‌هایی که باید مصرف کنید و کاهش شدت عوارض جانبی، در زمان و هزینه شما صرفه جویی می‌کنند. این دارو تحت تشخیص دندانپزشک تجویز می‌شود. 

علائم عفونت لثه چیست؟

عفونت دندان می‌تواند با علائم مختلفی همراه باشد، که ممکن است از یک فرد به دیگری متفاوت باشد. در ادامه، تعدادی از علائم رایج عفونت دندان آورده شده است:

  1. درد: درد شدید و ناگهانی در دندان یا لثه یکی از نشانه‌های عفونت است. این درد ممکن است مداوم و شدید باشد و حتی به سایر مناطق مانند گوش و فک‌ها انتشار یابد.
  2. تورم: تورم لثه اطراف دندان ممکن است یک نشانه از وجود التهاب و عفونت باشد. این تورم ممکن است دردناک باشد.
  3. قرمزی و التهاب: اگر دندان یا لثه اطراف آن قرمز و ملتهب باشد، این نشانه‌ای از وجود عفونت است.
  4. خونریزی: خونریزی لثه به صورت ناگهانی یا در هنگام مسواک‌زدن و خوردن ممکن است به علت التهاب و عفونت باشد.
  5. بوی بد دهان: عفونت‌های دندان می‌توانند منجر به تولید بوی بد دهان شوند که معمولاً به دلیل تجمع باکتری‌ها و آلودگی‌های درون دهان است.
  6. تغییر در طعم: عفونت‌های لثه ممکن است باعث تغییر در طعم دهان شود.
  7. حساسیت به گرما و سرما: دندان‌های آلوده ممکن است به گرما و سرما حساس شوند و در برخورد با مواد گرم یا سرد دچار درد شوند.
  8. خشکی دهان و لثه: عفونت‌ها می‌توانند باعث کاهش تولید ترشحات دهانی و خشکی دهان و لثه شوند.
  9. تغییر در شکل و رنگ دندان: در برخی موارد، دندان‌های آلوده ممکن است تغییرات در شکل و رنگ داشته باشند.

اگر به وجود این علائم در دهان خود پی بردید، بهتر است به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. او می‌تواند تشخیص دقیقی درباره وضعیت دندان‌ها و لثه‌های شما بدهد و در صورت لزوم کار‌های لازم را برای درمان و تسکین علائم عفونت دندان انجام دهد.

بررسی دلایل عفونت لثه و دندان 

عفونت ممکن است از عوامل مختلفی ناشی شود، از جمله:

  • تجمع باکتری‌ها: یکی از دلایل اصلی عفونت لثه و دندان، تجمع باکتری‌ها در دندان (تخمیر خوراک‌های باقی‌مانده در دهان) است. باکتری‌هایی در دهان وجود دارند و با تجمع در نقاطی که دسترسی مسواک به آنها محدود است، می‌توانند عفونت را ایجاد کنند.
  • ترمیم‌های دندانی ناموفق: اگر ترمیم‌های دندانی ناقص یا ناموفق انجام شوند، باعث نفوذ باکتری‌ها به داخل دندان و ایجاد عفونت می‌شوند.
  • ترک دندان: ترک داشتن روی دندان منجر به وارد شدن باکتری‌ها و ایجاد عفونت در دندان می‌شود. اگر جلوی آن گرفته نشود به ریشه دندان و لثه سرایت می‌کند.
  • تروما یا ضربه: ضربه‌ها یا تروماهایی که به دندان وارد می‌شوند، ممکن است منجر به شکستن دندان، تخریب دندان یا شکستگی آنها شده و ایجاد عفونت کنند.
  • عدم مراقبت کامل از دندان: عدم بهداشت دهان و مراقبت ناصحیح از دندان‌ها، منجر به ایجاد پلاک و جرم‌های دندانی می‌شود که باعث تجمع باکتری‌ها و عفونت می‌شود. این باکتری‌ها ممکن است به زیر لثه وارد شود و ایجاد درد و التهاب کنند.
  • جرم دندان: جرم دندان می‌تواند باعث ایجاد فضاهای کوچکی شود که باکتری‌ها در آنجا تجمع می‌یابند.
  • سیستم ایمنی ضعیف: افراد با سیستم ایمنی ضعیف به دلیل بیماری‌هایی مانند دیابت، HIV، سرطان یا دیگر بیماری‌های ایمنی‌، ممکن است به ریسک بالایی از عفونت‌های دندان و لثه دچار شوند.
  • عفونت سابق لثه: افرادی که قبلاً به عفونت دندانی دچار شده‌اند، ممکن است دچار عفونت‌های مجدد شوند.
  • تغذیه نادرست: در افرادی که تغذیه نادرست دارند و غذاهای شیرین، نوشیدنی‌های قندی و مواد غذایی با قند بالا مصرف می‌کنند احتمال عفونت دندان زیاد است. 
  • تغییرات هورمونی: در دوره‌هایی مانند بارداری، دوران قاعدگی یا بلوغ می‌توانند به افزایش احتمال عفونت دندانی منجر شوند.
  • ژنتیک: عوامل ژنتیکی نیز ممکن است تأثیری در افزایش یا کاهش احتمال عفونت‌های دندانی داشته باشند.

تشخیص عفونت دندان و لثه چگونه است؟

تشخیص عفونت دندان توسط دندان‌پزشک یا متخصص درمان ریشه صورت می‌گیرد. برای تشخیص عفونت دندان، دندان‌پزشک از مجموعه‌ای از ابزارها و تست‌ها استفاده می‌کند. در ادامه روش‌های تشخیص عفونت دندان و لثه را بررسی می‌کنیم.

معاینه: دندان‌پزشک ابتدا با معاینه دهان و بررسی دندان‌ها و لثه‌ها، علائم عفونت دندان را بررسی می‌کند. او به دنبال تورم، التهاب، قرمزی، خونریزی و دیگر علائم احتمالی می‌گردد.

عکس‌برداری از دندانی: دندان‌پزشک از انواع عکس‌برداری دندانی مانند رادیوگرافی دیجیتال (X-ray) یا پانورامیک (panoramic) استفاده می‌کند تا تصاویر دقیق‌تری از دندان‌ها و ریشه‌های آنها دریافت کند.

تست‌های تشخیصی: دندان‌پزشک می‌تواند از تست‌های مختلفی برای تشخیص عفونت دندان استفاده کند. برای مثال، ممکن است از تست ضربه (percussion test) کمک بگیرد تا واکنش دندان به لمس و ضربه را بررسی کند.

آزمایش بیوپسی: دندان‌پزشک ممکن است نمونه‌ای از بافت دندان یا لثه را به آزمایشگاه ارسال کند تا نوع عفونت، باکتری‌ها و دیگر جزئیات را تشخیص دهد.

با ترکیب این ابزارها و روش‌ها، دندان‌پزشک می‌تواند تشخیص دقیقی درباره وجود یا عدم وجود عفونت لثه و دندان در شما بدهد. 

روش‌های درمان عفونت لثه و دندان

درمان عفونت لثه و دندان بستگی به شدت و نوع عفونت، محل و وضعیت دندان‌ها، وضعیت عمومی‌بیمار و عوامل دیگر دارد. پس از تشخیص علت عفونت، یک یا چند روش از درمان‌های زیر را برای بهبودی در نظر می‌گیرند. 

مصرف داروی ضد التهاب

در برخی موارد، داروهای ضد التهابی و ضد باکتری ممکن است توسط دندان‌پزشک تجویز شوند تا التهاب‌ها را کاهش دهند و باکتری‌ها را کنترل کنند.

ترمیم دندان

اگر عفونت در ناحیه دندان خراب شده ایجاد شود و آن ناحیه قابل ترمیم باشد، ترمیم دندان می‌تواند به عفونت پایان دهد.

درمان ریشه دندان 

در صورت وجود عفونت در ریشه دندان، درمان ریشه و عصب کشی انجام می‌شود. با این کار عفونت را از ریشه دندان حذف می‌کنند.

درمان لثه 

اگر لثه عفونت کرده است، درمان لثه شامل باز کردن لثه، تمیز کردن سطح ریشه دندان و انجام فرآیندهای جراحی است. 

جراحی ناحیه عفونی

در مواردی که عفونت گسترده باشد و درمان‌های دیگر به تنهایی کافی نباشند، به احتمال زیاد از روش جراحی کمک گرفته می‌شود. در برخی موارد، کشیدن دندان مبتلا به عفونت ضروری است. 

مصرف آنتی‌بیوتیک

در برخی موارد عفونت‌های لثه و دندان با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شوند. اما باید با دقت و تنها توسط تجویز پزشک مصرف شوند.

تغذیه مناسب و مراقبت از دهان و دندان 

مراقبت منظم از دهان، تغذیه بهینه و کنترل مصرف قند می‌تواند به بهبود سریع‌تر عفونت‌ها کمک کند.

آیا عفونت لثه و دندان خود به خود از بین می‌رود؟

عفونت دندان و لثه به خودی خود بهبود نمی‌یابد و نیاز به درمان دارد. در طول زمان، عفونت‌های دندان می‌توانند بدتر شوند و عوارض جدی‌تری ایجاد کنند. 

عفونت دندان معمولاً از باکتری‌ها یا میکروارگانیسم‌ها ناشی می‌شود که به علت تراکم و بی نظمی‌دندان‌ها، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، ترمیم‌های ناموفق و دیگر عوامل به سرعت تکثیر می‌شوند. این باکتری‌ها باعث التهاب، تورم، درد و مشکلات دیگر می‌شوند.

نکته مهم: تأخیر در درمان عفونت دندان می‌تواند به تشدید علائم منجر شود. در بعضی موارد، عفونت‌های دندانی می‌توانند به موارد جدی‌تری مانند آبسه، عفونت ریشه و عفونت لثه منجر شود. که درمان پیچیده تری باید انتظار داشته باشید. 

راه‌های پیشگیری از عفونت دندان و لثه

پیشگیری از عفونت لثه و دندان مهم است و می‌تواند باعث حفظ سلامت آنها شود. در ادامه برخی از راه‌های پیشگیری از عفونت دندان را با هم بررسی می‌کنیم. 

مراقبت دهان و دندان روزانه 

روزانه دو بار مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، برای تمیز کردن دندان‌ها و فضاهای میان آنها بسیار مهم است.

مصرف محدود قند و شیرینی

مصرف زیاد قند و شیرینی می‌تواند به تشکیل ترکیبات باکتریایی و ایجاد عفونت‌ها منجر شود. سعی کنید مصرف شیرینی و نوشیدنی‌های قندی را محدود کنید.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت به عفونت‌ها می‌شود. مصرف مواد غذایی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی کمک کننده هستند.

ترمیم صحیح دندان

اگر دندان‌های ترمیم شده دارید، اطمینان حاصل کنید که ترمیم‌ها به درستی انجام شده و هیچ راه نفوذی وجود ندارد که باعث تجمع باکتری شود.

مراجعه به دندان‌پزشک به صورت دوره‌ای

مراجعه منظم به دندان‌پزشک برای معاینه و جرم گیری حداقل دوبار در سال می‌تواند عفونت‌ها را کنترل کند.

مراقبت از لثه

مراقبت از لثه‌ها نیز بسیار مهم است. استفاده از نخ دندانی یا برس دندانی مناسب می‌تواند به تمیز نگه داشتن لثه‌ها کمک کند.

جلوگیری از وارد شدن ضربه به دهانی

ضربه به دهان می‌تواند به تخریب دندان‌ها و ایجاد آسیب‌های باکتریایی کمک کند. در ورزش‌ها و فعالیت‌های خطرناک، از محافظ دهان استفاده کنید.

مدیریت تنش

استرس و تنش باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود. مدیریت تنش و استرس از طریق روش‌های مانند مدیتیشن، ورزش و تمرینات تنفسی می‌تواند به بهبود سلامت دهان کمک کند.

عدم مصرف تنباکو و محصولات دخانیاتی

مصرف تنباکو و محصولات دخانیاتی باعث خشکی دهان و افزایش خطر عفونت‌ها می‌شود. از مصرف این محصولات خودداری کنید.

مصرف آب کافی

مصرف کافی آب می‌تواند باعث ترشح بهتر بزاق شده و از خشکی دهان جلوگیری کند. همچنین به شستشوی باکتری‌ها کمک می‌کند.

تفاوت اسم تجاری با ثبت تجاری در چیست ؟

 اغلب تجار برای شناساندن تجارت خانه یا بنگاه یا  ثبت شرکت خود اسم یا عنوانی انتخاب می کنند و تحت آن اسم یا عنوان فعالیت یا تجارت می کنند و اغلب این اسم یا عنوان حاکی از شهرت تاجر است که او را تحت آن عنوان یا اسم معرفی و مشهور می کند. این عنوان یا اسم ممکن است اسم شخص تاجر یا نام خانوادگی او مثل ( آدامس = Adams ) یا یک اسم فانتزی ( تقننی ) مانند مانتواتم باشد.

اسم تجاری دارای اهمیت بسیاری است، به طوری که در مبادلات و فروش کالا اغلب تعیین کننده است، زیرا تجارت خانه ای که سالیان دراز با نام مخصوصی با صحت عمل کار کرده و بین مردم اعتبار پیدا کرده است، شخص دیگری مجاز نیست نام آن را اختیار کرده و از محصول دسترنج و زحمت آن استفاده نماید.
البته به موجب ماده 578 قانون تجارت انتخاب اسم تجاری اختیاری است، مگر در مواردی که وزارت دادگستری ثبت آن را الزامی نماید. لذا قانون در صورتی از اسم تجاری حمایت می کند که به ثبت داده شده باشد.
در ماده 578 قانون تجارت قید گردیده اسم تجاری ثبت شده را هیچ شخص دیگری در همان محل نمی تواند انتخاب کند، ولو اینکه اسم تجاری ثبت شده با نام خانوادگی او یکی باشد.

  • شرایط ثبت اسم تجاری

1. اسم تجاری می تواند اسم تاجر باشد مثل تجارت خانه شبنم
2. صاحب تجارت خانه ای که شریک ندارد نمی تواند اسمی برای تجارت خانه خود انتخاب کند که وجود شریک را القا کند، مثلاَ تجارت خانه محمدی که فقط متعلق به خود اوست نمی تواند به نام تجارت خانه محمدی و برادران یا محمدی و شرکا و امثالهم قید شود.
3. اسم تجاری قابل انتقال است. در ماده 579 قانون تجارت آمده است ، " اسم تجاری قابل انتقال است". از بیان قانون که برای انتقال اسم تجاری، ثبت آن را قید نکرده است، می توان نتیجه گرفت که اسم تجاری ثبت نشده نیز قابل انتقال می باشد.انتقال اسم تجاری، ممکن است اختیاری و به موجب قرارداد باشد یا قهری و از طریق وراثت.
تاجر می تواند حق استفاده از اسم تجارت خانه خود را بفروشد و به دیگران انتقال دهد. همچنین وراث تاجر می توانند از اسم تجاری او مانند سایر ترکه اش استفاده نمایند.
4. مدت اعتبار ثبت اسم تجاری در وزارت دادگستری پنج سال است و بعد از هر پنج سال مجدداَ باید ثبت آن تجدید شود.
در شرکت های تجاری اسم تجاری با اسم شرکت یکی است. فایده اسم یا عنوان تجاری این است که دیگران نمی توانند از شهرت آن نام و اجناس تجاری که تحت آن نام به بازار عرضه می شود برای خود انتخاب کنند یا در روی کالاهای خود نام را ثبت و مشتریان را به اشتباه بیاندازند. نام تجاری قابل فروش و انتقال است. هیچ کس نمی تواند در آن محل نام بازرگانان دیگری را ، اسم تجاری خود قرار دهد اگر چه اسم تجاری ثبت شده، با نام خانوادگی او یکی باشد. مدت اعتبار ثبت اسم تجاری پنج سال است که با انقضای آن، ثبت مجدد آن امکان پذیر و قابل تجدید است.
اسم تجاری به طریق ذیل پایان می یابد:
از بین رفتن موسسه ای که اسم تجارتی تابع آن است ؛ ترک استعمال اسم تجاری و انتخاب اسم تجاری دیگری به جای اسم تجاری پیشین.

  • تفاوت اسم تجاری با ثبت تجاری

تفاوت اسم تجاری با ثبت تجاری در این است که ثبت تجاری مربوط است به شناسایی تاجر و وضع تجاری او، در صورتی که اسم تجاری فقط مربوط به شهرت تاجر می باشد که تحت آن اسم خود را معرفی می کند. وانگهی ثبت نام تاجر با فوت یا حجر وی تغییر می کند ولی اسم تجاری با بقا خود نشانگر ادامه کار موسسه یا تجارتخانه می باشد.
همان طور که گفته شد، به موجب ماده 576 قانون تجارت : " ثبت اسم تجاری اختیاری است مگر در مواردی که وزارت عدلیه { دادگستری } ثبت آن را الزامی کند. در این صورت است که ثبت " اسم تجاری " از جمله تکالیف بازرگانان خواهد بود.
شایان ذکر است، قرارداد عمومی پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی که به نام " اتحادیه پاریس"، معروف است می گوید:" اسم تجاری، بدون آنکه الزامی به تسلیم اظهارنامه یا ثبت آن باشد، در کلیه کشورهای اتحادیه حمایت خواهد شد،چه جزء علامت صنعتی یا تجارتی باشد یا نباشد".

نکات کلیدی در اخذ و تمدید کارت بازرگانی

 مطابق قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده ی آن،ثبت شرکت  اعم از شخص حقیقی و حقوقی می تواند با داشتن آن، اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند.در ایران تنها بازرگانانی می توانند در واردات و صادرات فعالیت نمایند که دارای کارت بازرگانی باشند. لذا، کارت بازرگانی جهت صادرات و واردات کالا برای تاجر ضروری بوده و تاجر اعم از شخص حقیقی یا حقوقی می تواند با در دست داشتن آن برای امور تجاری از جمله گشایش اعتبار در بانک استفاده نماید .

  • نکات اخذ و تمدید کارت بازرگانی

_  مرجع صدور کارت بازرگانی اتاق بازرگانی است.
_ کارت بازرگانی به هر 2 صورت حقیقی و حقوقی قابل اخذ می باشد.
_ هر شخص بیش از یک کارت بازرگانی اعم از حقوقی یا حقیقی نمی تواند داشته باشد.
_  کارمندان تمام وقت دستگاه های دولتی نمی توانند کارت بازرگانی دریافت نمایند.
_ عضویت در اتاق بازرگانی ، امکان ثبت علامت تجاری غیرفارسی ،  واردات از مناطق آزاد ، ثبت سفارش و ترخیص کالا ، صادرات کلیه کالاهای مجازو مبادرت به حق العمل کاری گمرک از جمله مزایای داشتن کارت بازرگانی می باشد.
_ مدارک لازم جهت اخذ کارت بازرگانی : حداقل 24 سال سن ، اخذ مدرک گواهی سوء پیشینه ، داشتن عکس شش در چهار پشت سفید ، تکمیل اظهارنامه مربوطه ، اخذ پلمپ دفاتر که از آن بیش از 2 سال نگذشته باشد ، مدرک تحصیلی حداقل دیپلم ، ارائه مدرک و کپی سند مالکیت 6 دانگ و یا اجاره نامه ملکی تجاری یا اداری، داشتن کد اقتصادی جدید ، اخذ مفاصا حساب مالیات ماده 186، گواهی حسن حساب بانکی و نداشتن چک برگشتی
_ مراحل تمدید کارت بازرگانی تا حدود زیادی همانند مراحل اخذ اولیه کارت بازرگانی می باشد. به این ترتیب مدارکی چون حداقل مدرک دیپلم ، حداقل 24 سال سن ، اجاره نامه ، مفاصاحساب دارایی، حسن اعتبار بانکی، گواهی عدم سوء پیشینه و کارت پایان خدمت یا معافی مورد نیاز می باشد. همچنین علاوه بر مدارک مذکور، نیاز به مفاصاحساب بیمه در خصوص  کارت های بازرگانی حقوقی و پرداخت مالیات یک در هزار و سه در هزار کارکرد سال قبل می باشد.
_ در هنگام تمدید کارت بازرگانی چنانچه کارت بازرگانی حقیقی باشد دیگر نیاز به طی کلاس های آموزشی اتاق بازرگانی و شرکت در آزمون نیست و چنانچه کارت بازرگانی حقوقی بوده مدیر عامل شرکت هم تغییر نکرده باشد باز هم نیاز به گذراندن مجدد کلاس به هنگام تمدید کارت بازرگانی نیست. تنها زمانی در تمدید کارت بازرگانی نیاز به طی کردن دوره آموزشی است که مدیر عامل شرکت مربوطه تغییر کرده باشد.
_ در بعضی مواقع حتی بدون داشتن دیپلم می توانید برای اخذ کارت بازرگانی اقدام نمایید.
_ حتی بدون داشتن کارت بازرگانی خدمت می توانید با یک سری شرایط برای اخذ کارت بازرگانی اقدام نمایید.
_ محاسبه و پرداخت سه در هزار مالیات بردرآمد و یک در هزار فروش کالا و خدمات صرفاَ از طریق امور مالی اتاق تهران امکان پذیر است.
_ در صورتی به بازرگانان خارجی کارت بازرگانی داده می شود که کشور آن ها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی بدهد.
_ اشخاص ذیل نمی توانند کارت بازرگانی دریافت دارند.
اشخاصی که به علت ارتکاب به جنحه جنایت به موجب حکم قطعی از مراجع قضایی از تمام و یا پاره ای از حقوق اجتماعی محروم گردیده اند ؛ ورشکستگان به تقصیر و تقلب و همچنین ورشکستگان در حال موقت که امور آن تصفیه نشده باشد ؛  افرادی که مشهور به فساد اخلاق و سوء استفاده باشند.
_ مدت اعتبار کارت بازرگانی 5 سال از تاریخ صدور می باشد مشروط بر این که همه ساله عضویت دارنده کارت بازرگانی و صنایع و معادن نیز تایید و به وزارت بازرگانی اعلام شود.
یکی از خدمات اداری که توسط موسسه حقوقی فکر برتر انجام می شود اخذ و تمدید کارت بازرگانی است.

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 صفحه بعد