x تبلیغات
mikimouse

فورسپس دندانپزشکی

 

فورسپس دندان‌پزشکی چیست؟

فورسپس در لغت به معنای انبر است و در کارهای روزمره به عنوان موچین، انبردست و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصص ایمپلنت در رشت این ابزار دستی برای نگه داشتن و گرفتن اشیا کاربرد دارد. در دندان‌پزشکی دارای جایگاه ویژه‌ای است و برای کشیدن دندان به کار می‌رود. در واقع دندان‌پزشک با کمک این ابزار دندان را گرفته و به آرامی به عقب و جلو تکان می‌دهد تا دندان را خارج نماید. در این فرآیند با بزرگ‌شدن تدریجی حفره دندان، دست دندان‌پزشک دامنه حرکتی بیشتری خواهد داشت. 

انواع فورسپس دندان‌پزشکی

این ابزارها با توجه به نوع عملکردی که دارند به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • فورسپس‌های یک‌بار مصرف

در تولید فورسپس‌های یک‌بار مصرف از متریال و پلاستیک‌هایی که دارای کیفیت پایین‍‌تری هستند به کار می‌رود. ازاین‌رو پس از یکبار مصرف دیگر قابل استفاده نخواهندبود. 

  • فورسپس‌های غیر یک‌بار مصرف

نوع غیر یک‌بار مصرف این ابزارها دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه‌ها و فشارهای شیمیایی و جسمی مایعات بدن، ترشحات، روش‌های استریلیزه و مواد تمیز کننده است.

معرفی انواع فورسپس در دندان‌پزشکی

با توجه به ویژگی‌ها و شرایط بیمار و موقعیت استفاده از فورسپس‌ها می‌توان این ابزارها را در دسته‌بندی‌های زیر قرار داد. 

  • فورسپس اطفال
  • فورسپس ساده
  • فورسپس آناتومیک
  • فورسپس آتروماتیک 

علاوه بر این طبقه‌بندی دقیق دیگری برای این ابزارها وجود دارد که به شرح زیر است.

  • فورسپس کاهورن چپ بالا
  • فورسپس کاهورن راست بالا
  • فورسپس کاهورن پایین
  • فورسپس مولر فوقانی
  • فورسپس مولر پایینی
  • فورسپس فنردار مولر پایینی
  • فورسپس ریشه کش بالا بلند
  • فورسپس ریشه کش بالا
  • فورسپس ریشه کش پایین
  • فورسپس عقل بالا
  • فورسپس عقل پایین
  • فورسپس قدامی بالا
  • فورسپس پرمولر پایین

فورسپس‌های دندان‌پزشکی کودکان

  • فورسپس فنردار قدامی بالا
  • فورسپس فنردار پرمولر فوقانی
  • فورسپس فنردار مولر فوقانی
  • فورسپس فنردار مولر پایینی
  • فورسپس فنردار ریشه کش پایین

فورسپس‌های جراحی دندان

  •  شستی

این ابزار میان دو یا سه انگشت دست قرار گرفته و بخش انتهایی آن روی نخستین عضله مابین انگشت شست و اشاره قرار می‌گیرد. در این ابزار فنرها در انتهای آن واقع شده‌اند و تا هنگامی که فشاری بر آن‌ها اعمال نشود، کناره‌های فورسپس از یکدیگر جدا نخواهند شد. ازاین‌رو دندان‌پزشک با استفاده از آن می‌تواند به سادگی اجسام و بافت‌های کوچک را جابه‌جا کند و بیرون آورد. معمولا از نوع شستی این ابزار برای نگه داشتن بافت مجاور، جابه‌جا کردن پانسمان، کشیدن آهسته بافت در زمان جراحی بدون دخالت دست یا انگشت استفاده می‌کنند. 

  • قفل شونده

فورسپس‌های قفل شونده دندان‌پزشکی به گیره نیز معروف هستند و از آن‌ها جهت نگه داشتن بافت‌ها و اشیا استفاده می‌کنند. در صورتی که از این ابزارها به منظور فشرده کردن عروق برای جلوگیری از خونریزی استفاده گردد به آن‌ها هموستات هم می‌گویند. سوزن‌های نگهدارنده نوعی از این ابزارهای قفل شونده هستند که از آن‌ها برای هدایت سوزن از طریق بافت استفاده می‌کنند. حلقه این ابزار میان انگشت میانی و انگشت شست نگه داشته می‌شود و انگشت اشاره به هدایت آن کمک می‌کند. 

کاربرد فورسپس دندان‌پزشکی

از انواع فورسپس دندان‌پزشکی برای کشیدن دندان‌های فاسد و خراب که دیگر کارایی ندارند و باید از دهان خارج شوند به کار می‌روند. این ابزارها خارج کردن ریشه‌های خراب دندان از داخل فک را برای پزشک خیلی راحت‌تر می‌کنند. به این صورت که دندان‌پزشک تاج دندان خراب را با آنمی‌گیرد و با وارد کردن نیرو به صورت عمودی به دندان، بدون آنکه به سایر دندان‌ها و بافت‌های اطراف آسیبی وارد کند، دندان را خارج می‌کند.

فورسپس‌هایی که برای فک پایین طراحی شده‌اند نوک قلم آن‌ها نسبت به دسته دارای حالتی قائم است. اما نوعی که برای دندان‌های فک بالا ساخته شده زاویه‌ای ۴۵ درجه نسبت به دسته خود دارند و به این ترتیب موجب می‌شوند که دندان‌پزشک آسان‌تر بتواند دندان‌های پوسیده را از دهان بیمار خارج نماید. لازم به ذکر است که اندازه و شکل فورسپس‌های بزرگسالان و کودکان و حتی فک بالا و پایین با یکدیگر متفاوت هستند. 

جنس فورسپس دندان‌پزشکی

 فورسپس‌های دندان‌پزشکی را معمولا از جنس فولاد کربن‌دار بوده که آلیاژی سخت و مقاوم است می‌سازند. زیرا برای خارج نمودن دندان‌ها که دارای ریشه‌ای محکم و قوی هستند ابزاری پرقدرت نیاز است که کارایی لازم را داشته باشد. 

با توجه به اینکه این ابزارها از جنس آلیاژ فولادی و ضدزنگ هستند به خوبی با استفاده از دستگاه اتو کلاو استریل می‌شوند و دندان‌پزشک می‌تواند با اطمینان خاطر از آن‌ها برای مراجعه کننده دیگر استفاده نماید. نمونه‌های یک بار مصرف این ابزار نیز از جنس پلاستیک تولید می‌شوند و به دلیل استحکام کمی که دارند چندان کاربردی نیستند و کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

کاربرد فورسپس نوک بلند

در مواردی که حفره دندانی عمیق است از نوع نوک بلند این ابزارها استفاده می‌کنند. به این معنی که به دلیل شکسته شدن تاج دندان دسترسی به ریشه دندان با ابزارهای معمولی دشوار است، دندان‌پزشک از فورسپس باریک و نوک بلند برای یافتن ریشه و خارج کردن آن استفاده می‌کند.   

بهترین برندهای تولید کننده فورسپس دندان‌پزشکی

امروزه شرکت‌های مختلفی در حوزه ساخت ابزارهای دندان‌پزشکی مشغول به فعالیت هستند. ازاین‌رو محصولات مختلفی در بازار عرضه شده و انتخاب فورسپس میان برندهای متفاوت را دشوار می‌کند. از بهترین برندهای فورسپس در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • برند فالکن

Falcon از معتبرترین برندها در حوزه تولید تجهیزات دندان‌پزشکی است که در کشور پاکستان فعالیت دارد. این شرکت با بیش از ۳۰ سال تجربه در این حوزه تجهیزات با کیفیتی عالی و مطابق با استانداردهای بین‌المللی برای جامعه دندان‌پزشکی تولید می‌کند. فورسپس‌ها همانند سایر تولیدات این برند دارای گارانتی ۵ ساله هستند و  با اطمینان خاطر می‌توانند از آن‌ها خریداری نمایند. 

  • برند کوشا

از دیگر شرکت‌های پاکستانی که در زمینه تولید تجهیزات دندان‌پزشکی مشغول به فعالیت است کمپانی کوشا بوده که محصولات آن در بازار ایران عرضه می‌شود. تولیدات این شرکت به دلیل کیفیت عالی که دارند طرف‌داران بسیاری داشته و توانسته‌اند اعتماد دندان‌پزشکان فراوانی را به خود جلب کنند. فورسپس‌های دندان‌پزشکی کوشا به صورت تکی و یا چند ستی و مجموعه‌ای به فروش می‌رسند. 

  • برند جویا

برند جویا در چند سال متوالی به عنوان برند منتخب برای خرید تجهیزات دندان‌پزشکی انتخاب شد و مورد اعتماد جامعه دندان‌پزشکان است. این شرکت با کیفیت‌ترین ابزارها را تولید و به بازار عرضه نموده است. فورسپس‌های دندان‌پزشکی برند جویا به شکل جداگانه و مجموعه‌ای در دسترس هستند و با استفاده از بسته‌های چند عددی آن‌ها دندان‌پزشک به خوبی می‌تواند برای کشیدن دندان بیمار اقدام کند. 

  • برند پیشرو

فارا طب پیشرو دارای سابقه‌ای درخشان در زمینه ساخت و واردات ابزارهای دندان‌پزشکی است. فورسپس‌های این شرکت دارای کیفیت بالایی هستند و با توجه به اینکه از مرغوب‌ترین آلیاژهای فولادی تولید شده‌اند ابزاری بسیار کارآمد برای دندان‌پزشکان هستند. برند پیشرو تجهیزات خود را با ۵ سال گارانتی تعویض و ۱۰ سال خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد. جامعه دندان‌پزشکی می‌توانند تجهیزات این شرکت را به صورت تکی و عمده به صورت آنلاین در سراسر ایران تهیه کنند. 

ثبت شرکت هواپیمایی

 تاسیس و ثبت شرکت هواپیمایی،گرفتن کارت بازرگانی فوری  منوط به اخذ پروانه و مجوزات مرتبط است. این شرکت را می توان در قالب شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود به ثبت رساند ، اما برای این زمینه از فعالیت ، شرکت های سهامی خاص مناسب ترند. این شرکت ها نسبت به شرکت با مسئولیت محدود ، دارای اعتبار بیشتری بوده و برای اخذ تسهیلات بانکی و اخذ نمایندگی معتبر بسیار مناسبند.
به موجب، دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی ؛ در روند صدور موافقت اصولی و پروانه بهره‌برداری، مواردی شامل شرایط عمومی متقاضی، شرایط عمومی و اختصاصی هیئت مدیره و مدیرعامل، اساسنامه پیشنهادی شرکت، طرح توجیه فنی و بازرگانی، شرایط فنی و عملیات و شرایط امنیتی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
متقاضی می‌بایست از شرایط عمومی و اختصاصی به شرح ذیل برخوردار باشد :
الف: شرایط عمومی متقاضی
- متقاضی یک شرکت سهامی دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران است.
- متقاضی قادر است توانایی تامین منابع مالی و کفایت مالی شرکت را طبق مفاد ضمیمه الف این دستوالعمل به اثبات برساند.
- متقاضی قادر است تا به نحو موثری توانمندی اجرایی و تخصصی شرکت را مطابق با استانداردهای مرجع در انجام فعالیت مورد درخواست به اثبات برساند.
- معرفی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره واجد شرایط به سازمان هواپیمایی کشوری
ب: احراز صلاحیت حرفه‌ای هیئت مدیره و مدیرعامل
شرایط عمومی هیئت مدیره و مدیرعامل :
اشخاص پیشنهادی برای تصدی سمت مدیرعامل با عضو هیئت مدیره باید از شرایط عمومی به شرح ذیل برخوردار باشند:
- متدین به دین اسلام و یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی کشور
- داشتن اهلیت قانونی، عدم اشتهار به فساد اخلاقی، عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان گردان، عدم سوء پیشینه و محکومیت کیفری که موجب سلب حقوق اجتماعی گردد.
- انجام خدمت وظیفه و یا معافیت دائم (برای آقایان)
- دارا بودن حداقل ۳۰ سال سن
- دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته‌های مورد پذیرش سازمان هواپیمایی کشوری که فهرست این رشته‌ها از طرف سازمان اعلام می‌گردد.
ج: شرایط تخصصی هیئت مدیره و مدیرعامل :
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اشخاص پیشنهادی برای تصدی سمت مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره باید از شرایط تخصصی به شرح ذیل برخوردار باشند:
- حداقل ۵ سال سابقه فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی و یا ۱۰ سال در مشاغل تخصصی و مرتبط صنعت برای دو سوم اعضای هیئت مدیره
تبصره- دارا بودن حداقل ۵ سال سابقه فعالیت در صنعت حمل و نقل هوایی برای رئیس هیئت مدیره الزامی است.
- حداقل ۵ سال سابقه فعالیت در مشاغل مدیریتی در صنعت هوانوردی برای مدیرعامل
تبصره- دارا بودن مدرک دکتری و کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط به ترتیب به عنوان دو و یکسال سابقه فعالیت محسوب می گردد.
- احراز صلاحیت علمی و تخصصی بر اساس مفاد ماده ۵ دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی
- تسلط به یکی از زبان‌های رسمی ایکائو (ترجیحا زبان انگلیسی) برای مدیرعامل
برای بررسی صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل، کمیته ای با عنوان «کمیته احراز و سلب صلاحیت حرفه‌ای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های هواپیمایی» مشتمل بر اعضای کمیته هوانوردی و یا نمایندگان آنها تشکیل می‌شود و تصمیمات آن پس از تصویب در کمیته هوانوردی و اخذ تایید از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ می‌شود.
بر اساس ماده ۱۱ دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت های هواپیمایی، فرآیند صدور پروانه بهره برداری شامل مراحل ذیل می باشد :
-  متقاضی پس از اخذ موافقتنامه اصولی، امکانات و شرایط مورد نیاز جهت اخذ تاییدیه‌های صلاحیت بازرگانی و فنی و عملیاتی طبق ضوابط و معیارهای تعریف شده توسط سازمان را برای هر دو تاییدیه فراهم نموده و به سازمان ارائه می‌دهد.
- سازمان با لحاظ کردن شاخص کفایت مالی، طرح توجیهی، نظامنامه‌های فنی و عملیاتی و امنیتی الزامات و استانداردهای مورد نیاز جهت اخذ تاییدیه‌های بازرگانی و فنی، عملیاتی، چنانچه متقاضی را واجد شرایط تشخیص دهند مراتب را جهت صدور این دو تاییدیه به کمیته هوانوردی ارجاع خواهند نمود.
در صورتی که متقاضی موفق به اخذ این دو تاییدیه به اخذ این دو تاییدیه از کمیته هوانوردی گردد وهیئت مدیره و مدیرعامل پیشنهادی طبق ماده ۵ این دستورالعمل تاییدیه صلاحیت حرفه ای را اخذ نمایند، مراتب جهت صدور پروانه بهره برداری آزمایشی در شورایعالی هواپیمایی مطرح خواهد شد.
مدت اعتبار این پروانه یکسال می باشد و طی این یکسال بررسی‌ها و نظارت‌های مربوط به تضمین تداوم شایستگی و صلاحیت شرکت بعمل آمده و گزارش آن را به کمیته هوانوردی و شورایعالی هواپیمایی ارائه می‌شود.
چنانچه شرکت بتواند در دوره آزمایشی یک ساله تمامی الزامات و استانداردهای فنی، عملیاتی و بازرگانی را رعایت کند مراتب جهت صدور پروانه بهره‌برداری سه ساله در شورایعالی هواپیمایی مطرح خواهد شد.
اما در صورتیکه شرکت به هر دلیلی یکی از شرایط احراز (اخذ) تاییدیه های بازرگانی یا فنی، عملیاتی را از دست بدهد، سازمان گزارش کار را جهت اتخاذ تصمیم لازم به شورایعالی هواپیمایی ارائه می کند وحسب تصمیم شورا عمل خواهد نمود.
در پایان دوره سه ساله، عملکرد شرکت هواپیمایی جهت صدور پروانه دائم به شورایعالی هواپیمایی گزارش می‌شود.
بر اساس بندی از این دستورالعمل شرکت هواپیمایی موظف است تا قبل از هر گونه فعالیت بازرگانی نسبت به اخذ گواهینامه خلبان، کادر پروازی، کادر فنی و ناوگان و تجهیزات ایمنی خود از سازمان اقدام و برابر ضوابط قانونی و استانداردهای مرجع به موقع نسبت به تمدید و تجدید آنها اقدام نماید.

دست ‌‌دندان‌مصنوعی کامل

 

چرا باید از ‌‌دندان‌مصنوعی استفاده شود؟

از دست دادن دندان‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی مانند پوسیدگی، تصادفات، ضربه و بیماری‌های لثه رخ دهد.لمینت دندان در رشت تفاوتی ندارد که دندان‌ها به چه علتی از دست رفته‌اند در هر صورت موجب افتادگی عضلات، ایجاد تغییرات نامطلوب در ظاهر، تو رفتگی گونه‌ها و لب‌ها، تغییر در شیوه صحبت کردن و تلفظ کلمات و صداها و همچنین ایجاد مشکلات در بلعیدن و جویدن غذا می‌گردد.

به عبارتی می‌توان گفت هنگامی که تعداد زیادی یا تمام دندان‌های خود را از دست می‌دهید به دلیل افتادگی عضلات صورت، چهره شما پیرتر نشان داده خواهد شد. اما با استفاده از دست ‌‌دندان‌مصنوعی کامل می‌توانید با پر کردن فضای پشت لب‌ها و گونه حالت جوان‌تر به چهره خود ببخشید و لبخندی زیبا داشته باشید. علاوه بر این مشکل تلفظ صحیح کلمات و عدم توانایی در جویدن غذا نیز برایتان حل خواهد شد. بنابراین اگر دندان‌های خود را از دست داده‌اید باید از ‌‌دندان‌مصنوعی استفاده کنید. 

نحوه کار دندان‌های مصنوعی 

دست ‌‌دندان‌مصنوعی کامل یا دنچر دارای یک پایه از جنس اکریل‌های دندان‌پزشکی و به رنگ لثه است که روی فک نصب می‌شود. قسمت پایه ‌‌دندان‌مصنوعی فک بالا سقف دهان یا همان کام را پوشش می‌دهد. اما بخش پایه ‌‌دندان‌مصنوعی فک پایین به شکل نعل اسبی است و زبان در وسط آن قرار می‌گیرد. ساخت دندان‌های مصنوعی در لابراتوار پروتزهای دندانی با استفاده از قالب دهان انجام می‌شود. با توجه به وضعیت دندان‌های بیمار دندان‌پزشک تشخیص می‌دهد که کدام نوع دندان‌های مصنوعی می‌تواند برای فرد مناسب‌تر باشد.

انواع ‌‌دندان‌مصنوعی

دست پروتزهای ‌‌دندان‌مصنوعی که برای جایگزین دندان می‌توانید از آن‌هااستفاده کنید به طور کلی به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • ‌‌دندان‌مصنوعی کامل

خیلی از افراد به دلیل بیماری‌های مختلف و یا افزایش سن تعدادی از دندان‌های خود را از دست می‌دهند. در صورتی که تقریبا همه دندان‌ها از بین رفته باشند باید از دست ‌‌دندان‌مصنوعی کامل به عنوان جایگزین آن‌ها استفاده نمود. دندان‌های مصنوعی کامل نیز می‌توانند ثابت یا متحرک باشند.

‌‌دندان‌مصنوعی کامل متحرک

این پروتزهای دندانی به دست دندان کامل معروف هستند و دندان‌ها با پایه لثه‌ای بر روی قوس فکی قرار می‌گیرند. این پروتزها به صورت کاملا متحرک هستند و فرد می‌تواند هر موقع که بخواهد آن‌هارا از دهان خارج کند و مجددا استفاده نماید. افرادی که فقط تمامی دندان‌های فک بالای خود را از دست داده‌اند اما تعدادی از دندان‌های فک پایین آن‌ها همچنان وجود دارد می‌توانند فقط برای فک بالا از دندان متحرک استفاده کنند. به این ترتیب فرد می‌تواند نیم دست دندان سفارش دهد، اما در صورتی که در هر دو فک دندانی باقی‎نمانده باشد به یک دست کامل ‌‌دندان‌مصنوعی برای فک بالا و پایین نیاز دارد. 

‌‌دندان‌مصنوعی کامل ثابت

با توجه به راحتی استفاده از این پروتزها و همچنین قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارند معمولا افراد استفاده از پروتز کامل را ترجیح می‌دهند. اما در صورتی که محدودیت مالی ندارید و می‌توانید هزینه بیشتری را بپردازید ما به شما ‌‌دندان‌مصنوعی ثابت را پیشنهاد می‌کنیم.

زیرا این پروتزها به صورت کامل روی قوس فکی قرار می‌گیرند و هیچ‌گونه تکان یا لغزشی ندارند. از طرفی با وجود آن‌ها در دهان صحبت کردن و جویدن غذا برای فرد راحت‌تر خواهد شد. در نتیجه می‌توان گفت ‌‌دندان‌مصنوعی کامل ثابت جایگزینی عالی برای تمامی دندان‌های از بین رفته است. 

برای ثابت کردن این پروتزهای دندانی به چسب نیازی نیست و این کار از طریق چند ایمپلنت انجام می‌شود. به این صورت که دندان‌پزشک چند ایمپلنت را در قسمت‌های مختلف قوس فکی می‌کارد و اوردنچر یا همان ‌‌دندان‌مصنوعی را به روی ایمپلنت قرار می‌دهد. به این ترتیب پروتز ثابت می‌شود و فرد هر موقع که بخواهد می‌تواند تنها با وارد نمودن مقداری فشار آن را جدا کند. 

روش ساخت ‌‌دندان‌مصنوعی کامل

دندان‌های مصنوعی کامل می‌توانند جایگزین دندان‌های طبیعی باشند. این پروتزهای دندانی به دو صورت فوری و معمولی ساخته می‌شوند. هنگامی که دندان‌ها از دهان خارج می‌شوند بافت دهان دچار تغییر شده و به مرور زمان استخوان فک و لثه تحلیل می‌یابد و جای خالی دندان را استخوان می‌گیرد. 

  • روش معمولی

در این روش ساخت ‌‌دندان‌مصنوعی پس از خارج نمودن دندان‌ها باید حدود ۸ الی ۱۲ ماه منتظر ماند تا همه تغییرات احتمالی در فک انجام شود و استخوان لثه و فک حالت پایداری پیدا کند و بعد از آن برای سفارش ساخت دندان اقدام نمود.

  • روش فوری

در این روش برخلاف روش معمولی پیش از آنکه برای کشیدن دندان‌ها اقدام شود ‌‌دندان‌مصنوعی ساخته خواهد شد. ازاین‌رو می‌تواند خیلی سریع پس از کشیدن دندان‌ها از دندان‌های مصنوعی استفاده نمود. در نتیجه فرد مدت زمان کوتاه‌تری بدون دندان خواهد بود. اما همانطور که اشاره شد پس از خارج کردن دندن‌ها بافت لثه و استخوان دچار تغییراتی شده و ‌‌دندان‌مصنوعی نیز باید اصلاحات زیادی داشته باشد تا در نهایت با این تغییرات مطابقت یابد. به عبارتی ‌‌دندان‌مصنوعی فوری راه حلی موقتی محسوب می‌شود تا هنگامی که ‌‌دندان‌مصنوعی کامل به روش معمولی ساخته می‌شود فرد بی‌دندان نباشد.

کدام پروتز ‌‌دندان‌مصنوعی می‌تواند برای من مناسب باشد؟

نوع مناسب پروتز دندانی برای هر فردی با توجه به تعداد دندان‌های از دست رفته او مشخص می‌شود. علاوه بر این تشخیص دندان‌پزشک و ترجیح خود فرد نیز تعیین کننده نوع پروتز دندانی است. ازاین‌رو بهتر است پیش از آنکه برای سفارش ساخت ‌‌دندان‌مصنوعی اقدام کنید حتما یک جلسه مشاوره با یک متخصص پروتزهای دندانی داشته باشید.

یک دندان‌پزشک معمولی نمی‌تواند مشاور خوبی برای چنین مواردی باشد و بهترین شخص همان متخصص پروتزهای دندانی است. زیرا این دندان‌پزشک به صورت تخصصی فقط در زمینه ترمیم دندان و جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته با مواد متفاوت فعالیت دارد و می‌تواند بهترین دندان‌پزشکی باشد که به آن مراجعه نمایید. 

چگونه می‌توان برای پروتز دست ‌‌دندان‌مصنوعی اقدام کرد؟

در گذشته معمولا افراد به یک دندانساز تجربی یا تکنسین دندان‌سازی برای ساخت دست ‌‌دندان‌مصنوعی کامل مراجعه می‌کردند. اما امروزه بر خلاف گذشته اکثر افراد ترجیح می‌دهند پیش از هر اقدامی به یک دندان‌پزشک متخصص پروتز مراجعه کنند تا با بررسی دندان‌هایشان تشخیص دهد که کدام پروتز دندانی می‌تواند برای آن‌ها مناسب‌تر باشد. پس از آن قالب گیری از دندان‌ها انجام می‌شود تا ساخت قالب ‌‌دندان‌مصنوعی با توجه به آن آغاز شود. در یک بازه خاصی ‌‌دندان‌مصنوعی ساخته می‌شود و آماده قرارگیری در دهان فرد خواهد شد. این پروسه می‌تواند چند هفته به طول بی‌انجامد.

استفاده از ‌‌دندان‌مصنوعی چه مزیت‌هایی دارد؟

با استفاده از ‌‌دندان‌مصنوعی و جایگزینی آن با دندان‌های از دست رفته فرد می‌تواند اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و لبخندی زیبا داشته باشد. پروتز دندانی نسبت به ایمپلنت یک روش درمانی ارزان‌تر محسوب می‌شود و موجب می‌شود که فرد راحت‌تر صحبت کند، آسان‌تر غذا را بجود و نظافت و مراقبت از آن‌ها ساده‌تر است. این دندان‌ها به صورت اختصاصی برای هر فردی ساخته می‌شوند.

‌‌دندان‌مصنوعی دارای چه معایبی است؟

پروسه ساخت دست ‌‌دندان‌مصنوعی خیلی طولانی و زمان بر است. همچنین تمیز کردن آن‌ها برای خیلی از افراد دشوار و ناراحت کننده است. از طرفی خوردن غذاهای خیلی سفت با آن‌ها امکان پذیر نیست و خیلی طول می‌کشد که فرد به وجود آن‌ها در دهان خود عادت کند. به طوری که باید خیلی تمرین داشته باشد که بتواند با آن‌ها راحت صحبت کند.

 این تمرین‌ها موجب می‌شود که استخوان‌ها سریع‌تر تحلیل روند و به مرور زمان نیرویی که بیمار با وجود آن می‌تواند گاز بگیرد خیلی کاهش می‌یابد. از طرفی دیگر دندان‌های مصنوعی حجیم هستند و کاملا سقف دهان را پوشش می‌دهند. پروتزهای دندانی پارسیل نیز به نوبه خود می‌توانند موجب خرابی و آسیب دیدن دندان‌های مجاور شوند.  

مواد و وسایل مورد استفاده در ترمیم و پر کردن دندان

 

پوسیدگی دندان چیست و چه علائمی‌‌دارد؟

پوسیدگی دندان و ایجاد حفره در دندان‌ها‌‌ می‌‌تواند به دلایل مختلفی مانند عدم مراقبت صحیح از دندان‌ها ، استفاده نکردن از مسواک و خمیر دندان ضد پوسیدگی و عدم توجه کافی به رعایت بهداشت دهان و دندان رخ دهد. ایمپلنت دندان در رشت پوسیدگی دندان نوعی بیماری پیشرونده است و در صورتی که به موقع کنترل و درمان نشود‌‌ می‌‌تواند موجب از بین رفتن دندان شود. پوسیدگی دندان دارای علائمی‌‌است که باید آن‌ها  را جدی گرفت. از جمله این علائم‌‌ می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • درد دندان
  • وجود لکه‌های سفید روی دندان
  • ایجاد بوی بد در دهان
  • حساس شدن دندان‌ها  به سرما و گرما
  • بروز لکه‌های سیاه روی دندان

ابزارهای کاربردی برای ترمیم و پرکردن دندان

یکی از بهترین روش‌های درمانی برای پوسیدگی دندان، پر کردن دندان‌ها  است که با استفاده از مواد مخصوصی انجام‌‌ می‌‌شود. برای درمان پرکردگی از ابزارهای متفاوتی دندان‌پزشک استفاده‌‌ می‌‌کند تا مواد را به خوبی در دندان جایگذاری نماید. از جمله مواد و وسایل مورد نیاز ترمیم دندان‌‌ می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • سرنگ تزریق

از این وسیله برای تزریق بی‌حسی استفاده‌‌ می‌‌شود و کارپول بی‌حسی درون و سر سوزن بر سر این وسیله نصب‌‌ می‌‌شود. 

  • توربین

توربین و اینسترومنت وسیله‌ای برای تراش‌‌ مینا‌ و عاج دندان بوده که از قدرت و دور زیادی برخوردار است. از رایج‌ترین‌ انواع توربین‌‌ می‌‌توان به نوع تکمه‌ای یا پوش باتن و آچاری اشاره نمود. 

  • فرز فیشور

از این نوع فرز در دندان‌پزشکی برای تراش پر قدرت‌‌ مینا و عاج دندان استفاده‌‌ می‌‌شود. این فرز دارای سری تخت بوده و در اکثر مواقع از فرزها با نوار سیاه، سبز و آبی استفاده‌‌ می‌‌کنند.  

  • آنگل

جهت برداشتن پوسیدگی‌های عاج دندان از آنگل استفاده‌‌ می‌‌کنند. البته از فرزهایی مثل پیزوریمر و گیتس گلیدن نیز برای تخلیه گوتای داخل کانال دندان نیز استفاده‌‌ می‌‌کنند.

  • ایراموتور

آنگل بر سر ایراموتور قرار‌‌ می‌‌گیرد و موجب ایجاد شدن نیروی رانش در آنگل‌‌ می‌‌شود. 

  • پنس

پنس از کاربردی‌ترین‌ لوازم در دندان‌پزشکی است که جهت برداشتن اقلام مختلفی مانند مواد روت کانال دندان، رول پنبه، نوار کاربن، نوار ماتریکس، توربین و انواع فرزهای آنگل استفاده‌‌ می‌‌کنند. 

  • سوند

سوند نیز یکی دیگر از مواد و وسایل مورد نیاز ترمیم دندان است که برای تشخیص پوسیدگی، درآوردن نخ زیر لثه، تمیز کردن اطراف دندان از ماده قالبگیری و سمان دندان‌پزشکی، بررسی عمق شیار لثه و به عنوان کارور مورد استفاده قرار‌‌ می‌‌گیرد. 

  • آینه دندان‌پزشکی

آینه دندان‌پزشکی از رایج‌ترین‌ لوازم در این حوزه است که از آن برای مشاهده دیواره‌های دندان، لثه و کنار زدن زبان استفاده‌‌ می‌‌کنند.

  • کندانسور

از قلم فلزی کندانسور جهت متراکم سازی آمالگام درون حفره تراشیده شده استفاده‌‌ می‌‌کنند. نوعی از این قلم نوک تخت دارای دو سر با قطرهای متفاوت است. 

  • برنیشر

برنیشر نیز نوعی قلم برای صیقلی کردن سطح آمالگام است. سطح آمالگام باید کاملا صاف و صیقلی باشد تا مانع از چسبیدن پلاک‌‌ می‌‌کروبی به دندان و پوسیدگی آن گردد. 

  • رول پنبه

برای ایزولاسیون دندان‌ها  و جلوگیری از نفوذ بزاق به ناحیه دندان از رول پنبه استفاده‌‌ می‌‌کنند. این وسایل داخل ظرف کشودار کوچکی تعبیه شده‌اند تا هنگام برداشتن یک رول پنبه دیگر رول پنبه‌ها  آلوده نشوند.

  • قلم دایکال یا دایکال کری یر

این قلم‌ها  شبیه برنشیر بوده و سر کروی کوچکی دارند، البته قلم‌های دایکال کری یر نسبت به برنیشرها کوتاه‌تر است. 

  • تیغ بیستوری و دسته

از تیغ‌های بیستوری برای جراحی و برداشتن از لثه استفاده‌‌ می‌‌کنند.

  • اسپاتول محکمه

از این اسپاتول‌ها برای مخلوط کردن سیمان و مواد قالبگیری استفاده‌‌ می‌‌کنند.

  • کارور

کارور نوعی قلم فلزی است که برای درآوردن کاسپ‌های دندان که روی آمالگام هنوز سفت نشده‌اند استفاده‌‌ می‌‌شود. 

  • گوده شیشه‌ای

از آن برای مخلوط کردن دورآلی استفاده‌‌ می‌‌کنند. 

  • اکسکویتور

این قلم نوکی مانند قاشق دارد و به علت تیز بودن به راحتی‌‌ می‌‌تواند پوسیدگی‌ها  را در ترمیم دندان یا پالپ دندان در پالپوتومی‌‌ اطفال جدا کند.

  • هچن

هچت نیز نوعی قلم نوک تیز است که از آن به منظور صاف سازی کف حفره و لبه‌های تراش خورده دندان استفاده‌‌ می‌‌کنند. 

  • مارجین تریمر

از این ابزار جهت مسطح کردن لبه تراش خورده دندان استفاده‌‌ می‌‌شود. 

  • اسلب یا بلوک شیشه ای

اسلب برای قرار دندان سمان و یا قراردادن وارنیش روی آن به کار‌‌ می‌‌رود.

  • پین داخل عاج

این پین ۱‌‌ میلیمتری در عمق ۲‌‌ میلیمتری عاج کاشته‌‌ می‌‌شود و موجب افزایش چسبندگی و استحکام ماده ترمیمی‌‌ به دندان‌‌ می‌‌شود. 

  • ماتریکس هولدر آیوری

نوار ماتریکس آیوری در این گیره‌ها  قرار‌‌ می‌‌گیرد.

  • نوار ماتریکس تافل مایر

از این نوار برای ترمیم حفره‌های دو سطحی و سه سطحی استفاده‌‌ می‌‌کنند.

  • نوار ماتریکس آیوری

این نوار جهت ترمیم‌های دو سطحی مورد استفاده قرار‌‌ می‌‌گیرد. 

  • آمالگام کریر

از این ابزار برای برداشتن آمالگام تازه مخلوط شده و قرار دادن آن درون حفره دندان استفاده‌‌ می‌‌کنند.

  • نوار کاربن

از نوار کاربن به منظور مشخص کردن نقاطی از ترمیم که بلندتر از حد لازم شکل داده شده‌اند استفاده‌‌ می‌‌کنند. 

  • وارنیش

از مایع وارنیش برای کاهش ریزنشت باکتری‌ها  به زیر ترمیم‌های آمالگام استفاده‌‌ می‌‌شود.

  • برس وارنیش یا‌‌ می‌‌کروبراش

از این برس جهت آغشته کردن حفره دندان به وارنیش استفاده‌‌ می‌‌کنند.

مواد مورد استفاده در ترمیم و پر کردن دندان

مواد و وسایل مورد استفاده در ترمیم و پر کردن دندان از تنوع بالایی برخوردار هستند و دندان‌پزشک با توجه به شرایط بیمار و‌‌ میزان پوسیدگی دندان تصمیم‌‌ می‌‌گیرد که از کدام نوع ماده استفاده کند. از جمله انواع مواد پر کننده دندان‌‌ می‌‌توان به سرامیک (پورسلین)، طلا، آمالگام (نقره‌ای)، رزین کامپوزیت، پلاستیک همرنگ دندان، یونومر شیشه و گلاس آینومر اشاره نمود که در ادامه به معرفی مزایا و معایب آن‌‌ می‌‌پردازیم. 

  • مزایا و معایب پر کردن دندان با طلا

این مواد دارای ماندگاری بالایی حدود ۱۰ الی ۱۵ سال هستند و حتی در بسیاری از موارد بیشتر از این دوام دارند. پر کننده‌های طلا دارای استحکام بالایی هستند و‌‌ می‌‌توانند به خوبی فشار وارد شده بر فک را تحمل کنند. از طرفی دچار خوردگی نیز نمی‌‌شوند. اما از معایب طلا به عنوان پرکننده دندان‌‌ می‌‌توان به گران بودن آن، نیاز به حداقل دو جلسه مراجعه به دندان‌پزشک برای ترمیم دندان و عدم همرنگ بودن با سایر دندان‌ها اشاره نمود.

  • مزایا و معایب پر کردن دندان با آمالگام

آمالگام از با دوام‌ترین‌ پرکننده‌های دندان است که بیش از ۱۰ الی ۱۵ سال عمر‌‌ می‌‌کند و نسبت به کامپوزیت‌ها  دارای ماندگاری خیلی بیشتری است. استحکام بالای آمالگام موجب شده که بتواند فشارهای شدید فک را به خوبی تحمل کند. به همین دلیل معمولا برای پر کردن دندان‌های عقب که فشار بیشتری تحمل‌‌ می‌‌کنند از آن استفاده‌‌ می‌‌شود. این روش از ارزان‌ترین‌ روش‌های پر کردن دندان است. آمالگام در کنار تمامی ‌‌مزایا، معایبی نیز دارد که از جمله آن‌ها‌‌ می‌‌توان به رنگ نقره‌ای آمالگام، نیاز به تراشیدن بخش بیشتری از دندان برای پر کردن آن، احتمال تغییر رنگ مابقی ساختار دندان به رنگ خاکستری اشاره نمود.

  • مزایا و معایب پر کردن دندان با کامپوزیت

یکی از محبوب‌ترین‌ مواد مورد استفاده در ترمیم و پر کردن دندان کامپوزیت است که به دلیل همرنگ بودن با سایر دندان‌ها  ضمن ترمیم موجب زیبایی آن‌ها  نیز خواهد شد. این ماده پیوند قوی با ساختار دندان ایجاد کرده و به راحتی جدا نمی‌‌شود. از کامپوزیت به غیر از پر کردن دندان برای ترمیم لب پر شدگی یا ترک خوردگی و همچنین بزرگتر کردن ابعاد دندان نیز استفاده‌‌ می‌‌کنند. از معایب کامپوزیت‌ها ‌‌ می‌‌توان به طول عمر کوتاه آن‌ها  که بین ۵ الی ۷ سال است اشاره نمود. از این ماده نمی‌‌توان برای پر کردن حفره‌های دندانی بزرگ استفاده نمود زیرا نمی‌‌توانند خیلی فشار را تحمل کنند. ازاین‌رو معمولا از کامپوزیت برای ترمیم دندان‌های جلو که فشار کمتری را تحمل‌‌ می‌‌کنند استفاده‌‌ می‌‌شود. علاوه بر این هزینه کامپوزیت تقریبا دو برابر هزینه آمالگام است.

  • مزایا و معایب پر کردن دندان با سرامیک

در رابطه با مواد و وسایل مورد استفاده در ترمیم و پر کردن دندان باید به ماده پر کننده سرامیک نیز اشاره نمود. این ماده نسبت به کامپوزیت دارای استحکام و مقاومت بیشتری است و بیشتر‌‌ می‌‌تواند فشارهای وارد شده بر فک را تحمل کند. ازاین‌رو برای دندان‌های عقب مورد استفاده قرار‌‌ می‌‌گیرد. سرامیک‌ها دارای طول عمری بیش از ۱۵ سال هستند و مقاومت بالایی در برابر تغییر رنگ و لکه دارند و بیشتر در مواردی که زیبایی دندان خیلی اهمیت دارد از سرامیک استفاده‌‌ می‌‌کنند. اما سرامیک‌ها  معایبی نیز دارند که نباید از آن‌ها غافل بود، مانند هزینه بالای این روش و نیاز داشتن به بیش از یک جلسه درمانی اشاره نمود.

  • مزایا و معایب پر کردن دندان با یونومر شیشه

این ماده پر کننده از آکریلیک و نوعی شیشه ساخته‌‌ می‌‌شود و از آن جهت پر کردن قسمت‌هایی از دندان که زیر لثه است و پر کردن دندان کودکان مورد استفاده قرار‌‌ می‌‌گیرد. این ماده به دلیل آزاد کردن فلوراید از پوسیدگی مجدد دندان جلوگیری‌‌ می‌‌کند. اما به دلیل مقاومت پایین و طول عمر کوتاه حدود ۵ سال و قیمت بالایی که دارد کمتر استفاده‌‌ می‌‌شود.

پر کردن دندان با مواد سفید بهتر است یا مواد سیاه؟

منظور از مواد سفید همان کامپوزیت و سرامیک دندان است که همرنگ دندان‌ها  هستند و مواد تیره و سیاه نیز همان آمالگام است که از اصلی‌ترین‌ مواد در ترمیم و پر کردن دندان‌ها محسوب‌‌ می‌‌شود. آمالگام به دلیل رنگ تیره‌ای که دارد موجب از بین رفتن زیبایی دندان‌ها‌‌ می‌‌شود، به همین دلیل معمولا برای دندان‌های جلویی از آن استفاده نمی‌‌کنند. فلزی که در آمالگام وجود دارد در اثر سرما و گرما دچار انبساط و انقباض‌‌ می‌‌شود و همین مسئله موجب کنده شدن آمالگام و گاهی اوقات شکستن دندان‌‌ می‌‌شود.

https://drshamsdentist.com/%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

 این در حالی است که کامپوزیت ضمن برطرف کردن پوسیدگی و مشکلات دندان، زیبایی آن را تحت تاثیر قرار نمی‌‌دهد، ازاین‌رو گزینه مناسبی برای استفاده در دندان‌های جلویی است. البته کامپوزیت هزینه بیشتری نسبت به آمالگام دارد و دارای طول عمر کوتاه‌تری است.

مدارک مورد نیاز برای صدور اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی در اداره ثبت شرکت ها

 برای صدور اظهارنامه ثبت نام در پلمپ دفاتر دفاتر بازرگانی در اداره ثبت شرکت ها مدارک و مراحل ذیل مورد نیاز است :

1. سه برگ اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی.
این برگ ها را می توان از دایره فروش اوراق بهادار مستقر در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهیه و تکمیل و امضاء کرد.
2. پلمپ دفاتر تجاری ( روزنامه و کل ) در سال جاری و ارائه گواهی پلمپ دفاتر تجاری.
هر شخص ( اعم از حقیقی یا حقوقی ) که تاجر محسوب شود می بایستی دارای دفاتر قانونی باشد. این دفاتر طبق قانون تجارت عبارت از دفتر روزنامه ، دفتر کل ، دفتر دارایی و دفتر کپیه می باشد. امروزه با وجود دستگاه هایی از قبیل زیراکس ، فتوکپی ، فاکس ( نمابر ) و امثال آن ها وجود دفتر کپیه ضروری به نظر نمی رسد و دیگر دفاتر در اداره ثبت شرکت ها پلمپ می شود و تاجر وفق مقررات نسبت به درج صورت حساب های خود در آن ها اقدام می کند. این دفاتر وقتی دارای سندیت خواهد بود که در اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت و پلمپ آن ها اقدام شود.
برای اخذ کارت بازرگانی ، اشخاص حقوقی و حقیقی بایستی دارای دفاتر قانونی باشند. بنابراین ، با توجه به میزان معاملات خود نسبت به اخذ دفتر با تعداد صفحات لازم ( 50 برگی – 100 برگی و یا بالاتر ) تهیه و در دایره پلمپ دفاتر ثبت شرکت ها اقدام و یک برگ گواهی پلمپ دفاتر تجاری از واحد فروش اوراق بهادار تهیه و پس از پلمپ دفاتر نسبت به تکمیل آن اقدام و مسئول مربوطه نسبت به امضاء و مهر آن اقدام خواهد نمود.
3. یک برگ فتوکپی شناسنامه ( در صورتی که متقاضی ، شخص حقیقی باشد).
4. فتوکپی آگهی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات آن ( در صورتی که متقاضی ، شخص حقوقی باشد).
در صورتی که متقاضی کارت بازرگانی شخص حقوقی باشد ، ارائه روزنامه رسمی تاسیس شرکت همراه با آخرین تغییرات در شرکت ضروری می باشد.
5. فیش پرداختی حق الثبت نام در دفاتر بازرگانی
حق الثبت نام در دفاتر بازرگانی با عنایت به قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373 ، مبلغ چهار هزار ریال می باشد. که پس از اخذ فیش نسبت به واریز مبلغ مذکور در شعب بانک ملی معین ، اقدام و رسید پرداخت به واحد مربوطه به همراه سایر مدارک ارائه گردد.
6. ارائه اصل یا فتوکپی برابر اصل سند رسمی وکالت ( چنانچه امور توسط وکیل رسمی شرکت یا شخص انجام می شود).
در صورتی که امور توسط وکیل انجام می پذیرد، ارائه وکالت نامه رسمی نیز ضروری می باشد.
پس از تهیه مدارک یاد شده ، متقاضی بایستی به واحد ثبت دفاتر بازرگانی مراجعه کند. مسئول مربوطه نسبت به ثبت نام تجاری اقدام کرده و شماره دفتر را در روی سه نسخه اظهارنامه درج و سپس نسبت به امضاء و مهر نمودن اظهارنامه ها اقدام می نماید.
النهایه ، یک نسخه از اظهارنامه را جهت بایگانی در سوابق ضبط کرده و سایر نسخ را تحویل متقاضی می دهد.

  • نمونه فرم اظهارنامه ثبت در دفتر بازرگانی

1. نام و نام خانوادگی بازرگانان و اسم تجارتخانه ............................................................
الف) نام و نام خانوادگی رئیس بنگاه و نام بنگاه ..............................................................
ب) نام و نام خانوادگی مدیر یا مدیران و نوع شرکت و نام آن ..............................................
2. تاریخ و محل تولد و شناسنامه و محل صدور آن .........................................................
3. تابعیت اصلی ................ و تابعیت فعلی و طرز تحصیل آن ............................................
4. تاریخ ورود به ایران و شماره و محل صدور پروانه اقامت .................................................
5. محل اقامت – نشانی تجارتخانه – یا بنگاه – یا شرکت و شعب آن .........................................
6. سرمایه : ..........................................................................................................
7. شماره ثبت پلمپ دفاتر تجاری :................................................................................
8. شماره تلفن : .......................عنوان تلگرافی :.............................. رمز : ....................
9. رشته تجارت ( تجارت داخلی ، خارجی یا هر دو ) ..........................................................
10. شماره ثبت علائم تجاری : ....................................................................................
11. نوع تجارت داخلی ( صادرات – واردات – حق العمل کاری ) و ارقام کالاهای عمده آن : ...............................................................................................................................
12. نوع معاملات تجارت داخلی و ارقام کالاهای عمده آن ................................. به تاریخ .................... ماه ...................... 13         محل امضاء
خلاصه مندرجات اظهارنامه بالا در تاریخ ........................ به شماره ......................... دفتر ثبت  تجاری در اداره ثبت .......................... به ثبت رسیده است.

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی رئیس اداره ثبت شرکت ها
ملاحظات .......................................................................................................

ثبت شرکت در جیرفت

 شهرستان جیرفت یکی از شهرستان های استان کرمان است.ثبت شرکت  جیرفت شهری امن برای سرمایه گذاران اقتصادی است.

صنایع فرآوری محصولات معادن مس و  فرآوری محصولات کشاورزی از پتانسیل های سرمایه گذاری در جیرفت به شمار می آیند.
خالی از لطف نیست که بدانیم  7 محصول کشاورزی جیرفت به دلیل تنوع آب و هوا رتبه اول تا سوم در ایران را دارند.
در ذیل به بررسی مراحل ثبت شرکت در جیرفت می پردازیم.

  • اقدامات لازم جهت ثبت شرکت  

برای آنکه شرکتی به ثبت رسد لازم است اولاَ انواع شرکت های تجاری و خصایصشان شناخته شود.
شرکت های تجاری به انواع زیر تقسیم می شوند :
شرکت سهامی عام ، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت تضامنی، شرکت نسبی ، شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیرسهامی
در میان شرکت های تجاری، شرکت های سهامی و شرکت های با مسئولیت محدود با اقبال عمومی بسیاری مواجه شده اند. چرا که تشریفات اداری شرکت بامسئولیت محدود چندان پیچیدگی ندارد و تعداد اعضای آن کمتر است و همچنین مسئولیت آن ها در قبال قروض و دیون برابر با سرمایه آن ها در شرکت است. در مقابل، شرکت های سهامی، از لحاظ اعتباری برای اخذ تسهیلات بانکی ، اخذ نمایندگی معتبر و یا شرکت در مناقصات و مزایده های سطح بالا مناسب می باشند.
پس از انتخاب قالب شرکت،  شرکای شرکت را مشخص کنید . در قوانین ایران، حداقل تعداد شرکا 2 نفر و حداقل سرمایه جهت ثبت شرکت یک میلیون ریال است .
لازم به ذکر است چنانچه موضوع فعالیت شما نیاز به اخذ مجوز داشته باشد می بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از مراجع ذیصلاح اقدام به عمل آورید. البته همه فعالیت ها نیاز به مجوز ندارند.

  • مدارک لازم جهت ثبت شرکت در جیرفت

-  گواهی عدم سوء پیشینه مدیر عامل و اعضای هیات مدیره، کپی شناسنامه و کارت ملی و گواهی عدم سوء پیشینه بازرس اصلی و علی البدل ( در شرکت های سهامی خاص)
- یک قطعه عکس سه در چهار جهت نامه معرفی عدم سوء پیشینه
- کپی شناسنامه همه اعضای شرکت
- کپی کارت ملی همه اعضای شرکت
- اصل شناسنامه حداقل دو نفر از اعضا یا اصل کارت ملی
- در مورد پرونده های سهامی خاص واریز 35% اصل سرمایه
- در مورد موضوعات مجوزی اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح
- مدرک تحصیلی مورد نیاز برای موضوعاتی که نیاز به مدرک تحصیلی دارند.
- ارائه آدرس صحیح به همراه کد پستی برای محل فعالیت شرکت و محل سکونت متقاضیان
اظهارنامه ثبت شرکت باید از اداره ثبت شرکت ها دریافت گردد و تمام بخش های آن به دقت پر شود و به امضا برسد. همزمان فرم صورتجلسه مجمع موسس و عادی و صورتجلسه هیات مدیره هم آماده شده وجود دارد که می بایست اخذ و امضا شود.
( شایان ذکر است تمامی اوراق ثبتی شرکت شامل شرکتنامه ، اساسنامه و ... به صورت کاملاَ تخصصی توسط کارشناسان ثبت شرکت فکر برتر برای متقاضیان تنظیم می گردد).

  • مراحل ثبت شرکت در جیرفت

شما می توانید با مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری و تکمیل اطلاعات مندرج در سامانه، درخواست خود را نسبت به ثبت شرکت خود به اداره ثبت شرکت ها اعلام نمایید.
پس از تکمیل این اطلاعات در سامانه چنانچه اطلاعات به درستی وارد شده باشند حدود 48 ساعت بعد تاییدیه نام شرکت در سامانه اعلام می گردد که پس از این مرحله می بایست مدارک را از طریق اداره پست در پاکت های مخصوص و به صورت سفارشی جهت انجام ثبت شرکت در جیرفت ارسال نمایید و بارکد پستی را در سامانه درج کنید.
سپس کارشناسان مربوطه در جیرفت مدارک ارسالی را مورد بررسی قرار می دهند و در صورت عدم ایراد در مدارک با درخواست ثبت موافقت نموده و نسبت به صدور آگهی تاسیس شرکت اقدام می کند که در اینصورت باید شخص متقاضی یا وکیل ثبت شرکت برای اخذ مدارک ثبتی و امضاء ذیل دفاتر به اداره مراجعه نماید.
نکته : اصل کپی شناسنامه و کارت ملی موسسین در هنگام امضای دفتر اداره ثبت شرکت ها لازم است .

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/

پس از اتمام مراحل ثبت شرکت، شماره ثبت و شناسه ملی منحصر به فردی توسط مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری برای شرکت شما اختصاص می یابد.
بعد  از دریافت شماره ثبت ، می بایست آگهی ثبت شرکت را در روزنامه رسمی به نشانی http://rrk.ir به ثبت برسانید. بعد از چاپ آگهی در روزنامه ، می توانید فعالیت خود را به طور رسمی در جیرفت آغاز نمایید.

عمر روکش دندان چقدر است؟

 

چه عواملی بر مدت زمان ماندگاری روکش‌های دندانی شما تأثیر می‌گذارد؟

چندین عامل وجود دارد که بر طول عمر روکش دندان شما تأثیر می‌گذارد که  در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

مواد مصرفی

استحکام و دوام مواد مورد استفاده در روکش‌ها می‌تواند متفاوت باشد و بر مدت زمان ماندگاری آنها تأثیر بگذارد. کامپوزیت دندان در رشت اکثر روکش‌ها از چینی، رزین، کامپوزیت یا ترکیبی از مواد مانند چینی که به یک پایه فلزی ذوب شده متصل است ساخته می‌شوند.

روکش‌های سرامیکی یا پرسلان اغلب طول عمر کمتری از روکش‌های فلزی دارند، اما با این وجود بادوام هستند و ظاهری طبیعی به دندان می‌دهند.

محل قرار گیری دندان

یکی دیگر از عواملی که بر عمر روکش دندان تاثیر می‌گذارد، محل قرارگیری آن است. روکش‌هایی که در پشت دهان و قسمت انتهایی قرار می‌گیرد، هنگام جویدن غذا کاربرد بیشتری خواهد داشت و ممکن است سریعتر از روکشی که در جای دیگر قرار دارند، فرسوده شوند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه و مراجعه به دندانپزشک مجرب برای معاینات منظم بسیار مهم است. باید روکش دندان در شرایط خوبی باقی بماند. بدون مراقبت مناسب از روکش، احتمال آسیب دیدن یا از کار افتادن آن بیشتر می‌شود.

روکش موقت یا دائمی‌باشد

روکش‌های موقت معمولاً از موادی با دوام کم ساخته می‌شوند. بنابراین به اندازه روکش‌های دائمی‌دوام نمی‌آورند. روکش‌های دندان دائمی‌از مواد بادوام‌تری ساخته می‌شوند و با مراقبت مناسب می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند.

نصب درست و دقیق 

روکش ساخته شده تا کل دندان را بپوشاند. اگر روکش دندان شما به درستی جا نیفتد، احتمالا شل شده و می‌افتد. این می‌تواند طول عمر آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

وضعیت دندان اصلی

اگر وضعیت قبلی دندان در حال روکش کردن خیلی ضعیف یا نامناسب باشد، ممکن است روکش دندان به مدت طولانی دوام نیاورد.

سلامت کلی دهان و دندان

افرادی که از سلامت دهان و دندان خوبی برخوردارند معمولاً روکش دندان ماندگار تری نسبت به افراد با بیماری دهان و دندان دارند.

اینها تنها تعدادی از عواملی است که می‌تواند بر طول عمر روکش دندان تاثیر بگذارد. با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توانید به حفظ آنها کمک کرده و از آنها برای سالیان طولانی استفاده کنید.

در طول ویزیت‌های منظم دندانپزشکی برای کمک به حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها، دندانپزشکان می‌توانند وضعیت روکش را بررسی کنند و ببینند که آیا به ترمیم نیاز است یا خیر. با پیدا کردن مشکلات در مراحل اولیه، دندانپزشکتان ممکن است بتواند یکپارچگی روکش را حفظ کرده و عمر روکش را افزایش دهد.

سه نکته برای کمک به افزایش طول عمر روکش دندان 

  1. به یاد داشته باشید که روزانه با استفاده از خمیر دندان غیر ساینده و مورد تایید FDA در خانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  2. از خوردن آب نبات و غذای بیش از حد سفت خودداری کنید و از دندان قروچه ناخودآگاه هنگام خواب با نگهدارنده‌های شب جلوگیری کنید.
  3. از استعمال دخانیات دوری کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد لکه و آسیب زودرس به ترمیم‌های دندانی مانند روکش شود.

ماندگاری روکش‌ها چقدر است؟

یک روکش دندان چینی یا پرسلان، معمولا بین ۵ تا ۱۵ سال یا بیشتر برای اکثر بیماران دوام می‌آورد. این مقیاس زمانی ممکن است بسته به روال بهداشت دهان بیمار افزایش یا کاهش یابد. به زبان ساده، هرچه بهداشت دهان و دندان شما بهتر باشد، روکش بیشتر دوام می‌آورد.

در برخی موارد، بیماران ممکن است هرگز نیازی به تعویض روکش خود نداشته باشند. با این حال تصادف، آسیب یا ضربه به روکش ممکن است منجر به ترک، شکستگی یا شل شدن آن شود.

چه روکش‌هایی بیشتر دوام می‌آورند؟

برخی از روکش‌ها با توجه به موادی که از آنها ساخته شده اند ممکن است بیشتر از بقیه عمر کنند. به عنوان مثال، روکش‌های فلزی معمولاً بیشتر از روکش‌های چینی دوام می‌آورند، زیرا فلز از دوام بیشتری نسبت به چینی برخوردار است. با این حال، بیماران روکش‌های چینی را ترجیح می‌دهند زیرا با رنگ دندان‌های موجود خود مطابقت زیادی دارند. روکش‌های PFM (از چینی به فلز) برای بیمارانی که به دنبال روکشی بادوام و در عین حال زیبا هستند کارآمد است.

مقایسه انواع روکش دندان و مدت زمان ماندگاری آنها

شاید دندان آسیب دیده یا پوسیده دارید یا یک ایمپلنت دندانی دارید که نیاز به روکش دارد؟ اما چه جنس از روکش را می‌توانید استفاده نمایید؟ در ادامه جنس‌های مختلف روکش را با هم بررسی می‌کنیم.

  • روکش‌های رزین کامپوزیت 

روکش‌های رزینی معمولاً کمی‌کمتر از روکش‌های چینی، فلزی و PFM عمر می‌کنند، زیرا بیشتر در معرض ترک و شکستگی قرار دارند. با این حال، همچنان گزینه ای مناسب برای انتخاب هستند زیرا می‌توانند با رنگ دندان موجود (مانند چینی) مطابقت پیدا کنند. آنها معمولاً به دلیل دوام کمتری که دارند ارزان تر هستند.

  • روکش‌های چینی 

روکش‌های چینی می‌توانند بین ۵ تا ۱۵ سال دوام بیاورند، با این فرض که شما دچار حادثه یا آسیبی به دهان خود نشوید.روکش‌های چینی نوعی روکش سرامیکی هستند. با مراقبت مناسب، روکش‌های سرامیکی می‌توانند تا ۱۵ سال دوام بیاورند.

  • روکش‌های PFM 

روکش‌های پرسلن ذوب شده به فلز، طول عمر کمی‌نسبت به روکش‌های چینی دارند و به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام می‌آورند. افزودن فلز به روکش چینی دوام آن را تقویت می‌کند و برای بیمارانی که دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند یا دندان قروچه می‌کنند ، ایده‌آل است.

  • ماندگاری روکش‌های طلا 

روکش‌های طلا که کاملاً فلزی هستند، می‌توانند تا ۲۰ سال یا بیشتر دوام بیاورند. 

  • روکش‌های زیرکونیا 

مانند روکش‌های طلا، روکش‌های زیرکونیا می‌توانند بیشتر از ۲۰ سال عمر کنند. آنها جزو قوی ترین و بادوام ترین روکش‌های دندان قرار دارند.

دلایل کاهش عمر روکش دندان کدام است؟

برخی عوامل بر کاهش عمر روکش دندان تاثیر می‌گذارند که در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شویم. 

  • بهداشت بد دهان

بهداشت نامناسب دهان احتمالاً باعث پوسیدگی، لق شدن یا ترک خوردن روکش دندان شما می‌شود. این احتمال برای روکش‌های مبتنی بر چینی به نسبت فلز یا رزین بیشتر است. در صورتی که باکتری وارد دندان شده باشد، برای درمان دندان روکش باید برداشته شود.

  • روکش‌های نامناسب 

اگر روکش شما نامناسب یا بد ساخته شده باشد، احتمالاً بلافاصله پس از گذاشتن آن متوجه این موضوع خواهید شد. ممکن است غذا خوردن سخت شود و متوجه شوید که لقمه شما به درستی در یک راستا قرار نمی‌گیرد. توصیه می‌شود که اگر در روکش جدید خود احساس ناراحتی یا شلی داشتید، برای جایگزینی آن با روکش دیگر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

کدر شدن روکش PFM

روکش‌های PFM ممکن است ظاهر طبیعی خود را از دست بدهند. اگرچه روکش‌های PFM راه‌حل‌هایی برای زیبایی و دوام ارائه می‌دهند، اما به مرور زمان به دلیل فرسودگی یا بهداشت نامناسب دهان و دندان کدر می‌شوند. پایه فلزی روکش ممکن است شروع به ساییدگی کند که می‌تواند ظاهری مات و خاکستری به دندان شما بدهد. اگر روکش دندان با هر یک از مشکلات بالا مواجه شد، ممکن است زمان تعویض آن فرا رسیده باشد.

توجه: مشکلات روکش دندان باید در اسرع وقت برطرف شود تا مشکل بدتر نشود. ما همیشه توصیه می‌کنیم برای معاینه معمول با دندانپزشک تماس بگیرید تا مطمئن شوید که هیچ چیز غیر عادی وجود ندارد.

دلایل رایج برای تعویض روکش دندان چیست؟

در حالی که روکش‌های دندانی بسیار بادوام هستند، اما با طول عمر متوسط ۱۰ سال، می‌توانند در نهایت نیاز به تعویض داشته باشند. برخی از دلایل رایج برای جایگزینی روکش دندان عبارتند از:

  • پوسیدگی: اگر دندان زیر روکش پوسیده شود، پوسیدگی باید برداشته شود و روکش جدید مورد نیاز است.
  • آسیب: اگر روکش ترک خورده یا آسیب دیده است، باید تعویض شود.
  • لک شدن یا تغییر رنگ: در صورتی که روکش لکه شد یا تغییر رنگ داد، می‌توان آن را با روکش جدید جایگزین کرد.
  • ساییدگی و پارگی: با گذشت زمان، روکش ممکن است به دلیل جویدن و سایر ساییدگی‌های معمولی فرسوده شود. در این صورت نیاز به تعویض دارد.
  • شل شدن دندان: اگر روکش شل شود، می‌تواند به باکتری اجازه ورود به دندان را بدهد و باعث پوسیدگی شود. روکش شل برای محافظت از دندان باید تعویض شود.
  • تغییر در ظاهر: درست مانند دندان‌های طبیعی، روکش‌های دندانی ممکن است با افزایش سن تغییر رنگ یا شکل دهند. برای حفظ لبخند، ممکن است لازم باشد روکش‌های دندانی خود را تعویض کنید تا ظاهری عالی داشته باشید.
  • تحلیل لثه: اگر بافت لثه اطراف دندان عقب رفته باشد، ممکن است برای بهبود زیبایی لبخند نیاز به جایگزینی باشد.

این موارد دلایل رایج برای تعویض روکش دندان هستند. اما مهم است که با یک متخصص دندانپزشک مشورت کنید تا مشخص کنند که آیا تعویض لازم است یا خیر.

تفاوت روکش دائم و روکش موقت

روکش‌های موقت معمولاً از مواد نرم تری ساخته می‌شوند و قرار نیست بیش از چند هفته مورد استفاده قرار گیرند. از سوی دیگر، روکش‌های دائمی‌به گونه ای طراحی شده اند که عمر طولانی تری دارند. آنها معمولا از مواد قوی تری مانند چینی یا سرامیک ساخته می‌شوند و با مراقبت مناسب می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند.

روکش‌های موقت چقدر دوام می‌آورند؟

از روکش‌های موقت معمولاً برای چند هفته در حالی که منتظر قرار دادن روکش دائمی‌هستند استفاده می‌شود. اینها برای ماندن طولانی مدت در دهان طراحی نشده اند. بنابراین دندانپزشکان از چسبی استفاده می‌کنند که برداشتن روکش موقت را آسان تر می‌کند.

توجه: روکش‌های موقت بسیار ظریف‌تر از روکش‌های دائمی‌هستند، بنابراین باید در مصرف برخی غذاها دقت بیشتری به خرج دهید.

آیا روکش‌های دندان قابل ترمیم هستند؟

روکش‌های دندانی قسمت مهمی‌از ترمیم لبخند بسیاری از بیماران دندانپزشکی را تشکیل می‌دهد. اما اگر روکش دندان شما آسیب ببیند چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا می‌توان آن را تعمیر کرد یا فقط باید تعویض شوند؟

پاسخ به نوع روکش و میزان آسیب بستگی دارد. اگر روکش دندانی دارید که ترک خورده است، دندانپزشک شما ممکن است بتواند آن را با باندینگ دندان ترمیم کند. این یک روش سریع و آسان است که در آن از رزین دندان برای پر کردن ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود. با این حال، اگر آسیب بیشتر باشد، ممکن است نیاز به ساخت جدید روکش دندان داشته باشید.

همچنین مهم است که بدانید روکش‌های دندانی انواع مختلفی دارند و نوع آن، بر قابل ترمیم بودن یا عدم ترمیم آن تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، روکش‌های موقت معمولاً از مواد ضعیف تری ساخته می‌شوند و قرار نیست برای مدت طولانی استفاده شوند. در نتیجه احتمال آسیب دیدن آنها بیشتر است و معمولاً به جای تعمیر نیاز به تعویض دارند.

از سوی دیگر، روکش‌های دندان دائمی‌از مواد محکم‌تری ساخته شده‌اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سال‌ها دوام بیاورند. بنابراین، در صورت آسیب دیدن، اغلب می‌توان آنها را به جای تعویض، تعمیر کرد. تنها دندانپزشکان می‌توانند آسیب را بررسی کرده و اقدام مناسب را به شما توصیه کنند.

چرا از روکش دندان استفاده می‌کنند؟

روکش دندان ممکن است در شرایط زیر مورد نیاز باشد:

  • برای محافظت از دندان ضعیف (مثلاً از پوسیدگی) در برابر شکستن یا نگه داشتن قسمت‌هایی از دندان که ترک خورده است.
  • برای ترمیم دندان شکسته یا دندانی که به شدت فرسوده شده است.
  • برای پوشاندن و حمایت از یک دندان با پرکردگی بزرگ زمانی که دندان زیادی باقی نمانده است.
  • برای نگه داشتن بریج دندان در جای خود مناسب است.
  • برای پوشاندن دندان‌های بد شکل یا تغییر رنگ داده کاربرد دارد.
  • برای پوشاندن ایمپلنت دندان کارایی دارد.
  • برای ایجاد اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روکش روی دندان‌های شیری کودکان

  • دندانی را که در اثر پوسیدگی به قدری آسیب دیده است که نمی‌تواند پرکردن را نگه دارد، با روکش نجات می‌دهند.
  • از دندان‌های کودکی که در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند محافظت می‌کند. به خصوص زمانی که کودک در رعایت بهداشت روزانه دهان و دندان مشکل دارد.
  • کاهش دفعات بیهوشی عمومی‌برای کودکانی که به دلیل سن، رفتار یا سابقه پزشکی قادر به همکاری کامل با الزامات مراقبت‌های دندانی مناسب نیستند. 
  • در چنین مواردی، دندانپزشک اطفال احتمالاً روکش فلزی را توصیه می‌کند.

اهمیت تعیین مقدار SPF ضد آفتاب و سایر فراورده های آرایشی و بهداشتی دارای این فاکتور

 ضد آفتاب محصولی در گروه آرایشی و بهداشتی می باشد که وظیفه اصلی آن محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید می شود. سکوبندی ازمایشگاهی عامل محافظت کننده ضد آفتاب ها از پوست در برابر اشعه های خطرناکSPF  آن ها (Sun Protection Factor) است. در واقع این محصول به همراه SPF آن جلوی آفتاب سوختگی و آسیب پوستی را می گیرد. کرم های ضد آفتاب در طیف وسیعی از SPF ها تولید می شوند. هر چه پوست شما روشن تر باشد احتمال آسیب به آن و قرمز شدن پوست در معرض نور خورشید بیشتر می شود. پس برای جلوگیری از این امر باید ضد آفتاب با SPF مناسب پوستتان را مصرف کنید. تعیین مقدار SPF ضد آفتاب ها یکی از مهم ترین آزمایش های مربوط به آزمایشگاه های صنایع آرایشی و بهداشتی است.


در ادامه این مقاله با روش های تعیین مقدار SPF و تاثیرات مقدار این فاکتور در محصولات آرایشی و بهداشتی است. تمام تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز برای انجام این آزمایش مانند اسپکتروفوتومتر را می توانید با کیفیت بالا و قیمت مناسب از فروشگاه رویان ایران تهیه کنید.

مقدار SPF ضد آفتاب مورد نیاز برای جلوگیری از تاثیرتابش های نور خورشید بر روی پوست

طول موج های تابشی از سوی خورشید به پنج نوع اشعه قابل تقسیم است:

  • تابش C یا UVC  از 100 نانومتر تا 290 نانومتر می باشد که توسط جو زمین جذب می شود.
  • تابش B یا UVB  از 290 نانومتر تا 320 نانومتر است.
  • تابش A یا UVA از 320 نانومتر تا 400 نانومتر می باشد. این طول موج است که به سلول های پوست آسیب می رساند. همچنین باعث افزایش چین و چروک پوست و در موارد وخیم تر باعث سرکوب سیستم ایمنی و بروز سرطان پوست می شود.
  • محدوده مرئی از 380 نانومتر تا 780 نانومتر که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.
  • اشعه مادون قرمز از 780 نانومتر تا 106 نانومتر می باشد.

برای  جلوگیری از آسیب پوست باید از محصولات ضدآفتاب با SPF مناسب استفاده کرد تا از تمام اثرات مخرب  اشعه خورشید بر روی پوست پیشگیری کرد. SPF اغلب عاملی برای محافظت از پوست در برابر اشعه UVB می باشد. به طور کلی بهتر است ضد آفتابی که به صورت روزمره استفاده می کنید، SPF بالای 50 داشته باشد تا از آسیب های تابش UV بر پوس خود در امان بمانید.

روش اسپکتروفتومتری UV برای تعیین مقدار SPF ضدآفتاب

این روش بسیار ساده است. تعیین مقدار SPF ضدآفتاب در اکثر آزمایشگاه های صنایع آرایشی و بهداشتی با داشتن تنها یک دستگاه اسپکتروفوتومتر به راحتی قابل انجام است.

با استفاده از این دستگاه می توانید طیف جذبی ضد آفتاب مورد نظراتان را بدست آورده و با قرار دادن داخل فرمول خاصی مقادیر SPF ضد آفتاب را تعیین و بررسی کنید.

تست SPF ضد آفتاب با استفاده از گروه های انسانی

یکی دیگر از راه های اندازه گیری تقریبی SPF این است که می توان این عدد را در شرایطی آزمایشگاهی و با قرار دادن داوطلبان انسانی در معرض طیف نوری مشابه شدت نور خورشید در ظهر محاسبه کرد. در واقع SPF از تقسیم مقدار نوری که باعث قرمزی پوست فردی که ضد آفتاب مصرف کرده است بر مقدار نوری که باعث قرمزی پوست فردی که ضد آفتاب مصرف نکرده است محاسبه می شود.

یک راه دیگر تعیین مقدار SPF براساس مقایسه مدت زمانی است که طول می کشد تا پوست فردی که ضد آفتاب مصرف کرده است در مقابل فردی که ضد آفتاب مصرف نکرده است قرمز شود. به عنوان مثال اگر ضد آفتابی دارای SPF 30 باشد، به این معنی است که اگر پوست محافظت نشده در عرض 10 دقیقه قرمز شود، 30 برابر این زمان یا 300 دقیقه طول می کشد تا پوست پوشیده شده با ضد آفتاب حاوی SPF 30 قرمز شود. هرچه عدد SPF بالاتر باشد میزان حفاظت آن از پوست و جلوگیری از آفتاب سوختگی پوست بیشتر می شود.

این روش اصلا پیشنهاد نمی شود. زیرا احتمال آسیب به پوست افرادی که در آزمایش شرکت می کنند، بسیار بالا است.

چه مقادیری از SPF برای چه نوع پوستی مناسب است؟

افرادی که پوست روشنی دارند نسبت به افرادی که پوست سبزه و تیره تر دارند بیشتر در معرض آسیب پوستی هستند.

 SPF 15، 93 درصد از اشعه UVB را مسدود می کند، SPF  30، 97 درصد و SPF 50، 98 درصد از اشعه را مسدود می کند. بنابراین به توصیه پزشکان SPF 50 بهترین گزینه برای استفاده افرادی می باشد که پوست روشنی دارند.

جراحی دندان های نهفته

 

نحوه جراحی دندان نهفته چگونه است؟

روش جراحی دندان نهفته بسته به شرایط و موقعیت دندان نهفته متفاوت است. کامپوزیت دندان در رشت با این حال، به طور کلی، این روش شامل مراحل زیر است: 

  • ارزیابی: اولین مرحله، ارزیابی کامل دندان نهفته با استفاده از اشعه ایکس یا سایر تکنیک‌های تصویربرداری است. عکس برداری به تعیین موقعیت و جهت دقیق دندان و همچنین نزدیکی به ساختارهای مجاور مانند اعصاب یا حفره‌های سینوسی کمک می‌کند.
  • بی حسی: پس از یافتن موقعیت دقیق دندان، به بیمار بی حسی موضعی تزریق می‌شود تا اطراف دندان نهفته بی حس شود. در برخی موارد، اگر چندین دندان نهفته وجود داشته باشند یا اگر نیاز روش درمانی پیچیده ای باشد، ممکن است از بیهوشی عمومی‌ استفاده شود.
  • برش: برش کوچکی در بافت لثه ایجاد می‌شود تا دندان نهفته نمایان شود. اگر یک بخش از استخوان فک باعث عدم دسترسی به دندان شود، ممکن است برای تسهیل در کشیدن دندان، بخشی از بافت استخوانی لثه برداشته ‌شود.
  • برداشتن دندان: دندانپزشک یا جراح دهان با دقت دندان نهفته را خارج می‌کند و مراقب است که به ساختار اطراف آن آسیب نرساند. در برخی موارد، ممکن است برای برداشتن راحت‌تر، دندان در جای خود شکسته شده و کم کم خارج شود. 
  • بستن برش: پس از کشیدن دندان، برشی که در بافت لثه ایجاد شده، با استفاده از بخیه‌های قابل حل به هم بخیه می‌شود.
  • بهبودی و پیگیری: به بیمار دستورات پس از عمل داده می‌شود، از جمله استفاده از مسکن برای کاهش درد، دستورالعمل‌های بهداشت دهان و دندان و محدودیت‌های غذایی. ویزیت‌های بعدی برای نظارت بر روند بهبودی و رسیدگی سریع به هرگونه عارضه پیش بینی نشده لازم است.

توجه به این نکته ضروری است که روش خاص مورد استفاده در جراحی دندان نهفته بسته به پیچیدگی مورد، موقعیت دندان نهفته و تخصص دندانپزشک یا جراح دهان که این روش را انجام می‌دهد ممکن است متفاوت باشد.

چه زمانی جراحی دندان های نهفته لازم است؟

جراحی دندان های نهفته معمولا در شرایط زیر توصیه می‌شود:

درد و ناراحتی

اگر دندان نهفته باعث درد یا ناراحتی شدید شود، ممکن است جراحی برای کاهش علائم ضروری باشد.

عفونت یا بیماری لثه

زمانی که وجود دندان نهفته منجر به عفونت یا بیماری لثه شود، ممکن است برای برداشتن دندان و درمان عفونت، به جراحی نیاز باشد.

آسیب به دندان‌های اطراف

دندان‌های نهفته می‌توانند با فشار آوردن به دندان‌های مجاور یا ایجاد ناهماهنگی به سایر دندان‌ها آسیب وارد کنند. ممکن است برای جلوگیری از آسیب بیشتر به جراحی دندان های نهفته نیاز باشد.

عوارض دندانی

دندان‌های نهفته می‌توانند عوارض دندانی مختلفی مانند کیست، تومور یا آسیب به استخوان فک ایجاد کنند. ممکن است برای رفع این مشکلات جراحی لازم باشد.

درمان ارتودنسی

در مواردی که دندان‌های نهفته مانع از درمان ارتودنسی ‌شود یا از تراز مناسب دندان‌ها جلوگیری ‌کند، ممکن است جراحی برای برداشتن یا تغییر موقعیت دندان نهفته توصیه شود.

تصمیم برای انجام جراحی دندان های نهفته در نهایت توسط دندانپزشک یا جراح دهان و دندان براساس شرایط فرد و شدت تأثیر دندان نهفته بر سلامت دهان و دندان گرفته می‌شود. یک متخصص دندانپزشکی وضعیت را ارزیابی می‌کند، معاینات را انجام می‌دهد و مناسب‌ترین روش درمانی را پیشنهاد می‌کند.

دندان نهفته چیست؟

دندان نهفته دندانی است که به طور کامل از لثه بیرون نمی‌آید و به طور جزئی یا کامل در زیر خط لثه پنهان می‌ماند. رایج‌ترین دندان‌هایی که نهفته می‌شوند، دندان‌های آسیاب سوم هستند که به عنوان دندان عقل نیز شناخته می‌شوند. با این حال، دندان‌های دیگر نیز مانند دندان نیش (نیش‌های فک بالا معمولا نهفته می‌شوند) و دندان‌های پرمولر ممکن است نهفته شوند. به طور معمول، دندان‌ها از طریق لثه بیرون می‌آیند و تراز مناسب خود را در دهان پیدا می‌کنند. اما گاهی اوقات فضای کافی در فک برای خروج کامل دندان وجود ندارد و باعث نهفته شدن آن می‌شود. نهفتگی دندان می‌تواند به دلایل مختلفی مانند تراکم بیش از حد، رشد نامناسب دندان یا الگوی رشد غیر طبیعی فک رخ دهد. درمان دندان پنهان به محل، اندازه و جهت آن بستگی دارد. در برخی موارد، تنها راه درمان جراحی دندان‌های نهفته است. در موارد دیگر، می‌توان با ایجاد فضایی در فک از طریق درمان ارتودنسی یا با برداشتن بافت لثه، به رویش دندان کمک کرد.

دندان نیش نهفته

دندان نیش نهفته زمانی اتفاق می‌افتد که دندان نیش دائمی نتواند در موقعیت طبیعی خود در حفره دهان بیرون بیاید. دندان نیش یکی از چهار دندان نوک تیز در هر طرف فک بالا و پایین است. به طور معمول، دندان نیش دائمی در اکثر افراد باید در سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی روییده و جای خود را در قوس دندانی بگیرد.

با این حال در موارد خاص، دندان نیش دائمی در زیر خط لثه به دام افتاده یا پنهان می‌ماند و به درستی رشد نمی‌کند. این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی مانند شلوغی بیش از حد فضای دهان، کمبود فضا در قوس دندانی، رشد غیر طبیعی دندان یا انسداد دندان‌های دیگر رخ دهد. دندان نیش نهفته می‌تواند به طور کامل در زیر لثه باقی بماند، تا حدی قابل مشاهده باشد یا بصورت کج رشد کند.

روند درمان دندان نیش نهفته

اگر دندان نیش نهفته تشخیص داده شود، معمولا باید تحت درمان ارتودنسی قرار گیرد تا دندان به موقعیت مناسب هدایت شود. این فرآیند ممکن است شامل ایجاد فضایی در قوس دندانی، نمایاندن دندان نهفته از طریق جراحی و چسباندن یک براکت ارتودنسی برای کمک به تراز شدن آنها باشد. در صورت عدم درمان، دندان نیش نهفته می‌تواند منجر به عوارض متعددی از جمله اختلال در تراز قوس دندانی، آسیب به دندان‌های مجاور، تشکیل کیست یا عفونت شود. بنابراین تشخیص زودهنگام و درمان مناسب برای اطمینان از رشد مناسب دندان و سلامت دهان بسیار مهم است.

دندان عقل نهفته

یکی از رایج‌ترین دندان‌هایی که نهفته می‌شود دندان آسیاب سوم است که به آن دندان عقل نیز می‌گویند. دندان‌های عقل معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست رویش می‌کنند و فک ممکن است فضای کافی برای قرار دادن این دندان‌های آسیاب اضافی را نداشته باشد. در نتیجه ممکن است دندان عقل به طور جزئی یا کامل نهفته شود.

دلیل به وجود آمدن دندان عقل نهفته

دلایل مختلفی برای ظاهر شدن دندان عقل نهفته وجود دارد.

  • کمبود فضا: اغلب دلیل اصلی پنهان شدن دندان عقل، کمبود فضا در دهان است. از آنجایی که استخوان فک در طول زمان تکامل یافته و کوچکتر شده است، در نتیجه رویش صحیح دندان عقل را دشوار می‌کند. این اتفاق می‌تواند باعث نهفته شدن دندان‌ها و گیر افتادن آن‌ها در زیر خط لثه شود.
  • رشد دیرهنگام: دندان عقل معمولا در سال‌های نوجوانی شروع به رشد می‌کند اما ممکن است تا اوایل دهه بیست و یا حتی بعد از آن به طور کامل رویش پیدا نکند. در این زمان، دندان‌های دیگر بیشتر فضای موجود را اشغال کرده‌اند و فضای کمی برای رشد صحیح دندان‌های عقل باقی می‌ماند.
  • ناهماهنگی: گاهی اوقات، موقعیت دندان عقل ممکن است نامرتب باشد. این دندان‌ها ممکن است کج، زاویه دار یا به گونه ای قرار گیرند که از رشد کامل آنها جلوگیری کند. این اتفاق همچنین می‌تواند منجر به نهفتگی شود و پنهان شدن دندان عقل شود.
  • انسداد بافت نرم: در برخی موارد، دندان عقل ممکن است به دلیل انسداد ناشی از بافت نرم، در زیر لثه گیر کند. این اتفاق از رویش کامل دندان‌ها جلوگیری کرده و در نتیجه نهفته شدن دندان عقل می‌شود.
  • شلوغی: اگر دهان فرد پر از دندان باشد، ممکن است فضای کافی برای بیرون آمدن دندان عقل وجود نداشته باشد. دندان‌های موجود می‌توانند مسیر آنها را مسدود کنند و منجر به نهفتگی شوند.

دندان عقل نهفته می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی مانند درد، عفونت، آسیب به دندان‌های اطراف و ایجاد کیست یا تومور شود. در چنین مواردی، برای جلوگیری از عوارض بعدی توصیه می‌شود که دندان عقل نهفته را از طریق جراحی خارج کنید.

عوارض وجود دندان نهفته چیست؟

عوارض داشتن یک دندان نهفته می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

ناهماهنگی دندان

زمانی که دندانی در زیر خط لثه پنهان می‌ماند، می‌تواند باعث جابجایی دندان‌های مجاور شود و منجر به نامرتبی دندان‌های اطراف شود. این می‌تواند بر بایت و عملکرد کلی دندان تاثیر بگذارد.

شلوغی دندان

دندان‌های نهفته می‌توانند باعث ازدحام بیش از حد دندان‌ها شوند زیرا سعی می‌کنند فضایی برای رویش پیدا کنند. این می‌تواند باعث ازدحام بیش از حد دندان‌ها شود و رویش صحیح دندان‌های دیگر را دشوار کند.

عفونت های دهان

دندان نهفته ممکن است تا حدی توسط بافت لثه پوشانده شده باشد، و یک پاکت ایجاد کند که در آن ذرات غذا و باکتری‌ها به دام بیفتند. این حالت می‌تواند منجر به التهاب و عفونت لثه شود و به طور بالقوه باعث علائمی مانند درد، تورم و بوی بد دهان شود.

تشکیل کیست یا آبسه

در برخی موارد، دندان نهفته می‌تواند منجر به تشکیل کیست یا آبسه شود. کیست‌ها می‌توانند به دندان‌های اطراف، استخوان فک و اعصاب آسیب وارد کنند. آبسه‌ها حفره‌هایی از چرک هستند که می‌توانند باعث درد و تورم شدید شوند.

آسیب به دندان های مجاور

دندان نهفته می‌تواند به دندان‌های مجاور فشار وارد کند و باعث فرسایش مینای دندان، افزایش خطر پوسیدگی و ایجاد حفره شود.

درد و ناراحتی فک

فشاری که دندان نهفته بر ساختارهای دهانی اطراف وارد می‌کند می‌تواند منجر به درد و ناراحتی فک شود. این اتفاق می‌تواند در خوردن، صحبت کردن و کیفیت کلی زندگی اختلال ایجاد کند.

اختلالات TMJ

ناهماهنگی و استرس ناشی از دندان‌های نهفته می‌تواند به اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) منجر شود که منجر به قفل شدن فک، درد، مشکل در باز کردن یا بستن دهان و سردرد می‌شود.

مشورت با دندانپزشک یا جراح دهان برای تشخیص صحیح و بحث در مورد گزینه‌های درمانی مناسب دندان‌های نهفته برای جلوگیری از عوارض احتمالی مهم است.

فریز سلولی برای ذخیره سازی سلول های بنیادی مزانشیمی

 

مروری بر فریز سلولی و اهمیت انجام آن

پس از انجام تکنیک پاساژ سلولی احتمال اینکه محقق و پژوهشگر به تمام فلاسک های محتوی سلولی های کشت شده نیاز نداشته باشد بسیار است.  هود لامینار به همین دلیل محقق سلول های کشت شده باقی مانده را به صورت فریز سلولی ذخیره سازی می کند تا در صورت نیاز بتواند با انجام تکنیک دفریز سلولی، سلول های فریز شده و ذخیره شده را استفاده نماید. این تکنیک برای ذخیره سازی بسیاری از سلول ها کاربرد دارد اما یکی از پر استفاده ترین کاربرد های آن در آزمایشگاه های سلولی و مولکولی و ژنتیک  برای ذخیره سازی سلول های بنیادی مزانشیمی می باشد.

این مقاله ضمن معرفی تمام تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز برای فریز سلولی، تمام مراحل انجام این کار را با ذکر جزییات شرح می دهد.

تجهیزات و مواد مورد نیاز برای تکنیک فریز سلولی

  • PBS ( فسفات بافر سالین )
  • تریپسین و EDTA
  • انکوباتور
  • سمپلر
  • FBS ( سرم جنین گاوی )
  • فالکون
  • سانتریفیوژ
  • کرایوتیوب
  • DMSO
  • یخچال و فریزر آزمایشگاهی
  • تانک ازت

مراحل فریز سلولی

  1. در اولین مرحله فریز سلولی باید محیط کشت داخل فلاسک را خارج نمایید. سپس با استفاده از PBS  یا فسفات بافر سالین فلاسک را شستشو دهید.
  2. اکنون باید به منظور جداسازی سلول ها از فلاسک،  با استفاده از سمپلر تریپسین و EDTA به فلاسک اضافه کنید. سپس فلاسک را به مدت 3 دقیقه داخل انکوباتور با دمای مناسب قرار دهید تا واکنش صورت گیرد.
  3. در این مرحله پس از جدا شدن سلول ها از فلاسک، زمان اضافه کردن FBS  می باشد . پس از اضافه کردن FBS به فلاسک اکنون محتویات فلاسک را خارج کرده و این سوسپانسیون را به داخل فالکون منتقل کنید. اکنون فالکون آماده است تا داخل دستگاه سانتریفیوژ قرار گیرد. سانتریفیوژ را بر رویrpm  1200 و دمای 20 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. فالکون را به مدت 5 دقیقه داخل ساتریفیوژ با این تنظیمات قرار دهید. با سانتریفیوژ کردن فالکون محلول ها در بالای ظرف و سلول ها در پایین ظرف قرار می گیرند و در واقع از یکدیگر جدا  می شوند. محلول فوقانی را خارج کرده و به سلول های ته ظرف محیط کشت اضافه کنید.
  4. در این مرحله فریز سلولی نوبت شمارش سلولی است. تمام سلول های موجود را با استفاده از تکنیک های مخصوص شمارش کرده و حدود 2 میلیون از سلول ها را جدا کنید. شما باید سلول های جدا شده را داخل کرایوتیوب منتقل کنید و به آن FBS  و همچنین DMSO اضافه کنید. DMSO برای این منظور استفاده می شود تا سلول ها یخ نزنند.
  5. کرایوتیوب را به مدت 1 ساعت داخل فریزر با دمای 20- درجه سانتی گراد قرار دهید. سپس دمای فریزر را بر روی 70- درجه سانتی گراد تنظیم کرده و کرایوتیوب را به مدت 1 روز داخل آن قرار دهید.
  6. در مرحله آخر کرایوتیوب را داخل تانک ازت قرار دهید. این سلول ها به دلیل ویژگی که تانک ازت دارد می توانند مدت ها ذخیره شوند بدون آن که آسیبی ببینند.

شما می توانید در صورت نیاز به این سلول های فریز شده از تکنیک دفریز سلولی استفاده کنید و سلول ها را از حالت انجماد خارج نمایید و استفاده کنید.

نقش بسیار مهم تانک ازت در نگه داری سلول ها

با توجه به این که تانک ازت از دیواره های کاملا عایق و مقاوم ساخته شده است، می تواند نیتروژن مایع را تا مدت زیادی در خود نگه دارد. نیتروژن مایع دمای بسیار پایینی را تامین می کند که برای نگه داری بافت ها و سلول ها کاملا مناسب است. تانک های ازت YDS را می توانید از شرکت رویان ایران تهیه کنی

DMSO چیست و چه نقشی در فریز سلول های کشت شده دارد؟

DMSO (دی متیل سولفوکسید) یک حلالی آلی، قطبی و آپروتیک است که به دلیل خاصیت نفوذ در غشاء و جابجایی آب، معمولاً به عنوان یک محافظ برودتی استفاده می شود. از این ماده به منظور کاهش تشکیل یخ و در نتیجه جلوگیری از مرگ سلولی در طول انجام تکنیک فریز سلولی به محیط کشت سلول اضافه می شود. البته باید توجه کنید برای انجام این آزمایش حتما DMSO با گرید کشت سلولی خریداری کنید. هنگام کار با این حلال حتما از دستکش استفاده کنید. زیرا دی متیل سولفوکساید به راحتی از پوست دست جذب می شود.

FBS  چیست؟

Fetal Bovine Serum ماده ای است که به چسبندگی سلول ها به فلاسک کمک می کند و همچنین در صورت وجود تریپسین در فلاسک آن ها را از بین می برد. این ماده برای رشد سلول هایی که کشت می شوند بسیار مهم است.

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 صفحه بعد