x تبلیغات
mikimouse

منظور از لفاف، مهر، نقش و ... در تعریف علامت تجاری چیست ؟

 علامت تجاری وسیله ای است که به تاجر یا تولید کننده جنس اجازه می دهد اجناس خود را از اجناس سایرین مشخص سازد. گرفتن کارت بازرگانی فوری ماده 1 قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات مصوب 1 تیرماه 1310 ، علامت تجاری را به شرح ذیل تعریف می کند :
" علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعتی یا تجار و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود".
علامت تجاری به طور عموم شامل هر نوع علامتی است که برای امتیاز یک محصول صنعتی یا تجاری یا کشاورزی از سایر محصولات مشابه آن در بازار به کار می رود. این علامت ممکن است به صورت های ذیل باشد :
1. نقش . منظور از نقش هر نوع شکلی است که حاصل تخیل و ابتکار نقاش بوده و حکایت از معنی خاصی می کند که به نحوی از انحاء ممکن است با نوع محصول نیز ارتباط داشته باشد و یا نداشته باشد مثل نقش " خورشید " برای همین نوع کالاها که ظاهراَ ارتباطی با نوع آن ندارد.

2. تصویر . منظور از تصویر نوعاَ صورت انسان ، حیوان و اشیاء است که به عنوان علامت کالایی انتخاب می شود. مثل تصویر دو آدم برای چاقو . فرق نقش و تصویر بیشتر از این جهت است که نقش ممکن است مرجع معین و مشخصی نداشته باشد اما تصویر معمولاَ صورت موجودی است که نوع آن وجود خارجی دارد.
3. رقم . منظور از رقم اعدادی است که در مورد بعضی محصولات به عنوان علامت به کار می رود مثل اعدادی که در بعضی از انواع عطرها و پودرهای آرایشی مشاهده می شود.
4. حرف. در بعضی محصولات به جای انتخاب تصویر ، حروف معینی به جای علامت انتخاب می شود که این حروف نوعاَ حروف اول نام تجاری کالا نیز می باشد مثل B.M.V برای اتومبیل و از این قبیل.
5. عبارت . عبارت مرکب از چند کلمه است و گاهی ممکن است به عنوان علامت تجاری مورد استفاده قرار گیرد.
6. کلمه . اگر چه در قانون از حرف و عبارت به عنوان علامت یاد شده ولی از کلمه اسمی برده نشده است با این حال با توجه به اینکه اولاَ خصوصیتی در کلمه وجود ندارد تا بتوان گفت که به علت آن خصوصیت کلمه نمی تواند به عنوان علامت تجاری مورد استفاده قرار گیرد و ثانیاَ با توجه به عبارت " و غیر آن " در خاتمه شمارش نمونه علائم در ماده 1 قانون ثبت علائم و اختراعات دلیل بر غیرحصری بودن مثال ها در ماده می باشد و بنابراین علائم تجاری منحصر به مثال های مذکور در ماده نیست و به قاعده قیاس " کلمه " را نیز می توان به عنوان علامت تجاری شناخت. بنابراین می توان کلمه " زیبا " را با املای خاص برای یک محصول یا " خوشپوش " را مثلاَ برای لباس به عنوان علامت تجاری انتخاب کرد.
7- مهر . مهر عبارت است از یک وسیله کوچک، فلزی، چوبی یا پلاستیکی که امضا یا علامت و نوشته مخصوصی به طور برجسته روی آن تعبیه شده و با فشار آن روی ظرف مخصوصی که دارای جوهر می باشد ( استامپ ) و قرار دادن آن با فشار روی کاغذ یا پارچه و غیره عین علامت یا کلمات روی آن بر روی کاغذ یا پارچه نقش می بندد.
اصولاَ مهر زمانی به کار می رفت که تجار بی سواد و فاقد امضا بودند و آن را به جای امضا به کار می بردند.
در هر حال مهر مثل هر نقش دیگری ممکن است به عنوان علامت تجاری به کار رود، مانند اینکه مهر نویسنده بعضی تقویم های قدیمی، به منظور اثبات انتساب تقویم به نویسنده یا مهر مخصوص صاحب بعضی محصولات خوراکی روی جعبه آن ها مثل گز، ممکن است به عنوان علامت تجاری شناخته شود.
8- لفاف. منظور از لفاف عبارت است از پوشش مخصوصی از مواد مختلف که روی بعضی کالاها می کشند مثل پوشش گونی مانند یا از جنس پلاستیکی که به صورت حصیر بافته شده روی بعضی از شیشه های عطر و ادکلن کشیده می شود.
این نوع پوشش ها یک نوع علامت تجاری است و قابل استفاده برای کالاهای مشابه به وسیله دیگران نیست.
همان طور که قبلاَ نیز ذکر شد، با توجه به عبارت " و غیرآن " در ماده یک مثال ها حصری نیست و هرچیزی که از نظر قانونی منعی نداشته باشد می تواند به عنوان علامت تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

مدارک مورد نیاز برای صدور اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی در اداره ثبت شرکت ها

 برای صدور اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی در اداره ثبت شرکتها مدارک و مراحل ذیل مورد نیاز است :

1. سه برگ اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی.
این برگ ها را می توان از دایره فروش اوراق بهادار مستقر در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهیه و تکمیل و امضاء کرد.
2. پلمپ دفاتر تجاری ( روزنامه و کل ) در سال جاری و ارائه گواهی پلمپ دفاتر تجاری.
هر شخص ( اعم از حقیقی یا حقوقی ) که تاجر محسوب شود می بایستی دارای دفاتر قانونی باشد. این دفاتر طبق قانون تجارت عبارت از دفتر روزنامه ، دفتر کل ، دفتر دارایی و دفتر کپیه می باشد. امروزه با وجود دستگاه هایی از قبیل زیراکس ، فتوکپی ، فاکس ( نمابر ) و امثال آن ها وجود دفتر کپیه ضروری به نظر نمی رسد و دیگر دفاتر در اداره ثبت شرکت ها پلمپ می شود و تاجر وفق مقررات نسبت به درج صورت حساب های خود در آن ها اقدام می کند. این دفاتر وقتی دارای سندیت خواهد بود که در اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت و پلمپ آن ها اقدام شود.
برای اخذ کارت بازرگانی ، اشخاص حقوقی و حقیقی بایستی دارای دفاتر قانونی باشند. بنابراین ، با توجه به میزان معاملات خود نسبت به اخذ دفتر با تعداد صفحات لازم ( 50 برگی – 100 برگی و یا بالاتر ) تهیه و در دایره پلمپ دفاتر ثبت شرکت ها اقدام و یک برگ گواهی پلمپ دفاتر تجاری از واحد فروش اوراق بهادار تهیه و پس از پلمپ دفاتر نسبت به تکمیل آن اقدام و مسئول مربوطه نسبت به امضاء و مهر آن اقدام خواهد نمود.
3. یک برگ فتوکپی شناسنامه ( در صورتی که متقاضی ، شخص حقیقی باشد).
4. فتوکپی آگهی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات آن ( در صورتی که متقاضی ، شخص حقوقی باشد).
در صورتی که متقاضی کارت بازرگانی شخص حقوقی باشد ، ارائه روزنامه رسمی تاسیس شرکت همراه با آخرین تغییرات در شرکت ضروری می باشد.
5. فیش پرداختی حق الثبت نام در دفاتر بازرگانی
حق الثبت نام در دفاتر بازرگانی با عنایت به قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373 ، مبلغ چهار هزار ریال می باشد. که پس از اخذ فیش نسبت به واریز مبلغ مذکور در شعب بانک ملی معین ، اقدام و رسید پرداخت به واحد مربوطه به همراه سایر مدارک ارائه گردد.
6. ارائه اصل یا فتوکپی برابر اصل سند رسمی وکالت ( چنانچه امور توسط وکیل رسمی شرکت یا شخص انجام می شود).
در صورتی که امور توسط وکیل انجام می پذیرد، ارائه وکالت نامه رسمی نیز ضروری می باشد.
پس از تهیه مدارک یاد شده ، متقاضی بایستی به واحد ثبت دفاتر بازرگانی مراجعه کند. مسئول مربوطه نسبت به ثبت نام تجاری اقدام کرده و شماره دفتر را در روی سه نسخه اظهارنامه درج و سپس نسبت به امضاء و مهر نمودن اظهارنامه ها اقدام می نماید.
النهایه ، یک نسخه از اظهارنامه را جهت بایگانی در سوابق ضبط کرده و سایر نسخ را تحویل متقاضی می دهد.

  • نمونه فرم اظهارنامه ثبت در دفتر بازرگانی

1. نام و نام خانوادگی بازرگانان و اسم تجارتخانه ............................................................
الف) نام و نام خانوادگی رئیس بنگاه و نام بنگاه ..............................................................
ب) نام و نام خانوادگی مدیر یا مدیران و نوع شرکت و نام آن ..............................................
2. تاریخ و محل تولد و شناسنامه و محل صدور آن .........................................................
3. تابعیت اصلی ................ و تابعیت فعلی و طرز تحصیل آن ............................................
4. تاریخ ورود به ایران و شماره و محل صدور پروانه اقامت .................................................
5. محل اقامت – نشانی تجارتخانه – یا بنگاه – یا شرکت و شعب آن .........................................
6. سرمایه : ..........................................................................................................
7. شماره ثبت پلمپ دفاتر تجاری :................................................................................
8. شماره تلفن : .......................عنوان تلگرافی :.............................. رمز : ....................
9. رشته تجارت ( تجارت داخلی ، خارجی یا هر دو ) ..........................................................
10. شماره ثبت علائم تجاری : ....................................................................................
11. نوع تجارت داخلی ( صادرات – واردات – حق العمل کاری ) و ارقام کالاهای عمده آن : ...............................................................................................................................
12. نوع معاملات تجارت داخلی و ارقام کالاهای عمده آن ................................. به تاریخ .................... ماه ...................... 13         محل امضاء
خلاصه مندرجات اظهارنامه بالا در تاریخ ........................ به شماره ......................... دفتر ثبت  تجاری در اداره ثبت .......................... به ثبت رسیده است.
اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی رئیس اداره ثبت شرکت ها
ملاحظات .....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
تذکر : هیچ یک از شرکت های بازرگانی وابسته به دولت از پرداخت هزینه دادرسی معاف نمی باشند.

ثبت شرکت نقشه برداری

 یکی از مشاغل رایج در صنعت نقشه برداری که افراد زیادی را به خود جذب کرده است ثبت شرکت نقشه برداری است.هزینه پلمپ دفاتر نقشه برداری علمی است که ریاضیات علمی را با فنون اندازه گیری و هنر ترسیم توام نموده و به وسیله آن قطعاتی از سطح زمبن را با کلیه عوارض آن در روی صفحه افقی نمایش می دهد. این علم در جهت انجام پروژه های راه سازی ، پل سازی ، سد سازی، ساختمانی ، سازه ها و بناهای آبی ، جمع آوری و دفع فاضلاب به کار بسته می شود.

  • شرایط ثبت شرکت

- در قوانین ایران، حداقل تعداد شرکا 2 نفر است . از آنجا که یک شخص نمی تواند به تنهایی شرکت تشکیل دهد بنابراین تاسیس شرکت مستلزم شراکت دو یا چند شریک می باشد. لیکن قانون محدودیتی برای سقف تعداد شرکاء تعیین نکرده است.
- حداقل سرمایه جهت ثبت یک شرکت یک میلیون ریال برابر با یکصد هزار تومان می باشد.
- در بدو تاسیس حداقل 35% سرمایه به صورت نقدی باید به حساب شرکت تودیع شود. ( در شرکت سهامی خاص )

  • مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت نقشه برداری

- کپی مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت  ملی ،
-  کلیه تمامی مدارک ثبتی شرکت شامل اساسنامه ، اظهارنامه
- تعیین سهامداران و میزان سهام آن ها
- تعیین مدیران شرکت و سمت آن ها ( مدیر عامل ، رییس هیات مدیره ، نایب رییس هیات مدیره )
- اسامی اشخاصی که حق امضا دارند.
- تعیین بازرسین شرکت ( مخصوص شرکت های سهامی خاص)
- امضای اقرار نامه شرکت
- مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع
- گواهی عدم سوء پیشینه ( تمام اعضای هیات مدیره ، سهامداران ، بازرسین )
- آدرس شرکت ( می بایست فقط در محدوده منطقه ثبتی باشد )

- تنظیم وکالتنامه ( چنانچه امور توسط وکیل انجام می شود )

  • نحوه ی ثبت شرکت نقشه برداری

جهت ثبت شرکت نقشه برداری ، ابتدا به سامانه اداره ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir  مراجعه کنید. ( قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت ) و اطلاعات خواسته شده را تکمیل و مدارک مورد نیاز را در سامانه بارگذاری کنید.
سپس کارشناس مربوطه اطلاعات وارد شده در سامانه را بررسی می کند و در صورت عدم ایراد در اطلاعات وارد شده از شما می خواهد تا مدارک را از طریق پست برایشان ارسال نمایید.
پس از ارسال مدارک ، ممکن است سه حالت انفاق  بیفتد.
1. رد پرونده 2. نقص پرونده 3. صدور آگهی.
در حالت صدور آگهی ، اداره ثبت شرکت ها با درخواست ثبت شرکت مورد نظر موافقت نموده و نسبت به صدور آگهی اقدام می نماید که در این صورت می بایست شخص متقاضی یا وکیل ثبت شرکت برای اخذ مدارک ثبتی و امضاء ذیل دفاتر به اداره مراجعه نماید.
درج آگهی تاسیس در روزنامه رسمی کشور و پرداخت هزینه آن آخرین اقدام جهت ثبت شرکت نقشه برداری می باشد. برای این امر لازم است به نشانی http://rrk.ir  مراجعه نمایید. در آگهی نام و نوع شرکت درج خواهد شد.
شایان ذکر است، پس از اتمام کارهای مربوط به ثبت شرکت ها ، اداره ثبت شرکت ها یک شماره ثبت به شرکت تخصیص می دهد. این شماره اهمیت زیادی دارد چرا که شرکت شما با این شماره شناسایی می شود.

حمایت از علامت های تجاری ثبت شده در نمایشگاه های بین المللی

 پیش از هر چیز، لازم است اشاره گردد که نمایشگاه های بین المللی خود، اخذ کارت بازرگانی فوری  زمینه ساز به وجود آمدن حمایت های بین المللی از مالکیت صنعتی در قالب کنگره ها و کنوانسیون های مهمی از جمله کنوانسیون پاریس گردیده اند. برای روشن شدن بیشتر مطلب ، لازم دانستیم ، ابتدا توضیحانی راجع به نحوه ی اثر گذاری نمایشگاه ها در سیستم حمایت بین المللی از مالکیت صنعتی داده و سپس وارد بحث اصلی شویم. لطفاَ ما را تا انتهای این مقاله همراهی بفرمایید.

  • چگونگی منجر شدن نمایشگاه های بین المللی به رویدادهای بین المللی در حمایت از مالکیت صنعتی

در طول قرن نوزدهم و قبل از به وجود آمدن هر گونه کنوانسیون بین المللی در زمبنه مالکیت صنعتی، فراهم کردن حمایتی برای حقوق مالکیت صنعتی در کشورهای مختلف جهان مشکل بود و این موضوع یکی به دلایل گوناگونی قوانین داخلی کشورها و دیگری به این دلیل بود که درخواست ثبت اختراع باید تقریباَ در یک زمان یکسان در تمام کشورها انجام می گرفت تا از انتشار و افشاء آن در دیگر کشورها، که باعث می شد تازگی اختراع را در آن کشورها از بین ببرد، جلوگیری به عمل آورد. ( چون یکی از شرایط ثبت اختراع این است که اختراع جنبه نوآوری و تازگی داشته باشد) . این مسائل عملی و تجربی تمایل قویی ای را برای رفع این مشکلات به وجود آورد. لذا در نیمه دوم قرن نوزدهم بود که در جریان توسعه تکنولوژی و افزایش تجارت در سطح بین المللی، هماهنگی بین قوانین مالکیت صنعتی ، هم در زمینه ثبت اختراع و هم در زمینه علائم تجاری ضرورت پبدا کرد. در همین زمان دولت امپراطوری اتریش کشورهای دیگر را جهت شرکت در نمایشگاه های بین المللی اختراعات که در سال 1873 در وین برگزار گردید، دعوت نمود و در این شرکت، این موضوع آشکار شد که بسیاری از مخترعان خارجی تمایل نداشتند اختراعاتشان در نمایشگاه به نمایش گذاشته شود، چون آن ها عقیده داشتند که برای نمایش اختراعاتشان حمایت کافی وجود ندارد و این موضوع ابتدائاَ باید رفع شود.
نمایشگته اختراعات در سال 1873 و اعتراض مخترعان به کاستی حمایت بین المللی به دو رویداد منجر شد :
اول : اینکه در اتریش و به طور قطعی قانون خاصی وضع شد که برای اختراعات، علائم تجاری و طرح های صنعتی شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه حمایتی فراهم نمود.
دوم : اینکه، کنگره وین جهت متحدالشکل کردن ثبت اختراع در طول همان سال ( 1873) برگزار گردید و با دقت شماری از اصول و قواعد را که برای سیستم ثبت اختراع سودمند و مفید بود، پایه ریزی کرد و از دولت ها خواست که یک تفاهم و توافق بین المللی درباره حمایت از ثبت اختراع در اسرع وقت به وجود آوردند.
در پی کنگره وین بک کنگره هم در زمینه مالکیت صنعتی در پاریس در سال 1387 برگزار شد که نتیجه آن این تصمیم شد که یکی از دولت ها می بایستی برگزاری یک کنفرانس سیاسی بین المللی با موضوع تعیین مبانی برای قوانین متحد الشکل در زمبنه مالکیت صنعتی را بر عهده بگیرد.
به دنبال کنگره مذکور، یک پبش نویس نهایی پبشنهادی در اتحادیه بین المللی برای حمایت از مالکیت صنعتی که در فرانسه آماده شده بود به وسیله همین کشور به کشورهای دیگر فرستاده شد و همراه آن از آنان دعوت به عمل آورد که در کنفرانس بین المللی 1880 در پاریس شرکت نمایند. آن کنفرانس تشکیل شد و پیش نویس تهیه شده را که اساس مقررات ماهوی کنوانسیون پاریس است را تصویب نمود.
در سال 1883 یک کنفرانس سیاسی جدید در پاریس برگزار شد که با تصویب و امضای نهایی کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیا صنعتی پایان یافت. کنوانسیون پاریس ابتدائاَ توسط یازده کشور امضا شد که عبارتند از :
بلژیک، برزیل، السالوادور، فرانسه، ایتالیا، گواتمالا، هلند ، پرتغال ، صربستان ، اسپانیا و سوئیس. وقتی این کنوانسیون در 7 جولای 1884 وارد مرحله اجرائی شد، بریتانیای کبیر، اکوادور نیز آن را کاملاَ پذیرفتند و اعضای آن به چهارده عضو رسید.

  • حمایت از علامت های تجاری عرضه شده در نمایشگاه های بین المللی

ماده 11 کنوانسیون پاریس، که از مواد عام آن محسوب می گردد، شامل تمامی مصادیق مالکیت صنعتی می باشد. بنابراین ماده، همه مصادیق مالکیت صنعتی و از جمله علائم تجاری که به صورت کالاهایی در نمابشگاه های رسمی یا شناخته شده بین المللی واقع در یکی از کشورهای عضو عرضه می شوند به طور موقت حمایت می شوند. طرق تامین حمایت موقت می تواند متعدد باشد. یک طریق آن اعطای یک حق خاص تقدم است. امکان دیگر برای حمایت که در برخی از قوانین ملی یافت می شود، شامل شناسایی حقی برای استعمال مقدم برای نمایش دهنده ی کالاهایی است که دارای علامت تجاری است و این حق در مقابل حقوق احتمالی کسب شده وسط طرف های ثالث قرار می گیرد.
هر کشوری می تواند برای اثبات شناسایی کالاهای مورد نمایش خود و تاریخ ورود آن، مدارک قابل استنادی را که ضروری می داند مطالبه نماید تا مثلاَ در مورد حق تقدم، بتوان از آن اسناد که دال بر شناسایی آن کالا می باشند، استفاده نمود.
در این رابطه، دولت ها موظف هستند در رابطه با حمایت موقت از موضوعات مذکور در ماده، قوانینی را وضع کنند . تعیین ساز و کار حمایتی به عهده خود کشورها واگذار شده است. قوانین ملی کشورها نه تنها باید شامل نمایشگاه های دائر شده در خود آن کشور شود بلکه باید حمایت از موضوعات مندرج در ماده 11، علائم تجاری عرضه شده در نمایشگاه های سایر کشورهای عضو اتحادیه را نیز دربرگیرد.
برای اینکه در عمل اشکالی در تشخیص رسمی بودن نمایشگاه ها پیش نیاید، کشورها به دبیرخانه سازمان جهانی مالکیت معنوی اسامی نمایشگاه های رسمی را اطلاع می دهند و دبیرخانه هم مراتب را به اطلاع سایر کشورها می رساند. برخی از کشورها در روزنامه رسمی خود اسامی نمایشگاه های رسمی را منتشر می سازند.
شایان ذکر است، در سال 1883 که کنوانسیون پاریس به تصویب رسید، مهلت حق تقدم برای ورقه های اختراع و مدل اشیاء مفید، 6 ماه و برای نقش صنعتی و علائم تجاری 3 ماه منظور شده بود.
در سال 1900، اصلاحیه اول، این مهلت برای گروه اول به 12 ماه و برای گروه دوم به 4 ماه افزایش یافت. در سال 1911، اصلاحیه دوم، 12 ماه ورقه های اختراع و مدل اشیاء مفید، بر طرح و نقش صنعتی نیز تسریع یافت اما در علائم تجاری بی تاثیر بود.
در سال 1935 نیز که آخرین دوره تغییرات صورت گرفت در مورد علائم تجاری، مهلت ها به 6 ماه افزایش یافت.

ثبت شرکت های ایرانی

 ثبت شرکت در ایران بر عهده ی اداره ی ثبت شرکت ها است. تقاضای ثبت شرکت باید توسط مدیران شرکت به عمل آید. پلمپ دفاتر تغییراتی که در طول حیات شرکت در شرکت ایجاد می شود و به موجب قانون نیاز به ثبت دارد نیز باید توسط مدیران وقت شرکت به ثبت برسد: مواردی چون تغییر مدیر شرکت یا تغییر در اختیارات او و به طور کلی هر تغییری  که در حقوق اشخاص ثالث تاثیر داشته باشد و شرکت می خواهد که اشخاص ثاالث از آن آگاهی پیدا کنند.

 ماده ی 9 نظامنامه ی قانون تجارت مقرر می دارد: در هر موقع که تصمیماتی راجع به تمدید مدت شرکت زاید بر مدت مقرر یا انحلال شرکت قبل از مدت معینه یا تغییر در تعیین کیفیت تفریغ حساب یا تغییر اسم شرکت یا  تبدیل دیگر در اساسنامه یا تبدیل و یا خروج بعضی از شرکای ضامن از شرکت اتخاذ شود و همچنین در هر موقعی که مدیر یا مدیران شرکت تغییر می یابد و یا تصمیمی نسبت به مورد معین در ماده ی 58 قانون تجارت اتخاذ شود،مقررات این نظامنامه راجع به ثبت و انتشار باید در مورد تغییرات حاصله نیز رعایت شود.

مدیران شرکت ها برای ثبت شرکت باید مدارکی را تسلیم مرجع ثبت کنند. این مدارک را نظامنامه ی قانون تجارت به این نحو معین کرده است:

- در شرکت های تضامنی:

1-یک نسخه ی مصدق از شرکتنامه

2-یک نسخه ی مصدق از اساسنامه(اگر باشد)

3-نوشته ای به امضای مدیر شرکت حاکی از پرداخت تمام سرمایه ی نقدی و تسلیم تمام سرمایه غیر نقدی با تعیین قیمت حصه های غیر نقدی

4-نام شریک یا شرکایی که برای اداره کردن شرکت معین  شده اند.

-در شرکت های نسبی:

1)یک نسخه مصدق از شرکتنامه ها 

2) یک نسخه ی مصدق از اساسنامه(اگر باشد)

3)نام مدیر یا مدیران شرکت

4)نوشته ای به امضای مدیر شرکت حاکی از پرداخت تمام سرمایه ی نقدی و تسلیم تمام سرمایه ی  نقدی و تسلیم تمام سرمایه غیر نقدی با تعیین قیمت حصه های غیر نقدی

-در شرکت های مختلط غیر سهامی:

1)یک نسخه مصدق از شرکتنامه ها 

2) یک نسخه ی مصدق از اساسنامه(اگر باشد)

3)نام شریک یا شرکای ضامن که سمت مدیریت دارند

برای ثبت شرکت های ایرانی نیز ماده ی 10 قانون ثبت شرکت ها اصل مطالبه ی حق الثبت برای مرجع ثبت شرکت را پیش بینی کرده است.از آن جا که این میزان حق الثبت پیوسته در تغییر است، ذکر جزئیات آن در این جا ضرورت ندارد.

البته باید تذکر داد که علاوه بر ثبت شرکت، خلاصه شرکتنامه و منضمات آن باید انتشار پیدا کند(ماده ی 197 ق.ت) این امر باید در ظرف ماه اول ثبت هر شرکت و توسط اداره ی ثبت محل یا جانشین آن،بسته به مورد،در مجله ی رسمی دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت،به خرج خود شرکت انجام  گیرد(ماده ی 6 نظامنامه ی قانون تجارت وزارت عدلیه و تبصره ی آن)

ثبت شرکت غیر از ثبت شرکتنامه است، عمل و دفاتر آن نیز جدااست. متصدی مربوطه پس از ثبت شدن شرکتنامه و رسیدگی به مدارک و سوابقی که از طرف مدیر شرکت ضمن تقاضانامه به عمل می آید،در دفتری که به این موضوع تخصیص داده شده ذیل شماره ردیفی که برای شرکت ها معین می شود خلاصه مفاد شرکتنامه و اساسنامه را در ستون های آن ثبت و برای هر شرکت یک صفحه مترادف تخصیص می دهد.

انتشار خلاصه ی شرکتنامه

اداره یا دایره ای که به ثبت شرکت مبادرت نموده باید خلاصه ای از شرکتنامه و منضمات آن را در ظرف ماه اول تشکیل شرکت در روزنامه ی رسمی وزارت دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار به خرج شرکت به طریق اعلان انتشار دهد . خلاصه ی مزبور متضمن نکات ذیل است:

1-شماره ای که جهت ثبت شرکت در نظر گرفته شده و تاریخ ثبت آن و محل و اقامتگاه شرکت، با تعیین نام و نوع آن و موضوع شرکت 

2-مقدار سرمایه(با تشخیص این که چه مقدار پرداخت و چقدر تعهد شده )

3-اسامی مدیر یا مدیران

4-تاریخ آغاز و ختم شرکت در صورتی که برای مدت محدود تشکیل شده باشد

5-در شرکت های تضامنی و شرکت مختلط علاوه بر نکات فوق باید اسم تمام شرکا ی ضامن نیز منتشر شود

در شرکت های سهامی موارد دیگری که قبلاَ تذکر داده شده در آگهی قید می شود 

هر گاه شرکت در چندین حوزه ی ثبتی شعبه داشته باشد انتشار خلاصه ی شرکت به نحوی که برای خود شرکت مقرر است در محل شعبه نیز باید به عمل آید،و برای انجام این مقصود مقامی که خود شرکت در آن جا به ثبت رسیده است باید سواد مصدق از تقاضا نامه و منضمات آن را به ثبت اسناد محل وقوع شعبه ارسال دارد تا اقدام به انتشار نماید.(ماده ی 8 آئین نامه)

ثبت شعبه ی شرکت در دو حال است:نخست این که در موقع ثبت خود شرکت است در این صورت ضمن انتشار خلاصه شرکت نامه،محل شعب شرکت در آگهی باید ذکر و آگهی مزبور برای انتشار در جراید محلی ضمن رونویس تقاضا نامه و منضمات آن به اداره ی ثبتی که شعبه ی شرکت در آن جا واقع است فرستاده شود. دیگر این که پس از ثبت شرکت مبادرت به افتتاح شرکت می شود. در این حال شعبه ی شرکت مانند تغییراتی که بعداَ در شرکت واقع گردد ذیل ثبت شرکت به ثبت رسیده و آگهی می شود سپس آگهی مزبور و رونویس تقاضا نامه و منضمات به ثبت محل فرستاده می شود. در هر حال مدیر شعبه و یا کسی که از طرف شرکت در شعبه ی مزبور حق امضا دارد یعنی امضای او برای شزکت الزام آور است باید معرفی و آگهی شود.

سرانجام، همان طور که گفتیم، ماده ی 9 نظامنامه ی قانون تجارت، انتشار تغییراتی را که در وضعیت شرکت ثبت شده ایجاد می شود،ضروری دانسته است. نتیجه ی عدم انتشار مواردی که نظامنامه به عهده ی مدیران گذاشته این  است که اولاَ مدیران ممکن است مطابق قواعد عام،به سبب خطای خود،محکوم به جبران خسارت اشخاص ثالث شوند و ثانیاَ اشخاص ثالث می توانند تاثیر این تغییرات را نادیده بگیرند،چه تغییراتی که به نظر آن ها نرسیده ،در مقابل آن ها قابل استناد نیست. 

ثبت شرکت دارویی

 طبق ماده ی 1 آیین  نامه ی تاسیس و فعالیت شرکت های پخش دارویی، موسسات دارویی به شرکت های تولید کننده، وارد کننده و شرکت های فوریتی واردات دارو که صلاحیت آن ها مطابق قانون به تایید رسیده و مجوز فعالیت آن ها صادر شده است اطلاق می گردد.ثبت شرکت  شرکت پخش سراسری، شرکتی است که طبق قانون به ثبت رسیده و در اساسنامه ی آن موضوع فعالیت شرکت، توزیع دارو قید شده و با کسب مجوزهای لازم، مبادرت به تودیع دارو و شیر خشک و مکمل های غذایی رژیمی، غذاهای کمکی شیرخواران، لوازم مصرفی پزشکی و فرآورده های آرایشی بهداشتی و تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی مجاز در سراسر کشور می نماید و واسط بین موسسات دارویی مجاز و داروخانه ها است (ماده ی 2).

هر شخص حقوقی که در اساسنامه ی آن موضوع توزیع دارو قید شده باشد می تواند بر اساس ضوابط درخواست تاسیس شرکت پخش سراسری با شرکت پخش استانی اقدام نماید (ماده ی 6 آیین نامه تاسیس و فعالیت شرکت های پخش دارویی).

جهت اخذ مجوز دارویی برگه استعلام از وزارت بهداشت صادر می گردد. باید حتماَ بعد از تعیین نام در اداره ثبت شرکت ها با مراجعه به وزارت بهداشت و طی مراحل قانونی اخذ مجوز فعالیت در این حوزه نسبت به صدور آگهی تاسیس شرکت خود اقدام نماید. صدور مجوز فعالیت شرکت پخش منوط به احراز شرایط مندرج در آیین نامه و تصویب کمیسیون قانونی ماده 20 می باشد.

نحوه ی اولویت بندی متقاضیان ثبت شرکت دارویی استانی به این شکل است که در اعطای مجوز شرکت پخش استانی در شرایط یکسان اولویت با شرکت های تعاونی داروسازی خواهد بود و در صورت وجود چند متقاضی واجد شرایط اولویت بررسی بر اساس تقدم تاریخ ثبت درخواست می باشد. بدیهی است مطابق ماده 10 آیین نامه، ثبت درخواست صرفاَ با ارائه ی کلیه ی مدارک لازم برای اخذ موافقت اصولی انجام خواهد پذیرفت.

 

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت دارویی

  • درخواست کتبی اخذ موافقت اصولی شرکت پخش سراسری یا استانی دارو
  • تصویر اساسنامه شرکت با موضوع فعالیت در خصوص توزیع دارو
  • تصویر آگهی روزنامه رسمی تاسیس شرکت و تغییرات آن
  • نداشتن سوء فعالیت در امور دارویی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • گواهی عدم سوءپیشینه اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل
  • فرم تکمیل شده و تعهد نامه ی شرکت
  • معرفی نامه کتبی معاونت غذا و دارو و دانشگاه مربوطه

 مدیر عامل شرکت می بایست همزمان با درخواست تاسیس شرکت پخش ،مدارک و مستندات ذیل را طبق ضوابط ارائه نماید. پر واضح است صرفاَ به درخواست متقاضی که مدارک کامل مورد نیاز را ارائه نموده باشد، ترتیب اثر داده خواهد شد.

شرایط لازم برای کلیه ی اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت دارویی

  • تابعیت ایران طبق قانون مربوطه
  • متدین به یکی از ادیان رسمی مندرج در قانون اساسی 
  • ارائه برگ پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت از خدمت یا گواهی اشتغال کادر نیروهای مسلح
  • حسن سابقه خدمت و فعالیت و توانمندی های لازم در حوزه دارو با تایید کمیسیون قانونی
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه و عدم اعتیاد

تاسیس شعبه استانی شرکت پخش سراسری با معرفی اداره که نظارت بر امور دارو و مواد مخدر و تایید کمیسیون قانونی دانشگاه صورت می گیرد.

صدور مجوز تاسیس و فعالیت شرکت های پخش سراسری و استانی و تمدید آن ها با نظر کمیسیون قانونی مرکز صورت می گیرد و برای تاسیس شرکت پخش استانی نظر کمیسیون قانونی دانشگاه جهت بررسی موضوع در کمیسیون قانونی مرکز به اداره کل دارو ارسال خواهد شد.

نکته: رسیدگی به موضوع شرکت های پخش استانی به دانشگاه های علوم و پزشکی مربوطه، تفویض اختیار گردیده است. 

 مدارک لازم جهت صدور موافقت اصولی توزیع استانی دارو در کمیسیون ماده 20 دانشگاه

  • آگهی روزنامه رسمی شرکت
  • اساسنامه ثبت شده ی شرکت
  • فرم تایید محل انبار،دفتر کار و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری که قبلاَ به تایید معاونت غذا و دارو رسیده باشد.
  • فرم اطلاعات کلیه اعضاء هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت و سهام داران اصلی
  • فرم اطلاعات محل های فیزیکی شرکت آدرس ها و شماره تلفن های انبار و دفتر

 

مدارک لازم جهت صدور موافقت کمیسیون ماده 20 دانشگاه جهت اخذ نمایندگی از شرکت های توزیع سراسری

  • موافقت اصولی توزیع استانی دارو از دانشگاه محل فعالیت
  • معرفی نامه از شرکت توزیع مرکزی
  • فرم تایید تکافوی امکانات شرکت جهت اخذ نمایندگی جدید(جهت اخذ دومین نمایندگی به بعد)
  • پروانه مسئول فنی 

مدارک لازم جهت صدور پروانه مسئول فنی نمایندگی ها و شعب استانی شرکت های توزیع دارو

  • تصویر شناسنامه
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی در رشته داروسازی(پروانه داروسازی)
  • گواهی عدم سوءپیشینه یا حکم کارگزینی استخدام رسمی یا پیمانی
  • تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت سربازی(مخصوص آقایان)
  • دو قطعه عکس 4 در 3
  • فرم معرفی مسئول فنی جهت شرکت های توزیع
  • فرم بررسی صلاحیت مسئول فنی نمایندگی ها یا شعب استانی توزیع دارو
  • فرم تعهد نامه پذیرش مسئولیت فنی شرکت های توزیع دارو

تبصره 1: تصدی همزمان مدیریت عاملی و مسئولیت فنی شرکت های توزیع جهت داروساز واجد شرایط با توجه به حجم عملیات شرکت و صرفاَ با تشخیص و تایید کمیسیون ماده 20 امکان پذیر است.

تبصره 2:افزایش تعداد مسئولین فنی شرکت های توزیع در صورت نیاز با تشخیص و تایید کمیسیون ماده 20 ابلاغ گردد.

تغییرات در شرکت با مسئولیت محدود

 شرکاء شرکت با مسئولیت محدود می توانند با اختیار حاصل از اساسنامه شرکت و با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده نسبت به تغییرات شرکت مسئولیت محدود که  در ذیل به آنها اشاره شده اقدام کنند.ثبت شرکت لذا جهت آشنایی با مراحل و شرایط آن هر کدام از تغییرات مزبور جداگانه ذکر می شود.

الف)تغییر محل شرکت
ب)تغییر نام شرکت
ج)تغییر موضوع شرکت و الحاق به موضوع شرکت
د)نقل و انتقال سهم الشرکه شرکاء
ه)افزایش سرمایه شرکت با ورود شریک یا شرکاء جدید
و)افزایش سرمایه شرکت بدون ورود شریک یا شرکاء جدید
ز)کاهش سرمایه شرکت بدون خروج شریک
ح)کاهش سرمایه شرکت با خروج شریک
ط)تغییر و اصلاح مواد اساسنامه

الف)تغییر محل شرکت

1.تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه و امضای ذیل آن توسط کلیه شرکاء با قید میزان سهم الشرکه خود.
2.در صورتی که مجمع با اکثریت تشکیل شود بایستی تشریفات دعوت وفق اساسنامه و قانون تجارت رعایت شده و مدارک مثبته ارائه شود.
3.چنانچه تعداد شرکاء 12 نفر یا بیشتر باشند بایستی وفق ماده 109 قانون تجارت نسبت به انتخاب هیات نظار اقدام و نام اعضای هیات نظار در صدر صورتجلسه تنظیمی درج شود.
4.صورتجلسه تنظیمی حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ تشکیل مجمع توسط احدی از شرکا یا وکیل رسمی شرکت به اداره ثبت شرکت ها تحویل و نسبت به ثبت آن اقدام و بعد از پرداخت هزینه های قانونی،ذیل ثبت دفتر را امضا خواهد نمود.

ب)تغییر نام شرکت

1.تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه و امضای ذیل آن توسط کلیه شرکاء با قید میزان سهم الشرکه خود.
2.در صورتی که مجمع فوق العاده با اکثریت شرکاء تشکیل شود ارائه مدارک مثبته و دعوت طبق اساسنامه شرکت و قانون تجارت ضروری است.
3.اگر تعداد شرکاء 12 نفر یا بیشتر باشند انتخاب و قید نام اعضای هیات نظار درصدر صورتجلسه ضروری است.
4.احدی از شرکاء یا وکیل رسمی شرکت به اداره ثبت مراجعه و مبلغ حق الثبت نام را به بانک پرداخت و اصل فیش بانکی و اصل صورتجلسه را به واحد تعیین نام ارائه و بعد از تعیین نام و اخذ موافقت مسئول مربوطه،صورتجلسه را به قسمت پذیرش تحویل و دفاتر ثبت را امضا خواهد کرد.

ج)تغییر موضوع شرکت و الحاق به موضوع شرکت با مسئولیت محدود

1.تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه و امضای ذیل آن توسط کلیه شرکا با قید میزان سهم الشرکه خود.
2.چنانچه موضوع شرکت نیاز به اخذ مجوز خاص از مراجع ذیصلاح باشد،به اداره ثبت شرکت ها مراجعه و برگ استعلام اخذ و به مرجع مربوطه تحویل و در ظرف مهلت مقرر جواب استعلام را اخذ و همراه با صورتجلسه تحویل اداره ثبت خواهد شد.
3.دفاتر ثبت بعد از تحویل مدارک توسط متقاضی امضا خواهد شد.

د)نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود

مدارک مورد نیاز:
1.ارائه مدارک مثبته دعوت وفق اساسنامه شرکت و قانون تجارت در صورت تشکیل مجمع با اکثریت شرکاء
2.ارائه فتوکپی شناسنامه افرادی که به عنوان شریک جدید وارد شرکت سهامی می شوند ضروری است.
3.اخذ و ارائه مفاصا حساب مالیاتی از اداره کل مالیات بر شرکت ها(سازمان امور مالیاتی کشور)الزامی است.
4.صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده

مراحل:
1.تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه
2.اگر تعداد شرکا 12 نفر یا بیشتر باشد انتخاب هیات نظار و قید نام آن ها در صدر صورتجلسه
3.کلیه شرکا اعم از کسانی که سهم الشرکه خود را منتقل نموده و کسانی که جدیداَ وارد شرکت شده اند باید ذیل صورتجلسه را امضا کنند.
4.اگر شرکایی که از شرکت خارج می شوند دارای سمت در هیات مدیره باشند،اگر شرکای جدیدالورود مایل به عضویت در هیات مدیره باشند با تنظیم صورتجلسه دیگر نسبت به انتخاب اعضا و تعیین سمت اقدام خواهد شد و اگر شرکا جدید مایل به عضویت نباشند در صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده نسبت به کاهش تعداد اعضای هیات مدیره و اصلاح اساسنامه شرکت اقدام خواهد شد.
5.انتقال سهم الشرکه طبق ماده 103 قانون تجارت باید به موجب سند رسمی باشد لذا هر یک از شرکاء که بخواهد سهم الشرکه خود را انتقال دهد می توانند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی با ارائه موافقت نامه یا صورتجلسه مجمع اقدام نماید.
6.صورتجلسه تنظیمی و سایر مدارک مورد نیاز توسط احدی از شرکا به اداره ثبت شرکت ها ارائه و دفاتر ثبت نیز توسط ایشان امضاء خواهد شد.
7.شرکایی هم که از شرکت خارج شده اند باید شخصاَ یا توسط وکیل رسمی خود(با ارائه وکالت نامه رسمی که به موضوع صراحتاَ اشاره شده است) در اداره ثبت شرکت ها حاضر و ذیل دفاتر ثبت را امضا کند.

ه)افزایش سرمایه شرکت در صورت ورود شریک یا شرکا جدید در شرکت با مسئولیت محدود

1.تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه و امضای آن توسط کلیه شرکا با قید میزان سهم الشرکه خود
2.در صورتی که مجمع با اکثریت تشکیل شود بایستی تشریفات دعوت وفق اساسنامه و قانون تجارت رعایت شده و مدارک مثبته ارائه شود.
3.چنانچه تعداد شرکا 12 نفر یا بیشتر باشد بایستی وفق ماده 109 قانون تجارت نسبت به انتخاب هیات نظار اقدام و نام اعضای هیات نظار در صدر صورتجلسه تنظیمی درج شود.
4.فتوکپی شناسنامه شرکاء جدیدالورود به اداره ثبت شرکت ها تسلیم خواهد شد.
5.احدی از شرکاء یا وکیل رسمی شرکت بعد از تنظیم صورتجلسه به اداره ثبت شرکت ها مراجعه و صورتجلسه و فتوکپی شناسنامه شرکاء جدید را تسلیم و دفاتر ثبت را امضاء خواهد کرد.

و)افزایش سرمایه شرکت توسط شرکاء بدون ورود شریک جدید در شرکت با مسئولیت محدود

1.طی مراحل مذکور در بند (ه) به استثنای مورد بند(4) (کپی شناسنامه شرکاء جدیدالورود)

ز)کاهش سرمایه شرکت بدون خروج شریک در شرکت با مسئولیت محدود

1.طی مراحل مذکور در بند (و)

ح)کاهش سرمایه با خروج شریک در شرکت با مسئولیت محدود

1.تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه
2.در صورتی که مجمع با اکثریت تشکیل شود بایستی تشریفات دعوت وفق اساسنامه و قانون تجارت رعایت شده و مدارک مثبته نیز ارائه خواهد شد.
3.چنانچه تعداد شرکاء 12 نفر یا بیشتر باشد بایستی نسبت به انتخاب هیات نظار اقدام و نام اعضای هیات نظار درصدر صورتجلسه تنظیمی درج شود.
4.امضای صورتجلسه توسط کلیه شرکاء اعم از شرکایی که از شرکت خارج می شوند و شرکایی که در شرکت می مانند.
5.در صورتی که شرکایی که از شرکت خارج می شوند از اعضای هیات مدیره باشند بایستی با تسلیم صورتجلسه جداگانه نسبت به تکمیل اعضای هیات مدیره از بین شرکایی که در شرکت باقی مانده اند اقدام شود.
6.اگر شرکای باقی مانده نخواهند به جای شرکای خارج شده که عضو هیات مدیره بوده اند،اعضای جدید انتخاب کنند،بایستی در ذیل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده نسبت به اصلاح ماده مربوطه به تعداد اعضای هیات مدیره اقدام کنند.
7.شرکایی که از شرکت خارج می شوند بایستی با حضور در اداره ثبت شرکت ها ذیل دفاتر ثبت را امضا کنند.
8.به همراه داشتن شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر در هنگام امضای ذیل دفاتر ثبت الزامی است.

ط)تغییر و اصلاح مواد اساسنامه شرکت

1.طی مراحل مذکور در بند (الف)

ثبت شرکت در سیرجان

 سیرجان به موجب تبصره 20 قانون برنامه اول و بند "د" تبصره 25 برنامه دوم به رسمیت شناخته شد و از شهریور 1372 واحد ویژه گمرک ایران در این منطقه تاسیس گردید و با هدف فعالیت اقتصادی در زمینه ساخت و ساز، گرفتن کارت بازرگانی فوری بهره برداری از انبار و ترانزیت کالا و بسته بندی و ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی و رفاهی و اقامتی شروع به کار کرد. ملاحظه می شود که پشتیبانی از تولید و تامین کالا برای مصرف داخلی ضروری بوده و نیز می توان از این منطقه برای تولید صادرات غیر نفتی استفاده نمود.

سیرجان در غرب استان کرمان واقع می باشد و جمعیت آن حدود 300 هزار نفر بوده و مساحت آن حدود 18409 متر مربع می باشد و آب و هوای آن نیمه کویری و شبیه کرمان است. ویژگی خاص منطقه سیرجان محل تلاقی راه های ارتباطی استان خراسان، سیستان و بلوچستان، یزد، فارس و هرمزگان می باشد. با توجه به دسترسی به خلیج فارس و اقیانوس هند، سیرجان منطقه اقتصادی مناسبی از نظر واردات و صادرات کشور ایران به کشورهای آسیای میانه و کشورهای دیگر، از طریق خلیج فارس می باشد. جاده و خط آهن سراسری می تواند در این منطقه به عنوان حلقه ارتباطی در حمل کالا و مسافر نقش مهمی را به عنوان یک قطب اقتصادی ویژه ایفا کند.

آب و هوای معتدل و خشک این منطقه و نزدیکی آن به مرزهای آبی و شهرهای داخلی کشور، دسترسی به انرژی، آب، نیروی انسانی و امکانات حمل هوایی می تواند آن را از بهترین مناطق آزاد ویژه اقتصادی معرفی نماید. علاوه بر آن منطقه سیرجان دارای ذخایر زیرزمینی مانند معدن سنگ آهن-سنگ مرمر می باشد.

فعالیت های مجاز در منطقه ویژه سیرجان

به موجب بند د تبصره 25 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی راجع به مناطق آزاد ویژه اقتصادی فعالیت های مجاز در مناطق از جمله منطقه ویژه سیرجان به شرح ذیل می باشد:

  • نگهداری امانی کالا؛
  • تسریع و تسهیل در دستیابی به کالا برای نزدیک کردن صحنه فعالیت صاحبان کالا اعم از مواد اولیه ماشین آلات و سایر کالاهای ساخته شده مصرف کنندگان داخلی به منظور پشتیبانی از تولید داخلی کشور؛
  • پردازش کالا یا ایجاد تغییرات در آن برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه؛
  • فراهم نمودن تسهیلات لازم جهت دستیابی خریداران عمده داخلی و خارجی به کالاهای مورد نیاز خود در این مناطق،نزدیک کردن بازارهای تجاری منطقه ای و بسط و توسعه تجارت خارجی کشور؛
  • ایجاد عرضه فعالیت های تجاری منطقه ای با توجه به بازارهای کشورهای آسیای میانه قفقاز و ماورای قفقاز ارتباط با کشورهای آسیایی و اروپایی و سایر نقاط و بهره برداری مفید از این بازارها با استفاده از تمامی تسهیلات ترانزیت داخلی و خارجی وصادرات مجدد؛
  • جذب سرمایه و امکانات داخلی و خارجی برای موارد فوق الذکر به منظور نیل به اهداف مورد نظر با رعایت قوانین و مقررات مربوط

ورود کالا از خارج یا مناطق آزاد کشور به منطقه ویژه با کم ترین تشریفات گمرکی انجام می شود و در مورد کالای ترانزیت داخلی به منطقه بر طبق مقررات مربوط (از ماده 178 تا 190 آیین نامه اجرایی ترانزیت کالا در منطقه سیرجان) انجام خواهد شد.

ممکن است مدیریت منطقه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط واگذار گردد و هزینه های تخلیه، بارگیری و انبارداری کالا در منطقه توسط مدیریت دولتی بر اساس تعرفه تهیه شده و به تصویب اکثریت وزرای عضو شورای عالی می رسد. ماده 10-6 آیین نامه اجرایی بند "د" تبصره 25 سایر موارد مانند تشریفات ترانزیت خارجی کالا، جواز عبور بین المللی برای وسائل نقلیه موتوری مسافران یا سیاحان (ماده 193 تا 196)، کالای انتقالی (ماده 199 تا 206)، واردات کالا،قوانین و مقررات آئین نامه ها، اسناد و مدارک و ترخیص قطعی کالا شامل عملیات نحوه فروش و ترخیص کالا در منطقه و قوانین امور گمرکی ترخیص قطعه کالا، ورود دستگاه های فیلمبرداری و عکس برداری هوایی و اشیاء و دستگاه های مطالعات علمی و آموزشی و غیره می تواند تابع تشریفات آیین نامه واردات موقت باشد. وسائط نقلیه و محفظه های مخصوص حمل کالا و بالاخره به منظور طی مراحل ترخیص قطعی کالای وارده یا "دپو" شده در منطقه ویژه توسط شرکت یا شخص حقوقی، در پیش فاکتور این جمله باید قید گردد:
Price ex-ware-house+Name of the Special Economic Zone.

در خاتمه مدارک و اسناد مورد نیاز ترخیص قطعی کالا در منطقه ویژه پس از ارائه اصل پیش فاکتور و مدارک لازم مندرج در آئین نامه به گمرک مستقر در منطقه جهت ترخیص کالا مراجعه می شود و پس از طی تشریفات هزینه ها و عوارض منطقه ویژه اقتصادی نیز پرداخت می شود و با ارائه قبض ware house receipt  و برگ سبز گمرکی، ترخیص کالا صورت می گیرد. در ضمن هزینه های انبارداری، تخلیه و بارگیری، بیمه محلی کالا از قبیل آتش سوزی و غیره به حساب منطقه ویژه قبل از خروج کالا باید پرداخت گردد تا قبض درآمد سازمان صادر شود. شایان ذکر است که در منطقه ویژه اگر شخص ایجاد کارخانه تولیدی بنماید از کلیه حقوق و عوارض گمرکی برای واردات معاف می باشد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در سیرجان با توجه به قالب شرکت متغیر است. از میان شرکت های هفت گانه، شرکت های سهامی خاص و با مسئولیت محدود، از زمره شرکت های متداول محسوب می شوند. پس از انتخاب قالب و موضوع شرکت، چنانچه فعالیت شما نیازمند مجوز باشد اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح الزامی باشد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص در سیرجان:

1-تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص
2-تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص
3-ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
4-فتوکپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین
5- فتوکپی کارت ملی  برابر اصل شده  تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین
6-در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی،شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت)و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی
7-در صورت داشتن سهامدار خارجی برای اشخاص حقیقی ارائه کپی برابر اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدار خارجی(اعم از حقیقی و حقوقی)
8-ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای کلیه اعضا ی هیات مدیره و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت(مراکز پلیس +10)
9-ارائه اقرارنامه در متن صورتجلسه جهت کلیه ی اعضای هیات مدیره،مدیر عامل و بازرسان شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد 111و 126 قانون تجارت برای آن ها جهت عضویت در هیات مدیره و مدیر عاملی وجود ندارد. در زیر همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه: کلیه اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.
10-ارائه اقرارنامه بازرس یا بازرسان در متن صورتجلسه مبنی بر اینکه هیچگونه نسبت فامیلی اعم از نسبی و سببی با مدیران و مدیر عامل شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ندارند و خود و یا همسرشان نیز از مدیران و مدیر عامل شرکت بطور موظفی حقوق دریافت نمی دارند .در صورت کشف خلاف مشمول بند 3 ماده 243 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت خواهد بود.ارائه گواهی عدم سوءپیشنه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیر عامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت لازم می باشد.در زیر همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه:بازرس(بازرسین)اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.
11-ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه
12-ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه
13-پرداخت فیش 40.000 ریال بعنوان هزینه
14-ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در سیرجان با مسئولیت محدود:

-تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در 2 برگ
-شرکت نامه 2 برگ
-اساسنامه 2 جلد
-صورت جلسه مجمع عمومی موسسین 2 نسخه
-فتوکپی شناسنامه شرکاء و مدیران برابر اصل
-قتوکپی کارت ملی
-اخذ و ارائه ی مجوز در صورت نیاز
مراحل ثبت:
1-آماده نمودن مدارک مورد نیاز با توجه به نوع شرکت
2-مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت و تکمیل اطلاعات خواسته شده و تعیین نام شرکت
3-ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها
4-در صورت عدم نقص مدارک، دستور ثبت در دفتر ثبت شرکت ها صادر می شود و مسئول دفتر شروع به ثبت و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت ها می نماید و در نهایت آگهی تاسیس صادر می شود.

ثبت شرکت در دبی

 دبی یکی از شهرهای امارات متحده عربی است که در جنوب غربی قاره آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان که در خاورمیانه واقع شده است. ثبت شرکتها مساحت این کشور غیر از مساحت جزایر تابعه حدود 777000 کیلومتر مربع می باشد. شهر دوبی حدود ده درصد از ذخایر ثابت شده ی نفت جهان را دارد که ارزش اقتصادی آن بیش از 46 میلیارد دلار در سال 2006 بوده است به همین دلیل سرمایه گذاری ها و ثبت شرکت در دبی بسیار رایج است.

 

این کشور بنا به اعلام مجامع بین المللی از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی و شاخص توسعه انسانی در سطح کشورهای پیشرفته جهان قرار دارد. اوج شکوفایی وضعیت اقتصادی امارات متحده عربی هنگامی به عنوان معیاری شاخص برای تحقیقات و پژوهش های اقتصادی  و تجاری آنها مطرح شد که طی رقابت جهانی 2007 میلادی شهر دبی از نظر قدرت رقابت اقتصادی در رتبه 31 جهان قرار گرفت.

 

چرا دبی بهترین گزینه برای ثبت شرکت است؟

امارات متحده عربی از دیرباز به تجارت مشغول بوده و هم اکنون  نیز گزینه مهمی برای شرکتهای خارجی است که به دنبال فرصتهای اقتصادی در این منطقه هستند. دبی موقعیت سوق الجیشی بین اروپا و خاور دور را دارد و شرکتهای چند ملیتی و خصوصی که به دنبال دستیابی به بازارهای خاورمیانه و آفریقا می باشند به اینجا جلب می شود.

دریافت رتبه پنجم در جهان از نظر آزادی تجارت بین الملل از آن جهت برای اقتصاد امارات به دست آمد که از سال 2002 میلادی بخش های دولتی امارات به روی سرمایه گذاران خارجی باز شد و با ایجاد پارکهای تجاری و ارائه خدمات مالی بستری برای حضور سرمایه های کلان خارجی فراهم شد.

می دانیم که امارات یکی از پیشرفته ترین کشورها در نزدیکی ایران است که روز به روز رشد می کند و توسعه می یابد. در سال های گذشته، کشور امارات شرایط پیچیده ای برای ثبت شرکت ها گذاشته بود اما در سال های اخیر شرایط ثبت شرکت در این کشور برای متقاضیان بسیار ساده شده تا با راحتی بیشتر و دردسر کمتر بتوانند شرکت خود را ثبت کنند.

این کشور عربی یکی از محبوب ترین و ثروتمندترین کشورها برای فعالیت های تجاری است که افراد زیادی از سراسر دنیا برای ثبت شرکت و فعالیت های اقتصادی به امارات مهاجرت می کنند. دبی یکی از شهرهای پیشرفته و پرجمعیت این کشور محسوب می شود. متقاضان زیادی از کشورهای همسایه به امارات می آیند تا در شهر دبی اقامت بگیرند تا با ثبت شرکت در دبی از مزایای بی نظیر آن برخوردار شوند.

امارات نزدیک ترین کشور به ایران است که دارای رشد بی سابقه در زمینه تجارت بین الملل بوده و می تواند به عنوان مقصد شما برای ثبت شرکت شناخته شود. این کشور یکی از سریعترین رشدهای اقتصادی را دارد و دارای بالاترین استانداردهای تجاری برای ثبت بسیاری از شرکتهای بزرگ منطقه ای می باشد. بسیاری از ایرانیان در دوبی، به خاک دبی به مانند قطعه ای از خاک ایران نگاه می کنند.

امروزه سرمایه های زیادی از هر جای جهان وارد دبی شده و با همکاری مهمترین شرکت های عربی، عمارتهای بزرگی در این شهر ظاهر شده اند. ایرانیان از جمله افرادی هستند که در تامین سرمایه برای ساختن دوبی، سهیم بوده اند.

بخصوص به دلیل تحریم های جدید، تجار ایرانی تلاش کره اند دفتر یا شرکتی را در این شهر تاسیس کنند. در امارات متحده عربی سرمایه های عظیم منطقه ای و جهانی در حال گردش است و بیشتر برندهای بزرگ جهانی و نشان های شرکتهای عظیم بین المللی در آن وجود دارند که مطابق آمارهای به دست آمده نزدیک به 50 هزار شرکت و موسسه ایرانی در دبی فعالیت دارند. گفته می شود که حجم سرمایه گذاری ایرانیان در دبی طی دو هفته گذشته فراتر از 200 میلیارد بوده است.

کشور امارت به دلیل امکانات فوق العاده بالای خود توانسته است شهری پیشرفته به دنیا ارائه کند و همچنین توانسه تا سرمایه گذاران زیادی از قاره های آسیا، اورپا و آمریکا را به خود جذب کند. همان گونه که می دانید کشور امارات با قوانین سریع و ساده خود باعث شد تا تاجران ایرانی به راحتی بتوانند در این کشور فعالیت کنند.

در سال های اخیر علاوه بر تجار، مردمان عادی برای پیشرفت و رشد، به اقامت در کشور امارت متحده عربی تمایل زیادی یافته اند تا با سرمایه گذاری درست در کشور امارات به خصوص شهر دبی کار کنند و یا ثبت شرکت شخصی خود را داشته باشند.

ثبت شرکت در دبی چگونه است؟

بهترین روش برای انجام فعالیت های سودآور عظیم و سازماندهی  شده با هدف پیشرفت، ثبت یک شرکت و پیشبرد اهداف از طریق فعالیت های تجاری تحت عنوان شرکت ثبت شده است. با انجام فعالیت در قالب یک شرکت، امور تجاری و غیر تجاری شکل قانونی و حقوقی به خود گرفته و از اعتبار بیشتری برخوردارند. افراد حقیقی و حقوقی به دلیل اعتبار شرکت تمایل بیشتری به همکاری با شرکت ثبت شده دارند.

معمولا دو حوزه قانونی برای ثبت شرکت در امارات متحده عربی وجود دارد. اداره توسعه اقتصادی که مسئولیت صادر کردن پروانه های تجاری ثبت شرکت ها را به عهده دارند. بعد از تعیین نوع فعالیت بسته به نوع شرکت گواهی مربوط صادر می شود. مانند گواهی تجارت و تجارت عمومی به منظور صادرات و واردات. گواهی مشاوره برای انواع مشاوره سرمایه گذاری و مهندسی، گواهی فروشگاه، صنعتی و غیره.

 

نحوه ثبت شرکت در دبی 

ثبت شرکت در دبی یک فرآیند مهم است و باید اطلاعات کاملی در این زمینه داشته باشید. در دبی، شما می ‌توانید شرکت خود را به عنوان یک شرکت محلی (Local Company) یا شرکت خارجی (Free Zone Company) ثبت کنید. در ادامه، مراحل ثبت هر دو نوع شرکت را توضیح می ‌دهیم.

ثبت شرکت محلی  (Local Company)

  • انتخاب نوع شرکت: ابتدا باید نوع شرکت خود را انتخاب کنید. این می ‌تواند یک شرکت با وظایف و مسئولیت های محدود (LLC) باشد.
  • انتخاب نام شرکت: نام شرکت خود را انتخاب کرده و از اصول و مقررات محلی برای نام ‌گذاری شرکت پیروی کنید. 
  • تعیین مقررات شرکت: برای انجام کارهای رسمی و حقوقی در دبی، باید  مقررات شرکت را برای کارکنان تعیین کنید. این مقررات باید با مسئولیت ‌ها و هدف ‌های شما مطابقت داشته باشد.
  • تعیین سرمایه اولیه: شما باید مقدار سرمایه اولیه شرکت خود را تعیین کنید و به یک حساب بانکی در دبی واریز کنید.
  • درخواست مجوزهای مورد نیاز: برخی از شرکت ‌ها به مجوز‌های وزارت کار و منابع انسانی و دیگر مجوزهای ضروری، نیاز دارند.
  • ثبت در دولت: پس از تکمیل مراحل بالا، شما می‌ توانید شرکت خود را در دولت دبی ثبت کنید. 

ثبت شرکت در یک منطقه آزاد (Free Zone Company) :

  1. انتخاب منطقه آزاد: ابتدا باید منطقه آزاد دلخواه خود را انتخاب کنید. هر منطقه آزاد در دبی قوانین و مقررات مخصوص به خود را دارد.
  2. انتخاب نوع شرکت: معمولاً در مناطق آزاد، شرکت‌ های خارجی (بیرونی) به عنوان شرکت‌ های محدود تاسیس می ‌شوند. شما باید نوع شرکت خود را انتخاب کنید.
  3. ثبت نام شرکت: پس از انتخاب منطقه و نوع شرکت، شما باید نام شرکت خود را ثبت کنید و مجوز‌های لازم را بگیرید.
  4. واریز سرمایه: بر اساس قوانین منطقه آزاد، شما باید مقدار سرمایه اولیه خود را به یک حساب بانکی در منطقه آزاد واریز کنید.
  5. دریافت مجوزهای کاری: شما باید مجوز‌های کاری مرتبط با فعالیت ‌های شرکت خود را از ادارات منطقه آزاد دریافت کنید.
  6. ثبت در منطقه آزاد: در نهایت، شما باید شرکت خود را در منطقه آزاد مربوطه ثبت کنید.

همچنین باید به مسائل مالی و مالیاتی مربوط به شرکت ‌ها در دبی توجه داشته باشید. بهتر است با یک مشاور حقوقی یا مالی در دبی مشوره کنید تا بهترین تصمیمات را بگیرید و از همه مراحل ثبت شرکت به درستی عبور کنید.

 

مدارک ثبت شرکت در دبی

برای ثبت شرکت در امارت یا دبی نیاز به مدارکی است که بدون آنها ثبت شرکت امکان پذیر نیست. در ادامه به صورت کامل به معرفی مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در دبی می پردازیم:

  • کپی مدارک شناسایی مانند پاسپورت یا شناسنامه.
  • مشخصات کامل فرد (شامل نام، آدرس و ملیت اعضای متقاضی)
  • ترجمه ی یکی از قبوض مانند آب یا برق.

 

شرایط ثبت شرکت در دوبی

  1. وجود مکان و آدرس مشخص به عنوان محل انجام فعالیتهای شرکت.
  2. پرداخت مالیات با ارائه اظهارنامه مالیاتی.
  3. پرداخت حقوق به کارکنان و اعضای شرکت و پرداخت بیمه.
  4. آشنایی با قوانین تجاری.
  5. پرداخت هزینه های مربوط به ثبت شرکت.

 

انواع لایسنس و مجوز برای ثبت شرکت در دبی

در دبی، انواع لایسنس و مجوزها بستگی به نوع شرکت و منطقه ثبت شرکت دارند. در ادامه، به برخی از انواع معمول لایسنس و مجوزها برای ثبت شرکت در دبی اشاره خواهم کرد:

  1. لایسنس تجاری عامل  (Commercial Trade License) : این لایسنس برای شرکت‌ های تجاری و صنعتی ارائه می‌ شود. با این لایسنس، شما می ‌توانید فعالیت ‌های تجاری مختلفی را انجام دهید، از جمله خرید و فروش کالاها و خدمات مختلف.
  2. لایسنس حرفه ‌ای (Professional License):  این لایسنس برای فعالیت ‌های حرفه ‌ای مانند امور حقوقی، مالی، تجارت بین ‌المللی، مشاوره، طراحی و ... صادر می‌ شود. شرکت‌ هایی که این لایسنس را می خواهند، معمولاً نیاز به داشتن مهارت ‌های خاص در حوزه مورد نظر دارند.
  3. لایسنس خدماتی (Service License): این لایسنس برای شرکت ‌هایی که خدماتی ارائه می ‌دهند، مانند رستوران‌ ها، کافه‌ ها، مراکز سلامتی و آموزشی، صادر می‌ شود.
  4. لایسنس تجارت الکترونیک (E-commerce License): برای شرکت ‌هایی که فعالیت ‌های تجارت الکترونیکی انجام می ‌دهند، این لایسنس مناسب است. این لایسنس برای اموری مانند فروش محصولات آنلاین، فروشگاه‌ های اینترنتی و خدمات آنلاین مناسب است.
  5. لایسنس صادرات و واردات (Import/Export License): برای شرکت ‌هایی که تجارت بین‌ المللی انجام می‌ دهند و کالا وارد می ‌کنند یا به کشورهای دیگر صادر می ‌کنند، این لایسنس ضروری است.
  6. مجوز‌های وزارت کار و امور اجتماعی: برخی از شرکت ‌ها برای استخدام کارکنان خود نیاز به مجوز وزارت کار و امور اجتماعی دارند. این مجوزها برای تضمین حقوق کارکنان و شرایط کاری مناسب صادر می ‌شوند.
  7. مجوز‌های خاص منطقه آزاد: اگر شما شرکت خود را در یک منطقه آزاد ثبت می‌ کنید، ممکن است نیاز به مجوز‌های خاص منطقه آزاد داشته باشید. این مجوزها معمولاً به شرکت ‌ها اجازه می ‌دهند تا در موقعیت ‌های خاص و از مزیت ‌های اقتصادی منطقه آزاد بهره ببرند.
  8. مجوز‌های مالیاتی: شما باید از مقامات مالیاتی دبی مجوزهای مالیاتی مورد نیاز را دریافت کنید تا به درستی به پرداخت مالیات از درآمد شرکتتان بپردازید.

لازم به ذکر است که مقررات و الزامات ممکن است در طول زمان تغییر کنند، بنابراین بهتر است با یک مشاور حقوقی یا مالی در دبی تماس بگیرید تا اطلاعات به ‌روزی در مورد لایسنس و مجوزها دریافت کنید و مراحل ثبت شرکت خود را به درستی انجام دهید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسوولیت محدود

 شرکت با مسئولیت محدود نوع دیگر از شرکت های تجاری است که در قانون تجارت مقررات مربوط به آن بیان شده است. هزینه پلمپ دفاتر در این مقاله برآنیم که ضمن توضیح این نوع شرکت به بررسی مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود بپردازیم.

مطابق ماده 94 قانون تجارت شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسوول قروض و تعهدات شرکت می باشد.از این تعریف بر می آید که سرمایه به سهم الشرکه تقسیم شده نه سهام و مسوولیت هر شریک در مقابل دیون و قروض شرکت در حدود سهم الشرکه اوست و سهم الشرکه آزادانه قابل نقل و انتقال نیست.

برای تشکیل شرکت با مسوولیت محدود یک سری شرایط ماهوی و شکلی مورد نیاز است.
شرایط ماهوی عبارت است از قصد، رضایت و اهلیت شرکا؛ تعیین موضوع شرکت و میزان سرمایه؛ انتخاب نام شرکت و مدت آن و از جمله شرایط شکلی می توان به شرکتنامه و نشر آگهی اشاره کرد. در رابطه با لزوم تنظیم شرکت نامه و نشر آگهی می توان گفت:

اگر شرکتی دارای شرکت نامه نباشد اساس آن به عمل نیامده و عقد آن بسته نشده و بدون آن باطل است، در قانون تجارت صراحتاَ به لزوم تنظیم شرکت نامه اشاره نشده اما از بررسی مواد 97 قانون تجارت و 100 قانون تجارت آن می توان به ضرورت شرکت نامه پی برد.

به موجب ماده 197 قانون تجارت نشر خلاصه شرکت نامه ضروری می باشد و ضمانت اجرای آن مطابق ماده 198 قانون تجارت جواز ابطال عملیات شرکت می باشد. هرچند به موجب ماده 96 قانون تجارت شرکت با مسئولیت محدود به محض تقویم و تسلیم آورده ها تشکیل می گردد.

مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود:

  • کارت ملی برابر اصل کلیه سهامداران (برابر اصل در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد).
  • فتوکپی  برابر اصل شناسنامه شرکاء و مدیران
  • تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در 2 برگ و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران (لازم به ذکر است اوراق تقاضانامه و شرکتنامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند)
  • شرکت نامه 2 برگ و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
  • اساسنامه 2 جلد و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
  • صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره 2 نسخه که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
  • اخذ و ارائه ی مجوز در صورت نیاز
  • تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار، مبنی بر غیر دولتی بودن آن
  • معرفی نامه نمایندگان، در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
  • گواهی عدم سوءپیشینه برای کلیه اعضا
  • ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکتها

شرکت با مسئولیت محدود دارای محاسن و معایبی می باشد از جمله:

_شرکت با مسوولیت محدود می تواند تنها با حضور 2 شریک هم تشکیل گردد.

_حداقل سرمایه برای این نوع شرکت پیش بینی نشده است برخلاف شرکت های سهامی عام و خاص.

_تعداد مدیران در این شرکت به صورت اجباری تعیین شده و شرکت می تواند به وسیله یک یا چند مدیر موظف یا غیرموظف اداره شود برخلاف شرکت های سهامی که در سهامی عام باید حداقل 5 مدیر و در سهامی خاص حداقل 3 مدیر انتخاب شوند،محدودیتی برای مدت شرکت در شرکت با مسوولیت محدود وجود ندارد.

از معایب شرکت با مسوولیت محدود می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

_چون مسوولیت شرکا در حد سهم الشرکه آن ها می باشد اشخاص برای فرار از مسوولیت و عدم اجرای تعهدات خود این نوع شرکت را تشکیل می دهند.
_پذیره نویسی و پرداخت تمام سهم الشرکه صوری می باشد و همچنین ورقه ای برای سهم الشرکه به صورت اوراق تجارتی قابل نقل و انتقال صادر نمی گردد.
_همچنین نقل و انتقال سهام آزادانه صورت نمی گیرد بلکه موکول گشته است به رضایت عده ای از شرکا که لااقل سه چهارم سرمایه را داشته باشد و اکثریت محدودی را نیز دارا باشد.همچنین این نقل و انتقال باید به موجب سند رسمی باشد(ماده 103 قانون تجارت)
_از خصوصیات دیگر شرکت علاوه بر آزادانه نبودن انتقال سهم الشرکه و محدودیت مسوولیت شریکان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
_چون شرکت سرمایه می باشد نه شخص پس با فوت یا ورشکستگی و یا محجوریت شرکا،شرکت منحل نمی گردد.
_همچنین در اسم شرکت باید حتماَ عبارت با مسوولیت محدود قید گردد تا کسانی که با شرکت معامله می کنند متوجه این موضوع باشند که با شرکتی معامله می کنند که مسوولیتش محدود به سرمایه اش است (ماده 95 قانون تجارت)
_مطابق ماده 112 قانون تجارت هیچ شریکی را نمی توان مجبور به ازدیاد سهم الشرکه خود نمود و این کاملاَ منطقی و در تایید اصل پذیرش اراده سرمایه گذار در افزایش سرمایه می باشد.

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 صفحه بعد