x تبلیغات
mikimouse

روش آزمایش اندازه گیری هماتوکریت خون

 

آزمایش هماتوکریت خون

آزمایش های خون شامل آزمایش هایی از قبیل تعیین سرعت رسوب گلبول های قرمز، آزمایش شمارش گلبول های سفید و ساخت و نصب سکوبندی ازمایشگاهی  قرمز و هماتوکریت خون می باشد. هماتوکریت خون یا  HCT ( مخفف Hematocrit ) به تعیین نسبت حجمی گلبول های قرمز (RBC) به کل حجم خون گفته می شود که می توان با کمک یک سانتریفیوژ انجام این فرآیند را  تسهیل کرد. اما باید توجه کرد که به دلیل آن که 3 تا 8 درصد از پلاسما در میان گلبول های قرمز باقی می ماند، هماتوکریت طبیعی برابر با 96 درصد هماتوکریت اندازه گیری شده می باشد.


به دلیل آن که تغییر در هماتوکریت خون می تواند هشداری جدی برای سلامتی افراد باشد، انجام این آزمایش در صورت تشخیص پزشک ضروری می باشد. در ادامه با روش انجام این آزمایش، دلایل و عوامل آن و همچنین دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز آن آشنا خواهیم شد.

 

دلایل نیاز به انجام آزمایش هماتوکریت خون

این آزمایش برای تشخیص بیماری هایی نظیر سرطان خون، کم خونی، کاهش آب بدن و همچنین سوء تغذیه و رژیم غذایی اشتباه انجام می شود. نتایج به دست آمده از این آزمایش می تواند به پزشک در تشخیص اثرات و واکنش بدن به درمان بیماری های خاص کمک کند.

 

مقادیر طبیعی و غیر طبیعی هماتوکریت خون و عوامل آن ها

حجم گلبول های قرمز خون نسبت به حجم کل خون هم مانند سایر مولکول های خونی بسیار مهم است. این محاسبه کمی می تواند در تشخیص و سپس درمان بسیاری از بیماری ها کمک قابل توجهی کند.

این مقدار با توجه به سن و جنسیت متفاوت است. مقادیر طبیعی هماتوکریت خون برای زنان در محدوده 37 تا 47 درصد و برای مردان 42 تا 52 درصد تعیین شده است.

 

علل کاهش یا افزایش سطح گلبول های قرمز خون نسبت به حجم کل خون

  • اسهال، بیماری های ریوی، از دست دادن زیاد آب بدن، سوختگی، بیماری های مادرزادی قلب و غیره از عوامل افزایش آناز میزان طبیعی می باشند.
  • بیماری های مغز استخوان، پرکاری تیروئید، سیروز کبدی، خونریزی داخلی و غیره از عوامل کاهش آن از مقادیر طبیعی هستند.

 

علائم کاهش و افزایش هماتوکریت خون

  • کاهش سطح هماتوکریت : خستگی و بی حالی، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم، تیرگی دور چشم، سردی دائمی دست و پا …
  • افزایش سطح هماتوکریت : تنگی نفس، اختلالات در بینایی، سردرد، خارش پوستی، سوزش کف پا، احساس سبکی در سر …

 

تجهیزات آزمایشگاهی مورد  نیاز

  • لانست
  • لوله مویین هپارینه
  • سانتریفیوژ میکروهماتوکریت
  • خط کش مخصوص اندازه گیری


روش انجام آزمایش اندازه گیری میزان هماتوکریت خون

ابتدا یکی از انگشتان دست فرد را با پنبه آغشته به الکل تمیز کنید و سپس با استفاده از لانست خراش کوچکی بر روی انگشت فرد ایجاد کنید. قطره اول خون را با پنبه پاک کرده و سپس لوله موئین هپارینه     ( لوله موئینی که نوار قرمز رنگ دارد و حاوی ماده ای است که  برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود ) شده را با خون فرد تماس دهید به طوری که حدود 4/3 از حجم لوله با خون فرد پر شود. یک سر لوله موئین را با موم مخصوص هماتوکریت مسدود کنید.

لوله ها را به صورت موازی در داخل دستگاه سانتریفیوژ میکروهماتوکریت قرار دهید. توجه کنید که موازنه بین لوله ها حفظ شود و لوله هایی با حجم یکسان رو به روی هم قرار گیرند. زیرا در صورت عدم رعایت این نکته امکان آسیب به دستگاه و یا شکستگی لوله ها و درست انجام نشدن آزمایش وجود دارد. دور دستگاه را روی 10000 در دقیقه تنظیم کرده و به مدت 5 دقیقه لوله های محتوی خون را سانتریفیوژ کنید تا با استفاده از نیروی گریز از مرکز گلبول های قرمز از بخش پلاسمای خون جدا شوند. پس از خاموش کردن دستگاه چند دقیقه صبر کرده و سپس لوله ها را در بیاورید. ارتفاع قسمت حاوی گلبول های قرمز و ارتفاع کل خون را با خط کش برحسب میلی متر اندازه گیری کنید. بدین ترتیب با نسبت گیری از عدد میزان هماتوکریت خون بدست می آید.

 

خط کش مخصوص میکروهماتوکریت ریدر

خط کش مخصوص این آزمایش میکروهماتوکریت ریدر(micro hematocrit reader) نام دارد.  برای تعیین میزان هماتوکریت خون به وسیله این خط کش باید ابتدای خون را با خط صفر و انتهای آن را با خط 100 مماس کرد و سپس میزان گلبول های قرمز را مشاهده و یادداشت کرد.

ترازو آزمایشگاهی چیست

 در آزمایشگاه، ترازو یکی از تجهیزاتی است که برای اندازه گیری جرم یک ماده استفاده می شوند. هود شیمیایی این یک ابزار ضروری برای اندازه گیری های دقیق در بسیاری از زمینه های علمی مانند شیمی، زیست شناسی و فیزیک است.

ترازو معمولاً شامل یک سکو یا تشتک است که روی آن ماده ای که باید وزن شود، و مجموعه ای از وزنه ها یا نمایشگر دیجیتالی که جرم ماده را نشان می دهد، تشکیل می شود. ترازوها می‌توانند در اندازه‌ها و ظرفیت‌های وزنی مختلفی باشند، از ترازوهای کوچک و قابل حمل که می‌توانند چند گرم را اندازه‌گیری کنند تا ترازوهای بزرگ صنعتی که می‌توانند چندین تن را اندازه‌گیری کنند.

هنگام استفاده از ترازو، مهم است که قبل از هر بار استفاده، آن را کالیبره کنید تا از اندازه گیری های دقیق اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، مهم است که هنگام وزن کردن با مواد به دقت رفتار کنید تا از ایجاد خطا در اندازه گیری یا آلوده شدن ترازو جلوگیری شود.

ترازوها را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد: ترازوهای تحلیلی و ترازوهای دقیق.

ترازوهای تحلیلی برای اندازه گیری جرم های بسیار کوچک با دقت بالا، معمولاً تا چند میکروگرم یا حتی کمتر طراحی شده اند. آنها در کاربردهایی استفاده می شوند که اندازه گیری های بسیار دقیق مورد نیاز است، مانند تحقیقات دارویی یا آزمایش های زیست محیطی.

از سوی دیگر، ترازوی دقیق برای اندازه‌گیری توده‌های بزرگتر با درجه دقت پایین‌تر، معمولاً تا چند میلی‌گرم طراحی شده است. آنها در برنامه هایی استفاده می شوند که دقت هنوز مهم است، اما نه به اندازه برنامه های تحلیلی حیاتی.

ترازوها را نیز می توان بر اساس روش عملکرد آنها طبقه بندی کرد. ترازوهای سنتی از یک سیستم تیر و وزنه برای اندازه گیری جرم استفاده می کنند، در حالی که ترازوهای مدرن از حسگرهای الکترونیکی برای اندازه گیری نیروی اعمال شده توسط یک جسم بر روی سکوی ترازو استفاده می کنند. ترازوهای الکترونیکی در آزمایشگاه‌های مدرن رایج‌تر هستند، زیرا سریع‌تر و دقیق‌تر از ترازوهای سنتی هستند.

هنگام استفاده از ترازو، رعایت برخی از دستورالعمل های اساسی برای اطمینان از اندازه گیری های دقیق بسیار مهم است. به عنوان مثال، همیشه باید اطمینان حاصل کنید که ترازو تراز است و ظرف توزین تمیز و عاری از هر گونه زباله یا پسماند است. علاوه بر این، شما باید همیشه از ظروف توزین مناسب استفاده کنید و مواد را با دقت کنترل کنید تا از ایجاد خطا یا آلودگی جلوگیری کنید. در نهایت، مهم است که اندازه‌گیری‌های خود را به‌طور دقیق و واضح ثبت کنید تا اطمینان حاصل کنید که می‌توان آن‌ها را توسط دیگران تأیید و تکثیر کرد.

دقت ترازو به عوامل متعددی از جمله حساسیت، پایداری و تکرارپذیری آن بستگی دارد. حساسیت به کوچکترین جرمی که ترازو می تواند به دقت اندازه گیری کند، اشاره دارد، در حالی که ثبات به توانایی ترازو در حفظ میزان قرائت خود در طول زمان اشاره دارد. تکرارپذیری به ثباتی اطلاق می‌شود که با آن یک ترازو در هنگام چندین بار وزن کردن یک جسم، اندازه‌گیری یکسانی را ایجاد می‌کند.

برای اطمینان از اینکه ترازو به درستی کار می کند و اندازه گیری های دقیق را انجام می دهد، انجام منظم کالیبراسیون و بررسی های تأیید مهم است. کالیبراسیون شامل مقایسه قرائت های ترازوی با جرم های شناخته شده برای تعیین اینکه آیا دقیقاً جرم را اندازه گیری می کند یا خیر. بررسی های تأیید شامل وزن کردن یک شیء چندین بار برای اطمینان از اینکه ترازو نتایج ثابتی را ایجاد می کند، می شود.

علاوه بر بررسی های کالیبراسیون و تأیید، چندین عامل دیگر وجود دارد که می تواند بر دقت اندازه گیری ترازو تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، دما و رطوبت می تواند باعث انبساط یا انقباض ظرف توزین و ماده در حال وزن شود که می تواند بر قرائت ترازو تأثیر بگذارد. ارتعاشات و جریان هوا نیز می توانند بر دقت اندازه گیری ترازو تأثیر بگذارند، بنابراین استفاده از یک مکان ثابت و ایزوله هنگام توزین مواد مهم است.

در نهایت، حفظ و تمیز کردن صحیح ترازو برای اطمینان از ادامه عملکرد صحیح و انجام اندازه‌گیری‌های دقیق، مهم است. تمیز کردن منظم با یک برس نرم یا پارچه بدون پرز و محلول‌های تمیزکننده مناسب می‌تواند به جلوگیری از آلودگی کمک کند و اطمینان حاصل کند که تابه توزین و سنسور تمیز و عاری از زباله می‌مانند.

یکی دیگر از ملاحظات مهم هنگام استفاده از تراز، واحدهای اندازه گیری مورد استفاده است. در بیشتر زمینه های علمی، جرم معمولاً بر حسب گرم (گرم) یا میلی گرم (میلی گرم) اندازه گیری می شود. با این حال، برخی از برنامه ها ممکن است نیاز به استفاده از واحدهای دیگر مانند کیلوگرم (کیلوگرم) یا میکروگرم (μg) داشته باشند.

هنگام توزین مواد، مهم است که وزن وزن هر ظروف یا بسته بندی مورد استفاده برای نگهداری ماده را در نظر بگیرید. وزن خالص وزن ظرف یا بسته بندی بدون وزن کردن ماده است. برای به دست آوردن اندازه گیری دقیق ماده، وزن خالص باید از وزن کل اندازه گیری شده توسط ترازو کم شود.

علاوه بر ترازوهای سنتی، انواع تخصصی نیز وجود دارد که برای کاربردهای خاص استفاده می شود. به عنوان مثال، ترازوی رطوبت برای اندازه گیری رطوبت یک ماده با گرم کردن آن و اندازه گیری کاهش وزن با تبخیر رطوبت استفاده می شود. ترازوی چگالی برای اندازه گیری چگالی یک ماده با وزن کردن آن در هوا و سپس در آب استفاده می شود.

در نهایت، رعایت پروتکل های ایمنی مناسب هنگام استفاده از ترازو، به ویژه هنگام وزن کردن مواد خطرناک یا سمی، مهم است. این ممکن است شامل پوشیدن تجهیزات حفاظت فردی مناسب، مانند دستکش یا روپوش آزمایشگاهی، و پیروی از روش‌های نگهداری و دفع مناسب باشد.

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام استفاده از تراز، خوانایی اندازه گیری ها است. خوانایی ترازو به کوچکترین افزایش جرمی که می تواند به دقت اندازه گیری کند اشاره دارد. به عنوان مثال، ترازوی با خوانایی 0.001 گرم می تواند جرم هایی را با دقت 0.001 گرم اندازه گیری کند، در حالی که ترازوی با خوانایی 0.01 گرم فقط می تواند جرم ها را با دقت 0.01 گرم اندازه گیری کند.

 

انتخاب خوانایی ترازو به کاربرد خاص بستگی دارد. به عنوان مثال، ترازوهای تحلیلی معمولاً خوانایی بالایی دارند، در حالی که ترازوهای دقیق ممکن است خوانایی کمتری داشته باشند.

اخذ رتبه بندی انبوه سازان

 یکی از گرید های شرکتها در بخش انبوه سازان انجام می شود.پلمپ دفاتر رتبه بندی شرکت های انبوه ساز یک نوع معیار تشخیص صلاحیت است که توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای شرکت ها اتخاذ می شود. رتبه بندی در واقع یک نوع مقیاس گذاری برای تضمین کیفیت و کمیت شرکت های برتر در ارائه خدمات و دفاع از حقوق بهره وران است.

 

رتبه بندی و گرید شرکت ها در بخش های ذیل انجام می گیرد:

  • رتبه بندی پیمانکاران
  • رتبه بندی مشاوران
  • رتبه بندی شرکت های انفورماتیک
  • رتبه بندی شرکت های EPC
  • رتبه بندی انبوه سازان

شرایط عمومی تعیین صلاحیت و دریافت گواهی رتبه شرکت ها عبارت است از:

  1. شرکت در سازمان ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشد (جهت اخذ رتبه، نخستین قدم، ثبت یک شرکت است)
  2. شرکت واجد شرایط و امتیازات لازم برای تعیین صلاحیت در رتبه مورد نظر طبق ضوابط و دستورالعمل های لازم باشد.
  3. شرکت محرومیت یا ممنوعیتی برای انجام کارهای مربوطه نداشته باشد (عدم سوءپیشینه حرفه ای)
  4. هیچکدام از مدیران شرکت نباید کارمند دولت باشند.
  5. سابقه کار مفید و مرتبط مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره موظف بر اساس جداول 1-7 آیین نامه ضروری می باشد.
  6. امتیاز مدرک تحصیلی هیات مدیره و پرسنل فنی امتیازآور فقط در یک شرکت پیمانکاری یا مشاوره یا طرح ساخت محاسبه گردد.

تعریف سازنده انبوه مسکن و ساختمان:

به موجب ماده ی 1 دستورالعمل تشخیص صلاحیت تعیین پایه و صدور پروانه اشتغال به کار سازندگان انبوه مسکن و ساختمان، سازنده ی انبوه مسکن و ساختمان به اشخاص حقیقی و حقوقی اطلاق می شود که توانمندی مدیریت و مسئولیت پدیدآوری طرح ها، توانمندی تامین و جذب سرمایه، مدیریت تولید و عرضه مسکن و ساختمان را با استفاده از فناوری های نوین صنعت ساختمان و در چارچوب مقررات ملی ساختمان و سایر قوانین مربوط داشته و پروانه اشتغال به کار مطابق ضوابط این دستورالعمل را از وزارت مسکن و شهرسازی دریافت کرده باشند.

شرایط احراز و تعیین حدود صلاحیت و پایه سازندگان حقوقی انبوه مسکن و ساختمان:

بر اساس ماده 2 دستورالعمل مذکور، شرایط احراز صلاحیت اشخاص حقوقی بر اساس عوامل ذیل به شرح ذیل مطابق با جدول شماره 1 آیین نامه مذکور است:
1-تحصیلات مدیر عامل و اعضای هیات مدیره و شرکای شرکت
2-سوابق حرفه ای شخص حقوقی و اعضای هیات مدیره
3-توان مالی، توانمندی مدیریت تامین و جذب سرمایه
4-مطلوبیت کارهای مدیریت شده و عملکرد موفق در کارهای قبلی
5-ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی، ارائه آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی کشور و داشتن اساسنامه که انجام یکی یا برخی یا تمامی خدمات موضوع ماده 1 این دستوراعمل در آن قید شده باشد.

شرایط احراز و تعیین حدود صلاحیت و پایه سازندگان حقیقی انبوه مسکن و ساختمان:

1-شرایط احراز صلاحیت با توجه به پروانه اشتغال به کار، سابقه حرفه ای، توان مالی، مدیریت منابع مالی، مطلوبیت کارهای مدیریت شده و عملکرد موفق تعیین می شود. سازنده حقیقی الزاماً باید دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی، کاردانی و یا تجربی در یکی از رشته های مندرج در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان باشد.
2-سازنده حقیقی برای احراز شرایط لازم جهت اخذ پروانه اشتغال موضوع دستورالعمل مذکور باید حداقل 50 درصد امتیازات مربوط به پایه شخص حقوقی را کسب کند و در هر حال به سازنده حقیقی انبوه مسکن و ساختمان پروانه اشتغال در پایه 3 تعلق می گیرد.
3-حدود صلاحیت سازنده حقیقی، مدیریت حداکثر 20 واحد مسکونی و یا 3000 متر مربع زیر بنا هر نوع واحد ساختمانی می باشد.
4-حوزه فعالیت اشخاص حقیقی، استان صادر کننده پروانه است.

مدارک لازم جهت تشخیص صلاحیت و اخذ پروانه ی انبوه سازی:

1-مدارک تحصیلی اعضاء هیئت مدیره،مدیر عامل و شرکا
2-روزنامه ی رسمی شرکت و اساسنامه
3-تحویل مدارک مبنی بر میزان سرمایه غیر نقدی شرکت یا سهامداران
4-ارائه مدارک و اسناد مبنی بر تسهیلات و اعتبارات بانکی
5-تحویل مستندات مبتنی بر مشارکت در ساخت پروژه ها
6-تسلیم مستندات مرتبط با تعیین تکلیف وام و تسهیلات بانکی
7-ارائه مستندات مبنی بر کیفیت طرح های اجرا شده توسط دستگاه نظارت شامل رعایت مقررات ملی و استفاده از فناوری های نوین صنعت ساختمان (سبک سازی-بهینه سازی مصرف سوخت و ...)
8-تحویل مدارک نشان دهنده اجرای به موقع طرح های ساختمانی قبلی
9-ارائه پروانه اشتغال به کار مجریان ساختمانی (اشخاص حقوقی) به منظور دریافت پروانه مضاعف

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

ضمناَ کپی کلیه ی مدارک در دادگستری و یا دفتر اسناد رسمی برابر با اصل می شود.

تجهیزات آزمایشگاه خوراک دام و طیور و آبزیان

 

اهمیت کنترل و نظارت بر خوراک دام و طیور، حیوانات خانگی

در صنایع تولید خوراک دام اطمینان از کیفیت و سالم بودن خوراک تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار است. غذایی که به دام و طیور داده می شود، قیمت هود لامینار  مستقیما وارد چرخه غذایی انسان نیز خواهد شد. در نتیجه کنترل آن از طریق انجام آزمون های تخصصی توسط کارشناسان این حوزه و به وسیله دستگاه های آزمایشگاهی مطابق استانداردها ملی و جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این پست مهم ترین تجهیزات آزمایشگاه خوراک دام و طیور معرفی خواهند شد. رویان ایران، تمام دستگاه های مورد نیاز برای انجام تست های خوراک حیوانات را با کیفیت بالا و قیمت مناسب به فروش می رساند.

لیست تجهیزات آزمایشگاه خوراک دام و طیور و آبزیان

کنترل کیفیت غذایی که حیوانات مصرف می کنند، دام، طیور، حیوانات خانگی، حیوانات باغ وحش ها، حیوانات محافظت شده، به اندازه آنچه انسان مصرف می کند مهم است. از همین روی آزمایشگاه های تخصصی ای وظیفه کنترل غذای حیوانات را بر عهده دارند. تجهیزات این آزمایشگاه ها همان تجهیزات آزمایشگاهی است که در صنایع غذایی، کشاورزی یا شیمی مورد استفاده قرار می گیرند. لیست تجهیزات آزمایشگاه خوراک دام و طیور شامل موارد زیر است:

  • هود شیمی
  • هود لامینار
  • رطوبت سنج
  • pH متر
  • اسپکتروفتومتر UV-Vis
  • انکوباتور
  • اتوکلاو
  • سانتریفیوژ
  • شیکر آزمایشگاهی
  • کلنی کانتر
  • آون آزمایشگاهی
  • کوره الکتریکی آزمایشگاهی
  • طیف سنج جذب اتمی
  • دستگاه فلیم فتومتر
  • کروماتورگرافی مایع-طیف سنج جرمی (GC-MS)
  • کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا (HPLC)
  • طیف سنج IR
  • ترازو آزمایشگاهی
  • دماسنج آزمایشگاهی
  • کجدال
  • هیتر مگنت یک و چند خانه
  • شوف بالن یک و چند خانه
  • سیستم استخراج و تقطیر
  • پمپ خلاء
  • سیستم فیلتراسیون
  • کجدال 
  • سوکسله
  • کالُری متر
  • دستگاه اندازه گیری فیبر
  • حمام آب گرم یا بن ماری آزمایشگاهی
  • دستگاه اندازه گیری دوماس
  • دستگاه پلاسمای جفت شده القایی (ICP)
  • حمام التراسونیک
  • میکروپیپت یا سپملر تک کاناله و چند کاناله
  • ایستگاه های دوش و چشم شوی اضطراری
  • انواع شیشه آلات آزمایشگاهی شامل بشر، ارلن، بالن حجمی، پتری دیش، بالن ته گرد، مزور یا استوانه مدرج، اسپاتول و … در اندازه های مورد نیاز
  • تجهیزات مصرفی آزمایشگاهی مانند سرسمپلر، ظروف مخصوص کشت یکبار مصرف، محیط کشت و ….

آزمایش های مهم خوراک دام و طیور و آبزیان

آزمایش هایی که برای بررسی مقدار محتوای مغذی، سموم، فلزات سنگین، خواص شیمیایی و فیزیکی انجام می شود شامل موارد زیر است:

  • اندازه گیری مقدار عناصری مانند کلسیم، پتاسیم، منیزیم، مس، روی، منگنز به کمک دستگاه جذب اتمی
  • نمک ها معدنی کلسیم، فسفر، سدیم و پتاسیم با روش های مختلفی قابل اندازه گیری است اما عمدتا از دستگاه فلیم فتومتر استفاده می شود.
  • خاکستر خوراک دام، طیور و آبزیان اطلاعاتی از بقایای معدنی غیر قابل هضم که عمدتا عناصری مانند گوگرد، کلسیم، منیزیم و … به محققان می دهد. این آزمایش دقیقا مانند اندازه گیری خاکستر مواد غذایی و با استفاده از کوره الکتریکی انجام می شود.
  • آزمایش های میکروبی شامل شمارش باکتری ها، قارچ و مخمرها که با استفاده از روش های کشت سلولی انجام می شود. برای انجام این آزمایش ها نیاز به تجهیزات آزمایشگاه میکروبی مانند اتوکلاو، انکوباتور و کلنی کانتر است.
  • برای بررسی سموم باقی مانده در خوراک دام حتما باید از دستگاه HPLC استفاده شود.
  • فلزات سنگین در خوراک حیوانات باعث بروز بیماری های غیر قابل درمان و در نهایت انتقال این فلزات به بدن انسان ها و بروز سرطان می شود. بنابراین با دقت بسیار و با استفاده از دستگاه جذب اتمی مقدار این فلزات باید اندازه گیری شود. دستگاه جذب اتم غلظت های بسیار پایین فلزات را نیز اندازه گیری می کند.
  • محتوای رطوبت خوراک جز پارامتر های مهم قابل اندازه گیری به وسیله دستگاه رطوبت سنج، آون آزمایشگاهی و ترازو است. رطوبت بالا باعث فساد سریع ماده غذایی می شود.
  • بررسی مقدار چربی، محتوای نیتروژن و فیبر با کمک دستگاه های به ترتیب سوکسله، کجدال، دوماس و دستگاه اندازه گیری فیبر انجام می شود.
  • اندازه گیری ذرات به صورت فیزیکی برای بلع و هضم بهتر خوراک باید انجام شود.
  • برای تعیین پایداری و مناسب بودن خوراک برای مصرف دام، طیور و آبزیان اندازه گیری سطح pH با استفاده از یک pH متر دقیق و کالیبره، ضروری است.

نحوه کالیبراسیون سمپلر یا میکروپیپت

 كاليبراسيون ابزارهاي حجم سنجي یا سمپلر ها از اولويت هاي هر آزمايشگاه مي باشد چرا كه اندازه گيري مقادير برداشتي براي كيت هاي مصرفي براي شناسايي يون ها، مواد و پروتئین هاي بيولوژيك نيازمند ابزار حجم سنجي دقيق مي باشد. سکوبندی ازمایشگاهی از اين رو تمامي كاركنان آزمايشگاه بايد روش انجام كاليبراسيون را دانسته و به صورت دوره اي در بخش فني فعاليت خود انجام داده و مستندات مربوطه را ثبت و نگهداري نمايند.  ابزارهاي حجم سنجي عبارتند از پيپت، سمپلر، بشر، ارلن، مزور و … كه هر كدام نيازمند كاليبراسيون مي باشند.

نحوه كاليبراسيون سمپلر یا میکروپیپت

ارزيابي به دو روش وزن سنجی و رنگ سنجي قابل انجام است، ولي در نبود ترازوهايي با رزولوشن مناسب براي كنترل سمپلر و کاليبراسيون منظم، استفاده از روش رنگ سنجي، توصيه مي شود. رنگ سنجی به عنوان روشی مقرون به صرفه شناخته می شود که بیشتر آزمایشگاه های معتبر آن را به کار می برند. در اين روش با استفاده از يك محلول رنگي با جذب پايدار، مثل رنگ سبز خوراكي در طول موج 620 یا 630 نانومتر يا پارانيتروفنل در طول موج هاي 401 يا 405 نانومتر، صحت عملكرد سمپلر و نيز قابليت تکرار آن كنترل مي شود. از آن جا که اغلب فتومترها بهترين عملکرد خود را در محدوده جذبي 0.4 نشان مي دهند محلول هاي ذخيره رنگي با غلظتي تهيه مي شوند که پس از مرحله رقيق شدن داراي جذبي در حدود 0.4 باشند.

كاليبراسيون سمپلر به دو روش صورت مي گيرد

  • روش رنگ سنجي  با استفاده  از رنگ سبز خوراكي و پارانيتروفنل
  • روش حجم سنجي

کالیبراسیون سمپلر با رنگ سبز خوراكي

براي هر گروه بايد يك محلول ذخيره از رنگ سبز خوراكي تهيه نمود. سمپلرها در كارهاي متداول به دو گروه 10 تا 100 ميكروليتر و 100 تا 1000 ميكروليتر تقسيم مي شوند. 155 ميلي گرم درصد رنگ سبز در آب مقطر حل شده و براي گروه 100 تا 1000 ميكروليتر محلول 15.5 ميلي گرم آماده مي شود. غلظت در محلول هاي ذخيره به گونه اي انتخاب شده كه محلول 155 ميلي گرم درصد پس از رقيق شدن به نسبت 1.101 و محلول 15.5 ميلي گرم درصد پس از رقيق شدن به نسبت 1.11 و جذبي حدود 0.4 داشته باشد .

سمپلرهای 100 تا 1000  میکرولیتر:

15.5 میلی گرم پودر رنگ سبز در 100 میلی لیتر آب مقطرحل شود.  (غلظت رنگ در محلول ذخیره این گروه ، 15.5 میلی گرم درصد است).

سمپلرهای 10 تا 100 میکرولیتر:

  155 میلی گرم پودر رنگ سبز در 100 میلی لیتر آب مقطر حل شود. (غلظت رنگ در محلول ذخیره این گروه 155 میلی گرم درصد است) .

سمپلرهای کمتر از 10 میکرولیتر:

1.55 میلی گرم پودر رنگ سبز در 100 میلی لیترآب مقطر حل شود. (غلظت رنگ در محلول ذخیره این گروه 1.55 میلی گرم درصد یا 1550 میلی گرم درصد است).

 

کالیبراسیون سمپلر با محلول پارانيتروفنل

به جاي رنگ سبز خوراكي مي توان از محلول پارانيتروفنل استفاده نمود. در اين روش محلول ذخيره با توجه به حجم سمپلر تهيه مي شود. سمپلرهاي با حجم كمتر از 10 ميكروليتر براي تهيه محلول ذخيره 420 ميلي گرم. پارانيتروفنل در 100 ميلي ليتر آب مقطر حل مي شود.

سمپلرهای  100 تا 1000 میکرولیتر:

42 میلی گرم پودر پارانیتروفنل، در یک لیتر آب مقطر حل می شود. (غلظت رنگ در محلول ذخیره این گروه،  42 میلی گرم در لیتر است)

سمپلرهای  10 تا 100 میکرولیتر:

42 میلی گرم پودر پارانینترفنل، در100میلی لیتر آب مقطر حل می شود. (غلظت رنگ در محلول ذخیره این گروه 42 میلی گرم درصد است).

سمپلرهای کمتر از 10 میکرولیتر:

420 میلی گرم پودر پارانتیروفنلنرمال تهیه شود. درحالی که برای رنگ سبز خوراکی باید از آب مقطر استفاده شود.

*نکته: در سال های گذشته رنگ سبز خوراکی گاهی به صورت ناهمگون و یا محلول عرضه شده که در این موارد، دستور کار بالا کاربرد نداشته و بهتر است از پارانیتروفنل استفاده شود.

مراحل اخذ ایزو

 تعریف ایزو
ایزو حروف اختصاری International Organization for Standardization به مفهوم "سازمان بین المللی استانداردسازی" است که متشکل از یک مجمع بین المللی از سازمانهای استاندارد کشورهای عضو است.اعضای ایزو یا در دولت و ثبت شرکتها  مؤسسات دولتی دارای سمت هستند یا نماینده ی دولت اند.به همین دلیل،ایزو نقش مهمی بین بخشهای خصوصی و عمومی بازی می کند.علت اقدام به اخذ ایزو
اصولاَ تنها مراجعی که حق صدور گواهی نامه ایزو را دارند، certify Body است.پس CB یک مرجع صدور گواهینامه است.شرکتهایی که دارای پرسنل هستند یا اقدام به تولید محصول یا خدمتی می کنند،باید بدانند متخصصین در سازمان ایزو اقدام به تدوین بهترین راهکارها برای بهبود فرایندهای سازمان کرده اند. این راهکارها شامل مدیریت کیفیت، مشتری مداری، تولید بهتر محصول، بهداشت و ایمنی شغلی ... می باشد.پس بهتر است برای پیشبرد اهداف خویش از الزامات لازم اطلاع داشته و آنها را در سازمان خود پیاده نماییم.سپس از یکی از مراجع دهنده گواهی ایزو بخواهیم که پیاده سازی این الزامات در سازمان ها را مورد ممیزی قرار دهد تا در صورت وجود عدم مطابقت کامل سیستم ما با آن الزامات  از وجود آنها مطلع شویم.
انواع استاندارد های ایزو:
1-استاندارد مدیریت کیفیتISO-9001
هدف از تدوین این استاندارد به وجود آوردن الگویی بین المللی برای پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت و تضمین کیفیت بوده که مورد استقبال در سطح جهان قرار گرفت. در واقع استاندارد ایزو 9001 به یک محصول خاص داده نمی شود، بلکه فرایند تولید کالا یا خدمات را در یک واحد تجاری مورد ارزیابی قرار می دهد. از مزایای بکارگیری استاندارد ایزو 9001:
_ شفافیت فرایندها و شاخص ها در سازمان.
_  بررسی فعالیتهای سازمان مطابق با اهداف سازمان.
_ جلوگیری از دوباره کاریها به واسطه ی تعریف فعالیت های سیستماتیک.
_ افزایش توان رقابتی در عرصه بین الملل.
2-استاندارد محیط زیستISO-14001
شامل استانداردهای بین المللی در رابطه با سیستم های زیست محیطی است که در سال 1996 میلادی به وسیله کمیته فنی 207 سازمان ایزو به وجود آمدند. این سیستم شامل ساختار سازمانی، فعالیتهای طرح ریزی، تعیین فرایندها و در اختیار گیری منابع لازم جهت تهیه، اجرا، بازنگری و حفظ خط مشی زیست محیطی سازمان است. این گواهی نامه به سازمانی داده می شود که در درازمدت برنامه های عملی برای کمک به پاکیزه ماندن محیط زیست داشته باشد. از مزایای این استاندارد:
_ افزایش سهم بازار در سطح بین الملل.
_ رعایت بهتر و بیشتر قوانین و مقررات مربوط به محیط زیست.
_ ایجاد سیستم های مدیریت زیست محیطی.
_ ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سازمان.
3-استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشتONSAS-1800
این استاندارد جهت تأمین نیاز سازمانها به یک استاندارد سیستم ایمنی و بهداشت شغلی تدوین شده تا بدین وسیله بتوانند سیستم مدیریت خود را در زمینه های بهداشتی و ایمنی ارزیابی کنند. ساختار این استاندارد با استاندارد های ایزو9001 و 14001 سازگار است که سازمانهابتوانند سیستم های مدیریت کیفیت،محیط زیست و بهداشت شغلی را با هم ادغام کرده و سیستم مدیریتی یکپارچه ایجاد کنند.از مزایای این استاندارد:
_ ساختاری مناسب جهت مدیریت بهداشت و امنیت شغلی.
_ تفکری طرح ریزی شده و مستند در رابطه با بهداشت و امنیت شغلی.
_ به وجود آمدن محیط کاری امن تر.
4- استاندارد مدیریت ایمنی مواد غذاییISO-22000
این استاندارد مجموعه ترکیبی مؤثری جهت حصول اطمینان از امنیت غذایی در طول زنجیره غذایی را ایجاد می کند که عناصر کلیدی آنها شامل ارتباط متقابل، سیستم مدیریت، برنامه های پیشنهادی است. بکارگیری این استاندارد به سازمانهای زنجیره غذایی کمک می کند تا خطرات موجود در سیستم خود را شناسایی نموده و کنترل کنند.
5-استاندارد ISO/IEC-17020
این استاندارد،از استانداردهای تخصصی است برای معیارهای عمومی برای فعالیت انواع مختلف سازمانهای بازرسی کننده. هدف از این استاندارد مشخص کردن معیارهای عمومی سازمان های بازرسی کننده بیطرف جدا از بخش مورد بازرسی ، استفاده سازمانهای بازرسی کننده و مراجع تأیید صلاحیت و دیگر سازمانهای مرتبط با شناسایی صلاحیت سازمانهای بازرسی کننده است.
6-استاندارد تأیید صلاحیت آزمایشگاهISO/IEC-17025
این استاندارد برای کلیه ی آزمایشگاههایی که خدمات اندازه گیری، تست، آزمون و کالیبراسیون ( آزمایشگاههای صنعتی) را ارایه می دهند بدون توجه به تعداد پرسنل یا گستردگی محدوده فعالیتهای آن دارای کاربرد است.
7- استاندارد مشخصات فنی در صنایع خودروسازیISO/TS-16949
با وجود استانداردهای سری ایزو9001، برخی از حوزه های اقتصادی چون صنایع خودرو که علاقه به برآورده شدن خواسته های کیفی خود دارند الزامات ویژه ای را تدوین کرده اند و تأمین کنندگان را ملزم به اجرای این خواسته ها کرده اند. بررسی برای حل مشکل مربوط به ارزیابی مکرر خواستهای قطعه سازان طرف قرارداد، منجر به تشکیل گروه کاری بین المللی صنعت خودرو شد که این گروه کاری اقدام به یکپارچه سازی الزامات خودروسازان جهان نمود.
8- استاندارد کنترل نقاط بحران در صنایع غذاییHACCP
استقرار این سیستم در سازمان با توجه به اجرای مراحل کنترل مناسب و مؤثر در طول فرایندهای پذیرش مواد اولیه، تولید محصول، انباش ونگهداری و ارسال محصول به سازمان اطمینان می دهدکه با حداقل هزینه مطمین ترین کنترل ها را انجام می دهد.
مراحل اخذ گواهی نامه ایزو
_ تصمیم و تعهد مدیریت به پیاده سازی صحیح و مناسب سیستم.
_ انتخاب مشاور جهت پیاده سازی صحیح و مناسب سیستم.
_ شناخت سازمان و تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی سازمان.
_ ارایه آموزش های لازم به کارکنان و مدیران.
_ تشکیل کمیته راهبری و کمیته اجرایی.
_ طرح ریزی سیستم به وسیله کمیته های  راهبری سازمان.
_ تدوین مستندات مورد نیاز ( همچون خط مشی، اهداف، نظامنامه، تهیه فرمها..)
_ اجرای سیستم و رفع مشکلات و عدم انطباق ها.
_ ممیزی داخلی و رفع عدم انطباق ها.
_ ممیزی خارجی و صدور گواهی نامه به عنوان آخرین مرحله استقرار نظام مدیریت.

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

استانداردهای مطرح شده مهمترین و معمولترین نوع ایزو هستند.مراحل اخذ ایزو دارای جزئیات گسترده ای است که تیم مجرب ما در فکر برتر،با ارایه بهترین خدمات،مؤثرین راهها را برای دستیابی شما به  مناسب ترین و با کیفیت ترین ها پیش روی شما خواهد گذاشت.

کنترل کیفیت رنگ مو | تجهیزات آزمایشگاهی و انواع آزمایش ها

 

کنترل کیفیت رنگ موهای دائمی

رنگ مو یکی از محصولات دسته آرایشی و بهداشتی محسوب می شود که از سال های دور برای تغییر رنگ مو و پوشاندن موهای سفید توسط اقشار مختلف زن و مرد مورد استفاده قرار می گیرد.هود لامینار  رنگ مو در واقع شامل رنگدانه های شیمیایی هستند که با اکسید شدن آن ها به وسیله عمل خارجی مثل اکسیدان رنگ مشخصی را ایجاد می کنند. با توجه به این که این محصول هم مانند سایر محصولات آرایشی و بهداشتی در تماس مشتقیم با پوست سر و مو است، حتما باید تحت آزمایش های مختلف ارزیابی شود. آزمایش های کنترل کیفیت رنگ مو عموما شامل تست های شیمیایی است. این محصول از نظر میکروبیولوژی در دسته محصولات کم خطر طبقه بندی می شود.

در ادامه معرفی روش های آزمون و تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز برای آزمایش های کنترل کیفیت محصولات گروه آرایشی و بهداشتی، در این مقاله در مورد آزمایش های ضروری رنگ مو و دستگاه های مرود نیاز بحث خواهیم کرد.

تمام تجهیزات تخصصی آزمایشگاهی مورد نیاز را می توانید از رویان ایران با بهترین قیمت و کیفیت خریداری کنید.

کدام مواد شیمیایی در فرمولاسیون رنگ مو استفاده می شود؟

رنگ مو پرمصرف ترین محصول گروه آرایشی و بهداشتی است که بیشترین مصرف را نسبت به سایر محصولات دارد. رنگ مو باید به صورت کرم غلیظ است. این محصول باید کاملا یکنواخت و همگن باشد. فرمولاسیون دقیق این محصولات به صورت تجاری هستند و عموما دسترسی به آن ها وجود ندارد. ترکیبات شیمیایی زیر به طور رایج در ترکیب رنگ مو مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات آروماتیک آمین دار

این دسته از ترکیبات پایه و اساس فرمولاسیون انواع رنگ مو هستند. در واقع ترکیب 4 یا بیشتر از این ترکیبات آروماتیک آمین دار رنگ اصلی را در رنگ مو ایجاد می کند.

آمونیاک

آمونیاک در اصل روی کوتیکول مو اثر می گذارد. به اصلاح می توان گفت آمونیاک باعث از کردن کوتیکول مو می شود. این کار کمک به نفوذ عمیق رنگ در ساقه مو و پایداری آن می شود. بوی تندی که هنگام رنگ کردن مو به مشام می رسد عمدتا ناشی از آمونیاک است.

امروزه برخی از فرمولاسیون های رنگ مو فاقد آمونیاک هستند.

رزورسینول

این ترکیب شیمیایی یک ماده آرومایتک و فنولیک است که با قرار گرفتن در کنار ماده اکسنده و سایر ترکیبات آروماتیک رنگ نهایی را ایجاد می کند. البته روزرسینول در فرمولاسیون ترکیبات آرایشی و بهداشتی کاربردهای زیادی دارد. این ماده ممکن است باعث بروز حساسیت شود.

اتانول آمین

این ماده هم عملکردی مانند آمونیاک دارد. اتانول آمین می تواند جایگزین آمونیاک شود. از اتانول آمین برای تنظیم pH رنگ مو استفاده می شود.

سایر مواد افزودنی

در رنگ موهایی که به دست مصرف کننده می رسد از اسانس و عطرهای مخصوصی استفاده می شود. زیرا رنگ مو ترکیبی از چند ماده شیمیایی با بوهایی تند است که می توانند آزاردهنده باشند. همچنین در فرمولاسیون برخی از رنگ موها از مواد تقویت کننده ساقه مو مانند روغن ها و انواع پروتئین ها نیز استفاده می شود. بعضی از این مواد قابلیت حفاظت از مو در برابر امواج فرابنفش را نیز دارند.

تجهیزات آزمایشگاهی ضروری آزمون های کنترل کیفیت رنگ مو

آزمایش هایی که روی رنگ موها انجام می شود مانند سایر آزمایش های محصولات آرایشی و بهداشتی شامل دو بخش شیمیایی و میکروبی است. به طور کلی تجهیزات آزمایشگاه کنترل کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی شامل موارد زیر است.

  • هود شیمی
  • هود لامینار
  • انکوباتور
  • اتوکلاو
  • آون آزمایشگاهی
  • pH متر
  • دیونایزر آزمایشگاهی
  • کاغذ TLC مرک
  • اتاقک UV
  • ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی با دقت میلی گرم
  • سانتریفیوژ آزمایشگاهی 4000 دور در دقیقه
  • کاغذ تورنسل
  • کوره آزمایشگاهی با امکان تنظیم دما تا 600 درجه سانتی گراد
  • اسپکتروفتومتر

این لیست شامل دستگاه های آزمایشگاهی ضروری برای انجام تمام تست های مربوط به رنگ مو است. برخی از آزمایش های ویژه ممکن است به تجهیزات و دستگاه های بیشتری نیاز داشته باشند که در این لیست آورده نشده است.

برای خرید تجهیزات لازم انجام آزمون های کنترل کیفیت رنگ مو با کارشناسان رویان ایران، برزک ترین مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، تماس حاصل نمایید.

برخی از آزمایش های مهم کنترل کیفیت رنگ مو

الکتروریسی، معرفی دستگاه، روش ها و کاربرد ها

 الکتروریسی یا Electrospinning یکی از روش های بسیار پرکاربرد در تولید نانو الیاف از پلیمر های طبیعی و مصنوعی (به صورت ذوب شده یا محلول) است.هود شیمیایی  این تکنیک نه تنها در آزمایش های تحقیقاتی استفاده می شوند، بلکه امروزه روشی صنعتی برای تولید برخی از پلیمر های ویژه نیز به حساب می آید. در زمینه تهیه نان الیاف و کاربرد های آن ها در زمینه های مختلف مانند تولید پوشش های بهبود دهنده زخم ها تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است و همچنان این راه ادامه دارد. تولید این پلیمر ها نیازمند دستگاه الکتروریس است. آنچه در ادامه این مقاله مطالعه خواهید کرد، به شما بینشی درباره دستگاه الکتروریس، روش های تولید نانو الیاف و چالش های پیش رو ارائه خواهد داد.

 

اساس روش الکتروریسی

با استفاده از روش کارآمد الکتروریسی نانو الیاف یا نانو فیبر های پیوسته می توان تولید کرد. در این روش قطر نانو الیاف بسیار مهم است. دستگاه الکتروریس رشته های پلیمری با قطر میکرومتر تا نانومتر ایجاد می کندو همین رشته ها کاربرد های مختلفی در انواع رشته ها دارند که در ادامه بررسی می کنیم. در واقع می  توان اقرار کرد که روش الکتروریسی کاملا بین رشته است و این دستگاه مورد نیاز آزمایشگاه های شیمی، ریاضی، فیزیک و مهندسی با اهداف تولید و بررسی انواع نانو الیاف است.

پایه و اساس روش الکتروریسی به هیچ عنوان پیچیده نیست. اما برای انجام موفق الکتروریسی چند عامل باید کنار هم قرار گیرند تا نانو الیاف حاصل شوند. نانو الیاف به وسیله الکتروریسی از قرار گرفتن محلول پلیمر ها در معرض ولتاژ بالا به وجود می آیند. همین جمله نشان دهنده مبنای اصلی روش الکتروریسی است. حال با تغییر دادن پارامتر های متغیر می توان نانو الیاف با خواص و ویژگی های منحصر به فرد تولید و در صنایع مختلف استفاده کرد.

کاربرد های الکتروریسی در علوم مختلف

دستگاه الکتروریسی تولید ساده و نسبتا ارزان قیمت نانو الیاف را در صنایع مختلف ممکن کرده است. با بررسی آماری مقالات علمی منتشر شده در سال های اخیر، می توان گفت نانو الیاف تولیده شده به وسیله الکتروریسی بیشترین کاربرد را در تهیه کاتالیست ها داشته اند. رتبه دوم تعداد مقالات منتشر شده با کاربرد نانو الیاف در حیطه مهندسی بافت است. همین امر نشان دهنده کارایی وسیع نانو الیاف در حوزه های مختلف است. کاربرد های نانو الیاف حاصل شده از الکتروریسی به این دو مورد محدود نمی شوند و در بخش های دیگری مانند

  • انرژی
  • محیط زیست
  • دراگ دلیوری یا دارورسانی هدفمند
  • فیلتراسیون
  • سلول های خورشیدی
  • تصفیه و خالص سازی آب
  • کشاورزی
  • فیلتراسیون سیستم های تهویه مطبوع
  • تهیه مواد با خاصیت مغناطیسی
  • سنسور ها
  • پارچه ها
  • سمی کنداکتور ها

دیده می شوند.

دستگاه الکتروریسی

به کمک دستگاه الکتروریسی می توان نانو الیاف پلیمری یا سرامیکی تولید کرد. قطر نانو الیافی که درستگاه الکتروریسی آماده می کند در محدوده 50 نانومتر (10-9 m) تا چند میکرومتر (10-6 m) است. همه انواع دستگاه های الکتروریسی متشکل از بخش های زیر است:

  • بدنه مقاوم فولادی
  • پمپ سرنگی
  • اسپینر (ریسنده)
  • کالکتور (صفحه فلزی جمع کننده)
  • منبع تامین ولتاژ بالا
  • کنترل پنل

متغیر های قابل کنترل و تنظیم دستگاه الکتروریسی

همه انواع برند های دستگاه الکتروریسی مجهز به یک سیستم کنترل پنل ساده و کاربردی برای کاربر هستند. متغیر هایی که به وسیله این کنترل پنل قابل تنظیم هستند، شامل موارد زیر است:

  • سرعت تزریق محلول (مایع) پلیمری یا سرامیکی
  • فاصله اینجکتور و کالکتور (حد فاصل بین تزریق و جمع آوری)
  • سرعت چرخش صفحه کالکتور (جمع کننده)
  • تنظیم دمای آزمایش در محدوده دمای محیط تا 45 درجه سانتی گراد
  • زمان الکتروریسی

علاوه بر موارد ذکر شده عواملی مانند تغییرات ولتاژ، هدایت الکتریکی محلول، ویسکوزیته محلول، قطر سوزن اینجکتور، ساختار پلیمر، جرم مولکولی، میدان الکتریکی اعمال شده،سرعت جریان، فشار هیدرواستاتیک در لوله مویین، رطوبت محیط، دمای محلول و محیط اطراف، سرعت جریان هوا و … بر نتیجه نهایی تولید نانو الیاف موثر هستند.

نحوه کار دستگاه الکتروریسی

به طور کلی تولید نانوالیاف به وسیله الکتروریسی از 4 مرحله پی در پی تشکیل شده است:

  1. در قسمت انتهایی نازل ولتاژ بالا به مایع پلیمری اعمالی می شود.
  2. در مرحله جت پس از باردار شدن، محلول به صورت خطی خارج می شود.
  3. در مرحله پخش شدن، محلول جت باردار شاخه شاخه و الیاف تشکیل می شوند.
  4. حلال در مرحله جمع آوری تبخیر شده و سرانجام نانوالیاف تشکیل شده روی کالکتور جمع می شوند.

چگونه شرکت بزنیم؟ (مراحل راه اندازی یک شرکت)

 امروزه اکثر مردم سعی بر آن دارند که فعالیت های خود را در زمینه های اقتصادی،صنعتی، پلمپ دفاتر کشاورزی،تولیدی و غیره تحت یک قالب سازماندهی شده انجام دهند،لذا تمایل بیشتری به تاسیس انواع شرکت های تجاری و غیر تجاری نشان می دهند تا از مزایای این شرکت ها استفاده کنند.

شرکت ، قراردادی است که بر اساس آن اعضا یا شرکا، سود حاصل از سرمایه را تقسیم می کنند.شرکت ها در قوانین ایران دارای شخصیت حقوقی اند.زمانی که قصد تاسیس شرکت را دارید، شما باید نوع شرکت و همین طور زمینه ای را که می خواهید در رابطه با آن  فعالیت داشته باشید را مشخص کنید.


تشکیل شرکت مبتنی است بر اراده آزاد شرکا و نیازی به اخذ اجازه قبلی از مقامات اداری ندارد.در واقع،هر چند ممکن است برای انجام دادن فعالیت موضوع شرکت،نیاز به چنین اجازه ای وجود داشته باشد،ایجاد شخص حقوقی محتاج اجازه خاصی نیست.برای مثال،تاسیس یک شرکت برای تولید و پخش دارو مسلماَ نیاز به اخذ مجوز از وزارت بهداشت دارد،اما انجام دادن این فعالیت ها (تولید و پخش) از طریق تاسیس شرکت چنین اجازه ای لازم ندارد.اگر فعالیت شرکت به موجب قانون،ممنوع نباشد،شرکت با رعایت شرایط دیگر قانونی تشکیل می شود.
قواعد تشکیل شرکت ،موضوع این مقاله است که به طور کامل در دو مبحث مورد بررسی قرار می گیرد.شایان ذکر است،شما بزرگواران در صورت داشتن هر گونه سؤال در ارتباط با شرکت، می توانید به مرکز ما در ثبت شرکت فکر برترمراجعه نمایید و یا تنها با برقراری یک تماس و دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان،همراهی ما را پذیرا باشید.

  • مبحث اول:قواعد تشکیل شرکت

قبل از هر چیز،تشکیل شرکت نیاز به انعقاد قرارداد دارد،اما این تنها شرط تشکیل شرکت نیست،بلکه شرایط دیگری نیز وجود دارد که تحقق آن ها برای تشکیل شرکت ضروری است.
الف-انعقاد قرارداد شرکت
تشکیل شرکت مراحل مختلفی را طی می کند.ابتدا طرفین با یکدیگر وعده تشکیل شرکت را می گذارند.در ذیل ابتدا به شرایط ماهوی قرارداد شرکت می پردازیم و سپس شرایط شکلی قرارداد شرکت را شرح می دهیم.

  • شرایط ماهوی قرارداد شرکت

قصد و رضایت شرکا:
قصد طرفین در صورتی موجب تشکیل شرکت می شود که واقعی باشد.همچنین،رضای شریک در تشکیل شرکت باید از نوع رضای معیوب نباشد.لذا،هر گاه شریک در انعقاد قرارداد مرتکب اشتباه شده باشد،قرارداد شرکت باطل خواهد بود.
اهلیت شرکا:
شرکای شرکت باید اهلیت انجام دادن معامله را داشته باشند.منظور از اهلیت،مطابق ماده 211 قانون مدنی،این است که شریک،بالغ و عاقل و رشید باشد.
موضوع شرکت:
از نظر حقوق شرکت های تجاری،موضوع شرکت به آن فعالیتی که شرکت برای انجام دادن آن تشکیل می شود گفته می شود.این فعالیت معمولاَ در اساسنامه معین می گردد،اما در شرکتنامه نیز باید معین شود والا قرارداد بدون موضوع تلقی خواهد شد.تعیین موضوع شرکت،در موجودیت آن تاثیری اساسی دارد.هر گاه شرکت فعالیتی غیر مشروع را دنبال کند،باطل است و هر ذی نفعی می تواند بطلان شرکت را تقاضا کند.
از طرف دیگر،هر گاه موضوعی که شرکت برای آن ایجاد شده است،منتفی گردد،شرکت خاتمه پیدا خواهد کرد مانند زمانی که فعالیت شرکت غیر قانونی اعلام می شود.موضوع شرکت در تعیین حقوق و تعهدات آن موثر است،چه علی الاصول معاملاتی که خارج از موضوع شرکت باشد،شرکت را متعهد نمی کند.اختیارات مدیران شرکت نیز در چهارچوب موضوع شرکت قرار دارد.
فعالیت شرکت:
مفهوم دیگر موضوع شرکت،فعالیت شرکت و به عبارتی شغل شرکت است که ممکن است صور گوناگون به خود بگیرد:بهره برداری از مواد اولیه،نفت و سوخت های منشعب از آن،مواد معدنی و فلزات،مواد شیمیایی و دارویی تا کاغذ و مقواسازی،فعالیت در زمینه امور الکترونیکی و کامپیوتری،بیمه،بانکداری و غیره
فعالیت شرکت در شرکتنامه یا اساسنامه شرکت معین می شود.این فعالیت گاه به طور دقیق مشخص می شود،ولی در اغلب موارد به صورتی تعیین می گردد که شرکت بتواند به اموری که احتمالاَ در حواشی فعالیت واقعی شرکت است نیز بپردازد.کافی است که در اساسنامه عباراتی چون:" صادرات و واردات" یا "تولید و فروش محصولات مصرفی" آورده شود تا بسیاری از فعالیت های تجاری داخل در موضوع شرکت شود.
به هر حال،فعالیت شرکت باید مطابق با موضوع تعیین شده در شرکتنامه باشد.تشخیص اینکه فعالیت شرکت مطابق شرکتنامه است،بر حسب مورد،متفاوت و با قاضی است.
آورده های شرکا:
آورده می تواند وجه نقد باشد یا مالی غیر وجه نقد یا کار و هنر.آنجه در مورد دارایی شرکت لازم است گفته شود این است که دارایی شرکت از دارایی شرکا مستقل است و در نتیجه،اولاَ مادام که شرکت باقی است مطالبه قروض شرکت از خود شرکت به عمل می آید و ثانیاَ چون بدین ترتیب،دارایی شرکت فقط تضمین پرداخت طلب طلبکاران خود شرکت است،شرکا حق تقسیم سرمایه شرکت را قبل از پرداخت طلب طلبکاران ندارند.

  • شرایط شکلی قرارداد شرکت

در این قسمت به چند سوال اصلی پاسخ خواهیم داد.آیا قرارداد باید کتبی باشد؟آیا لازم است قرارداد شرکت برای موثر و معتبر بودن،از راه رسانه های عمومی به اطلاع عموم برسد یا خیر؟
ضرورت قرارداد کتبی
در حقوق ایران،در صورتی شرکت می تواند ایجاد شود که قرارداد آن به صورت کتبی تنظیم گردد،حتی تنظیم کتبی شرکتنامه موثر نخواهد بود مگر آن که با توجه به مواد 47 و 48 قانون ثبت اسناد و املاک به ثبت برسد.در این رابطه ماده 220 قانون تجارت،تاکید می کند شرکتی که مطابق مقررات قانون مزبور به شکل یکی از شرکت های مندرج در این قانون درنیامده باشد،شرکت تضامنی تلقی خواهد شد.
لذا،شرکایی که شرکتنامه را تنظیم کرده اند،آن را با مدارک دیگر به اداره ثبت شرکت ها می دهند تا به ثبت برسد.
مندرجات قرارداد شرکت
قرارداد شرکت باید متضمن امضای شرکا یا نمایندگان قانونی آن ها باشد والا اعتبار نخواهد داشت.در عمل،تشکیل دهندگان شرکت از ورقه های نمونه ای که اداره ثبت شرکت ها تهیه و منتشر کرده است،استفاده می کنند.در این نمونه ها،مواردی که باید در شرکتنامه یا اساسنامه قید شود معین شده است بدون آنکه جنبه حصری داشته باشد.برخی از این موارد عبارت اند از:
نام شرکت،نوع شرکت(سهامی،تضامنی و غیره)،موضوع شرکت،مرکز اصلی و نشانی شرکت،اسامی شرکا یا موسسان و ومحل اقامت آن ها،زمان تشکیل شرکت و مدت آن،سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیرنقدی،میزان سهم الشرکه شرکاء،مدیران شرکت و اختیارات آن ها و اشخاصی که حق امضا دارند،موقع رسیدگی به حساب و ترتیب تقسیم سود شرکت،فسخ شرکت،محل شعب شرکت و بازرسان شرکت
نشر قرارداد شرکت
ماده 197 قانون تجارت مقرر می کند:" در ظرف ماه اول تشکیل هر شرکت،خلاصه شرکتنامه و منضمات آن،طبق نظامنامه وزارت عدلیه اعلان خواهد شد".ماده 6 نظامنامه قانون تجارت وزارت عدلیه (مصوب 1311) نیز اعلان شرکتنامه و منضمات آن در مجله رسمی دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت را پیش بینی کرده است.اما شرکتی که در اداره ثبت شرکت ها ثبت نشده و به تبع آن،شرکتنامه اش اعلان نگردیده است،ممکن است با خطر انحلال مواجه شود.

  • مبحث دوم:شرایط دیگر تشکیل شرکت

این شرایط را باید به دو دسته تقسیم کرد:دسته ای از شرایط،جنبه الزامی دارند،یعنی شرکت به وجود نمی آید،مگر آنکه آن ها تحقق پیدا کنند.ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها،بر عکس،در تشکیل شرکت نقش ندارد.لیکن از آن جا که عدم ثبت شرکت موجب مجازات مدیران شرکت و احیاناَ انحلال آن خواهد بود،در عمل موسسان شرکت ها آن ها را الزاماَ به ثبت می رسانند.

  • شرایط الزامی تشکیل شرکت

در حقوق ایران،شرکت از زمانی شخصیت حقوقی مستقل پیدا می کند که تشکیل شده باشد.قانون تجارت ایران،زمان تشکیل بعضی از شرکت ها را معین کرده است و در مورد بعضی دیگر نیز این زمان قابل تعیین است.
شرکت تضامنی وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد.(ماده 118 ق.ت) همین قاعده در مورد شرکت نسبی نیز صادق است.(ماده 185 ق.ت)پس تا سرمایه نقدی تعهد شده از جانب شرکا تادیه نشود و سهم الشرکه غیر نقدی تقویم و تسلیم نگردد،شرکتی وجود نخواهد داشت.در مورد شرکت مختلط غیر سهامی،قانون گذار به صراحت قاعده ای مقرر نکرده است،اما با توجه به اینکه شرکت مزبور ترکیبی است از شرکت تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود،در مورد این نوع شرکت  نیز باید تمام سرمایه نقدی پرداخت و سهم الشرکه های غیرنقدی شرکا نیز تقویم و وتسلیم شده باشد تا شرکت موجودیت پیدا کند.(مواد 118 و 96 ق.ت)

  • ضرورت ثبت شرکت

ماده 195 قانون تجارت مقرر کرده است:"ثبت کلیه شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکت ها است".
آنچه بیان شد در مورد شرکت های خارجی نیز صادق است.ماده 3 قانون ثبت شرکت ها مقرر می کند"...هر شرکت خارجی برای اینکه بتواند به وسیله شعبه یا نماینده به امور تجارتی یا صنعتی یا مالی در ایران مبادرت نماید باید در مملکت اصلی خود،شرکت قانونی شناخته شده و در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشد".

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

تقاضای ثبت شرکت ها باید توسط مدیران شرکت به عمل آید.تغییراتی که در طول حیات شرکت ایجاد می شود و به موجب قانون نیاز به ثبت دارد نیز باید توسط مدیران وقت شرکت به ثبت برسد.

تجهیزات آزمایشگاه قهوه، کاکائو، شکلات و فراروده ها

 قهوه، شکلات،سکوبندی ازمایشگاهی  کاکائو و انواع فرآورده های آن ها از پر طرفدار ترین مواد غذایی و نوشیدنی های جهان به شمار می آیند. افراد بسیار زیادی در دنیا روز خود را با نوشیدن یک لیوان قهوه آغاز و طی روز از شکلات در میان وعده های خود استفاده می کنند. کاکائو و قهوه میوه درختانی به همین نام هستند اما این میوه ها به صورت مستقیم پس از برداشت قابل مصرف نیستند و باید مراحلی را برای فرآوری پشت سر بگذارند. پس از انجام آزمایش های کنترل کیفیت، آماده مصرف توسط علاقه مندان به این طعم ها هستند.

آزمایشگاه کنترل کیفیت قهوه، شکلات و کاکائو زیر مجموعه ای از آزمایشگاه های صنایع غذایی است که در آن متخصصان صنایع غذایی و شیمی آزمایش های ضروری برای اخذ استاندارد های مربوطه را انجام می دهند.

در این مقاله تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشگاه قهوه، کاکائو، شکلات و فرآورده های آن ها معرفی می شود.

آزمایشگاه کنترل کیفیت قهوه، کاکائو، شکلات و فرآروده های آن ها 

برای کنترل کیفیت محصولات قهوه، کاکائو و شکلات، متخصصان صنایع غذایی، شیمی و میکروبیولوژی گرد هم می آیند تا تمام آزمون های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی روی نمونه ای از محصولات تولید شده انجام شوند. پس از تایید نمونه ها و اخذ استاندارد های لازم، محصولات به دست مصرف کنندگان می رسد.

اندازه گیری رطوبت، اندازه گیری چگالی دانه های قهوه، اندازه گیری افزودنی های مجاز خوراکی و رنگ ها،  تعیین مقدار اکراتوکسین A قهوه با استفاده از تکنیک HPLC، تعیین مقدار کافئین موجود، بررسی میزان فلزات سنگین مانند سرب، اندازه گیری کربوهیدرات آزاد قهوه فوری با استفاده از روش کروماتوگرافی تبادل یونی، اندازه گیری آکریلامید قهوه با روش کروماتوگرافی و طیف سنجی جرمی، شمارش کلی میکروارگانیسم ها، آنتروباکتریاسه، کپک و مخمر، تعیین عیوب ظاهری، اندازه گیری قابلیت انحلال قهوه فوری، تعیین درصد چربی و … نمونه ای از آزمون های اساسی است که برای کنترل کیفیت انواع قهوه، کاکائو و شکلات باید انجام شود.

برای انجام هر کدام از آزمون های ذکر شده نیاز به تجهیزات ویژه ای است که در ادامه نام برده شده اند. برای تهیه هر کدام از این دستگاه ها می توانید با کارشناسان شرکت رویان ایران تماس بگیرید.

تجهیزات آزمایشگاه کنترل کیفیت قهوه، کاکائو، شکلات و فرآروده های آن ها 

  • هود شیمی
  • هود لامینار
  • ترازوی آزمایشگاهی با دقت 0.1 گرم
  • ترازوی آزمایشگاه با دقت 0.001 گرم
  • ترازوی آزمایشگاه با دقت 0.0001 گرم
  • آون آزمایشگاه یا فور
  • کوره الکتریکی 1200 درجه آزمایشگاهی
  • میکروپیپت 10 تا 100 میکرولیتر
  • میکروپیپت 100 تا 1000 میکرولیتر
  • دسیکاتور به همراه جاذب رطوبت
  • ذره بین
  • شوف بالن
  • هیتر استیرر یا هیتر مگنت
  • هدایت سنج
  • سیستم سوکسله
  • بن ماری یا حمام آب آزمایشگاهی با قابلیت تنظیم دما تا 70 درجه سانتی گراد
  • حمام بخار
  • pH متر دیجیتال
  • حمام آلتراسونیک با قابلیت تنظیم دما تا 60 درجه سانتی گراد
  • سانتریفیوژ یخچالدار با حداقل سرعت 2000 دور در دقیقه
  • میکسر آزمایشگاهی سرعت بالا با حجم یک لیتر (با سرعت 20000 در دقیقه)
  • دستگاه کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا (HPLC)
  • سرنگ مخصوص تزریق نمونه HPLC
  • دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC)
  • سرنگ مخصوص تزریق نمونه GC
  • دستگاه طیف سنج جرمی (MS)
  • دستگاهLCMS
  • دستگاه GCMS
  • دستگاه تولید آب مقطر
  • دستگاه تولید آب دیونیزه یا HPLC
  • شیکر آزمایشگاهی
  • دستگاه روتاری اواپراتور تحت خلاء
  • آسیاب قهوه
  • شیکر الک
  • پمپ خلاء
  • اتوکلاو آزمایشگاهی
  • دستگاه کلنی کانتر
  • دستگاه طیف سنج جذب اتمی
  • آسیاب آزمایشگاهی
  • دستگاه بو دادن قهوه
  • دوش و چشم شوی اضطراری
  • سکوبندی مناسب آزمایشگاه فیزیکو شیمیایی و میکروبی
  • انواع شیشه آلات آزمایشگاهی مورد نیاز شامل بورت، قیف، ارلن، بالن حجمی، بشر، شیشه ساعت و … .

دسته ای از آزمون های قهوه، کاکائو و شکلات تنها با استفاده از چند ماده شیمیایی و شیشه آلات آزمایشگاهی انجام می شوند. بسیاری از آزمون ها نیز نیاز به دستگاه های کاملا تخصصی و پیچیده مثل کروماتوگرافی دارند.

صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 صفحه بعد