x تبلیغات
mikimouse

آشنایی با ماده mta در دندانپزشکی و کاربرد‌های آن

 

mta در دندانپزشکی چیست؟

پودر mta در دندانپزشکی متشکل از ذرات ریز آبدوست سیلیکات تری کلسیم، آلومینات تری کلسیم، اکسید تری کلسیم و اکسید سیلیکات است.  بهترین دندانپزشک رشت برای کامپوزیت همچنین حاوی مقادیر کمی از اکسیدهای معدنی دیگر است که اصلاح خواص شیمیایی و فیزیکی روی آن صورت گرفته است. این ژل جامد شده و یک مانع غیر قابل نفوذ قوی در ظرف ۳ تا ۴ ساعت تشکیل می‌دهد. برای ساخت mta از پودر اکسید بیسموت نیز استفاده می‌شود. 

mta پس از تنظیم pH برابر با ۱۲.۵، مشابه هیدروکسید کلسیم می‌شود. این ماده خاصیت ضد میکروبی ایجاد کرده و دارای حلالیت کم و شفافیت رادیویی بیشتر از عاج است.

از آنجایی که مقاومت فشاری پایینی دارد نباید در نواحی کاربردی از آن استفاده شود. 

ویژگی‌های استفاده از mta در دندانپزشکی

MTA  در چندین مورد پتانسیل خود را به عنوان یک ماده موثر بر روی ریشه نشان داده است: 

  • از mta در دندانپزشکی به عنوان ماده ای برای ترمیم حفره های ریشه در عصب کشی توصیه استفاده می‌کنند. 
  • به عنوان مواد پرکننده برای پالپ درمانی از جمله پوشش مستقیم پالپ و پالپوتومی نابالغ کاربرد دارد.
  • به عنوان یک مانع آپیکال در درمان دندان‌های با آپکس باز و پالپ‌های نکروزه در درمان ریشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  • mta زیست سازگار است و هیچ اثر نامطلوبی بر میکروسیرکولاسیون در بافت همبند ایجاد نمی کند. 
  • ماده MTA به عنوان جایگزینی برای هیدروکسید کلسیم در عصب کشی دندان در روش‌های پالپوتومی مفید باشد.

مزایای MTA در دندانپزشکی

  • زیست سازگاری بالا
  • هیدروفیل 
  • رادیو مات 
  • PH  بسیار قلیایی (باکتریواستاتیک)
  • قابلیت آب‌بندی عالی (حاشیه ای کم نشت)
  • حلالیت کم
  • ، قادر به تحریک التیام و استخوان سازی 
  •  آبدوست بودن

معایب mta در دندانپزشکی

  • نیاز به دقت بالا و کارکرد سخت
  • هزینه بالا
  • کاربرد غیر قابل برگشت

موارد استفاده از MTA در دندانپزشکی

mta در دندانپزشکی برای ترمیم حفره ها، مهر و موم کردن رترو، آماده سازی در اندودنتیکس جراحی، بستن باز راس‌ها یا برای محافظت از پالپ در پوشش مستقیم پالپ که به ناچار در تماس با خون هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

چرا Mta برای پر کردن کانال ریشه مناسب است؟

یک مشکل مهم در دندانپزشکی ترمیمی و ریشه جداسازی دندان برای کنترل رطوبت است. کانال ریشه ای که مورد درمان قرار می‌گیرد برای پر شدن باید کاملا خشک و بدون خون باشد تا مهر و موم خوبی صورت گیرد. در طی روش پوشش مستقیم پالپ، خونریزی باید کنترل شود. هنگام تلاش برای مهر و موم کردن سوراخ ریشه، خشک بودن کانال ضروری است. 

اخیراً دکتر ترابی نژاد و همکارانش ماده ای به نام mta را معرفی کرده اند که برای مهر و موم کردن ارتباط بین سیستم کانال و ریشه در صورت داشتن رطوبت نیز موثر است. 

مهمترین خاصیت mta در دندانپزشکی

خواص آبدوستی mta در دندانپزشکی این ماده را از سایر مواد مورد استفاده در اندودنتیکس متمایز می‌کند. موادی که برای ترمیم سوراخ‌ها، مهر و موم کردن آماده‌سازی رترو در اندودنتیکس جراحی، بستن اپیک‌های باز یا محافظت از پالپ در پوشش مستقیم پالپ استفاده می‌شوند، ناگزیر در تماس با خون و سایر مایعات بافتی هستند. 

رطوبت ممکن است به دلیل اثرات بالقوه آن بر خواص فیزیکی و توانایی آب بندی مواد ترمیم کننده، عامل مهمی باشد. همانطور که توسط ترابی نژاد و همکاران نشان داده شده است، MTA  تنها ماده ای است که تحت تاثیر رطوبت یا آلودگی خون قرار نمی گیرد. 

به نظر می‌رسد وجود یا عدم وجود خون بر توانایی آب بندی سنگدانه‌های تری اکسید معدنی تأثیری ندارد. در واقع MTA در حضور آب و رطوبت تنظیم می‌شود.

از کدام رنگ mta استفاده کنیم؟

تفاوت بین سفید و خاکستری در درجه اول به دلیل محتوای کمتر اکسید آهن مورد استفاده در MTA سفید است. به طور منطقی، عدم وجود FeO قابل توجه در MTA سفید باعث تغییر رنگ از خاکستری به سفید و تغییر درصد سیلیس و آلومینا در ماده می‌شود. اما این دو هیچ تفاوت مهمی در استفاده ندارند. فقط رنگ خاکستری کمی دندان را تیره تر نشان می‌دهد. 

روش قرار دادن mta روی دندان

  1. هنگامی که سیستم کانال به درستی ضد عفونی و خشک شد، معمولاً از یک قطعه بزرگ گوتاپرکا با طول مناسب استفاده می‌کنیم و رادیوگرافی گرفته می‌شود. 
  2. MTA را مخلوط کرده و با استفاده از اپلیکاتور، اولین قسمت مواد را در دهانه کانال قرار می‌دهند. 
  • نیازی به استفاده بیشتر از چند میلی متر از مواد ندارید تا به راحتی بسته و مهر و موم شود. قرار دادن مواد بیش از حد، کار را کمی سخت می‌کند. می‌توانید کم کم مواد را به دندان اضافه کنید. 
  1. با استفاده از کندانسور ریشه که در فاصله ۰.۵-۱ میلی متری طول کار قرار دارد، MTA را به سمت راس قرار دهید.
  • در این مرحله، باید تراکم دقیق مواد در نزدیکی طول کار راس رعایت شود. این تراکم باعث می‌شود که مواد mta در دندانپزشکی از طریق راس هل داده نشوند. 
  1. برای آنکه مواد mta با دقت روی دندان قرار بگیرند می‌توان از ابزاری مانند کاغذ، هم زدن اولتراسونیک مواد (به نوعی اثر جریان شن مرطوب ایجاد می‌کند)، فایل‌های دستی بزرگتر که در نوک آن صاف شده اند استفاده کرد. از همه این راه‌ها برای رسیدن به پرکنندگی مناسب استفاده می‌شود. اما تمام ابزارهای مورد استفاده باید به درستی اندازه گیری شوند.
  2. از اولین مرحله MTA رادیوگرافی بگیرید تا مطمئن شوید که مواد در محل صحیح آپیکال قرار دارند.
  • گر بر اساس عکس رادیوگرافی فشرده سازی عمیق تری لازم است، می‌توانید مواد را متراکم تر گذاشته و دوباره عکس بگیرید. اما اگر مکان قرار گیری mta روی دندان درست بود، به تدریج MTA بیشتری را به سمت راس قرار دهید تا زمانی که حدود ۴-۵ میلیمتر MTA استفاده کرده باشید. 
  1. بقیه کانال را با موادی مانند گوتاپرکا مستقیماً روی MTA پر کنید.

پوسیدگی دندان چیست؟

 

پوسیدگی دندان چرا ایجاد می‌شود؟

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات (قند و نشاسته) مانند نان،ایمپلنت دندان در رشت  غلات، شیر، نوشابه، میوه‌ها، کیک‌ها یا آب نبات‌ها روی دندان باقی بمانند. باکتری‌هایی که در دهان زندگی می‌کنند این غذاها را هضم کرده و آنها را به اسید تبدیل می‌کنند. باکتری‌ها، اسید، بقایای غذا و بزاق با هم ترکیب می‌شوند و پلاکی را تشکیل می‌دهند که به دندان‌ها می‌چسبد. اسیدهای موجود در پلاک سطح مینای دندان را حل می‌کند و سوراخ‌هایی در دندان ایجاد می‌کند که حفره نامیده می‌شود.

پلاک دندان در کجا‌ها ایجاد می‌شود؟

  • ترک، حفره یا شیار در دندان‌های عقبی
  • بین دندان‌ها
  • اطراف پرکردن دندان یا بریج‌ها
  • نزدیک خط لثه

آسیب پوسیدگی می‌تواند در هر جایی که پلاک وجود دارد به وجود بیاید. از قسمت‌هایی مانند مینای بیرونی سخت روی تاج دندان گرفته تا قسمت‌هایی از ریشه که به دلیل عقب نشینی لثه‌ها در معرض دید قرار گرفته اند رخ می‌دهد.  

همانطور که پوسیدگی دندان پیشرفت می‌کند، به مینای محافظ نفوذ می‌کند و عاج را نرم کرده و پالپ دندان را که حاوی رشته‌های عصبی هستند، در معرض دید قرار می‌دهد. این فرایند می‌تواند منجر به درد شود. اگر یک حفره دندان درمان نشود، در نهایت باعث از بین رفتن دندان خواهد شد.

نشانه‌های پوسیدگی دندان

مراحل اولیه پوسیدگی معمولا بدون درد است و فقط معاینات حرفه ای منظم می‌تواند به تشخیص پوسیدگی در این مرحله کمک کند.

با این حال، زمانی که مینای دندان آسیب می‌بیند، حساسیت به غذاها و نوشیدنی‌های گرم و سرد زیاد می‌شود. هنگامی که عاج آسیب می‌بیند، می‌تواند منجر به درد شود.

تشخیص پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان را می‌توان با موارد زیر تشخیص داد:

  • معاینه دندان توسط دندانپزشک
  • در صورتی که دندانپزشک به پوسیدگی پنهان مشکوک باشد، عکس با اشعه ایکس می‌گیرند.

درمان پوسیدگی دندان

درمان استاندارد و معمول که برای پوسیدگی دندان وجود دارد ترمیم و پر کردن دندان است. معمولا این کار با ماده پر کننده آمالگام نقره ای یا کامپوزیت همرنگ دندان انجام می‌شود. 

به دلیل آنکه آمالگام استحکام زیادی دارد در دندان‌های مولر و پرمولر که دیده نمی شوند کاربرد زیادی دارد. در حالی که از کامپوزیت‌ها برای قسمت جلویی دهان استفاده می‌شود.

اگر یک حفره بزرگ باشد، دندانپزشک پوسیدگی را پاک می‌کند، حفره را پر می‌کند و روی دندان را با روکش مصنوعی می‌پوشاند. دندانپزشک ممکن است درمان ریشه دندان را توصیه کند که شامل برداشتن پالپ دندان و جایگزینی آن با ماده گوتا پرکا ست.

چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟

نکاتی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان عبارتند از:

  • روزی دو بار با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • بین دندان‌ها را روزانه با نخ دندان تمیز کنید.
  • رژیم غذایی متعادل از مواد مغذی داشته باشید و میان وعده‌ها را حذف کنید.
  • ویزیت منظم دندانپزشکی برای تمیز کردن و بررسی حرفه ای دندان‌ها داشته باشید.
  • استفاده از سیلانت‌های دندانی که یک پوشش پلاستیکی محافظ است. اینها روی دندان‌های آسیاب کشیده می‌شود تا از پوسیدگی جلوگیری کنند.
  • روزانه با دهانشویه حاوی فلوراید دهان خود را بشویید. برخی از دهانشویه‌ها دارای مواد ضد عفونی کننده نیز هستند که به از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده پلاک کمک می‌کنند.
  • از مصرف کربوهیدرات‌هایی مانند آب نبات، چوب شور و چیپس که می‌توانند روی سطح دندان باقی بمانند، خودداری کنید. اگر غذاهای چسبناک مصرف می‌کردید، بلافاصله بعد از آن دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • در مورد استفاده از مکمل فلوراید که دندان‌های شما را تقویت می‌کند، با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • آب حاوی فلوراید بنوشید. حداقل یک پیمانه آب حاوی فلوراید در روز برای محافظت از کودکان در برابر پوسیدگی دندان مورد نیاز است.

محققان در حال توسعه راه‌های جدیدی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان هستند. یک مطالعه نشان داده است که آدامس حاوی شیرین کننده زایلیتول به طور موقت رشد باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند را به تاخیر می‌اندازد. علاوه بر این، چندین ماده که به آرامی فلوراید را در طول زمان آزاد می‌کنند و به جلوگیری از پوسیدگی بیشتر کمک می‌کند، در حال بررسی هستند. این مواد بین دندان‌ها یا در حفره‌ها و شکاف‌های دندان قرار می‌گیرند. خمیر دندان‌ها و دهان شویه‌هایی که می‌توانند حفره‌های اولیه را معکوس و درمان کنند نیز در حال بررسی هستند.

دلایل اصلی ایجاد حفره چیست؟

حفره ممکن است مشکل بزرگی برای سلامتی به نظر نرسد، اما در صورت عدم درمان، حفره‌ها می‌توانند باعث عفونت، درد طاقت فرسا و در نتیجه کشیدن دندان عفونی شوند. از آنجایی که شروع یک حفره همیشه علائمی را نشان نمی دهد، زمانی که متوجه می‌شوید حفره دارید، آسیب عمیق تر به مینای دندان گسترش یافته است. اما، اگر بدانید چه چیزی باعث ایجاد حفره‌ها می‌شود، بهتر از دندان‌های خود مراقبت می‌کنید.

۱- عادات بد بهداشت دهان و دندان

همه می‌دانند که باید دندان‌های خود را به طور مرتب مسواک بزنند. اما باید بدانید که نخ دندان کشیدن، مسواک زدن زبان و استفاده از دهان شویه نیز جزو اصول مراقبت از دهان است. برای نتایج مطلوب، مطمئن شوید که دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز و هر بار حداقل دو دقیقه مسواک می‌زنید.

۲- رژیم غذایی با قند زیاد

باکتری‌هایی که در دهان وجود دارند از قند تغذیه می‌کنند. قند باعث می‌شود که دندان‌های شما با اسید مضر پوشیده شده و منجر به پوسیدگی دندان شوند. اطمینان حاصل کنید که از غذاهای بسیار شیرین و همچنین غذاهایی که قندهای پنهان دارند اجتناب کنید. شکر می‌تواند در عرض چند ثانیه به دندان‌های شما آسیب برساند. بنابراین اگر چیزی با شکر زیاد خورده‌اید، بهتر است بلافاصله دندان‌های خود را مسواک بزنید تا میزان اسید باقی‌مانده را کاهش دهید.

۳- خوردن بیش از حد غذاهای بسیار اسیدی

نوشابه و آب میوه از دسته نوشیدنی‌های با اسیدیته بالا هستند. همینطور بسیاری از غذاهای رایجی که ما روزانه مصرف می‌کنیم حاوی اسید هستند که مینای دندان را از بین می‌برد و باعث ایجاد حفره می‌شود. از خوردن غذاهای بسیار اسیدی خودداری کنید و بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک بزنید تا از پوسیدگی جلوگیری شود.

۴- دندان قروچه

یکی از دلایل کمتر شناخته شده پوسیدگی دندان، دندان قروچه است. بسیاری از مردم این کار را در خواب انجام می‌دهند یا حتی متوجه نمی شوند که این کار را انجام می‌دهند. دندان قروچه باعث از بین رفتن لایه‌های بیرونی دندان‌ها می‌شود و آن‌ها را در برابر پوسیدگی مستعدتر می‌کند. اگر احساس می‌کنید که دندان قروچه می‌کنید، اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز آسیب انجام دهید.

گزینه‌های درمانی برای پوسیدگی دندان

در صورت احساس درد و علائم ناراحت کننده در دندان به پزشک مراجعه کنید. دندانپزشک شما پس از معاینه دهان می‌تواند پوسیدگی دندان را تشخیص دهد. با این حال، برخی از حفره‌ها در معاینه دهان قابل مشاهده نیستند. بنابراین دندانپزشک شما ممکن است از اشعه ایکس دندان برای بررسی پوسیدگی استفاده کند. گزینه‌های درمانی به شدت پوسیدگی بستگی دارد که آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

پرکردن دندان

دندانپزشک از مته استفاده می‌کند و مواد پوسیده را از دندان خارج می‌کند. سپس دندانپزشک دندان شما را با ماده ای مانند نقره، طلا یا رزین کامپوزیت پر می‌کند.

روکش‌ها

برای پوسیدگی شدیدتر، دندانپزشک شما ممکن است یک کلاهک مناسب روی دندان شما قرار دهد و آن را جایگزین تاج طبیعی دندان کند. دندانپزشک مواد پوسیده دندان را قبل از شروع این روش از بین می‌برد.

عصب کشی

هنگامی که پوسیدگی دندان باعث مرگ اعصاب شما می‌شود، دندانپزشک درمان عصب کشی را برای نجات دندان انجام می‌دهد. آنها بافت عصبی، بافت رگ‌های خونی و هر ناحیه پوسیده دندان را از بین می‌برند. سپس دندانپزشک عفونت‌ها را بررسی می‌کند و در صورت نیاز آنتی بیوتیک روی ریشه‌ها قرار می‌دهد. در نهایت دندان را پر می‌کنند و روکش روی دندان می‌گذارند. 

درمان در مراحل اولیه

اگر دندانپزشک حفره دندان را در مراحل اولیه تشخیص دهد، فلوراید تراپی ممکن است مینای دندان را ترمیم کرده و از پوسیدگی بیشتر جلوگیری کند.

مقابله با درد قبل از مراجعه به دندانپزشک

پوسیدگی دندان می‌تواند علت درد و ناراحتی زیادی شود. تا زمانی که نوبت ویزیت دکتر شما برسد برای کاهش درد اقداماتی را در منزل می‌توانید انجام دهید این روش‌ها به صورت موقت درد و ناراحتی را کاهش می‌دهند.

  • بهداشت دهان و دندان خود را به بهترین شکل ادامه دهید. مسواک زدن و تمیز کردن تمام قسمت‌های دهان خود، از جمله مناطق حساس را فراموش نکنید.
  • مسکن‌های بدون نسخه (OTC) و داروهای بی حس کننده OTC استفاده کنید.
  • مراقب آنچه می‌خورید باشید. هنگام خوردن یا نوشیدن از غذاهای بسیار گرم یا سرد دوری کنید.

عوارض ناشی از پوسیدگی دندان

حفره دندان در صورت درمان نشدن می‌تواند عوارض مختلفی ایجاد کند:

  • درد مداوم دندان
  • آبسه دندان، که می‌تواند عفونی شود و عوارض تهدید کننده زندگی را ایجاد کند. در برخی موارد سپسیس یا عفونت خونی ایجاد می‌کند.
  • ایجاد چرک در اطراف دندان عفونی
  • افزایش خطر شکستن یا پریدگی دندان
  • مشکل در جویدن غذا

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه غذاهایی مصرف کنیم؟

غذاهای زیر می‌توانند به مبارزه با پوسیدگی دندان کمک کنند:

  • میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فیبر 
  • غذاهای غنی از کلسیم
  • آدامس بدون قند زایلیتول 
  • چای سیاه یا سبز شیرین نشده 
  • آب با فلوراید

چرا دندان عقل عفونت‌ می‌کند؟

 

چرا دندان عقل درگیر عفونت‌ می‌شود؟

دندان عقل با توجه به موقعیت خاصی که در دهان دارد،ایمپلنت دندان در رشت  نسبت به سایر دندان‌ها احتمال عفونی شدن آن بیشتر است. زیرا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آن دشوارتر است. ازاین‌رو این دندان‌ها معمولا یا به خوبی تمیز نمی‌شوند و یا اینکه کلا فراموش‌ می‌شوند، این مسئله موجب‌ می‌شود که باقیمانده غذا، پلاک و سایر مواد ریز میان دندان‌ها انباشته شوند و به عاملی برای رشد باکتری‌ها تبدیل شوند. این شرایط موجب عفونی شدن دندان عقل‌ می‌گردد. 

عفونت دندان عقل چه علائمی دارد؟

عفونت دندان عقل‌ می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد اما مهم‌ترین آن‌ها احساس درد در آن ناحیه است. گاهی اوقات عفونی شدن دندان عقل موجب درد در کل فک، گلو، گردن و سردرد‌ می‌شود. تورم غدد لنفاوی زیر فک نیز با این دردها همراه است. 

از دیگر علائم پری کرونیت‌ می‌توان به تورم صورت و فک، مزه بد در دهان، عفونت و تب، ترشح چرک، آبسه و احساس بو اشاره کرد. گاهی اوقات حتی خوردن و یا جویدن نیز برای فرد دشوار خواهد شد. اگر شما نیز این علائم را احساس‌ می‌کنید بهتر است که هرچه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه نماییند. پزشک با توجه به این علائم بیماری را تشخیص‌ می‌دهد و بهترین روش درمانی را تجویز‌ می‌کند.

دندانپزشک چگونه عفونت دندان عقل را تشخیص‌ می‌دهد؟

جراح دهان یا دندانپزشک متخصص با بررسی وضعیت دهان و دندان بیمار‌ می‌تواند به خوبی تشخیص دهد که آیا دندان عقل نهفته دچار عفونت شده و یا اینکه این علائم نشان دهنده مشکل دیگری است. برای این منظور  سوالاتی در رابطه با سلامت عمومی و علائم دندانی از بیمار‌ می‌پرسد و با بررسی وضعیت دندان‌ها و لثه و عکس‌برداری از دندان به طور دقیق تشخیص‌ می‌دهد که دندان‌ها یا لثه دچار آسیب شده‌اند و یا اینکه دندان‌های نهفته در فک وجود دارد و باعث ایجاد عفونت در دهان شده‌اند.

روش‌های درمان عفونت دندان عقل

  • هنگامی که بیمار برای درمان پری کرونیت یا عفونت دندان عقل به دندانپزشک مراجعه‌ می‌کند، دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان و لثه و میزان عفونتی که وجود دارد بهترین روش درمانی را انتخاب‌ می‌کند و نکات مراقبتی لازم را به بیمار توصیه‌ می‌کند. از بهترین راهکارها برای درمان عفونت عقل‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.
  • در صورتی که عفونت فقط در دندان وجود داشته باشد و تورم و درد چندان زیاد نباشد،‌ می‌توان با شستشوی دهان با آب گرم و نمک از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. 
  • در برخی مواقع لثه، فک و گونه نیز دچار تورم و درد‌ می‌شود که در چنین شرایطی بیمار باید به دندانپزشک مراجعه کند تا با تجویز آنتی بیوتیک‌هایی مانند پنی سیلین و مسکن‌هایی مثل استامینوفن میزان درد و عفونت کاهش یابد.
  • در مواردی که فرد دوباره درگیر عفونت دندان عقل‌ می‌گردد و یا التهاب و درد شدیدی دارد باید به جراح دهان و دندان مراجعه نماید تا دندان عقل را کاملا از لثه خارج کند. درصورتی‌که به عمل جراحی نیاز باشد باید در جلسه مشاوره دندانپزشک با بیمار صحبت کند تا اطلاعاتی در مورد مشکلات سلامتی، حساسیت‌های دارویی بیمار و سایر موارد به دست آورد تا بتواند جراحی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. این جراحی معمولا حدود ۴۵ دقیقه طول‌ می‌کشد و همراه با بی حسی موضعی انجام‌ می‌شود. 

بعد از عمل نیز نیاز است که بیمار مراقبت های ضروری را رعایت کند تا زخم کاملا بهبود پیدا کند. در چند روز اول بیمار باید از غذاهای نرم استفاده کند تا مانع از فشار آمدن زیاد به زخم شود. علاوه بر این توصیه‌ می‌شود که به مدت یک هفته با استفاده از آب و نمک دهان را شستشو دهد تا باکتری‌های باقیمانده درون دهان کاملا از بین بروند. 

انواع روش‌های خانگی درمان عفونت دندان عقل

گاهی اوقات فردی که به عفونت دندان عقل مبتلا‌ می‌شود دسترسی به دندانپزشک ندارد و یا اینکه نمی‌تواند سریعا به پزشک مراجعه کند. در چنین شرایطی‌ می‌تواند با استفاده از درمان‌های خانگی زیر میزان علائم عفونت و درد را کاهش دهد و از شدید‌تر شدن عفونت جلوگیری نماید. 

  • ضدعفونی کردن دهان با استفاده از محلول آب نمک

این روش یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای کاهش التهاب دهان است و موجب توقف رشد باکتری‌ها و ضدعفونی شدن دهان‌ می‌شود. برای این منظور کافی است یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب جوش حل کنید و به مدت ۳۰ ثانیه محلول را در دهان بچرخانید و بیرون بریزید.

  • استفاده از یخ جهت کاهش درد و التهاب

یخ نیز تاثیر بسزایی در کاهش التهاب دارد. برای کاهش درد و التهاب دندان عقل عفونی تکه‌ای یخ را داخل یک کیسه بگذارید و پس از پیچیدن حوله‌ای تمیز و نازک دور آن، ۳-۴ بار آن را حدود ۱۵ دقیقه روی قسمت آسیب دیده و ملتهب قرار دهید. 

  • از بین باکتری‌ها با استفاده از دهانشویه گواوا

این دهانشویه کاملا گیاهی است و برگ‌های گواوا دارای خاصیت ضدالتهابی هستند، به‌طوری‌که ویژگی ضد باکتریایی در برابر باکتری‌های پاتوژن دهان دارند. در واقع فلاوونوئیدهایی مانند کوئرستین و گوایجاورین که در این ماده وجود دارد موجب شده که به عنوان ضدباکتری عمل کند. 

  • شستشو با دهانشویه ضد التهاب گیاه بشنیزه

این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی است و برای درمان دندان درد و خونریزی لثه‌ می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

  • روغن کشی دندان با استفاده از روغن نارگیل

در طب هند باستان برای سلامت دندان خیلی به روغن کشی تاکید شده است. منظور از روغن کشی چرخاندن روغن در دهان برای چند ثانیه و سپس بیرون ریختن آن است. در روغن نارگیل ماده‌ای به نام لوریک اسید وجود دارد که دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی است. تحقیقات صورت گرفته نشان‌ می‌دهد که روغن نارگیل در تسکین التهاب لثه و کاهش جرم دندان خیلی موثر است. 

درمان عفونت دندان عقل شدید و حاد

گاهی اوقات برای درمان پری کرونیت شدید و اورژانسی، دندانپزشک جراحی را پیشنهاد‌ می‌کند. زیرا با استفاده از این روش‌ می‌توان به طور کامل درد و عفونت از بین برد و دوره بهبودی خیلی کوتاه‌تر است. در این روش دیگر نیازی به استفاده زیاد آنتی بیوتیک‌ها نیست. البته در برخی مواقع دندانپزشک ترجیح‌ می‌دهد در ابتدا برای بیمار مسکن و آنتی بیوتیک تجویز کند تا درد و عفونت را کنترل نماید و در صورتی که عفونت از بین نرود برای جراحی اقدام‌ می‌کند. 

نحوه جراحی دندان عقل برای از بین بردن درد و عفونت

در این جراحی ابتدا قسمت زیر اوپرکلوم شستشو داده‌ می‌شود تا مواد تحریک کننده و اضافی به طور کامل خارج گردد. گاهی اوقات در کنار این شستشو با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی دبریدمان دندان که به معنی از بین بردن جرم، رسوب و مواد غذایی میان دندان‌ها است، نیز انجام‌ می‌شود. با انجام شستشو به تنهایی فقط آبسه دندان کاهش‌ می‌یابد اما برای تخلیه آن نیاز است که برشی کوچک ایجاد شود. 

همچنین صاف کردن دندان مقابل دندان آسیب دیده که به آن فشار وارد‌ می‌کند موجب از بین بردن منشا زخم‌ می‌شود. در‌صورتی‌که پس از درمان بیمار همچنان علائمی مانند تورم گردن و صورت، ورم غدد لنفاوی گردن، تب و کسالت داشته باشد دندانپزشک یک دوره مصرف آنتی بیوتیک نیز برای او تجویز‌ می‌کند. این آنتی بیوتیک‌ها عمدتا از گروه بتالاکتام مثل مترونیدازول و کلیندامایسین هستند. 

درصورتی‌که بیمار در بلع و تنفس با مشکل مواجه شود و به سختی این کار را انجام دهند دچار عفونت مزمن شده است و باید هرچه سریع‌تر به اورژانس بیمارستان مراجعه نماید تا با تزریق محلول‌های خاص و داروهای وریدی وضعیت تنفس او را بهبود ببخشند. در برخی مواقع از جراحی‌های نیمه اورژانسی برای کاهش تورمی که موجب اختلال در  تنفس بیمار شده استفاده‌ می‌کنند. 

عفونت دندان عقل چه عوارضی دارد؟

عفونت دندان عقل و نهفتگی آن‌ می‌تواند موجب آسیب رسیدن به سایر دندان‌ها شود. درصورتی‌که دندان عقل به دندان آسیاب دوم فشار وارد نماید احتمال دارد این دندان دچار آسیب دیدگی شود و ریسک عفونت در این قسمت افزایش یابد. دندان عقل همچنین با فشاری که به سایر دندان‌ها وارد‌ می‌کند موجب شلوغی آن‌ها شده، به‌طوری‌که برای منظم کردن دندان‌ها به درمان ارتودنسی نیاز خواهد بود. 

درصورتی‌که کیست‌های دندان عقل داخل کیسه‌ای در استخوان فک رشد کند، این کیست‌ می‌تواند موجب آسیب دیدن استخوان فک، اعصاب و دندان‌ها شود. در موارد خیلی نادر نیز حتی ممکن است یک تومور غیر سرطانی و خوش خیم به وجود آورد. در چنین شرایطی باید بافت و استخوان آن ناحیه برداشته شود. 

دندان‌های عقل نیمه نهفته در مقایسه با سایر دندان‌ها بیشتر در معرض خطر پوسیدگی هستند. زیرا تمیز کردن آن‌ها دشوار بوده و غذا و باکتری بیشتر بین لثه و دندان باقی‌ می‌ماند. این نیمه نهفتگی حتی‌ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه مانند پریکوروتیت را نیز افزایش دهد. 

چگونه از عفونت دندان عقل جلوگیری کنیم؟

نحوه خارج کردن دندان عقل با توجه به موقعیتی که دارد متفاوت است. دندان‌های عقلی که کاملا رشد کرده و از لثه خارج شده‌اند را‌ می‌توان همانند سایر دندان‌ها کشید. اما دندان‌های نهفته و نیمه نهفته نیاز به جراحی دارند تا بتوان آن‌ها را از دهان خارج نمود. 

ازاین‌رو بالغ بر ۸۵ درصد افراد به دلایل مختلفی اقدام به کشیدن دندان عقل خود‌ می‌کنند. این جراحی اگر  چه کمی دشوار است اما با مراجعه به یک جراح دهان و دندان مجرب‌ می‌توان جراحی راحت و موفقی را تجربه کرد. 

با این حال نمی‌توان از تمامی التهابات لثه جلوگیری نمود ولی کشیدن دندان عقل‌ می‌تواند روشی موثر برای جلوگیری از عفونت دندان عقل یا پری  کرونیت باشد. دندانپزشکان نیز خیلی به کشیدن این دندان برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات ناشی از آن توصیه‌ می‌کنند. 

مراحل شستشو استریل و پک کردن ابزار دندانپزشکی

 

هدف از استریل کردن وسایل در دندانپزشکی چیست؟

هدف اصلی محافظت از بیمار، سلامت در برابر عفونت و ارائه درمان با کیفیت در محیطی عاری از میکروب است.ایمپلنت اقساطی در رشت  انجمن‌های دندانپزشکی دستورالعمل‌هایی را به متخصصان دندانپزشکی توصیه کرده اند که شامل پیروی صحیح از مراحل استریل کردن ابزار و هندپیس است که منجر به بهبود کنترل عفونت و مدیریت بیماری می‌شود.

مراحل استریل کردن 

باید برای پاک سازی میکروب‌ها و عوامل بیماری زا روش‌هایی را به صورت متوالی و همیشگی انجام داد. این فرآیندها شامل تمیز کردن مناسب ابزار، استریل کردن، بسته بندی و نگهداری در محفظه UV  برای حفظ استریل ابزار برای مدت طولانی تر است.

فرآیند قبل از عقیم سازی یا استریلیزاسیون

ضروری ترین بخش در استریل کردن، عقیم سازی است. بدون پیروی از فرآیند پیش استریلیزاسیون، نمی توان به استریلیزاسیون مناسب دست یافت. بهتر است حذف زباله و ذرات آلوده از سطح ابزار چند بار مصرف با استفاده از پاک کننده‌های اولتراسونیک انجام شود.

پاک کننده اولتراسونیک جایگزین شستشوی دستی

معمولا ابزار را می‌خیسانند و سپس با مسواک و مواد مخصوص آنها را شسته و آبکشی می‌نمایند. اما در پاکسازی با پاک کننده‌های اولتراسونیک از امواج اولتراسونیک برای تمیز کردن ابزار استفاده می‌شود. این روش مفیدتر از تمیز کردن دستی است. این دستگاه‌ها آلودگی‌هایی مانند لکه‌های خون و باله‌ها را بدون آسیب رساندن به خود ابزار از بین می‌برند. یک پاک کننده اولتراسونیک از امواج با فرکانس بالا استفاده می‌کند. این امواج مایع درون مخزن را بر هم می‌زند و حباب‌هایی ایجاد می‌کنند. حباب‌های ترکیده و انرژی بالایی تولید می‌شود، به این فرایند اثر کاویتاسیون می‌گویند. همانطور که حباب می‌ترکد، محلول تمیز کننده به سمت قسمت‌های غیرقابل دسترس از اجسام غوطه ور در مخزن می‌رود و ابزار را برای فرآیند بعدی آماده می‌کند.

استریل کننده بخار یا اتوکلاو

استریل کردن با بخار موثرترین روش ضد عفونی است. هنگامی که آب مقطر تحت فشار گرم می‌شود، بخاری ایجاد می‌شود که برای از بین بردن میکروارگانیسم‌ها بسیار موثر است. ابزارهای جراحی قابل استفاده مجدد هنگامی که در داخل دستگاه استریل کننده بخار قرار می‌گیرند به طور موثر استریل می‌شوند. در این فرایند‌هاگ‌های رویشی باکتری‌ها به همراه ویروس غیرفعال می‌شوند. استریلیزاسیون بخار تحت فشار توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان غذا و دارو (FDA) تایید و توصیه می‌شود. استریلیزاسیون بخار تحت فشار کاملا اقتصادی و به صرفه است. اثر استریلیزاسیون پایدار و قابل اعتماد است و می‌توان از آن در اکثر ابزارهای دندانپزشکی استفاده کرد. زمان استریلیزاسیون کوتاه و تعداد زیادی از ابزار‌ها در یک بار استریل می‌شوند. این روش استریل کردن وسایل دندانپزشکی را آسان و ساده می‌کند.

اتوکلاو نوع B:

برای کلینیک‌های دندانپزشکی اتوکلاو نوع B بیشتر توصیه می‌شود. اتوکلاو نوع Bیا کلاس B به شما کمک می‌کند بهترین کیفیت درمان را در کار‌های دندانپزشکی خود ارائه دهید. این دستگاه‌ها دارای سیکل خلاء سه گانه هستند. 

  • یک چرخه قبل از خلاء، هوای موجود در داخل محفظه را برای روش استریل‌سازی موثر جابجا می‌کند.
  • چرخه مرطوب که باعث استریل کردن ابزار دندانپزشکی می‌شود. 
  • چرخه خلاء دیگر پس از استریل کردن، رطوبت را از محفظه برای چرخه خشک مناسب خارج می‌کند. 

این فرایند‌ها باعث می‌شود اتوکلاو برای کلینیک‌های دندانپزشکی مناسب باشد. اتوکلاو نوع B استریل کردن ابزار متخلخل و توخالی را می‌تواند بار‌ها به طور موثر انجام داده و بیشتر برای ابزار‌های جراحی استفاده می‌شود.

روش پس از عقیم سازی و استریلیزاسیون

روش‌های پس از عقیم سازی برای حفظ استریل ماندن ابزار ضروری است. ابزار باید به گونه ای نگهداری شوند که احتمال آلودگی کاهش یابد. بسته‌های ابزار استریل باید با احتیاط و بدون له شدن، خم شدن یا سوراخ شدن در بسته مهر و موم و نگهداری شوند. برای جلوگیری از همه این موارد، استفاده از محفظه UV برای جلوگیری از ورود آلودگی توصیه می‌شود.

پک کردن ابزار دندانپزشکی زمانی اتفاق می‌افتد که میکروارگانیسم‌ها در یک طول موج خاص (۲۰۰ تا ۲۸۰ نانومتر) در معرض اشعه UV قرار می‌گیرند. در داخل محفظه اشعه ماوراء بنفش وجود دارد. این اشعه توانایی تولید مثل باکتری‌ها را از بین می‌برد و غیرفعال شدن با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد، به طوری که دیگر تهدیدی برای سلامت انسان ندارند. 

بسته بندی و پک کردن ابزار

بسته بندی ابزارها باید در محیطی عاری از آلودگی با دست تمیز و دستکش انجام شود. کیسه‌های استریلیزاسیون، از مواد پلاستیکی و کاغذی برای دید مناسب ابزارهای داخل آن ساخته شده اند. طرف کاغذی این پک‌ها، دارای نشانگر داخلی برای تایید استریلیزاسیون است. همچنین نگهداری مناسب از وسایل استریل شده و حمل و نقل ایمن کیت‌ها پس از استریلیزاسیون، جراحی ایمن دندان را تضمین می‌کند.

عقیم سازی چیست؟

عقیم سازی فرآیندی است که انواع میکروارگانیسم‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و‌هاگ‌های رویشی را از سطح ابزار از بین می‌برد تا از آلودگی و انتقال بیماری جلوگیری کند. گندزدایی یا ضدعفونی فرآیندی است که طی آن باکتری‌ها و قارچ‌ها حذف شده و بی ضرر می‌شوند. بنابراین ضدعفونی جایگزینی برای استریلیزاسیون نیست. 

مزایای استریلیزاسیون چیست؟

  • رشد باکتری‌ها را در سطح ابزار از بین می‌برد.
  • کاهش تعداد بارهای زیستی (تعداد باکتری‌های غیر استریل ساکن در سطح)

اصول کلی استریلیزاسیون برای ابزارهای دندانی

اگر ابزار یا وسیله ای تمیز نباشد، نمی توان آن را استریل کرد. بنابراین، اولین مرحله در استریل کردن ابزار، تمیز کردن و شستن آنهاست. دستورالعمل‌هایی که شرکت سازنده ابزار برای تمیز کردن وسایل توصیه کرده اند را بررسی کنید. به عنوان مثال، برخی از دستورالعمل‌های شرکت‌های سازنده ابزار دندانپزشکی توصیه می‌کنند برخی از ابزار که قابلیت جدا شدن دارند را ابتدا از هم جدا کرده و سپس استریل نمایید. در نهایت برای استفاده دوباره به هم متصل و مونتاژ کنید. 

برای استفاده از کاست‌های دندانپزشکی، یکی از سازندگان این ابزار آلات دندانپزشکی معتقد است که کاست باید در هر بار استفاده به مدت ۱۶ دقیقه در دستگاه اولتراسونیک قرار گیرد. دستورالعمل‌های شرکت سازنده باید دقیقاً دنبال شود تا اطمینان حاصل شود که بار زیستی تا حد امکان بر روی ابزار، دستگاه‌ها و ظروف ابزار قبل از استریل کردن کاهش می‌یابد. اگر تصمیم دارید برای تمیز کردن، ابزار را در دستگاه اولتراسونیک قرار دهید ابتدا ابزار را بشویید تا اطمینان حاصل شود که تمام باقی مانده مواد شوینده و آلودگی‌ها پاک شده است. 

یکی از اصول مهم استریلیزاسیون این است که ماده ضدعفونی کننده مانند بخار باید بتواند با تمام سطوح اقلامی که قرار است استریل شوند تماس پیدا کند. به عنوان مثال اگر مواد کامپوزیت روی ابزار باقی بماند، استریل کردن کافی نخواهد بود زیرا ماده استریل کننده نمی تواند به چنین موانعی نفوذ کند.

سه طبقه بندی استریل کردن ابزار دندانپزشکی 

سیستم طبقه بندی Spaulding به طور کلی برای اطمینان از ایمن بودن ابزارها و دستگاه‌ها معمولا ملاک قرار می‌گیرد. این سیستم شامل سه طبقه بندی ابزار دندانپزشکی به بحرانی، نیمه بحرانی و غیر بحرانی است.

موارد بحرانی

ابزارها یا وسایل دندانپزشکی به بافت نرم یا استخوان نفوذ می‌کنند. برخی از ابزار‌ها وارد جریان خون یا سایر بافت‌های معمولی شده و یا با آن تماس پیدا می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به بیوپسی، جراحی پریودنتال، جراحی اپیکال و جراحی ایمپلنت اشاره کرد. هر وسیله ای که در این دسته قرار می‌گیرد باید استریل شوند. استریلیزاسیون با بخار رایج ترین نوع استریلیزاسیون حرارتی در دندانپزشکی است. با این حال، دستورالعمل‌های سازنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از نوع صحیح استریلیزاسیون و و پارامترهای صحیح استفاده می‌شود.

موارد نیمه بحرانی

ابزارها یا دستگاه‌ها با پوست یا غشاهای مخاطی سالم دهان تماس پیدا می‌کنند. این طبقه بندی تقریباً بیشتر ابزارها و وسایلی را که وارد دهان می‌شوند اما با بافت استریل یا سیستم عروقی تماس ندارند، پوشش می‌دهد. در حالت ایده‌آل، اقلام نیمه بحرانی باید استریل یا حداقل، ضدعفونی شوند. همچنین می‌توان آنها را با مواد شیمیایی سرد استریل کرد. استریل به این معنی است که همه موجودات غیرفعال می‌شوند، در حالی که ضد عفونی به عنوان از بین بردن همه موجودات به جز‌هاگ‌های باکتری تعریف می‌شود.

تنها تفاوت بین ضدعفونی سطح بالا و استریلیزاسیون شیمیایی سرد، مدت زمانی است که اقلام باید غوطه ور شوند. همچنین باید دقت داشته باشید مواد شیمیایی که توسط FDA تایید شده ناد در این روش به کار گرفته شوند.

موارد غیر بحرانی

موارد غیر بحرانی فقط با پوست سالم تماس می‌گیرند اما با غشاهای مخاطی تماس ندارند. این موارد نیاز به ضدعفونی سطح پایین یا متوسط دارند. اسپری یا دستمال مرطوب ضد عفونی کننده برای این موارد مناسب است. 

چگونه ابزار دندانپزشکی که قابلیت استریل با گرما را ندارند استریل کنیم؟ 

ابزارها و وسایل حیاتی نیاز به استریل کردن دارند. اگر برای استفاده از وسایل در موارد بحرانی نتوانیم وسیله را با گرما استریل کنیم، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می‌کند آن مورد استریلیزاسیون سرد تمیز کنید. 

آزمون اندازه گیری رطوبت مواد غذایی | دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز

 

سنجش رطوبت مواد غذایی

در صنعت مواد غذایی، دقت در طول فرآیند تولید حرف اول را می زند. هود لامینار تضمین کیفیت محصول، حفظ ماندگاری، اندازه گیری دقیق رطوبت در محصولات غذایی مختلف در آزمایشگاه های صنایع غذایی بسیار پر اهمیت هستند. اما کارشناسان صنایع غذایی چگونه به این امر دست می یابند؟ در ادامه به توضیح  نحوه اندازه گیری رطوبت مواد غذایی در محیط آزمایشگاهی با استفاده از دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز خواهیم پرداخت.

اهمیت اندازه گیری دقیق رطوبت مواد غذایی در صنایع غذایی

اندازه گیری دقیق رطوبت مواد غذایی به دلایل مختلفی در صنایع غذایی بسیار مهم است. کیفیت و ثبات محصول را تضمین می کند. همچنین محتوای رطوبت بر روی طعم و بافت محصولات غذایی تأثیر می گذارد. رطوبت بیش از حد می تواند رشد میکروبی را افزایش داده و منجر به فساد و خطراتی برای سلامتی افراد شود. از طرف دیگر، رطوبت ناکافی ممکن است منجر به تغییرات نامطلوب مانند خشک شدن یا از دست دادن طعم شود. با نظارت و کنترل سطوح رطوبت، تولید کنندگان مواد غذایی می توانند مدت زمان ماندگاری محصول را افزایش دهند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که محصولاتشان برای مصرف سالم می مانند.

علاوه بر این، سنجش رطوبت مواد غذایی برای برچسب‌گذاری دقیق محصول ضروری است زیرا محتوای آب به طور قابل توجهی بر غلظت مواد مغذی در هر وعده تأثیر می‌گذارد. اندازه گیری های دقیق تضمین می کند که مصرف کنندگان به اطلاعات قابل اعتمادی در مورد ترکیبات مواد غذایی مصرفی دسترسی دارند.

دستگاه ها و تجهیزات رایج مورد استفاده برای اندازه گیری رطوبت مواد غذایی

وقتی صحبت از اندازه گیری رطوبت مواد غذایی در آزمایشگاه می شود، دستگاه ها و تجهیزات متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزارها به اطمینان از سنجش دقیق رطوبت مواد غذایی کمک می کنند. برخی از این دستگاه های رایج شامل موارد زیر است که می توانید از فروشگاه رویان ایران با قیمت بسیار مناسب تهیه کنید.

آنالایزر رطوبت یا رطوبت سنج (Moisture Analyzer)

این دستگاه از اصل خشک کردن برای تعیین میزان رطوبت در یک نمونه استفاده می کند. درواقع نمونه را در حالی که وزن می کند همزمان گرم می کند و امکان محاسبه دقیق رطوبت را فراهم می کند. ترازو رطوبت سنج رادوگ بهترین و دقیق ترین دستگاه برای اندازه گیری رطوبت است.

کارل فیشر تیتراتور(Karl Fischer Titrator)

این دستگاه که به طور خاص برای نمونه های مایع طراحی شده است، رطوبت را از طریق یک واکنش شیمیایی بین آب و ید یا دی اکسید گوگرد اندازه گیری می کند.

تعادل رطوبت مادون قرمز (Infrared (IR) Moisture Balance)

 این دستگاه با استفاده از اشعه مادون قرمز، میزان رطوبت را بر اساس میزان انرژی جذب شده به وسیله مولکول های آب در نمونه تعیین می کند.

آون آزمایشگاهی یا فور (Oven Method)

 آون آزمایشگاهی یکی از مهم ترین دستگاه ها در تمام آزمایشگاه ها است که پرسنل از آن برای کاربردهای مختلفی می توانند استفاده کنند. استفاده از آون روشی گسترده برای تعیین رطوبت مواد غذایی است. نمونه در داخل آونی که در دمای مشخصی تنظیم شده قرار می گیرد تا تمام آب تبخیر شود. قبل و بعد از قرار دادن نمونه در اون وزن آن به کمک یک ترازوی دقیق اندازه گیری می شود. در برخی آزمایش ها استفاده از کوره آزمایشگاهی به جای فور پیشنهاد می شود.

این ها تنها چند نمونه از دستگاه های کاربردی برای اندازه گیری دقیق و کارآمد رطوبت مواد غذایی در محیط های آزمایشگاهی هستند. هر کدام بسته به عواملی مانند نوع نمونه و سطح دقت مورد نیاز مزایای خاص خود را دارند. کارشناسان رویان ایران می توانند به شما در خرید مناسب ترین دستگاه مشاوره رایگان دهند.

آزمون اندازه گیری رطوبت مواد غذایی در محیط آزمایشگاه

برای اندازه گیری رطوبت مواد غذایی روش های مختلفی معرفی شده اند که با توجه به نوع نمونه و شرلیط دیگر باید دستورالعمل مناسب را برگزید. آنچه در ادامه مشاهده می کنید تنها یکی از روش های متداول در 5 مرحله است.

مرحله 1: نمونه را آماده کنید

قبل از شروع فرآیند اندازه گیری، تهیه صحیح نمونه بسیار مهم است. با جدا کردن بخشی از ماده غذایی مورد نظر شروع کنید و از همگن بودن آن اطمینان حاصل کنید. همگن بودن ضروری است زیرا نتایج دقیق را در طول تجزیه و تحلیل رطوبت تضمین می کند.

مرحله 2: نمونه را وزن کنید

با استفاده از ترازو نمونه آماده شده خود را به دقت وزن کنید. این وزن اولیه به عنوان یک نقطه مرجع برای محاسبه رطوبت مورد نیاز است.

مرحله 3: نمونه را خشک کنید

اکنون زمان حذف تمام رطوبت از نمونه است. این را می توان از طریق روش های مختلف خشک کردن مانند خشک کردن در آون یا استفاده از تجهیزات تخصصی تر انجام داد.

مرحله 4: مقدار رطوبت را محاسبه کنید

هنگامی که نمونه شما به اندازه کافی خشک شد، قبل از وزن کردن مجدد اجازه دهید خنک شود. وزن نهایی نشان دهنده وزن خشک نمونه شما پس از تبخیر تمام رطوبت است. اکنون می توانید میزان رطوبت آن را با استفاده از این فرمول محاسبه کنید:

Moisture Content (%) = [(Initial Weight – Final Weight) / Initial Weight] x 100

مرحله 5: تکرار و میانگین نتایج

برای اطمینان از دقت، این مراحل را چندین بار با نمونه های مختلف از یک ماده غذایی تکرار کنید. هر یک از نتایج را یادداشت کنید و سپس میانگین آن ها را محاسبه کنید تا نمایش مطمئن تری از میزان رطوبت کلی بدست آورید.

عوامل موثر بر سنجش رطوبت مواد غذایی و نحوه کنترل آن ها

اندازه گیری رطوبت یکی از جنبه های مهم آنالیز مواد غذایی در محیط آزمایشگاهی است. با این حال، عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر دقت این اندازه گیری تأثیر بگذارند.

  • یکی از عوامل اصلی که بر اندازه گیری رطوبت تأثیر می گذارد، ناهمگنی نمونه است. نمونه های غذا معمولاً حاوی اجزای مختلف با محتوای رطوبت متفاوت هستند. برای به حداقل رساندن این تنوع، اطمینان از نمونه برداری از قسمت های مختلف ماده غذایی مهم است.
  • یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیرید دما در طول فرآیند اندازه گیری است. میزان رطوبت می تواند تحت تأثیر تغییرات دما قرار گیرد، زیرا ممکن است در برخی از مواد غذایی هنگام قرار گرفتن در معرض گرما یا سرما تغییراتی در میزان رطوبت آن ها به وجود بیاید.
  • رطوبت بالای محیط می تواند باعث جذب رطوبت هوا شود و در این حالت اندازه گیری دقیق صورت نمی گیرد. انجام آزمایش در محیط کنترل شده با سطوح رطوبتی تنظیم شده می تواند به کاهش این مشکل کمک کند.
  • انتخاب روش مناسب یا تجهیزات اندازه گیری نیز نقش بسزایی در تجزیه و تحلیل دقیق رطوبت دارد.

معرفی انواع شرکت های تجاری در ایران

 مطالعات صورت گرفته از تاریخ نشان می دهد که احتمالاً از همان زمان های اولیه که مردم با امر تجارت آشنایی حاصل نموده اند مسئله مشارکت مورد توجه آن ها قرار داشته است.اخذ کارت بازرگانی فوری  در مجمع القوانین حمورابی، مقرراتی در مورد تاسیس شرکت ها و تنظیم قراردادهای مربوط به آن ها وجود داشت و ماده 7 آن قانون مشتمل بر وجود شرکت در آن زمان می باشد.

از 6500 سال قبل در چین مشارکت در امر بیمه، برای جبران خسارات دلیلی بر تشکیل شرکت های بیمه بوده است. با این اوصاف، شرکت ها از قدیم معمول بوده اند اما اهمیتی را که امروزه دارند دارا نبوده اند. در آن زمان شرکت های تجاری بیشتر جنبه خانوادگی و اعتماد به یکدیگر را داشته و حوزه عمل آن ها محدود بوده است.

از آغاز قرن 12 شرکت ها رو به توسعه نهاده و مخصوصاً بین تجار ایتالیای شمالی رواج پیدا کرده است که شباهت هایی به شرکت های تجاری امروزی دارد و از قرون وسطی نیز مسئولیت تضامنی و ثبت شرکت های تجاری معمول بوده است.

در حقوق ما نخستین قانون تجاری که در آن از شرکت های تجاری بحث شده قانون 25 دلو 1303 می باشد. بعد از آن قوانین 12 فروردین و 12 خرداد 1304 شمسی به تصویب رسید. اما نخستین قانونی که اولین بار در خصوص شرکت های تجاری وضع شد قانون مصوب 3/2/1311 است که از آن زمان تاکنون قانون تجارت ایران می باشد. این قانون بعدها به موجب لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/47 اصلاح گردید.

تعریفی که از شرکت در قانون مدنی آمده کافی نیست و در قانون تجارت نیز از آن تعریفی به عمل نیامده است اما در تعریف شرکت به مفهوم تجاری آن می توان گفت: شرکت عقدیست که به موجب آن دو یا چند شخص توافق می کنند آورده های خود را به قصد تحصیل سود مشترکاَ مورد تجارت قرار دهند.

ماده 20 قانون تجارت انواع شرکت های تجاری را بیان کرده است. این شرکت ها عبارتند از: شرکت های سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف. با تصویب قانون بخش تعاونی (مصوب 1370) شرکت های تعاونی، دیگر تابع قانون تجارت نیستند؛ هر چند ممکن است به سبب انجام دادن امور تجاری، تاجر تلقی شوند.

از شرکت هایی که در ماده 20 قانون تجارت به آن اشاره شده است شرکت سهامی است. ماده 4 لایحه قانونی 1347 این شرکت را به دو نوع تقسیم کرده است: شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام.

قانون تجارت، شرکت های تجاری را به شرح زیر معرفی کرده است:

1.شرکت تضامنی.

این شرکت از حداقل دو نفر شریک تشکیل می شود که شریک ضامن خوانده می شوند. ویژگی تعهد این شرکا این است که هر یک از آنان مسئول پرداخت تمام طلب شرکت در مقابل طلبکاران است و مسئولیتش به آورده ای که به شرکت آورده محدود نمی شود. هر گاه طلبکاران شرکت نتوانند با مراجعه به شرکت، طلب خود را دریافت دارند.

می توانند پس از انحلال شرکت به شریک مراجعه کنند و شریک باید از دارایی شخصی خود طلب طلبکاران را بپردازد. این امر موجب شده است که قانون گذار فرانسه، چنین شرکایی را تاجر تلقی کند و آن ها را در صورت عدم قدرت به پرداخت دینشان مانند تجار حقیقی،مشمول قوانین ورشکستگی کند.

2.شرکت نسبی.

شرکت نسبی از جنبه های مختلف، مشابه شرکت تضامنی است ولی برخلاف شرکت اخیر، مسئولیت شرکای شرکت به نسبت مالکیت آن ها در سرمایه شرکت تعیین می شود. برای مثال هر گاه شرکت، سه نفر شریک داشته باشد و هر یک از شرکا مالک یک سوم سرمایه شرکت باشند هر شریکی باید یک سوم از طلب طلبکاران شرکت را بپردازد.

اگر طلبکاران به شرکت مراجعه کنند و شرکت قادر به پرداخت تمامی دیون خود به طلبکاران نباشد طلبکاران می توانند بقیه طلب خود از شرکت را از شرکا بگیرند اما چون مسئولیت شرکا تضامنی نیست. طلبکاران فقط یک سوم از مطالبات خود را از هر شریک می گیرند و برای دو سوم دیگر باید به دو شریک دیگر مراجعه کنند.

برای نمونه،اگر سرمایه شرکت 900 هزار ریال و سهم الشرکه هر شریک 300 هزار ریال باشد، هر گاه دارایی شرکت حین تقاضای طلبکاران فقط 900 هزار ریال، اما طلب طلبکاران 1200000 ریال باشد، طلبکاران بابت 300 هزار ریال باقی مانده از طلب خود (که شرکت قادر به پرداخت آن نبوده است) می توانند به هر شریک فقط تا سقف 100 هزار ریال مراجعه کنند که این مقدار را هر شریک باید از دارایی شخصی خود پرداخت کند. قانون گذار ایران مقررات راجع به شرکت نسبی را از مقررات شرکت مدنی و اصول حقوق اسلامی اقتباس کرده است و در حقوق اروپایی نمی توان برای آن شرکتی مشابه نام برد.

3.شرکت با مسئولیت محدود.

این شرکت نیز از حداقل دو شریک تشکیل می شود ولی در آن بر خلاف شرکت های تضامنی و نسبی، مسئولیت شرکا در قبال طلبکاران شرکت محدود به آورده آن ها در شرکت است. در مثال مذکور، اگر دارایی شرکت با مسئولیت محدود 900 هزار ریال باشد و برای پرداخت طلب طلبکاران کافی نباشد، طلبکاران بابت باقی مانده طلب خود یعنی 300 هزار ریال دیگر، نسبت به دارایی شخصی شرکا حقی نخواهند داشت.

وجوه مشترک این شرکت با شرکت های تضامنی و نسبی این است که اولاً سرمایه شرکت به صورت سهام نیست بلکه هر شریکی درصدی از سرمایه را مالک است که از آن به سهم الشرکه تعبیر می شود، ثانیاً سهم الشرکه را نمی توان بدون رضایت سایر شرکا به دیگران منتقل کرد.

4.شرکت سهامی خاص.

این شرکت از حداقل سه شریک تشکیل می شود و ویژگی بارزش این است که صاحبان سرمایه که به سهامدار تعبیر می شوند دارای اوراق سهم هستند نه اینکه مانند شرکت های پیش گفته، سهم الشرکه داشته باشند. در این نوع شرکت، سرمایه به سهام مساوی تقسیم شده و هر شریک مالک تعدادی از این سهام است. فرض کنیم سرمایه شرکتی که از سه سهامدار تشکیل شده بالغ بر 900 هزار ریال باشد و هر یک از آن ها یک سوم این مبلغ را به شرکت آورده باشند و سرمایه شرکت نیز به 900 سهام 10000 ریالی تقسیم شده باشد.

در چنین صورتی هر یک از شرکا مالک 300 سهم است و می تواند تعدادی از آن ها را به کسانی که می خواهد منتقل کند. علی الاصول این انتقال آزاد است و این امر از دیگر خصایص عمده شرکت سهامی خاص به شمار می رود. شرکت سهامی خاص دو ویژگی دیگر نیز دارد:
اول اینکه در آن، مسئولیت سهامداران محدود به مقدار سهام آن هاست؛ چیزی که در مورد شرکت با مسئولیت محدود نیز صادق است
دوم اینکه موسسات شرکت،یعنی شرکای اولیه آن، نمی توانند با پذیره نویسی، یعنی با مراجعه به عموم مردم، سرمایه شرکت را تامین کنند و آورندگان سرمایه فقط خود موسسان هستند.

5.شرکت سهامی عام.

آنچه در مورد شرکت سهامی خاص گفته شد، در مورد شرکت سهامی عام نیز صادق است، جز اینکه اولاً در این نوع شرکت سهامداران باید لااقل پنج نفر باشند، ثانیاَ موسسان می توانند برای تشکیل سرمایه شرکت، با انتشار اوراق پذیره نویسی، اشخاص ثالث را در تامین سرمایه سهیم کنند.

6.شرکت مختلط غیر سهامی.

این شرکت ترکیبی است از شرکت تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود؛ با این توضیح که یک یا چند نفر از شرکا در قبال اشخاص ثالث دارای مسئولیت تضامنی اند و عده ای دیگر از شرکاء، مسئولیتشان محدود به آورده آن هاست. در حقوق فرانسه فقط شرکای اخیر تاجر نیستند، اما در حقوق ما هیچ یک از شرکای این شرکت، چه ضامن و چه غیر ضامن تاجر تلقی نمی شوند. به علاوه شرکای غیر ضامن به عنوان شریک نه حق اداره کردن شرکت را دارند و نه اداره امور شرکت از وظایف آنان به شمار می رود.

7.شرکت مختلط سهامی.

این نوع شرکت ترکیبی است از شرکت تضامنی و سهامی خاص. به این ترتیب که یک یا چند نفر از شرکا در قبال اشخاص ثالث دارای مسئولیت تضامنی اند و عده دیگر که از آن ها به سهامدار تعبیر می شود، مسئولیتشان محدود به آورده آن ها است. تفاوت این نوع شرکت با شرکت مختلط غیر سهامی در این است که سرمایه شرکت به سهام تقسیم شده است و شرکای سهامدار حق مدیریت بر شرکت را ندارند و مدیریت شرکت فقط به شرکای ضامن مربوط می شود.

8.شرکت های تعاونی.

همان طور که در مطالب قبلی گفته شد، شرکت های تعاونی الزاماً شرکت تجاری نیستند بلکه اگر موضوع آن تجاری نباشد، شرکت تجاری محسوب نمی شوند. این شرکت ها انحصاراَ تابع قانون بخش تعاونی (مصوب 1370) هستند و تنها تصفیه آن ها تابع مقررات تصفیه در قانون تجارت است.(تبصره 1 ماده 54 قانون 1370)

قانون 1370 شرکت تعاونی را تعریف نکرده است ولی از مجموع مقررات این قانون، به ویژه از ماده یک آن چنین استنباط می شود که قانون گذار از روح قانون شرکت های تعاونی مصوب 1350 دور نشده است. در واقع شرکت تعاونی را هنوز هم می توان شرکتی تلقی کرد که اشخاص به منظور رفع نیازمندی های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی خود از طریق خودیاری و کمک متقابل تشکیل می دهند، هدفی که قبلاَ در ماده 2 قانون شرکت های تعاونی 1350 پیش بینی شده بود و با طبیعت شرکت های تعاونی موضوع قانون تجارت نیز تطبیق می کرد.

https://danasabt.ir/

در این شرکت ها فعالیت اشخاص عضو، عمده سرمایه شرکت را تشکیل می دهد. حتی در قانون جدید بر کار اعضا بیشتر از گذشته تاکید شده است؛ چه تنها اشخاصی می توانند عضو شرکت تعاونی شوند که از اشخاص حقیقی باشند. مع ذلک به منظور تشویق اشخاصی که تخصص و حرفه ای دارند و سرمایه در اختیار ندارند، قانون تسهیلات بی شماری در نظر گرفته است که توسط دولت یا بانک ها ممکن است به شرکت های تعاونی اعطا شود.

سکوبندی مدولار با قابلیت جابجایی

 

سکوبندی آزمایشگاهی

برای انجام فعالیت ها مخصوصا فعالیت های تخصصی آزمایشگاهی رشته ها و گرایش های مختلف،سکوبندی ازمایشگاهی  مهم ترین اصل داشتن تخصص لازم پژوهشگران و افرادی که در آزمایشگاه کار می کنند است و پس از آن استفاده از ابزار و مواد مرغوب و مناسب برای حاصل شدن نتایج صحیح و قابل اعتماد بسیار مهم است. رعایت اصول اولیه ایمنی در حین کار آزمایشگاهی غیر قابل چشم پوشی است و حتما فضای آزمایشگاه برای کار با انواع مواد به ویژه مواد بیولوژیک و مواد شیمیایی خطرناک باید مناسب سازی شود. به این منظور بسیار ضروری است که تجهیزات ، وسایل و سکوبندی آزمایشگاه (اعم از کابینت ، هود، سینک، تهویه، و غیره) متناسب با نیاز آزمایشگاه  و از جنس مناسب (استیل، فولاد، پلگسی گلس و غیره) باشد.

در ادامه می خواهیم به توضیح بیشتر در ارتباط با یکی از انواع سکوبندی های آزمایشگاهی به نام سکوبندی مدولار بپردازیم و به مزیت های این نوع سکوبندی اشاره کنیم.

سکوبندی مدولار

در گذشته آزمایشگاه ها به صورت چیدمان منظم به دور فضا هاي کار شکل می گرفتند که از انعطاف پذیري نیز برخوردار می شدند. امروزه فضا هاي کار به صورت مدولار طراحی می شوند و امکان جابجایی آسان، سریع، اقتصادي و منطبق با دستگاه ها و تجهیزات مدرن را دارند. این روش نیاز به پیش بینی فضا هاي باز دارد تا برخلاف آزمایشگاه هاي قبلی که بر اساس میز هاي کار شکل می گرفتند و جابجایی آن ها اهمیت داشت، امکان دسترسی آسان به فضا هاي پشت تجهیزات به منظور نگهداري و کنترل کیفیت وجود داشته باشد.

توصیه می شود از سکوبندی مدولار، میز هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع و واحد هاي قابل جابجایی استفاده شود تا در صورت تغییر تکنولوژي، ایستگاه هاي کاري و تجهیزات مختلف حذف و یا مجددا پیکربندي شوند.

سکوبندی مدولار متحرك می باشد و انعطاف پذیري لازم در خصوص تغییر چیدمان و قرار دادن تجهیزات بزرگ را فراهم می کند. یکی از ویژگی هاي بارز میز هاي آزمایشگاهی متحرك، امکان تنظیم ارتفاع آن ها متناسب با فرآیند هاي مختلف و ویژگی هاي فیزیکی کارکنان مختلف می باشد. از دیگر انعطاف پذیري هاي قابل توجه میز هاي متحرك، می توان به مستقل بودن میز ها از کمد ها و کشو هاي زیر آن ها اشاره نمود. کمد ها و کشو هاي زیر میز ها را می توان به صورت مستقل طراحی نمود تا امکان قرار دادن آن ها در زیر هرکدام از میز ها بر حسب نیاز، فراهم باشد.

ویژگی های سکوبندی مدولار آزمایشگاه

  • انعطاف پذیر است. می‌ توان آن‌ها را با تغییر نیاز آزمایشگاه جا بجا کرد و دوباره پیکربندی کرد.  در آزمایشگاه مدرن امروزی، نیاز ها می توانند به سرعت تغییر کنند. از آنجایی که سکوبندی مدولار ثابت نیست، می توان آن را به سرعت و به آسانی جابه جا کرد و دوباره پیکربندی کرد. این امر هزینه های مربوط به بازسازی آزمایشگاه ها را کاهش می دهد.
  • نصب آسان. هر کسی که مهارت‌ های اولیه ساخت ‌و ساز داشته باشد می ‌تواند آن ها را با ابزار های روزمره خود در مدت زمان کوتاهی نصب کند. با کیس های مدولار زمان نصب را می توان به نصف کاهش داد.
  • تعمیر کیس مدولار آسان است. تعمیر کیس های ثابت معمولا نیاز به تعمیرات در محل دارد که می تواند پرهزینه و زمان بر باشد. از آنجایی که کیس مدولار طوری طراحی شده است که دارای ویژگی هایی باشد که می توان آن ها را جدا کرد و سپس دوباره وصل کرد، تعمیر لولا ها، در ها و کشو ها بسیار ساده است.
  • یک صرفه جویی در فضا است، که یک مزیت بزرگ در فضا های آزمایشگاهی کوچک امروزی است. مهم نیست که تاسیسات شما به چه چیزی نیاز دارد، می‌ توانید کابینت ‌ها را طوری تنظیم کنید که این نیاز ها را برآورده کند و به از بین بردن فضای هدر رفته کمک کند.
  • سکوبندی مدولار با استفاده از مواد با کیفیت بالا برای مقاومت در برابر ضربه، رطوبت و مواد شیمیایی طراحی و ساخته می‌ شوند که تضمین می‌کند سال‌ ها دوام می ‌آورند. دوام آن برای بسیاری از محیط های آزمایشگاهی مناسب است.
  • سکوبندی مدولار می تواند از سینک، کشو، کابینت، قفسه بندی قابل تنظیم و غیره تشکیل شود.
  • در یک محیط آزمایشگاهی، ایمنی همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است. سکوبندی آزمایشگاهی مدولار با رعایت استاندارد های سکوبندی ایجاد شده در صنعت ، از این پایبندی به ایمنی کامل پشتیبانی می کند.

الزامات مربوط به ثبت موسسات تجاری و غیرتجاری

 الزامات مربوط به ثبت موسسات تجاری و غیر تجاری اعم از شرکت های داخلی و خارجی، شرکت های بیمه، ثبت شرکتها  واحدهای صنفی و کسبه جزء و نظایر آن ها، صرفنظر از تفاوت های اندک، مشابه و یکسان است که در ذیل بطور خلاصه به اهم رئوس آن ها اشاره می گردد. لازم به ذکر است آثار ناشی از انجام تشریفات ثبت عبارتست از:

  1. با ثبت شرکت، شخصیت حقوقی و قانونی معنی پیدا می کند.
  2. با ثبت شرکت، اساسنامه، شرکتنامه و سایر اسناد رسمیت می یابد.
  3. از نظر قانون ایجاد هرگونه فعالیت اقتصادی، مالی و حقوقی مستلزم ثبت شرکت است.
  4. حصول اطمینان سهامداران(شرکاء) و هیات موسس نسبت به روند قانونی تشکیل شرکت در اثر ثبت حاصل می شود و عملکرد مدیران شرکت نیز در گرو تثبیت شرکت است.

ثبت شرکت های داخلی:
بموجب ماده 195 قانون تجارت،ثبت کلیه شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکت ها است.

مرجع ثبت شرکت ها:
مرجع ثبت شرکت ها در تهران "اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی" و در خارج از تهران "اداره ثبت اسناد و املاک" مرکز اصلی فعالیت شرکت است که دفتری مخصوص برای ثبت شرکت ها اختصاص داده است.در صورتیکه در محل مربوطه، ثبت اسناد نباشد، دفاتر اسناد رسمی یا دفتر دادگاه مرجع ثبت خواهد بود.

نحوه درخواست ثبت و مراحل آن:

  1. تهیه؛ تدوین؛ امضاء و تسلیم اساسنامه و شرکتنامه به مرجع ثبت
  2. صورتجلسه مجمع عمومی که توسط اعضا امضا شده باشد.
  3. صورتجلسه مجمع عمومی که توسط اعضاء امضا شده باشد.
  4. تسلیم رسید بانکی در خصوصی سپرده شرکت در شرف تاسیس
  5. تسلیم فهرست سرمایه غیر نقدی (با قید زمان تعهد)

پس از مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها و درج اطلاعات و تسلیم اسناد و مدارک مزبور به مرجع ثبت شرکت ها؛ بررسی های لازم توسط کارشناس مربوطه انجام می شود و در صورت عدم نقص در مدارک ارسال شده، مراتب در دفتر مخصوص ثبت و دفتر دیگری که شماره ردیف و خلاصه شرکتنامه و اساسنامه در آن درج می شود، ثبت می گردد. خلاصه مفاد شرکتنامه باید در روزنامه رسمی کشور و یک روزنامه کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت (به هزینه شرکت) درج و منتشر شود.

طبق ماده 7 نظامنامه قانون تجارت خلاصه مذکور باید حاوی موارد ذیل باشد:

  1. نام، نوع، موضوع، مرکز فعالیت و آدرس و مشخصات شرکت
  2. شماره و تاریخ ثبت شرکت
  3. میزان سرمایه (با قید مقدار پرداخت و تعهد شده)
  4. اسامی مدیر یا مدیران شرکت
  5. تاریخ آغاز و خاتمه فعالیت شرکت (در صورتیکه شرکت برای مدت محدود تشکیل شده باشد)

لازم به ذکر است در شرکت های تضامنی و مختلط، اسامی شرکاء ضامن نیز علاوه بر موارد فوق باید آگهی شود.

تغییرات:
هر گونه تغییر در اساسنامه و اعضای هیات مدیره و مدیر عامل که پس از ثبت شرکت توسط اجلاس مجامع عمومی عادی و فوق العاده صورت پذیرد نیز باید در روزنامه رسمی و روزنامه ای که اطلاعیه های شرکت را منعکس می کند چاپ و منتشر شود.

شرکت فرعی:
مقررات، ضوابط و تشریفات اداری ثبت شرکت فرعی مطابق شرکت اصلی است.

ثبت شرکت های خارجی:
ثبت شرکت مستقل خارجی در ایران تقریباَ مشابه ثبت شرکت داخلی است اما ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی مستلزم اثبات هویت قانونی شرکت مادر در کشور متبوع خود است و ارائه مستندات مربوطه به عهده شرکت متقاضی ثبت می باشد.بموجب ماده 3 نظامنامه ثبت شرکت ها،هر شرکت خارجی برای اینکه بتواند بوسیله شعبه یا نماینده به امور تجارتی یا صنعتی یا مالی در ایران مبادرت نماید باید در کشور اصلی (متبوع) خود به عنوان شرکت قانونی شناخته شود و در اداره ثبت استان تهران به ثبت رسیده باشد.
بدیهی است چنانچه شرکت خارجی قبل از انجام تشریفات ثبت به عملیات تجارتی مبادرت ورزد از نظر قانون، متخلف محسوب گردیده و طبق قوانین با آن رفتار خواهد شد.

ضوابط ثبت شرکت خارجی:
ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت خارجی در ایران مستلزم رعایت ضوابط و مراحل ذیل است:
1-تهیه  و تنظیم اظهارنامه ثبت شرکت توسط وکیل یا نماینده قانونی شرکت و تقدیم به مرجع ثبت شرکت ها
2-ارائه نسخه مصدق (تایید شده) اساسنامه شرکت مادر
3-گواهی اختیارنامه وکیل یا نماینده شرکت در ایران

چنانچه شرکت متقاضی دارای نمایندگی مختلفی در ایران نباشد گواهی اختیارنامه آن ها نیز باید به ضمیمه اسناد فوق ارائه شود.ضمناَ تمامی اسناد مزبور باید ممهور به مهر و امضای نماینده کنسولی سفارت ایران در کشور متبوع متقاضی باشد.

مندرجات اظهارنامه ثبت شرکت خارجی:
اظهارنامه ثبت شرکت خارجی که باید به زبان فارسی تنظیم گردد حاوی موارد ذیل است:
1-مشخصات کامل شرکت
2-مرکز اصلی فعالیت شرکت و تابعیت آن
3-نوع شرکت (سهامی، تضامنی و ...)
4-میزان سرمایه شرکت
5-تاریخ، محل و مرجع ثبت شرکت مادر
6-نوع فعالیت مورد تقاضا در ایران
7-معرفی نماینده یا نمایندگان شرکت در ایران با تعیین میزان اختیارات و صلاحیت امضای اسناد
8-اسم و آدرس شخص یا اشخاص ذیصلاح جهت دریافت اسناد و ابلاغ های رسمی
9-آخرین بیلان عملکرد مالی شرکت منوط به اینکه مقررات کشور متبوع و اساسنامه شرکت انعکاس عمومی آن را تجویز نموده باشد.
10-تعهد ارائه بیلان عملکرد شرکت(نمایندگی یا شعبه) در پایان سال مالی به اداره ثبت شرکت ها ضمن رعایت مفاد مندرج در بند 9
11-معرفی شعبه یا شعبات دیگر در ایران در صورت وجود

صدور گواهی نامه ثبت شرکت و موسسه:

طبق تجویز ماده 18 نظامنامه ثبت شرکت ها، پس از انجام تشریفات مذکور، تصدیق نامه ثبت شرکت صادر و به نماینده شرکت متقاضی تحویل می شود. گواهینامه یا تصدیقنامه مزبور مشتمل بر موارد ذیل است:
1-نام و مشخصات کامل شرکت
2-نوع شرکت
3-مرکز اصلی فعالیت شرکت و آدرس دقیق آن
4-تابعیت شرکت
5-میزان سرمایه شرکت در زمان ثبت
6-تاریخ، محل و مرجع ثبت شرکت اصلی
7-نوع فعالیت شرکت در ایران
بدیهی است گواهینامه مذکور باید ممهور به مهر و امضای شرکت ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ایران باشد.

انتشار رسمی فعالیت شرکت:

پس از ثبت شرکت خارجی یا شعبه آن، مراتب ذیل باید در روزنامه رسمی قوه قضاییه و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار تهران به هزینه شرکت منتشر گردد.
1-خلاصه اساسنامه شرکت
2-اسم یا اسامی نماینده یا نمایندگان رسمی شرکت در ایران
3-اسم یا اسامی افرادیکه از طرف شرکت حق امضا دارند.
4-اسم یا اسامی افراد ذیصلاح جهت دریافت اسناد و ابلاغ های رسمی

ثبت شرکت های بیمه:
طلق ماده 8 قانون ثبت شرکت ها، شرکت های بیمه اعم از ایرانی و خارجی تابع نظامنامه هایی خواهند بود که از طرف وزارت دادگستری تنظیم می شود. قبول تقاضای ثبت شرکت های فوق و شرایط مربوط به ادامه عملیات آن ها منوط به رعایت مقررات نظامنامه های مزبور خواهد بود.بر اساس مفاد ماده 9 نیز نظامنامه باید صریحاَ نسبت به مسایل ذیل تعیین تکلیف نماید.
1-اشخاصی که باید  اظهارنامه ثبت بدهند.
2-نکاتی که باید در اظهارنامه قید شود.
3-اوراق  و مدارکی که عین یا ترجمه مصدق آن ها باید ضمیمه اظهارنامه شود.
4-نکاتی که در صورت تغییر باید مجدداَ به ثبت برسد.
5-طرز ثبت شعبه یا نمایندگان جدید
6-اعلاناتی که پس از ثبت باید به وسیله اداره ثبت اسناد به هزینه شرکت به عمل آید.
7-تعرفه راجع به ترجمه و تصدیق صحت ترجمه

ثبت شرکت های کسبه جزء
شرکت های کسبه جزء وفق ماده 34 الحاقی مورخ 20/4/1313 به آیین نامه اجرایی ثبت شرکت های تجاری می توانند موضوع همکاری خود را بعنوان قرارداد بین دو یا چند نفر در دفاتر اسناد رسمی کشور ثبت نمایند. از طرفی فعالیت تجارتی کسبه جز نظیر مغازه ها،دکاکین و امور خدماتی و تاسیساتی، تابع ضوابط و مقررات قانون امور صنفیر است که بعنوان فعالیت های ذیل مجموعه وزارت بازرگانی، صنعت و معدن تعریف شده اند. مضافاَ اینکه ارتباط آن ها با اقشار جامعه و تردد عمومی افراد به محل ارائه این نوع فعالیت ها، ضرورت نظارت بر عملکرد اجتماعی (غیر تجارتی) آن ها را الزامی ساخته است از این رو فعالیت های کسبه جزء مستلزم ثبت در دفاتر امور صنفی محل فعالیت (ادارات بازرگانی) و کسب مجوز از ادارات اماکن محل فعالیت (نیروی انتظامی) است.

ثبت موسسات غیر تجاری

تشکیلات و موسساتی که برای مقاصد غیر تجارتی تاسیس شده یا بشوند از تاریخ ثبت در دفتر ثبت مخصوصی که وزارت دادگستری معین خواهد کرد شخصیت حقوقی پیدا می کنند و شرایط ثبت این قبیل موسسات نیز به موجب نظامنامه وزارت مذکور تعیین می شود.(مواد 584 و 585)
منظور از تشکیلات و موسسات غیرتجارتی مذکور در ماده 584 قانون تجارت، کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیر تجارتی از قبیل امور علمی و ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشد.

تشکیلات مذکور می توانند تحت عناوین انجمن، بنگاه، موسسه، کانون و نظایر آن تاسیس شوند لیکن استفاده از عناوینی که مختص تشکیلات دولتی است نظیر سازمان،وزارت یا اداره و دایره میسر نیست.
تشکیلات و موسسات مذکور از نظر انطباق با مقررات این آیین نامه به دو بخش ذیل تقسیم می شوند:
الف- موسساتی که مقصود از تشکیل آن ها جلب منافع و تقسیم آن بین اعضا خود نباشد.
ب- موسساتی که هدف از تشکیل آن ها ممکن است جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیر باشد مانند کانون های فنی و حقوقی و غیره

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

ثبت موسسات و تشکیلات مزبور در تهران در اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها در اداره ثبت مرکز اصلی آن به عمل خواهد آمد. ثبت موسسات و تشکیلات غیر تجارتی ثبت شده در خارج از کشور فقط در تهران در اداره ثبت شرکت ها به عمل خواهد آمد. البته ثبت این قبیل موسسات پس از استعلام از وزارت امور خارجه انجام می شود.
برای ثبت یک شرکت الزامی است تمامی تشریفات ذکر شده انجام شود.

ساخت محلول های بافر کالیبراسیون pH متر

 نتیجه اندازه گیری pH همیشه باید کاملا دقیق باشد و داده های مناسبی را به شما ارائه دهد. زیرا که همیشه پارامتر pH در مراحل بعدی کار شما تاثیر گزار است و اگر داده های درستی به دست نیاورید،هود لامینار  در ادامه کار دچار خطا های بزرگ تری خواهید شد. بهترین و دقیق ترین ابزار برای اندازه گیری pH ، pH متر های دیجیتالی هستند. pH متر های دیجیتالی برای ارائه نتایج قابل اطمینان و دقیق، نیازمند کالیبره کردن مستمر دارند. کالیبراسیون  pH متر های دیجیتالی با استفاده از بافر هایی با pH مشخص انجام می شود. شما می توانید این بافر ها را خریداری کنید یا به راحتی در آزمایشگاه تهیه کنید.

کالیبراسیون pH متر

کالیبراسیون pH به فرآیند تنظیم pH متر با اندازه گیری محلول هایی با مقدار pH شناخته (بافر ها)گفته می شود. اهمیت کالیبراسیونpH متر به این دلیل است که ویژگی های الکترود های pH دستگاه شما در طول زمان تغییر می کند و این موضوع باعث ایجاد خطا در خواندن pH می شود. این تغییرات باید جبران شوند تا بتوانیدبه نتایج خوانده شده اعتماد کنید. کالیبراسیون این کار را با تطبیق pH متر شما با ویژگی های فعلی الکترود pH انجام می دهد.


برای کالیبراسیون دستگاه pH متر، با استفاده از الکترود ها و محلول های بافر، pH اندازه گیری می شود و مقدار به دست آمده، به عنوان مرجع دستگاه تعریف می شود. با کالیبره کردن pH متر و اندازه گیری pH بافرهایی که pH آن ها مشخص است، نباید اختلافی بین pH بافر و pH ای که دستگاه نشان می دهد، ببینید.

قبل از این که کالیبراسیون را شروع کنید، حتما اتصالات بین الکترود ها و دستگاه را بررسی کنید.

برای کالیبراسیون pH متر به موارد زیر نیاز دارید:

  • یک حلال شست و شو
  • آب مقطر
  • بشر
  • محلول های بافر کالیبراسیون که به عدد pH آن ها اعتماد دارید
  • دستمال کاغذی یا پارچه ای بسیار نرم

ساخت محلول های بافر کالیبراسیون در آزمایشگاه بدون استفاده از pH متر

 

تهیه بافر pH=4 (روش اول):

  1. دقیقا مقدار 5.259 گرم از پتاسیم سیترات را با استفاده از ترازوی دقیق آزمایشگاهی وزن کنید و در یک بشر 250 میلی لیتری بریزید.
  2. دقیقا مقدار 6.309  گرم از سیتریک اسید را با استفاده از ترازوی دقیق آزمایشگاهی وزن کنید و در همان بشر بریزید.
  3. بشر را از آب مقطر پر کنید و سعی کنید دو ماده را در آب حل کنید. می توانید از همزن های شیشه ای یا هر جنسی که بی اثر باشد برای حل کردن دو ماده در آب استفاده کنید.
  4. محلول را داخل بالن حجمی کاملا تمیز 500 میلی لیتری بریزید، سپس با آب مقطر تا خط نشانه به حجم برسانید، حتما محلول را همگن کنید.
  5. روی بالن لیبل بافر pH=4 بزنید و در یخچال نگه داری کنید.

 

تهیه بافر pH=4 (روش دوم):

  1. مقدار 1.021 گرم از پتاسیم هیدروژن فتالات را وزن کرده و با کمترین مقدار آب مقطر در یک بشر آن را حل کنید.
  2. محلول به دست آمده را به یک بالن حجمی 50 میلی لیتری منتقل کنید و تا خط نشان با آب مقطر به حجم برسانید.
  3. مقدار 0.039 گرم سود را وزن کرده و به یک بالن حجمی 10میلی لیتری منتقل کرده و در همان مقدار آب مقطر حل کنید.
  4. به محلول تهیه شده در مرحله 2، 0.1 میلی لیتر از محلول سود را اضافه کنید و محلول به دست آمده را همگن کنید.
  5. روی بالن لیبل بافر pH=4 بزنید و در یخچال نگه داری کنید.

 

تهیه بافر pH=4 (روش سوم):

  1. مقدار 8.954 گرم از سدیم هیدروژن فسفات دوازده آبه و 3.402 گرم از پتاسیم دی هیدروژن فسفات وزن کنید و با هم در یک بشر در آب مقطر حل کنید.
  2. محلول به دست آمده را تا حجم 1 لیتر با آب مقطر رقیق کنید.
  3. روی ظرف در بسته نگه داری لیبل بافر pH=4 بزنید و در یخچال نگه داری کنید.


تهیه بافر pH=7 (روش اول):

  1. دقیقا مقدار 3.369 گرم از پتاسیم هیدروژن فسفات را با استفاده از ترازوی دقیق آزمایشگاهی وزن کنید و در یک بشر 250 میلی لیتری بریزید.
  2. دقیقا مقدار 4.172 گرم از پتاسیم دی هیدروژن فسفات را با استفاده از ترازوی دقیق آزمایشگاهی وزن کنید و در همان بشر بریزید.
  3. بشر را از آب مقطر پر کنید و سعی کنید دو ماده را در آب حل کنید. می توانید از همزن های شیشه ای یا هر جنسی که بی اثر باشد برای حل کردن دو ماده در آب استفاده کنید.
  4. محلول را داخل بالن حجمی کاملا تمیز 500 میلی لیتری بریزید، سپس با آب مقطر تا خط نشانه به حجم برسانید، حتما محلول را همگن کنید.
  5. روی بالن لیبل بافر pH=7 بزنید و در یخچال نگه داری کنید.

 

تهیه بافر pH=7 (روش دوم):

  1. مقدار 0.199 گرم از سود را وزن کرده و با کمترین مقدار آب مقطر در یک بشر آن را حل کنید.
  2. محلول به دست آمده را به یک بالن حجمی 50 میلی لیتری منتقل کنید و تا خط نشان با آب مقطر به حجم برسانید.
  3. مقدار 0.680 گرم از پتاسیم دی هیدروژن فسفات را وزن کرده و با کمترین مقدار آب مقطر در یک بشر آن را حل کنید.
  4. محلول به دست آمده را به یک بالن حجمی 50 میلی لیتری منتقل کنید و تا خط نشان با آب مقطر به حجم برسانید.
  5. از محلول مرحله 2 مقدار 29.1 میلی لیتر و از محلول مرحله 4 ، 50 میلی لیتر را برداشته و در یک بالن 100 میلی لیتری بریزید و همگن کنید.
  6. روی بالن لیبل بافر pH=7 بزنید و در یخچال نگه داری کنید.

 

تهیه بافر pH=7 (روش سوم):

  1. مقدار 1.20 گرم از سدیم دی هیدروژن فسفات و 0.885 گرم از سدیم هیدروژن فسفات وزن کنید و با هم در یک بشر در آب مقطر حل کنید.
  2. محلول به دست آمده را تا حجم 1 لیتر با آب مقطر رقیق کنید.
  3. روی ظرف در بسته نگه داری لیبل بافر pH=7 بزنید و در یخچال نگه داری کنید.

روش آزمایش اندازه گیری هماتوکریت خون

 آزمایش های خون شامل آزمایش هایی از قبیل تعیین سرعت رسوب گلبول های قرمز، آزمایش شمارش گلبول های سفید و قرمز و هماتوکریت خون می باشد. هماتوکریت خون یا  HCT ( مخفف Hematocrit ) به تعیین نسبت حجمی گلبول های قرمز (RBC) به کل حجم خون گفته می شود که می توان با کمک یک سانتریفیوژ انجام این فرآیند را  تسهیل کرد. کوره ازمایشگاهی اما باید توجه کرد که به دلیل آن که 3 تا 8 درصد از پلاسما در میان گلبول های قرمز باقی می ماند، هماتوکریت طبیعی برابر با 96 درصد هماتوکریت اندازه گیری شده می باشد.

به دلیل آن که تغییر در هماتوکریت خون می تواند هشداری جدی برای سلامتی افراد باشد، انجام این آزمایش در صورت تشخیص پزشک ضروری می باشد. در ادامه با روش انجام این آزمایش، دلایل و عوامل آن و همچنین دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز آن آشنا خواهیم شد.

 

دلایل نیاز به انجام آزمایش هماتوکریت خون

این آزمایش برای تشخیص بیماری هایی نظیر سرطان خون، کم خونی، کاهش آب بدن و همچنین سوء تغذیه و رژیم غذایی اشتباه انجام می شود. نتایج به دست آمده از این آزمایش می تواند به پزشک در تشخیص اثرات و واکنش بدن به درمان بیماری های خاص کمک کند.

 

مقادیر طبیعی و غیر طبیعی هماتوکریت خون و عوامل آن ها

حجم گلبول های قرمز خون نسبت به حجم کل خون هم مانند سایر مولکول های خونی بسیار مهم است. این محاسبه کمی می تواند در تشخیص و سپس درمان بسیاری از بیماری ها کمک قابل توجهی کند.

این مقدار با توجه به سن و جنسیت متفاوت است. مقادیر طبیعی هماتوکریت خون برای زنان در محدوده 37 تا 47 درصد و برای مردان 42 تا 52 درصد تعیین شده است.

 

علل کاهش یا افزایش سطح گلبول های قرمز خون نسبت به حجم کل خون

  • اسهال، بیماری های ریوی، از دست دادن زیاد آب بدن، سوختگی، بیماری های مادرزادی قلب و غیره از عوامل افزایش آناز میزان طبیعی می باشند.
  • بیماری های مغز استخوان، پرکاری تیروئید، سیروز کبدی، خونریزی داخلی و غیره از عوامل کاهش آن از مقادیر طبیعی هستند.

 

علائم کاهش و افزایش هماتوکریت خون

  • کاهش سطح هماتوکریت : خستگی و بی حالی، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم، تیرگی دور چشم، سردی دائمی دست و پا …
  • افزایش سطح هماتوکریت : تنگی نفس، اختلالات در بینایی، سردرد، خارش پوستی، سوزش کف پا، احساس سبکی در سر …

 

تجهیزات آزمایشگاهی مورد  نیاز

  • لانست
  • لوله مویین هپارینه
  • سانتریفیوژ میکروهماتوکریت
  • خط کش مخصوص اندازه گیری

 

روش انجام آزمایش اندازه گیری میزان هماتوکریت خون

ابتدا یکی از انگشتان دست فرد را با پنبه آغشته به الکل تمیز کنید و سپس با استفاده از لانست خراش کوچکی بر روی انگشت فرد ایجاد کنید. قطره اول خون را با پنبه پاک کرده و سپس لوله موئین هپارینه     ( لوله موئینی که نوار قرمز رنگ دارد و حاوی ماده ای است که  برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود ) شده را با خون فرد تماس دهید به طوری که حدود 4/3 از حجم لوله با خون فرد پر شود. یک سر لوله موئین را با موم مخصوص هماتوکریت مسدود کنید.

لوله ها را به صورت موازی در داخل دستگاه سانتریفیوژ میکروهماتوکریت قرار دهید. توجه کنید که موازنه بین لوله ها حفظ شود و لوله هایی با حجم یکسان رو به روی هم قرار گیرند. زیرا در صورت عدم رعایت این نکته امکان آسیب به دستگاه و یا شکستگی لوله ها و درست انجام نشدن آزمایش وجود دارد. دور دستگاه را روی 10000 در دقیقه تنظیم کرده و به مدت 5 دقیقه لوله های محتوی خون را سانتریفیوژ کنید تا با استفاده از نیروی گریز از مرکز گلبول های قرمز از بخش پلاسمای خون جدا شوند. پس از خاموش کردن دستگاه چند دقیقه صبر کرده و سپس لوله ها را در بیاورید. ارتفاع قسمت حاوی گلبول های قرمز و ارتفاع کل خون را با خط کش برحسب میلی متر اندازه گیری کنید. بدین ترتیب با نسبت گیری از عدد میزان هماتوکریت خون بدست می آید.

 

خط کش مخصوص میکروهماتوکریت ریدر

خط کش مخصوص این آزمایش میکروهماتوکریت ریدر(micro hematocrit reader) نام دارد.  برای تعیین میزان هماتوکریت خون به وسیله این خط کش باید ابتدای خون را با خط صفر و انتهای آن را با خط 100 مماس کرد و سپس میزان گلبول های قرمز را مشاهده و یادداشت کرد.

صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 صفحه بعد